Har du nyckeln till vår hemsida?

Året lider mot sitt slut. Jag vill tacka er alla för att ni läser Proffs och för att ni engagerar er i det vi gör, både genom att kritisera och berömma oss. Det ger oss förutsättningar att utvecklas och bli en produkt som tilltalar så många som möjligt.

2018 kommer inte att innebära några förändringar i vårt sätt att arbeta. Däremot talas det med allt större bokstäver i förlaget om att införa en betalvägg på vår webb. Förklaringen till det är ganska enkel. Det kostar lika mycket att producera webbartiklar som det gör att producera till den tryckta tidningen.

Vi har under flera år gett bort journalistik i toppklass på nätet. Djuplodande artiklar om transportfusket, där vi så långt det är möjligt har valt att konfrontera så många som möjligt som varit inblandade i en olaglig transport.

Nyheter och transporter kan inte vara gratis, jag tror att de flesta har förståelse för det. Därför hoppas jag att ni inte anser att 315:- per år på något sätt är oöverkomligt.

I priset får du alltså den tryckta tidningen hem i brevlådan, du kan läsa alla våra spännande artiklar på nätet (som oftast inte publiceras i tidningen) som i huvudsak har fokus på transportfusket. Du kan dessutom läsa vår (tryckta) tidning på datorn eller i din mobila enhet som till exempel surfplatta och mobiltelefon (både iOS och Android).

Observera att webbtidningen och den tryckta tidningen inte innehåller samma artiklar.

Något datum för då betalväggen ska komma är inte beslutat, men för att övergången ska bli så smidig som möjligt, rekommenderas att du så snart som möjligt tecknar ett abonnemang. Genom att swisha 315:- till 123 597 84 24 och ange din leveransadress, löser du det på en minut.

Du kan så klart också använda dig av talongen på korsordssidan i den tryckta tidningen, alternativt här på nätet (www.lastbilstidning.se/prenumerera). Där står även hur du bland annat kommer igång med appen.

Vad önskar vi då oss av 2018? Först å främst hoppas vi att valåret ska ge oss möjlighet att pressa våra politiker till att lägga korten på bordet och berätta hur man avser arbeta för att skapa ordning å reda i branschen.

Vi önskar att vårt rättssystem får resurser att kunna lagföra alla som bryter mot gällande lagar och regler, vilket inte endast inbegriper polisen utan också åklagarsidan.

EU:s mobilitetspaket kommer att ta en allt tydligare form under 2018 och vi måste därför på alla sätt stötta våra EU-parlamentariker, Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), för att ge dem kraft att orka driva våra frågor i Bryssel. Det vilar ett oerhört stort ansvar på dem att försvara de seriösa aktörernas verksamheter. Efter att nyligen ha träffat de båda i Bryssel (läs mer i den tryckta tidningen), har jag personligen fått en känsla av att de inte kommer att ge upp i första taget.

Detta och mycket mer är det som vi ser framför oss när vi tittar in i spåkulan.

Jag passar på att önska Nilsson och Lundgren en riktigt god jul samtidigt som jag å redaktionens och den övriga ”transportdelegationens” vägnar tackar för ett bra möte i Bryssel.

Likaså vill jag önska er alla som läser Proffs, våra annonsörer och mina fantastiska medarbetare en likaledes fin och god jul samt ett gott nytt år.

Avslutningsvis – och kanske viktigast av allt – vill jag tacka hela branschen för att ni håller Sverige igång - även under jul- och nyårshelgerna!

Om artikeln

Publicerad: Fredag 22 December 2017, kl 06:00
Kategori: Ledare
Taggar: Betalvägg, En Riktig Lastbilstidning, Prenumerationer

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Utländska fordon kör laglig inrikes trafik i Sverige – för 3 000 i månaden

För 3 000 kronor per månad kan utländska åkerier, med utlandsregistrerade dragfordon, utföra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige utan att riskera att fällas för otillåtet cabotage. Ett företag med säte i Malmö skriver till exempel kontrakt med utländska åkerier och genom nyttjanderättsavtal, behöver det utländska åkeriet inte längre bry sig om vare sig tillfällighetsbegrepp eller andra konkurrensstyrande bestämmelser.

Snaran dras åt runt brevlådeföretagen

Måndagens votering i EU-parlamentet handlade om delar av det kommande mobilitetspaketet. Ett av förslagen, det som rör cabotagereglerna, har vi tidigare skrivit om. Bland föreslås att en internationell transport i framtiden ska påbörjas i det land där transportföretaget är etablerat.
Man kan, utan att ha allt för stor fantasi, anta att en del företag skulle falla för frestelsen att starta så kallade brevlådeföretag runt om i Europa. Men det "hålet" har man redan sett i parlamentet – och därför föreslår man nu regler som ska göra det svårare för den typen av fusk.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant