Nya mobilitetspaketet – som att öppna Pandoras ask?

Nyligen diskuterades vägtransportbranschens situation under en paneldebatt i Ljungby (läs mer om debatten på sidorna 4-5). Ämnena rörde så klart mycket vid EU:s förslag till det nya mobilitetspaketet och politikernas syn på bland annat cabotagereglerna. Det finns som bekant en del politiker som gärna ser ett liberalare regelverk för just cabotaget.
Frågan är om man riktigt har förstått att i samma ögonblick som man slutar räkna antalet inrikes transporter, är det högst troligt att man öppnar Pandoras ask på riktigt. Åtminstone om man inte ställer tydliga krav på att lastbilen ska återvända hem efter de fem dagar som man nu vill tillåta en utlandsregistrerad lastbil att köra cabotage.
Det kravet ställer man inte i förslaget som man nu har lagt.

Ett skolexempel på hur reglerna utnyttjas idag är den webbartikel som vi publicerade några dagar efter debatten, som handlar om ett polskt ekipage som ertappades med att köra otillåtet cabotage. En "miss" från speditören, som förklarar för polisen att den aktuella dragbilen inte borde ha kört fyra inrikes transporter i Sverige. Efter tre turer skulle den ha gått till Norge, för att därefter återvända till Sverige igen.

Speditören gör i sak inget brottsligt. Men man utnyttjar däremot det ganska illa formulerade cabotagedirektivet på ett sätt som inte var tanken när EU en gång formulerade det. Då handlade det om att skapa förutsättningar för ett ekipage i internationell trafik att få ut så många betalda mil som möjligt på sin resa hem från lossningsplatsen – något som ju är en miljöfråga i grund och botten.
Hur bra blev det?

När man nu vill sluta räkna antalet inrikes transporter, ger man EU:s alla åkerier möjlighet att konkurrera inte endast om fjärrtransporterna i andra länder. Även inhemsk distributionstrafik får nu se sin marknad hotad då det blir möjligt för ett trailerekipage, till exempel registrerat i Bulgarien, att lasta en pall i Helsingborg och frakta den till Åstorp. Lasta två pallar i Åstorp och vidare till Ängelholm. Och så vidare...

Var blev miljötänket av? Nja, miljön är nog det sista som någon tänker på eftersom det inte är alldeles ovanligt att cabotagetransporter utförs med gamla uttjänta, svenska lastbilar som numera bär utländska registreringsskyltar.

När jag lägger fram nyss nämnda argument för en politiker som är för liberalare cabotageregler, börjar man genast prata om att skärpa utstationeringsdirektivet. Men hur skulle det hjälpa? Jag menar i den form som man föreslår i det nya mobilitetspaketet!

Utan att uttrycka sig i allt för fantasifulla ordalag, kommer man att låta lastbilarna pendla över våra nationsgränser med en något högre frekvens. Ser man till att aldrig ha en chaufför i landet i mer än tre dagar i följd, kan man fortsätta betala ut usla löner till de redan hårt prövade chaufförerna, främst från östra Europa.

Våra politiker har än så länge möjligheten att se till så att det lagda förslaget formuleras om. För om man på allvar anser att man vill förbättra de sociala förhållandena för chaufförerna, bör man verkligen sätta sig ner och fundera en stund.

Det handlar inte om att vägra släppa in utländska aktörer på den svenska transportmarknaden. Det handlar om att lyfta den seriösa delen av branschen, oavsett nationalitet, och visa att vi faktiskt förespråkar en sund vägtransportbransch med vettiga villkor, både för chaufförerna och för åkeriföretagarna. För nog har vi väl råd att betala 10 öre mer för ett kilo ärtor?

Om artikeln

Publicerad: Fredag 29 September 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Cabotage, Distributionstrafik, EU, Miljö, Mobilitetspaketet

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant