”Som att bygga en lekplats på ålderdomshemmet”

Elmia Lastbil 2016 är överstökad. Tack för fyra fantastiska dagar!
Det var som vanligt en riktigt trevlig upplevelse att besöka lastbilsmässan med stort "L". Många kära återseenden, minst lika många nya bekantskaper och ett fyrverkeri av intressanta produkter och nyheter. En dröm för en tidningsgubbe, med andra ord.

I det här numret försöker vi ge en rättvis bild av mässan. Vi har därför ägnat nära nog hela tidningen åt den. Jag hoppas att du gillar det vi skriver om, kanske har vi hittat något som du själv missade – om du nu var där, så klart.

En annan sammankomst som nyligen gick av stapeln är Tylösandsseminariet. Under den årliga trafiksäkerhetskonferensen fick vi den här gången bland annat veta att regeringen kommer att satsa på en ”nystart” av den förr så omhuldade Nollvisionen. Infrastrukturministern säger till exempel att man ska skapa ”ännu bättre förutsättningar för export av svenska produkter och tjänster för trafiksäkerhet”.

Detta är så klart vackra ord. Men man tycks ha glömt bort att vi faktiskt importerar en hel del som går stick i stäv med det uttalandet. Till exempel rattfyllor. Främst från östra Europa. Eller är detta tabu att tala om? Det ligger nära till hands att tro att så är fallet.

Efter en bred ”folkstorm” mot polisorganisationen verkar det plötsligt som att pengarna börjat regna ner över den hårt belastade myndigheten. Miljarder ska läggas till i budgeten för att polisen ska få näsan över vattenlinjen. Och med 25 extra miljoner i trafikpolisens börs är tanken att man ska ta till storsläggan mot det olagliga cabotaget.

Intrycket jag får, efter att ha pratat med en rad poliser på fältet, är att det extra tillskottet kan jämföras med att bygga en lekplats på ålderdomshemmet. Vad hjälper pengar? Det är ju poliser med kunskap på området som behövs – nu, typ. Och dessa har man ju jagat ut i lokalpolisområdena, och/eller behandlat så illa att de helt enkelt har sagt upp sig från myndigheten.

Pengar är naturligtvis bra på sikt. Inte minst viktigt! Extramiljarderna ska pytsat ut under fyra år. Frågan är om det är tillräckligt för att minska slagsidan på skeppet som just nu ser ut att gå mot en säker förlisning, med kapten Eliasson bakom ratten – som inte många verkar ha något större förtroende för. Åtminstone inte om man frågar fotfolket. Kaptenen själv tycks ju inte ha märkt av, eller åtminstone förstått viden av, den massiva kritik som riktas mot honom.

Nyligen anordnade Här stannar Sverige, HSS, en manifestation i samband med riksdagens öppnande. Där lämnade man över (högst rimliga) krav till politikerna, schysta konkurrensvillkor och en trafikpolis värd namnet. Både Sveriges Åkeriföretag och Transportarbetareförbundet gav sitt uttryckliga stöd till HSS.

Vi på redaktionen ställde frågor till samtliga riksdagspartier om vad deras inställning till kraven är. Alla såg positivt på saken. Ja, alla utom möjligen miljöpartiet vars inställning vi fortfarande inte känner till då de inte har svarat oss.

Samtliga partier anser alltså att HSS-kraven är bra och rimliga. Däremot verkar vägen mot lösningen vara en svårknäckt nöt. På den punkten har partierna skilda åsikter...


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 30 September 2016, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: -

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant