Ordet ”haveri” i kombination med ”Transportstyrelsen” är knappast något nytt

Sommaren har börjat sjunga på sista versen. Därmed inte sagt at den är slut, men frågan är om den började ”på riktigt” i år? Åtminstone är svaret på den frågan inte helt enkelt sett ur min synvinkel här i södra Sverige.
Mina semesterveckor har varit sköna, men föga varma och soliga.
Nog gnällt om detta. Vi kan ju åtminstone vara överens om att det har varit andra saker som hållit värmen uppe den här sommaren. Ord som ”IT-skandal” och ”Transportstyrelsen”, till exempel.

Att benämna det som skett inom Transportstyrelsen som skandal är ingen överdrift. 

Myndighetens dåvarande chef, generaldirektör Maria Ågren, såg i ett slag till att dela med sig av våra allra viktigaste uppgifter till utlandet. Dina och mina personnummer, till exempel.

Samtidigt som banker och försäkringsbolag med förmanande ord talar om för dig att aldrig säga ditt personnummer högt när du exempelvis handlar i en butik där du är ”bonusmedlem”, har Transportstyrelsen blåögt och högljutt gjort precis tvärtom. Detta i en tid då ID-kapningar är högst ”inne” i kriminella kretsar.

Konsekvensen för myndighetens dåvarande generaldirektör blev nog ganska överkomlig för vederbörande. Hon fick betala en ren struntsumma, 70 000 kronor, för sitt ”lilla missöde”. Men du som vid några tillfällen har glömt att ange start- och/eller slutland på färdskrivaren och som kanske dristat dig till att köra lite för länge för att komma hem till familjen på fredagen, har sett till så att Ågrens myndighet har kunnat utfärda sanktionsavgifter på upp till 200 000 kronor.

Maria Ågren fick sparken redan i januari i år. Trots att hon trodde att det var okej att göra avsteg från lagstiftningen. Ett uttalande hon gjort och som får många i vägtransportbranschen, av förklarliga skäl, att känna en dålig smak i munnen.

När hon för sista gången stängt dörren till sitt kontor på Transportstyrelsen, kliver hon med bibehållen lön (115 200 kronor) in i Regeringskansliet. Den tjänsten fick hon förvisso lämna den 20 juli, 14 dagar efter att media avslöjat den egentliga anledningen till varför hon fick lämna sin post på Transportstyrelsen.

Vad som sker bakom myndighetsdörrarna ”en vanlig dag på jobbet” kan man så klart bara fantisera om. Men att trovärdigheten för Transportstyrelsen (i det här fallet) har fått sig en rejäl lusing är väl inte helt otänkbart.

KU-anmälningarna har nu haglat i flera veckor och i skrivande stund har statsministern nyss deklarerat att inrikesminister Anders Ygeman och infrastrukturminister Anna Johansson har fått lämna sina poster. Men när vi nu alla tittar på en regering med brallorna vid knävecken kanske det även hade varit på sin plats att riva ner Transportstyrelsen till dess minsta beståndsdel, för att därefter bygga upp den igen? För det finns kanske fler lik i myndighetens garderob?

Kalla mig gärna för konspiratorisk, men det var inte jag som började. Vi har all anledning att tvivla både på politiker och tjänstemän idag. Statsministern själv har ju kallat det som skett på Transportstyrelsen för ett ”haveri”. Och ordet ”haveri” i kombination med ”Transportstyrelsen” är knappast något nytt. Det har många åkeriägare och branschföreträdare sagt i flera år.

Forskning har visat att det funkar alldeles utmärkt för politiker att lyssna på fotfolket. Kanske är det dags att rycka ut hörselpropparna ur öronen nu. Stefan Löfven & Co..?

Om artikeln

Publicerad: Fredag 11 Augusti 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: IT-skandal, Politik, Transportstyrelsen

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant