Bra att poliser umgås vid fikabordet, sa polischefen - och stängde caféet

Vi läser allt oftare om rattfyllor bland yrkeschaufförer. Tack vare en uppmärksam allmänhet, stoppas många potentiella mördare innan något tragiskt inträffat. En del avslöjas först sedan chauffören hamnat i diket med sitt ekipage.
Min känsla är att de ”tunga” fyllorna absolut har blivit fler på senare tid. Och det är emellanåt inga låga promillehalter som nämns. Detta talar för att chaufförerna i fråga är vanesupare, alltså alkoholister.

Det är beklämmande att alkoholister söker sig till yrket som chaufför. Eller är det så att dessa har blivit alkoholister i jobbet? Oavsett så krävs det rejäla krafttag för att stävja rattfylleriet. Och för det arbetet krävs en synlig polis längs våra vägar.

Det är sannolikt en tidsfråga innan något riktigt tragisk inträffar. För att dra den slutsatsen krävs ingen större fantasi.

Lösningen är inte att under en kort period skjuta in ett antal miljoner i polisorganisationen så som man gjorde för att ta ”krafttag” mot den otillåtna cabotagetrafiken. För hur hjälper pengar när det inte finns poliser av kött och blod att sätta in – eller snarare sätta ut – på vägen?

Att pytsa in 100 miljoner kronor låter förvisso bra och tystar sannolikt ner några kritiker. Men vad ska man investera pengarna i?

Min uppfattning är att de trafikpoliser som vi är begåvade med i Sverige idag, rent allmänt, är oerhört kompetenta och engagerade i sitt jobb. De har nog också i stort sett den utrustning som behövs för att avslöja cabotagefuskare. Så återigen – vad ska pengarna användas till?

Att Transportstyrelsen dessutom torgför en tolkning av cabotagebestämmelserna som gör att nära nog ingen kan rapporteras, betyder att pengarna likväl kunde ha spolats ner i toalettstolen.

Som tidigare sagts, vi behöver fler trafikpoliser. Men hur – och vem vill bli ”trafikare”?

När jag för cirka 1,5 år sedan pratade med en hög polischef i Skåne i samband med att man föste in trafikpoliserna i lokalpolisområdena, sa han att en sådan ordning var bra för trafikpolisen. Genom att ordningspoliserna fick möjlighet att sitta ner vid samma fikabord som trafikpoliserna, skulle ordningspoliser bli sugna på att bli just trafikpoliser.

Det känns som att han hade fel. Kanske hans planer grusades av att den höge polischefens ännu högre chef valde att lägga ner caféet i polishuset i Helsingborg?

Jag känner inte till om samma beslut har tagits för regionens andra caféer. Men om så är fallet, får Region Syd nog jobba fram en annan marknadsföringsplan för trafikpolisen.

Ofta funderar jag på vem det är som bär ansvaret för att vi snart inte har några trafikpoliser. Det sägs att det tar uppemot tio år att utbilda en trafikpolis med full behörighet och kompetens för att kontrollera tunga fordon.

Som arbetsgivare bör du ju därför i det fallet ha kikarsiktet inställt åtminstone 15 år fram i tiden. Någon, för cirka 15 år sedan, har alltså sovit på sin post. Eller kanske tagit ett tragiskt beslut grundat på ett kortsiktigt besparingskrav från högsta ort?

Under tiden vi funderar, drar fler ”chaufförer” i sig ytterligare varsitt ett helrör, för att sedan bege sig ut på våra vägar med sina tunga lastbilsekipage.

Dumma beslut har troligtvis kostat polisen – och oss skattebetalare – långt mer än de 100 miljoner cabotagekronorna som jag nyss nämnde. Undrar när det ska kosta människoliv? För det är naturligtvis inte frågan ”om”...


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 21 April 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Cabotage, Rattfylleri, Trafikpolisen, Transportstyrelsen

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant