Nytt valår – nya (tomma) löften..?

Nytt år – nya möjligheter och utmaningar. Ett spännande år väntar, inte minst med tanke på valet. Vilka löften ska vi matas med i år? Vi vet ju vad som utlovades för fyra år sedan – och vad som blev verklighet. "Klampning på riktigt" och "ordning och reda på vägarna", är exempel på det som socialdemokraterna tryckte i halsen på branschen 2014.

Vi vet ju alla hur det har gått sedan dess. Inte mycket har hänt. Tiden för hur länge en klamp ska få sitta på fuskarens bil kommer förvisso att förlängas – men att kalla det för "klampning på riktigt" är väl ändå att ta i? Och trafikpoliserna är nu färre än någonsin, vilket gör att "ordning och reda" är något som sannolikt blir fullständigt omöjligt att skapa på våra vägar.

I Bryssel kämpar två tappra herrar för att försvara den seriösa branschens väl och ve. Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD) har en tuff uppgift med att mota ett i mina (och i många andras) ögon smått vansinnigt förslag till mobilitetspaket. Åtminstone i de delar som handlar om cabotage- och kombitrafik.

Genom att ”förenkla” reglerna, vill man enligt det liggande förslaget göra det lättare för polisen att kontrollera vägtransporterna. Jo, förvisso blir det ju enklare. Men kanske främst för förespråkarna för social dumpning.

För att motverka just den sociala dumpningen, filar man på utstationeringsdirektivet. Och det är i skenet av det som trovärdigheten för hela ”paketet” får sig en lusing. För eftersom syftet med att förenkla cabotagereglerna var att göra kontrollerna enklare, skapar man istället ett helt nytt, och antagligen ett betydligt större problem – att kontrollera så att utstationeringsdirektivet efterlevs...

Grundsyftet med cabotaget bottnar i miljöeffektivare vägtransporter. Att en lastbil som avslutat sin internationella transport ska kunna ta en nationell transport på sin returresa för att på så sätt undvika alltför långa sträckor med tom bil.

Tanken var alltså inte att en utländsk lastbil skulle lossa den internationella lasten i Malmö för att därefter kryssa runt i Norden så länge att myndigheterna bokstavligt talat får kasta ut dem över nationsgränsen.

Som sagt, trafikpolisen är en rödlistad yrkesgrupp. Sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv borde det ju vara en god investering att anställa fler trafikpoliser och se till så att de får rätt verktyg och villkor för att kunna utföra fler kontroller. Trafikpolisen har ju alla förutsättningar att kunna bli en självfinansierande enhet.

Branschen står inför stora utmaningar. Det handlar så klart inte endast om den olagliga transportverksamheten - som måste stävjas. Ett av de största orosmomenten kan ju tänkas vara det som nyss nämnts, att man kommer att göra det både lagligt och (ännu) enklare för utländska transportörer att konkurrera ut våra svenska åkerier.

Hittills har ”bara” fjärrtrafiken hotats. Högst sannolikt är att många fler transportkategorier kommer att få känna på en ökad prispress om – och i så fall när – EU öppnar Pandoras ask i form av ett mobilitetspaket, som riskerar knuffa fler seriösa aktörer i transportbranschen över klippkanten på ruinens brant.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 26 Januari 2018, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Cabotage, EU, Mobilitetspaketet, Utstationeringsdirektivet

Trevlig midsommar – vi bjuder på tre tidningar i appen!

Vi på tidningen Proffs vill ta tillfället i akt och önska alla våra läsare en riktigt fin midsommar. Samtidigt vill vi bjuda er på tre nummer av tidningen som ni kan läsa via Proffs-appen.

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant