MÅNADENS LEDARE

”Kalla det vad som helst – bara det kostar”

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga. 
Det var så klart glädjande att läsa promemorian – men det känns ändå så ”onödigt” på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

Det var i höstas som Transportstyrelsen offentliggjorde sin snäva och från många håll bespottade tolkning av EU-förordningen som reglerar cabotagetransporter. Den har kommit att innebära att många utländska transportörer, som med tidigare tolkning skulle ha blivit rapporterade för otillåtet cabotage, numera slipper undan straff. Detta på grund av (i min värld) onödigt ordvrängande och överanalyserade begrepp i förordningen. Sådant som borde vara en rättsinstans uppgift att ta hand om.

I promemorian som nu är ute på remiss, föreslår man att den nationella bestämmelse, SFS 1998:786, som reglerar ansvar för överträdelser av de EU-rättsliga reglerna om cabotagetransporter på väg, ska förtydligas.

Redan innan nyss nämnda promemoria blev allmänt känd, lyssnade vi med några andra länders kontrollmyndigheter hur man tolkar EU-förordningen (EG) nr 1072/2009, i de delar som reglerar cabotaget. Ganska omgående stod det klart att man utomlands har en betydligt tuffare inställning till vad som är rätt och fel, jämfört med vår svenska Transportstyrelse. Vare sig i Tyskland, Danmark eller i Norge behöver man stå med mössan i hand för att be om lov för att bötfälla utländska transportfuskare. Där är det generellt sett raka puckar i alla led, från trafikpolisen och uppåt i rättssystemet.

Fuskar man så kostar det, helt enkelt. Precis som vän av ordning sannolikt anser är helt rätt.

Som jag vid tidigare tillfällen har sagt – vilket jag absolut vill understryka – så är Transportstyrelsens gällande tolkning inte fel rent juridiskt. Naturligtvis är myndighetens experter på juridik pålästa och duktiga, men det handlar som sagt om tolkningar. Och då Transportstyrelsen har tolkningsföreträde, är det bara att ”gilla läget”. Eller?

Om vi höjer blicken och återigen tittar utanför Sveriges gränser, konstaterar vi att vår blå-gula tolkning går stick i stäv med de flesta andras hållning till samma förordning. Detta torde vem som helst kunna se och frågan är så klart varför Sverige väljer att gå i helt motsatt riktning.

Kan det handla om något så banalt som prestige? Att man har sagt en sak som man sedan inte vill ändra uppfattning om? I synnerhet inte efter att ha fått ta emot väldigt mycket ”stryk”...

Hur som helst. Oavsett vad som ligger till grund för Transportstyrelsens uppfattning om vad som kan anses vara otillåtet cabotage eller ej, är det bra att man nu försöker göra rätt. Det som däremot fortfarande ger en besk smak i munnen är att tjänstemän, avlönade av samhället, ska behöva lägga tid på något så självklart som att sätta åt de aktörer vars affärsidé går ut på att utnyttja alla möjliga luckor i lagen. Detta med tanke på att det redan finns regler, som uppenbarligen fungerar utanför Sveriges gränser.

Vi som anser att brott ska beivras, hoppas nu att de ändringar som promemorian handlar om också ska bli verklighet. Går allt som planerat, träder ändringarna i kraft den 1 juli i år. Prestige eller inte – otillåtet cabotage eller olaga yrkesmässig.

Kalla det precis vad sjutton som helst bara det kostar (mycket) pengar för aktörerna som jävlas... 


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 24 Mars 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Cabotage, Näringsdepartementet, Sanktionsavgift, Tolkning, Transportstyrelsen

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant