MÅNADENS LEDARE

Olycksfordonet har inget med ledartexten att göra. Arkivbild.

Terrorist eller rattfyllo – likheter finns

Terrordådet i Stockholm har så sakta börjat smälta in i vårt medvetande. Man vore så klart väldigt naiv om man trodde att något dylikt inte skulle kunna hända oss i Sverige. Ändå kom det nog som en chock för oss alla.

Ganska omgående började många filosofera över tekniska lösningar som framöver ska försvåra den här typen av dåd, alltså där någon ondsint kan kliva in i en lastbil och köra iväg längs en gata och meja ner folk. Men utan att på något sätt verka ”viktig”, är nog den bästa lösningen trots allt att låsa dörren till hytten när man klivit ur lastbilen.

Jag stämmer gärna in i kören som menar att man måste tänka på chauffören, alltså att föraren inte ska tas som gisslan för att till exempel sätta sitt finger på en skanner för att lastbilen ska kunna startas. Eller, ännu värre få sina fingrar avhuggna eller rentav dödas av våldsverkarna.

Oavsett vilken lösning som är den bästa kan jag inte låta bli att tänka lite utanför boxen. Jag är absolut ingen psykolog men att någon väsentlig del saknas mellan öronen på terroristerna är sannolikt ingen överdrift. Detsamma gäller ju rattfyllerister. Men fyllor bakom ratten är något som samhället på ett sätt tycks ha viss förståelse för. Trots att konsekvenserna ju kan bli desamma – och värre än så faktiskt. Tyvärr reagerar inte samhället med samma kraft när ett fyllo kört ihjäl folk, det har vi åtskilliga bevis för.

Terrorist eller fyllo – båda gör ett medvetet val när de sätter sig bakom ratten i till exempel en lastbil och kör iväg.

Efter terrordådet i Stockholm tog det inte många dagar förrän inrikesministern lovade att vi skulle få 10 000 fler poliser i Sverige. Allt för att till exempel kunna effektuera avvisningsbeslut av asylsökande som fått avslag och som måste lämna landet.

Men vad hände efter den så kallade ”Svedalaolyckan”? Alltså efter det att en kraftigt berusad långtradarchaufför körde mot trafiken på E22 vid Svedala, krockade med två personbilar och utplånade fem människors liv, varav en barnfamilj.

Många förfärades av händelsen och än i dag använder man olyckan som ett avskräckande exempel på konsekvenser av ”tunga rattfyllor”. Men vad har hänt sedan dess? Hur många extra poliser utlovades efter den olyckan?

Inga... Tvärtemot, sedan 2004 då olyckan inträffade har trafikpolisen istället åderlåtits och till viss del ersatts av fartkameror och alkobommar. Det sistnämnda är i sanningens namn en effekt av Svedalaolyckan, men frågan är om vi ska känna oss nöjda?

Jag vet inte vad du anser... Själv blir jag mest förbannad när jag tänker på politikernas flathet i fråga om vår förr så omhuldade Nollvision.

Vid Svedala dödades fem personer. I Stockholm lika många. Miljontals människor berörs, inte minst anhöriga till de drabbade. Den gemensamma nämnaren för att åtminstone minska riskerna för att lastbilar ska döda folk, är att det krävs fler poliser. I det har inrikesministern rätt. Jag hoppas dock att det blir poliser inom alla specialområdena, både sådana som ska effektuera avvisningsbeslut och sådana som ska göra vår närmiljö tryggare rent allmänt – och trafikmiljön i synnerhet.

Även folk som vistas olagligt i landet färdas på våra vägar. Och hur många gånger har inte sådana människor gripits av trafikpolisen? Tänk på det, inrikesministern – och rikspolischefen!

Om artikeln

Publicerad: Fredag 12 Maj 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Nollvisionen, Rattfylleri, Terrordåd, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant