Det är skillnad på miljöfråga och miljöfråga i Laholm

Semesterperioden är kommen. För många är detta årets höjdpunkt och andningshålet som vi alla behöver för att ladda batterierna inför den mörkare årstiden.
När den här tidningen kommer ut har Proffsredaktionen växlat ner och intagit ”viloläge”. Men ett och annat lastbilsrelaterat jippo besöker vi ändå. För vårt stora, personliga intresses skull.

Men hur skulle det egentligen sett ut om alla chaufförer och åkerier hade stängt ner verksamheten i fyra veckor? Sveriges Åkeriföretag har illustrerat vad som skulle ske med samhällsfunktionerna om transporterna plötsligt skulle upphöra. Och det tror jag att ingen skulle vilja uppleva i verkligheten.

Tänk att komma till tomma affärer, apotek och sjukhus utan mediciner och så vidare. Du förstår konsekvenserna, liksom jag. Tyvärr är det nog inte alla som tänker på den nytta som ni gör varje dag, varje natt, året runt...

Den här sommaren planerar jag att i huvudsak tillbringa på den egna fastigheten. Tvätta, måla och kanske byta ut en och annan bräda på huset. Och några timmar på stranden med familjen hoppas jag också på.

På tal om stranden. I den kommun där jag bor, Laholm, har vi Sveriges längsta badstrand. Och sannolikt den strand som skulle kunna leda till inbördeskrig om det inte vore för att laholmarna i grund och botten är ett ganska hyggligt folk.

Stranden vid Mellbystrand har i riksmedia emellanåt uppmärksammats för sitt nakenbad. ”Sedlighetspoliser” gillar inte riktigt det som ibland pågår i sanddynerna – vilket så klart alla får ha en synpunkt om.

Men badgäster med bara rumpor är ett litet problem i jämförelse med parkeringseländet i den motsatta änden av stranden. I Mellbystrand och i grannbyn Skummeslöv bjuds nämligen möjligheten att köra ner med den egna personbilen och parkera på stranden alldeles vid vattnet.

Bekvämt och praktiskt tycker många. För jävligt anser andra.

Mark- och miljödomstolen bestämde nyligen att förbjuda kommunen att upplåta strandområdena i Skummeslövsstrand och Mellbystrand för parkeringsändamål. Kommunen å sin sida tänker dock inte sätta upp några förbudsskyltar i år. Beslutet tänker man överklaga och därför har kommunen avsatt en herrans massa pengar till sin armé med advokater.

Det är bra att kommuner driver frågor till det yttersta som är av intresse för medborgarna. I synnerhet när det handlar om miljöfrågor.

Att ställa oljedroppande personbilar två meter från havet ska man tydligen få lov att göra. Detta samtidigt som tjänstemännen springer runt med tumstock i inlandet och mäter avstånden mellan privata filtreringsanläggningar till avlopp och närmsta vattendrag. Några meter för nära bäcken kan innebära kostsamma anläggningsarbeten för fastighetsägarna. Men så är ju så klart inte heller medborgarnas avlopp några turistmagneter. Och då kan man ju som kommun dra till med storsläggan.

Samtidigt – i en annan del av kommunen – har utländska långtradare embarkerat varenda ledig asfaltsyta i väntan på nya transportuppdrag. Det bajsas i dikeskanterna, flaskor, burkar, använda engångsgrillar och andra sopor kastas i naturen. Men si det tycks inte intressera kommunen nämnvärt... Det är i sanning en märklig tid vi lever i.

Nu monterar jag upp hängmattan. Vi ses igen i augusti, ha en skön sommar – och tack till er alla som håller Sverige rullande!

Om artikeln

Publicerad: Fredag 14 Juli 2017, kl 15:00
Kategori: Ledare
Taggar: Badstrand, Laholm, Miljö, Parkering

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant