Lägg ner skitsnacket – det handlar inte alls om att rädda miljön!

Det är spänning i luften för tillfället, för att inleda lite ”ordvitsigt”. Mycket handlar idag om eldrivna fordon. För lastbilsbranschens del, följer vi med intresse projektet på E16 vid Sandviken. Ett projekt som du kan läsa om på annan plats i den här tidningen. Projektgruppen säger att det blir väldigt mycket billigare att driva lastbilar med elektricitet än med diesel.
Men skulle du våga satsa på en eldriven lastbil, förutsatt att infrastrukturen fanns (så klart)?

Alternativa bränslen har skattats till döds förr. Likaså har produktion av förnyelsebar elektricitet beskattats hårt. Det senaste på det temat är beskattningen av sol-el.

Vad är det då som säger att eldrivna lastbilar inte ska gå samma öde tillmötes?

När elvägen på E16 vid Sandviken invigdes tidigare den här sommaren, får vi journalister veta att man har gjort beräkningar som säger att det kostar cirka 45 kr/mil att köra med en dieseldriven långtradare i den trafik som nu rullar i projektet. Motsvarande peng för det eldrivna ekipaget är åtta kronor.

Jag har en känsla som säger att någon, eller några, politiker kan tänkas bli sugna på att via någon form av beskattning kamma hem åtminstone merparten av mellanskillnaden. Vågar någon sätta emot?

Vad gäller själva elen som går åt, finns det nog också all anledning att sätta sig ner och fundera en stund. Ponera att det i framtiden blir väldigt vanligt med eldrivna lastbilar. Och att kanske även transporterna på järnväg ökar? Detta samtidigt som eldrivna personbilar vinner allt mer mark.

Var kommer elen ifrån vid ett sådant scenario?

Svarar någon ”vindkraft” så får ni rött kort! Det går ju som bekant inte att lagra elenergin i speciellt stor skala. Och även om vi skulle förvandla Sverige till en nåldyna, med vindsnurror på varje ledig yta, skulle det ändå inte gå att lita på att tillgången motsvarar efterfrågan.

Det krävs reglerkraft. Och som det ser ut idag, är det kolkraftverken som kommer att stå stand by i allt högre grad för att kunna rycka in när vinden mojnar. För kärnkraft vill vi inte ha – och vattenkraften klassas som miljöfarlig(!) verksamhet.

För varje nytt vindkraftverk som sätts upp, eldas det alltså ytterligare i kolkraftverken. Även om de inte producerar el. Ett kolkraftverk kan nämligen inte stängas av om det ska användas som reglerkraft. Här har vindkraftsförespråkarna inte berättat riktigt hela sanningen...

Nyss nämnda kan naturligtvis komma att bli ännu en svart sida i historieböckerna. Men att lura folk i ”miljöns namn” är inget nytt. Volkswagens avgasbluff är ett hyfsat färskt exempel.

Den röda tråden är givetvis – pengar. Det handlar i grund och botten om vem som kan sno åt sig den största delen av dina och mina pengar.

I lastbilsindustrin mullrar det i skrivande stund högt. Där handlar det om de olagliga kartellerna, där EU nyligen dömt ut de högsta böterna någonsin. Även där är miljön inblandad i form av ”försenade” miljömotorer. Och nästan alla lastbilstillverkare har fått sig en rejäl smäll på fingrarna – alla utom Scania, som envist hävdar att de är oskyldiga.

Inte heller MAN har fått betala eftersom det var de som visslade. Varför de visslade, lär sannolikt framtiden utvisa...

Scania har för övrigt avsatt 3,8 miljarder kronor i-fall-att...


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 19 Augusti 2016, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Beskattning, Energiskatt, Förnyelsebart, Fossilfritt, Kartell, Kolkraft, Lastbilstillverkare

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant