Ordet ”haveri” i kombination med ”Transportstyrelsen” är knappast något nytt

Sommaren har börjat sjunga på sista versen. Därmed inte sagt at den är slut, men frågan är om den började ”på riktigt” i år? Åtminstone är svaret på den frågan inte helt enkelt sett ur min synvinkel här i södra Sverige.
Mina semesterveckor har varit sköna, men föga varma och soliga.
Nog gnällt om detta. Vi kan ju åtminstone vara överens om att det har varit andra saker som hållit värmen uppe den här sommaren. Ord som ”IT-skandal” och ”Transportstyrelsen”, till exempel.

Att benämna det som skett inom Transportstyrelsen som skandal är ingen överdrift. 

Myndighetens dåvarande chef, generaldirektör Maria Ågren, såg i ett slag till att dela med sig av våra allra viktigaste uppgifter till utlandet. Dina och mina personnummer, till exempel.

Samtidigt som banker och försäkringsbolag med förmanande ord talar om för dig att aldrig säga ditt personnummer högt när du exempelvis handlar i en butik där du är ”bonusmedlem”, har Transportstyrelsen blåögt och högljutt gjort precis tvärtom. Detta i en tid då ID-kapningar är högst ”inne” i kriminella kretsar.

Konsekvensen för myndighetens dåvarande generaldirektör blev nog ganska överkomlig för vederbörande. Hon fick betala en ren struntsumma, 70 000 kronor, för sitt ”lilla missöde”. Men du som vid några tillfällen har glömt att ange start- och/eller slutland på färdskrivaren och som kanske dristat dig till att köra lite för länge för att komma hem till familjen på fredagen, har sett till så att Ågrens myndighet har kunnat utfärda sanktionsavgifter på upp till 200 000 kronor.

Maria Ågren fick sparken redan i januari i år. Trots att hon trodde att det var okej att göra avsteg från lagstiftningen. Ett uttalande hon gjort och som får många i vägtransportbranschen, av förklarliga skäl, att känna en dålig smak i munnen.

När hon för sista gången stängt dörren till sitt kontor på Transportstyrelsen, kliver hon med bibehållen lön (115 200 kronor) in i Regeringskansliet. Den tjänsten fick hon förvisso lämna den 20 juli, 14 dagar efter att media avslöjat den egentliga anledningen till varför hon fick lämna sin post på Transportstyrelsen.

Vad som sker bakom myndighetsdörrarna ”en vanlig dag på jobbet” kan man så klart bara fantisera om. Men att trovärdigheten för Transportstyrelsen (i det här fallet) har fått sig en rejäl lusing är väl inte helt otänkbart.

KU-anmälningarna har nu haglat i flera veckor och i skrivande stund har statsministern nyss deklarerat att inrikesminister Anders Ygeman och infrastrukturminister Anna Johansson har fått lämna sina poster. Men när vi nu alla tittar på en regering med brallorna vid knävecken kanske det även hade varit på sin plats att riva ner Transportstyrelsen till dess minsta beståndsdel, för att därefter bygga upp den igen? För det finns kanske fler lik i myndighetens garderob?

Kalla mig gärna för konspiratorisk, men det var inte jag som började. Vi har all anledning att tvivla både på politiker och tjänstemän idag. Statsministern själv har ju kallat det som skett på Transportstyrelsen för ett ”haveri”. Och ordet ”haveri” i kombination med ”Transportstyrelsen” är knappast något nytt. Det har många åkeriägare och branschföreträdare sagt i flera år.

Forskning har visat att det funkar alldeles utmärkt för politiker att lyssna på fotfolket. Kanske är det dags att rycka ut hörselpropparna ur öronen nu. Stefan Löfven & Co..?

Om artikeln

Publicerad: Fredag 11 Augusti 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: IT-skandal, Politik, Transportstyrelsen

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant