MÅNADENS LEDARE

Kommissionens förslag - ett bevis på hur lite man vet

Så levererades förslaget till det nya vägtransportpaketet till slut. Rena julaftonen – åtminstone för de åkerier som livnär sig på renodlad cabotagetrafik. EU-kommissionen föreslår bland annat att man ska begränsa antalet dagar för cabotagekörningarna till fem, samtidigt som man vill ta bort begränsningen om tre inrikes transporter.

Jag tror inte att jag tar allt för stora ord i min mun om jag påstår att förslaget kommer att innebära ytterligare en spik i kistan för många svenska transportörer. Kanske till och med sista spiken för många av dem. Jag tror inte heller att det är någon överdrift att påstå att förslagsställarna saknar all verklighetsförankring då de på allvar tror att detta kommer att bli bra för (de flesta) EU-ländernas inhemska vägtransportnäring.

Nej, tvärtom. De som i huvudsak kommer att gynnas av de fria antalet cabotagetransporter är de åkerier som redan idag struntar i allt vad regler och paragrafer handlar om. Och, för all del, de mindre seriösa speditörer som använder sig av dessa olagliga transportutövare.

Om förslaget till slut går igenom, kommer ”de kreativa” att köra runt och utöva inrikes transporter i till exempel Sverige. På fredagen reser de över sundet till Danmark, viker av till Norge eller Finland allra längst i norr, för att därefter återvända hit och fortsätta köra inrikes.

Kommissionen tror alltså på allvar att detta kommer att gagna den seriösa delen av branschen. Man blir mörkrädd, på riktigt!

Om man hade haft viljan att faktiskt uppnå syftet med cabotagereglerna, borde man istället strama åt dem. Innan taxi avreglerades kunde till exempel en taxibil köra en riksfärdtjänst från Malmö till Stockholm. När man släppt av kunden i Stockholm fick man lov att ta en annan passagerare med sig hemåt. Inte norrut eller västerut. Söderut eller inte alls.

Detsamma borde ju rimligtvis gälla för lastbilar som lossat i ett annat EU-land. Ta gärna ett uppdrag som innebär att du kan närma dig stationeringsorten (hemlandet) med last under så många kilometer som möjligt. Men inte sådana transportuppdrag som innebär att dragbilen cirkulerar runt i till exempel Sverige under hela sjudagarsperioden (eller ännu längre än så). För hem ska den – det är ju faktiskt meningen!

Nu ställer vi våra förhoppningar till att våra politiska representanter i EU får stopp på galenskaperna genom att skriva ändringsförslag. Sista ordet är inte sagt eftersom delegaterna i skrivande stund har tre veckor på sig att läsa in sig på materialet. Därefter tar en omfattande mötesprocess över, för att alla förslag till slut ska tas upp i ministerrådet.

Ett ”färdigt” paket är alltså inte att vänta i år och sannolikt inte heller förrän tidigast en bra bit in i 2018.

Förslaget som kommissionen nu har levererat innehåller så klart mycket annat. Till exempel tror jag att man vill förbjuda att ordinarie veckovila får hållas i lastbilen. Jag skriver ”tror” eftersom man inte vill se lagen som tvingande.

Om jag har förstått saken rätt så kommer det att vara upp till chauffören var denne vill bo. Jag kan tänka mig att många oseriösa arbetsgivare kommer att påverka sina förare så att de ”vill” bo i sin lastbil. Jag har hört så många chaufförsberättelser som bekräftat att de lever under oerhörd press och att arbetsgivaren inte drar sig det minsta för att ta till hot om uppsägning om inte chauffören gör eller säger det som chefen vill.

Följ oss gärna på nätet, på hemsidan och på Facebook, där vi berättar mer om bland annat kommissionens förslag. Vi lyfter också ständigt transportfusket till ytan för att på så sätt påverka både politiker och andra beslutsfattare. Och för att göra lite reklam för de transportköpare som prutat lite väl mycket vad gäller transportpriser – och därmed också prutat på trafiksäkerheten och på många förares sociala förhållanden.


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 16 Juni 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Cabotage, Politik, Vägtransportpaketet, Veckovila

90 procents ojämnhet mellan bromsarna

”Hur ska vi kunna läsa kyrilliska bokstäver?”

Trots ekipagets många fel på bromsarna, tycker bilinspektören att det ändå har blivit bättre än det var för bara tio år sedan. En annan bilinspektör får in ett ekipage där diagrambladen är ifyllda på ryska. Rapport från två bilinspektörer i vardagens verklighet.

Rädda dieseln med artificiell intelligens

”Diesel har en framtid, säger Bosch”

2020 träder nya och tuffare utsläppskrav för diesel i kraft. För att uppnå målen har Bosch utvecklat en ny teknik som de säger kan reducera utsläppen så pass mycket att dieselbilar kommer klara av utsläppskraven – tio gånger om. I nästa steg siktar Bosch på att använda artificiell intelligens, AI, för att ytterligare minimera utsläppen

Volvo Trucks Nordamerikachef går till MAN

I veckan brast nyheten om att Göran Nyberg, som sedan 2012 varit chef för Volvo Trucks North America, nu blir ansvarig på MAN Truck & Bus i München för försäljning och marknadsföring. Göran Nyberg tillträder sin nya tjänst 17 september i år, samma vecka som IAA, världens största lastbilsutställning, inleds i Hannover.
MAN är tillsammans med Scania dotterbolag till VW Truck & Bus.

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant