MÅNADENS LEDARE

Fordonen på bilden har inget med ledartexten att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Nu önskar vi fokus på cabotagekontrollerna!

Cabotagemiljonerna har börjat jobba, alltså delar av de totalt 100 miljoner kronor som regeringen har avsatt för att bland annat höja kunskaperna om lagarna som reglerar våra vägtransporter. Jag har varit med under några dagar, på de praktiska övningarna, och det är kul att se hur vissa poliser med stor entusiasm går in för sin uppgift.

Främst går utbildningen ut på att polisen, så snabbt som möjligt, ska kunna avgöra om en transport är laglig eller ej. Allt för att den lagliga trafiken inte ska drabbas av onödigt långa uppehåll på en kontrollplats. Polismyndigheten säger att 400 poliser ska genomgå utbildningen.

Personligen visste jag inte ens om att vi hade så många trafikpoliser med grundläggande kunskaper om yrkestrafik. Och mina funderingar tycks vara ganska välgrundade. I verkligheten handlar det om knappt 350 tjänstemän som har, eller ska, sitta i skolbänken under de tre dagar som kursen varar. Eller ja, två dagar eftersom en av dagarna handlar om det nya besiktningsdirektivet gällande flygande inspektion.

Och av de knappt 350 tjänstemännen finner vi inte endast trafikpoliser utan också utredare hos polisen. Hur många utredare och andra som aldrig någonsin kommer att arbeta med ett cabotageärende som nu går utbildningen, har jag inga exakta siffror på, men det handlar sannolikt om en hel del. Skulle jag tro!

Att kontroller av yrkestrafiken behövs, får man ett väldigt tydligt kvitto på under den praktiska delen av utbildningen. Inte sällan står chaufförerna i kö till kontokortsapparaten för att betala in förskottet på sanktionsavgiften.

En kontrollverksamhet med fokus på cabotage hade förmodligen fått självaste Jean-Claude Juncker (ordförande i EU-kommissionen) att sätta kaffet i halsen och kanske rentav lagt ned hela EU:s statistikavdelning, Eurostat. För statistiken som EU tagit fram, rimmar väldigt illa med den verklighet som vi möter ute på vägarna. Den saken behöver vi inte lägga mer trycksvärta på.

Kanske kan vi få önska att man från polisledningens håll framöver drar nytta av utbildningspengarna genom att låta trafikpolisen jobba med cabotagekontroller? Bland annat för att de nyvunna kunskaperna inte ska falla i glömska, men framförallt för att på så sätt skapa en något bättre balans i rättvisefrågorna för åkeribranschen. En enda olaglig transport är en för mycket. Låt våra skattepengar göra nytta i det avseendet. Pengar är avsatta, nu vill vi se resultat – även på lång sikt!

En viktig, svensk röst i EU-parlamentet har tystnat. Den socialdemokratiske EU-parlamentarikern Jens Nilsson avled den 13 mars efter en kortare tids sjukdom.

Jens satt i parlamentets transportutskott där han engagerade sig i branschens kanske allra viktigaste framtidsfrågor, i såväl de sociala frågorna som frågorna kring framtida regler om cabotage.

Jens Nilsson har arbetat i EU-parlamentet sedan år 2011, men hans politiska karriär är betydligt längre än så. Bland annat hade han posten som kommunalråd i Östersund mellan åren 1994 till 2010.

I september i år skulle Jens ha fyllt 70 år. Mina och mina kollegors tankar går till hans anhöriga i deras svåra stund.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 13 April 2018, kl 10:00
Kategori: Ledare
Taggar: Cabotagepengar, Cabotageutbildning, EU, Jens Nilsson

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant