MÅNADENS LEDARE

Kommissionens förslag - ett bevis på hur lite man vet

Så levererades förslaget till det nya vägtransportpaketet till slut. Rena julaftonen – åtminstone för de åkerier som livnär sig på renodlad cabotagetrafik. EU-kommissionen föreslår bland annat att man ska begränsa antalet dagar för cabotagekörningarna till fem, samtidigt som man vill ta bort begränsningen om tre inrikes transporter.

Jag tror inte att jag tar allt för stora ord i min mun om jag påstår att förslaget kommer att innebära ytterligare en spik i kistan för många svenska transportörer. Kanske till och med sista spiken för många av dem. Jag tror inte heller att det är någon överdrift att påstå att förslagsställarna saknar all verklighetsförankring då de på allvar tror att detta kommer att bli bra för (de flesta) EU-ländernas inhemska vägtransportnäring.

Nej, tvärtom. De som i huvudsak kommer att gynnas av de fria antalet cabotagetransporter är de åkerier som redan idag struntar i allt vad regler och paragrafer handlar om. Och, för all del, de mindre seriösa speditörer som använder sig av dessa olagliga transportutövare.

Om förslaget till slut går igenom, kommer ”de kreativa” att köra runt och utöva inrikes transporter i till exempel Sverige. På fredagen reser de över sundet till Danmark, viker av till Norge eller Finland allra längst i norr, för att därefter återvända hit och fortsätta köra inrikes.

Kommissionen tror alltså på allvar att detta kommer att gagna den seriösa delen av branschen. Man blir mörkrädd, på riktigt!

Om man hade haft viljan att faktiskt uppnå syftet med cabotagereglerna, borde man istället strama åt dem. Innan taxi avreglerades kunde till exempel en taxibil köra en riksfärdtjänst från Malmö till Stockholm. När man släppt av kunden i Stockholm fick man lov att ta en annan passagerare med sig hemåt. Inte norrut eller västerut. Söderut eller inte alls.

Detsamma borde ju rimligtvis gälla för lastbilar som lossat i ett annat EU-land. Ta gärna ett uppdrag som innebär att du kan närma dig stationeringsorten (hemlandet) med last under så många kilometer som möjligt. Men inte sådana transportuppdrag som innebär att dragbilen cirkulerar runt i till exempel Sverige under hela sjudagarsperioden (eller ännu längre än så). För hem ska den – det är ju faktiskt meningen!

Nu ställer vi våra förhoppningar till att våra politiska representanter i EU får stopp på galenskaperna genom att skriva ändringsförslag. Sista ordet är inte sagt eftersom delegaterna i skrivande stund har tre veckor på sig att läsa in sig på materialet. Därefter tar en omfattande mötesprocess över, för att alla förslag till slut ska tas upp i ministerrådet.

Ett ”färdigt” paket är alltså inte att vänta i år och sannolikt inte heller förrän tidigast en bra bit in i 2018.

Förslaget som kommissionen nu har levererat innehåller så klart mycket annat. Till exempel tror jag att man vill förbjuda att ordinarie veckovila får hållas i lastbilen. Jag skriver ”tror” eftersom man inte vill se lagen som tvingande.

Om jag har förstått saken rätt så kommer det att vara upp till chauffören var denne vill bo. Jag kan tänka mig att många oseriösa arbetsgivare kommer att påverka sina förare så att de ”vill” bo i sin lastbil. Jag har hört så många chaufförsberättelser som bekräftat att de lever under oerhörd press och att arbetsgivaren inte drar sig det minsta för att ta till hot om uppsägning om inte chauffören gör eller säger det som chefen vill.

Följ oss gärna på nätet, på hemsidan och på Facebook, där vi berättar mer om bland annat kommissionens förslag. Vi lyfter också ständigt transportfusket till ytan för att på så sätt påverka både politiker och andra beslutsfattare. Och för att göra lite reklam för de transportköpare som prutat lite väl mycket vad gäller transportpriser – och därmed också prutat på trafiksäkerheten och på många förares sociala förhållanden.


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 16 Juni 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Cabotage, Politik, Vägtransportpaketet, Veckovila

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant