Ett oförglömligt påvebesök

Påven har nyligen besökt Sverige. Senast vi hade en påve i landet var år 1989 och i det besöket var jag högst involverad. Som bussförare. Dock inte med påven som passagerare, däremot med ett stort antal karmelitnunnor från klostret vid skånska Glumslöv.

Bussen ifråga var splitterny och jag kände mig som en kung när jag rullade ut från garageplan och styrde kosan mot klostret. Lite pirrigt var det allt, trots några års erfarenhet av busskörning. Ordet "nunna" hade en mystik över sig. Jag hade ju hört många berättelser om hur de levde på klostret – att de i princip aldrig fick lämna området och att allt de behövde, producerades där de bodde och levde.

På vägen till klostret funderade jag på hur resan till Stockholm, som den gången stod värd för påvebesöket, skulle te sig. Min arbetsgivare hade sagt åt mig att packa ner sovsäck och luftmadrass eftersom vi skulle bo ”kollektivt”. Av ekonomiska skäl, så klart. Alltså jag, unge herr Rosengren, tillsammans med x antal nunnor.

Det var mycket som snurrade i mitt huvud, som till exempel hur nunnorna kunde acceptera manligt sovsällskap?

Jag viftade bort alla konstiga tankar. Jag stannade vid porten till klostret och strax hade mina passagerare samlats utanför bussen. Jag reste mig och bockade hövligt åt sällskapet som minuten efter bordade min buss. Alla presenterade sig och tog artigt i hand. Jag minns inte ett enda namn, men noterade att alla tycktes heta ”Syster” i förnamn. Jag minns att jag kämpade hårt för att inte skratta åt tanken.

Därefter bad abbedissan, jag tror att ”chefsnunnan” hade den titeln, mig att skruva ner ljudet på radion, som jag knappt ens visste var igång. Då förstod jag att resan till och från Stockholm skulle bli riktigt lång. Jag körde iväg. Det var knäpptyst på bussen. Ingen sa ett ljud.

Som brukligt, åtminstone på den tiden, behövde busschauffören aldrig betala för sin mat när man ramlade in med sina passagerare på en vägkrog. Men den här gången blev det annorlunda. Nunnorna var fikasugna och bad mig stanna på en lämplig plats, helst med möjlighet att gå på toaletten.

Sagt och gjort. Jag stannade på en vägkrog vid Ljungby, släppte av mina svartklädda nunnor ur min lika svarta buss och styrde stegen mot restaurangen. Jag plockade åt mig en macka och en kopp kaffe och begav mig till kassan. ”Ska du betala kontant eller med kort”, frågade kassörskan. Jag tittade storögt på henne, och vände mig sedan om för att peka på mitt sällskap.

Bakom mig fanns inte en människa. Däremot såg jag genom fönstret att det satt väldigt många nunnor ute i gröngräset och åt - medhavd fika. ”Kontant”, svarade jag med en djup suck...

Väl på bussen igen, började jag så smått att prata med abbedissan. När hon nämnde påven, spreds ett fniss bland de andra passagerarna i bussen. Varje gång!

Vårt samtal kom in på boendet i Stockholm. Abbedissan förklarade att de skulle övernatta hos en medsyster i Solna. I en trerummare. 30-40 nunnor plus en manlig busschaufför. I samma trerummare.

Jag svängde av vid Norrköping och stannade till vid Scandic. Ursäktade mig och sa att jag var tvungen att ringa ett samtal. Sanningen var att jag rusade in till receptionen på hotellet och bad dem att fixa ett rum till mig i Stockholm. Snabbt!

Någon ”däruppe” tyckte tydligen att jag behövde lite hjälp. Det fanns ett (1) ledigt rum i Stockholm. På Scandic Crown vid Slussen. Jag fick bo kungligt.

I Stockholm följde sedan ett antal timmar där jag ”jagade” påven. Släppte av mina passagerare som sprang av bussen för att få en glimt av honom – kanske rentav en klapp på handen. In i bussen och därefter vidare till nästa plats där han skulle passera.

Det var inte svårt att veta var han befann sig. Jag kunde följa polishelikoptrarna som smattrade över huvudstaden. På kvällen begav jag mig mot Skåne igen.

Samma år vid juletid fick jag ett julkort poststämplat i Rydebäck. På kortets baksida hade alla ”systrarna” skrivit sina namn. Jag hade numera hjältestatus på klostret. Jag hade ju lyckats infria deras högsta önskan – att få hälsa på påven så många gånger det bara gick...

Nyligen gick mina tankar till alla busschaufförer som ”jagade påven” i Lund. Undrar om någon av dem fick erbjudande om att sova tillsammans med ”sina” nunnor..?


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 November 2016, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Glumslöv, Nunnor, Påvebesök, Påven, Stockholm

Körde med dubbla förarkort - klampades

Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas – men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.

Omhändertaget körkort och böter när

Mediciner och bildelar i överlastade 3,5:or fastnade i Helsingborg

Följetongen om överlastade 3,5-tonsbilar fortsätter. En aldrig sinande ström av lättlastare rullar in i landet. Helsingborgspolisen kontrollerar så många de hinner med och inte sällan visar fraktsedlarna samma mottagare gång på gång. Gårdagen var inget undantag i det avseendet.

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant