Har du nyckeln till vår hemsida?

Året lider mot sitt slut. Jag vill tacka er alla för att ni läser Proffs och för att ni engagerar er i det vi gör, både genom att kritisera och berömma oss. Det ger oss förutsättningar att utvecklas och bli en produkt som tilltalar så många som möjligt.

2018 kommer inte att innebära några förändringar i vårt sätt att arbeta. Däremot talas det med allt större bokstäver i förlaget om att införa en betalvägg på vår webb. Förklaringen till det är ganska enkel. Det kostar lika mycket att producera webbartiklar som det gör att producera till den tryckta tidningen.

Vi har under flera år gett bort journalistik i toppklass på nätet. Djuplodande artiklar om transportfusket, där vi så långt det är möjligt har valt att konfrontera så många som möjligt som varit inblandade i en olaglig transport.

Nyheter och transporter kan inte vara gratis, jag tror att de flesta har förståelse för det. Därför hoppas jag att ni inte anser att 315:- per år på något sätt är oöverkomligt.

I priset får du alltså den tryckta tidningen hem i brevlådan, du kan läsa alla våra spännande artiklar på nätet (som oftast inte publiceras i tidningen) som i huvudsak har fokus på transportfusket. Du kan dessutom läsa vår (tryckta) tidning på datorn eller i din mobila enhet som till exempel surfplatta och mobiltelefon (både iOS och Android).

Observera att webbtidningen och den tryckta tidningen inte innehåller samma artiklar.

Något datum för då betalväggen ska komma är inte beslutat, men för att övergången ska bli så smidig som möjligt, rekommenderas att du så snart som möjligt tecknar ett abonnemang. Genom att swisha 315:- till 123 597 84 24 och ange din leveransadress, löser du det på en minut.

Du kan så klart också använda dig av talongen på korsordssidan i den tryckta tidningen, alternativt här på nätet (www.lastbilstidning.se/prenumerera). Där står även hur du bland annat kommer igång med appen.

Vad önskar vi då oss av 2018? Först å främst hoppas vi att valåret ska ge oss möjlighet att pressa våra politiker till att lägga korten på bordet och berätta hur man avser arbeta för att skapa ordning å reda i branschen.

Vi önskar att vårt rättssystem får resurser att kunna lagföra alla som bryter mot gällande lagar och regler, vilket inte endast inbegriper polisen utan också åklagarsidan.

EU:s mobilitetspaket kommer att ta en allt tydligare form under 2018 och vi måste därför på alla sätt stötta våra EU-parlamentariker, Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), för att ge dem kraft att orka driva våra frågor i Bryssel. Det vilar ett oerhört stort ansvar på dem att försvara de seriösa aktörernas verksamheter. Efter att nyligen ha träffat de båda i Bryssel (läs mer i den tryckta tidningen), har jag personligen fått en känsla av att de inte kommer att ge upp i första taget.

Detta och mycket mer är det som vi ser framför oss när vi tittar in i spåkulan.

Jag passar på att önska Nilsson och Lundgren en riktigt god jul samtidigt som jag å redaktionens och den övriga ”transportdelegationens” vägnar tackar för ett bra möte i Bryssel.

Likaså vill jag önska er alla som läser Proffs, våra annonsörer och mina fantastiska medarbetare en likaledes fin och god jul samt ett gott nytt år.

Avslutningsvis – och kanske viktigast av allt – vill jag tacka hela branschen för att ni håller Sverige igång - även under jul- och nyårshelgerna!

Om artikeln

Publicerad: Fredag 22 December 2017, kl 06:00
Kategori: Ledare
Taggar: Betalvägg, En Riktig Lastbilstidning, Prenumerationer

90 procents ojämnhet mellan bromsarna

”Hur ska vi kunna läsa kyrilliska bokstäver?”

Trots ekipagets många fel på bromsarna, tycker bilinspektören att det ändå har blivit bättre än det var för bara tio år sedan. En annan bilinspektör får in ett ekipage där diagrambladen är ifyllda på ryska. Rapport från två bilinspektörer i vardagens verklighet.

Rädda dieseln med artificiell intelligens

”Diesel har en framtid, säger Bosch”

2020 träder nya och tuffare utsläppskrav för diesel i kraft. För att uppnå målen har Bosch utvecklat en ny teknik som de säger kan reducera utsläppen så pass mycket att dieselbilar kommer klara av utsläppskraven – tio gånger om. I nästa steg siktar Bosch på att använda artificiell intelligens, AI, för att ytterligare minimera utsläppen

Volvo Trucks Nordamerikachef går till MAN

I veckan brast nyheten om att Göran Nyberg, som sedan 2012 varit chef för Volvo Trucks North America, nu blir ansvarig på MAN Truck & Bus i München för försäljning och marknadsföring. Göran Nyberg tillträder sin nya tjänst 17 september i år, samma vecka som IAA, världens största lastbilsutställning, inleds i Hannover.
MAN är tillsammans med Scania dotterbolag till VW Truck & Bus.

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant