Skärp lagen – för högre moral är väl inte att tänka på?

När vi på tidningen kontaktar en transportköpare eller speditör som ertappats med att ha anlitat en transportfirma som på något brutit mot lagen, är det mer regel än undantag att man skjuter över ansvaret för det inträffade på någon annan. Jag kan inte minnas någon som rakt ut har sagt till mig att "det är vårt fel".

Genom att hänvisa till sina uppförandekoder anser man att man har gjort vad man kunnat för att förhindra trafikbrott. Ska det verkligen vara så enkelt att svära sig fri?

Vi har på nätet skrivit spaltkilometer om till exempel överlastade 3,5-tonsbilar, otillåtna cabotage och flagranta kör- och vilotidsbrott. Svaren från transportköparna blir snarlika; ”vi har ju sagt till dem att inte bryta mot lagen”.

Svaren tolkar jag som att transportköparsläktet är ett oerhört naivt sällskap.

Ett skärpt ansvar för beställarna, vilket ökar kraven på kontroll av den egna verksamhetens samtliga grenar, kan knappast anses vara för mycket begärt. I byggbranschen har man en byggherre. Byggherren ska se till att arbetena utförs enligt bestämmelserna i Plan- och bygglagen, PBL, och enligt föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av PBL. Byggherren ska dessutom se till så att kontroll och provning utförs i tillräcklig omfattning.

Om byggherren inte fullgör sin plikt, riskerar husägaren att i framtiden råka ut för läckande vattenrör, livsfarliga elledningar och badrum som möglar.

I transportbranschen vet vi ju vad som kan hända när ingen har totalansvar. För här händer det ju faktiskt varje dag.

I det här numret kan du bland annat läsa om den bulgariske chauffören Marin Hristov. Marin stoppades tidigare i år i en poliskontroll, där man kunde avslöja en rad allvarliga brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna.

Marin körde vid tillfället en transport till Rybrinks i Kungsbacka AB, på uppdrag av speditionsjätten LKW Walter. Rybrinks hade inte en aning om att det fanns chaufförer som mår så dåligt som Marin. Och LKW har inget juridiskt ansvar för hur åkeriet behandlar sina förare. Däremot kräver de av sina underleverantörer att man ska vara skötsamma.

Nu visade det sig att chauffören inte tillhörde kategorin ”skötsamma”. Därmed inte sagt att Marin är en dålig människa. Tvärtom, det är svårt att inte tycka om honom.

Åkeriet känner till att Marin brukar köra på tok för länge. ”Om och om igen har vi påtalat för honom att det inte är okej”, svarar åkeriet när vi kontaktar dem.

Rybrinks kräver så klart att deras transporter utförs i enlighet med gällande lagar. Det har man säkert påtalat för LKW. LKW har sagt till åkeriet att man vill att deras uppdrag utförs i enlighet med gällande lagar. Och åkeriet har sagt till Marin att köra i enlighet med gällande lagar. Men Marin sitter i den föga avundsvärda situationen att han med arbetstider på cirka 20 timmar per dygn uppbär en lön om cirka 1 000 – 1 200 euro i månaden. Om han skulle följa lagen, hade lönekuvertet sannolikt varit hälften så ”tjockt”.

Detta i sig rättfärdigar inte Marins lagbrott. Däremot pekar det på ett fenomen som Marin i det här numret har fått ge ansikte till, nämligen vår tids moderna slaveri.

Katten på råttan och råttan pårepet och repet på slaktaren och... Den som i slutänden får ta smällen är chauffören, vilket också åkeriet bekräftar i fallet om Marin. Alla andra går skadeslösa ur det hela och fortsätter med ”business as usual” så länge det står fler desperata chaufförer på kö utanför åkeriets dörr och så länge både transportköpare och politiker blundar för den verklighet som råder där ute på våra vägar...


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 24 Februari 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Beställaransvar, Marin Hristov, Social dumping

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant