MÅNADENS LEDARE

Kommissionens förslag - ett bevis på hur lite man vet

Så levererades förslaget till det nya vägtransportpaketet till slut. Rena julaftonen – åtminstone för de åkerier som livnär sig på renodlad cabotagetrafik. EU-kommissionen föreslår bland annat att man ska begränsa antalet dagar för cabotagekörningarna till fem, samtidigt som man vill ta bort begränsningen om tre inrikes transporter.

Jag tror inte att jag tar allt för stora ord i min mun om jag påstår att förslaget kommer att innebära ytterligare en spik i kistan för många svenska transportörer. Kanske till och med sista spiken för många av dem. Jag tror inte heller att det är någon överdrift att påstå att förslagsställarna saknar all verklighetsförankring då de på allvar tror att detta kommer att bli bra för (de flesta) EU-ländernas inhemska vägtransportnäring.

Nej, tvärtom. De som i huvudsak kommer att gynnas av de fria antalet cabotagetransporter är de åkerier som redan idag struntar i allt vad regler och paragrafer handlar om. Och, för all del, de mindre seriösa speditörer som använder sig av dessa olagliga transportutövare.

Om förslaget till slut går igenom, kommer ”de kreativa” att köra runt och utöva inrikes transporter i till exempel Sverige. På fredagen reser de över sundet till Danmark, viker av till Norge eller Finland allra längst i norr, för att därefter återvända hit och fortsätta köra inrikes.

Kommissionen tror alltså på allvar att detta kommer att gagna den seriösa delen av branschen. Man blir mörkrädd, på riktigt!

Om man hade haft viljan att faktiskt uppnå syftet med cabotagereglerna, borde man istället strama åt dem. Innan taxi avreglerades kunde till exempel en taxibil köra en riksfärdtjänst från Malmö till Stockholm. När man släppt av kunden i Stockholm fick man lov att ta en annan passagerare med sig hemåt. Inte norrut eller västerut. Söderut eller inte alls.

Detsamma borde ju rimligtvis gälla för lastbilar som lossat i ett annat EU-land. Ta gärna ett uppdrag som innebär att du kan närma dig stationeringsorten (hemlandet) med last under så många kilometer som möjligt. Men inte sådana transportuppdrag som innebär att dragbilen cirkulerar runt i till exempel Sverige under hela sjudagarsperioden (eller ännu längre än så). För hem ska den – det är ju faktiskt meningen!

Nu ställer vi våra förhoppningar till att våra politiska representanter i EU får stopp på galenskaperna genom att skriva ändringsförslag. Sista ordet är inte sagt eftersom delegaterna i skrivande stund har tre veckor på sig att läsa in sig på materialet. Därefter tar en omfattande mötesprocess över, för att alla förslag till slut ska tas upp i ministerrådet.

Ett ”färdigt” paket är alltså inte att vänta i år och sannolikt inte heller förrän tidigast en bra bit in i 2018.

Förslaget som kommissionen nu har levererat innehåller så klart mycket annat. Till exempel tror jag att man vill förbjuda att ordinarie veckovila får hållas i lastbilen. Jag skriver ”tror” eftersom man inte vill se lagen som tvingande.

Om jag har förstått saken rätt så kommer det att vara upp till chauffören var denne vill bo. Jag kan tänka mig att många oseriösa arbetsgivare kommer att påverka sina förare så att de ”vill” bo i sin lastbil. Jag har hört så många chaufförsberättelser som bekräftat att de lever under oerhörd press och att arbetsgivaren inte drar sig det minsta för att ta till hot om uppsägning om inte chauffören gör eller säger det som chefen vill.

Följ oss gärna på nätet, på hemsidan och på Facebook, där vi berättar mer om bland annat kommissionens förslag. Vi lyfter också ständigt transportfusket till ytan för att på så sätt påverka både politiker och andra beslutsfattare. Och för att göra lite reklam för de transportköpare som prutat lite väl mycket vad gäller transportpriser – och därmed också prutat på trafiksäkerheten och på många förares sociala förhållanden.


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 16 Juni 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Cabotage, Politik, Vägtransportpaketet, Veckovila

Körde med dubbla förarkort - klampades

Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas – men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.

Omhändertaget körkort och böter när

Mediciner och bildelar i överlastade 3,5:or fastnade i Helsingborg

Följetongen om överlastade 3,5-tonsbilar fortsätter. En aldrig sinande ström av lättlastare rullar in i landet. Helsingborgspolisen kontrollerar så många de hinner med och inte sällan visar fraktsedlarna samma mottagare gång på gång. Gårdagen var inget undantag i det avseendet.

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant