MÅNADENS LEDARE

Olycksfordonet har inget med ledartexten att göra. Arkivbild.

Terrorist eller rattfyllo – likheter finns

Terrordådet i Stockholm har så sakta börjat smälta in i vårt medvetande. Man vore så klart väldigt naiv om man trodde att något dylikt inte skulle kunna hända oss i Sverige. Ändå kom det nog som en chock för oss alla.

Ganska omgående började många filosofera över tekniska lösningar som framöver ska försvåra den här typen av dåd, alltså där någon ondsint kan kliva in i en lastbil och köra iväg längs en gata och meja ner folk. Men utan att på något sätt verka ”viktig”, är nog den bästa lösningen trots allt att låsa dörren till hytten när man klivit ur lastbilen.

Jag stämmer gärna in i kören som menar att man måste tänka på chauffören, alltså att föraren inte ska tas som gisslan för att till exempel sätta sitt finger på en skanner för att lastbilen ska kunna startas. Eller, ännu värre få sina fingrar avhuggna eller rentav dödas av våldsverkarna.

Oavsett vilken lösning som är den bästa kan jag inte låta bli att tänka lite utanför boxen. Jag är absolut ingen psykolog men att någon väsentlig del saknas mellan öronen på terroristerna är sannolikt ingen överdrift. Detsamma gäller ju rattfyllerister. Men fyllor bakom ratten är något som samhället på ett sätt tycks ha viss förståelse för. Trots att konsekvenserna ju kan bli desamma – och värre än så faktiskt. Tyvärr reagerar inte samhället med samma kraft när ett fyllo kört ihjäl folk, det har vi åtskilliga bevis för.

Terrorist eller fyllo – båda gör ett medvetet val när de sätter sig bakom ratten i till exempel en lastbil och kör iväg.

Efter terrordådet i Stockholm tog det inte många dagar förrän inrikesministern lovade att vi skulle få 10 000 fler poliser i Sverige. Allt för att till exempel kunna effektuera avvisningsbeslut av asylsökande som fått avslag och som måste lämna landet.

Men vad hände efter den så kallade ”Svedalaolyckan”? Alltså efter det att en kraftigt berusad långtradarchaufför körde mot trafiken på E22 vid Svedala, krockade med två personbilar och utplånade fem människors liv, varav en barnfamilj.

Många förfärades av händelsen och än i dag använder man olyckan som ett avskräckande exempel på konsekvenser av ”tunga rattfyllor”. Men vad har hänt sedan dess? Hur många extra poliser utlovades efter den olyckan?

Inga... Tvärtemot, sedan 2004 då olyckan inträffade har trafikpolisen istället åderlåtits och till viss del ersatts av fartkameror och alkobommar. Det sistnämnda är i sanningens namn en effekt av Svedalaolyckan, men frågan är om vi ska känna oss nöjda?

Jag vet inte vad du anser... Själv blir jag mest förbannad när jag tänker på politikernas flathet i fråga om vår förr så omhuldade Nollvision.

Vid Svedala dödades fem personer. I Stockholm lika många. Miljontals människor berörs, inte minst anhöriga till de drabbade. Den gemensamma nämnaren för att åtminstone minska riskerna för att lastbilar ska döda folk, är att det krävs fler poliser. I det har inrikesministern rätt. Jag hoppas dock att det blir poliser inom alla specialområdena, både sådana som ska effektuera avvisningsbeslut och sådana som ska göra vår närmiljö tryggare rent allmänt – och trafikmiljön i synnerhet.

Även folk som vistas olagligt i landet färdas på våra vägar. Och hur många gånger har inte sådana människor gripits av trafikpolisen? Tänk på det, inrikesministern – och rikspolischefen!

Om artikeln

Publicerad: Fredag 12 Maj 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Nollvisionen, Rattfylleri, Terrordåd, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant