Ett oförglömligt påvebesök

Påven har nyligen besökt Sverige. Senast vi hade en påve i landet var år 1989 och i det besöket var jag högst involverad. Som bussförare. Dock inte med påven som passagerare, däremot med ett stort antal karmelitnunnor från klostret vid skånska Glumslöv.

Bussen ifråga var splitterny och jag kände mig som en kung när jag rullade ut från garageplan och styrde kosan mot klostret. Lite pirrigt var det allt, trots några års erfarenhet av busskörning. Ordet "nunna" hade en mystik över sig. Jag hade ju hört många berättelser om hur de levde på klostret – att de i princip aldrig fick lämna området och att allt de behövde, producerades där de bodde och levde.

På vägen till klostret funderade jag på hur resan till Stockholm, som den gången stod värd för påvebesöket, skulle te sig. Min arbetsgivare hade sagt åt mig att packa ner sovsäck och luftmadrass eftersom vi skulle bo ”kollektivt”. Av ekonomiska skäl, så klart. Alltså jag, unge herr Rosengren, tillsammans med x antal nunnor.

Det var mycket som snurrade i mitt huvud, som till exempel hur nunnorna kunde acceptera manligt sovsällskap?

Jag viftade bort alla konstiga tankar. Jag stannade vid porten till klostret och strax hade mina passagerare samlats utanför bussen. Jag reste mig och bockade hövligt åt sällskapet som minuten efter bordade min buss. Alla presenterade sig och tog artigt i hand. Jag minns inte ett enda namn, men noterade att alla tycktes heta ”Syster” i förnamn. Jag minns att jag kämpade hårt för att inte skratta åt tanken.

Därefter bad abbedissan, jag tror att ”chefsnunnan” hade den titeln, mig att skruva ner ljudet på radion, som jag knappt ens visste var igång. Då förstod jag att resan till och från Stockholm skulle bli riktigt lång. Jag körde iväg. Det var knäpptyst på bussen. Ingen sa ett ljud.

Som brukligt, åtminstone på den tiden, behövde busschauffören aldrig betala för sin mat när man ramlade in med sina passagerare på en vägkrog. Men den här gången blev det annorlunda. Nunnorna var fikasugna och bad mig stanna på en lämplig plats, helst med möjlighet att gå på toaletten.

Sagt och gjort. Jag stannade på en vägkrog vid Ljungby, släppte av mina svartklädda nunnor ur min lika svarta buss och styrde stegen mot restaurangen. Jag plockade åt mig en macka och en kopp kaffe och begav mig till kassan. ”Ska du betala kontant eller med kort”, frågade kassörskan. Jag tittade storögt på henne, och vände mig sedan om för att peka på mitt sällskap.

Bakom mig fanns inte en människa. Däremot såg jag genom fönstret att det satt väldigt många nunnor ute i gröngräset och åt - medhavd fika. ”Kontant”, svarade jag med en djup suck...

Väl på bussen igen, började jag så smått att prata med abbedissan. När hon nämnde påven, spreds ett fniss bland de andra passagerarna i bussen. Varje gång!

Vårt samtal kom in på boendet i Stockholm. Abbedissan förklarade att de skulle övernatta hos en medsyster i Solna. I en trerummare. 30-40 nunnor plus en manlig busschaufför. I samma trerummare.

Jag svängde av vid Norrköping och stannade till vid Scandic. Ursäktade mig och sa att jag var tvungen att ringa ett samtal. Sanningen var att jag rusade in till receptionen på hotellet och bad dem att fixa ett rum till mig i Stockholm. Snabbt!

Någon ”däruppe” tyckte tydligen att jag behövde lite hjälp. Det fanns ett (1) ledigt rum i Stockholm. På Scandic Crown vid Slussen. Jag fick bo kungligt.

I Stockholm följde sedan ett antal timmar där jag ”jagade” påven. Släppte av mina passagerare som sprang av bussen för att få en glimt av honom – kanske rentav en klapp på handen. In i bussen och därefter vidare till nästa plats där han skulle passera.

Det var inte svårt att veta var han befann sig. Jag kunde följa polishelikoptrarna som smattrade över huvudstaden. På kvällen begav jag mig mot Skåne igen.

Samma år vid juletid fick jag ett julkort poststämplat i Rydebäck. På kortets baksida hade alla ”systrarna” skrivit sina namn. Jag hade numera hjältestatus på klostret. Jag hade ju lyckats infria deras högsta önskan – att få hälsa på påven så många gånger det bara gick...

Nyligen gick mina tankar till alla busschaufförer som ”jagade påven” i Lund. Undrar om någon av dem fick erbjudande om att sova tillsammans med ”sina” nunnor..?


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 November 2016, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Glumslöv, Nunnor, Påvebesök, Påven, Stockholm

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant