Och på nyårsdagen är allt precis som förr...

Vi har bytt almanacka. Kastat bort 2016 års kalender och spikat upp en ny samt bläddrat fram den första månaden för 2017.
Många är vi som stått där med champagneglaset vid midnatt på nyårsafton och lovat varandra både det ena och det andra. Nytt år, nya möjligheter och nya förhoppningar om ett "bättre år".
Dagen därpå slår vi upp dagstidningen eller (för all del) surfar in på någon nyhetssida på internet för att konstatera att allt är... precis som förr.

Lastbilschaufförer som kör på fyllan, lastbilar i diket, lastbilar som krockat. Singelolyckor, smitningsolyckor, frontalkollisioner eller seriekrockar på motorvägar. Vid ett tillfälle med fem lastbilar inblandade, varav tre från ett och samma åkeri. Spanska Cabrera.

Den sistnämnda olyckan, som inträffade strax söder om Helsingborg, aktualiserade på nytt det olämpliga med att tillåta tvåaxlade dragbilar med tillkopplad trailer då vinterväglag råder. Oviljan från våra myndigheter att förbjuda den här typen av ekipage är dock lika tydlig nu som förr, tycks det.

Lastbilstillverkarna lägger ner stor energi och mycket pengar på att göra fordonen allt säkrare. Inte minst vad gäller kursstabiliteten. Automatiserade system kan idag häva sladdar och ”rätta till” rena förarfel. Men det finns så klart en gräns för vad dessa system klarar av att hantera. Korkade, politiska beslut och direkt olämpliga förare är ett par exempel.

Våra gränser står idag öppna för dessa livsfarliga ekipage och nåde den som vågar sig på att försöka begränsa den fria rörligheten. Kosta vad det vill.

Logistikkonsulten Per Thomson är en av flera som menar att de så kallade EU-ekipagen inte borde få köras då SMHI utfärdat klass 1-varning eller högre. Ganska rimligt och ett sätt att skapa en säkrare vägtrafik, kan tyckas. Nu verkar det ju åtminstone som att frågan är upp till diskussion.

Under tiden experterna fortsätter att varna, sitter vi och väntar på nästa olycka. Och nästa – och nästa.

Lika självklart som att vi har krav på vinterdäck borde det vara att ställa krav på fordonet som vinterdäcken ska monteras på. ”Rätt fordon för transporten” är något man fick lära sig under yrkesförarutbildningen. Men det gäller uppenbart inte alla.

Om vi leker med tanken att vi trots allt skulle få ett förbud mot EU-ekipage vintertid, står vi inför ett annat problem. Vem ska kontrollera att lagen följs? För trafikpoliser har vi ju snart inga. Och frågan är om en ordningspolis har befogenhet att hindra fortsatt färd när de ertappar någon som kör i strid mot lagen?

En ordningspolis får ju mig veterligen inte ens bötfälla den som kör med nerslitna däck på sin tunga lastbil...

Vi på tidningen Proffs ser trots allt fram emot 2017 med tillförsikt. Ett nytt, spännande år ligger framför oss och vårt nyårslöfte till er läsare – och till busarna i branschen – blir att vi även fortsättningsvis kommer att bli en nagel i ögat på alla vars affärsidé är att tjäna pengar på vägtransporter som inte körs enligt spelreglerna.

God fortsättning – nu kör vi!


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 27 Januari 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: EU-ekipage, Trafikolyckor, Trafiksäkerhet

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant