Vad skulle bli bättre av att hålla tyst?

Ni som läser Proffs på nätet har under flera år kunnat följa den utveckling som varit vad gäller de oseriösa aktörernas brutala och ofta hänsynslösa framfart i er bransch. Rattfyllor och olagliga transporter avslöjas på löpande band. Så ofta att vi emellanåt har problem att hinna skriva om allt som landar i vårt knä.

Vi får ofta ta emot beröm för att vi så envist rapporterar om transportfuskarna. Det händer också att vi får ”ris” för att vi skriver så negativt om branschen. Att en del individer kör alkohol- eller drogpåverkade är inget specifikt problem för branschen, säger någon. Självklart inte.

Däremot är det stor skam att en människa som vill kalla sig för yrkesförare kategoriskt bryter mot lagar och regler i sin yrkesutövning. Kanske i synnerhet genom att köra under påverkan av droger. Och därmed anser åtminstone jag att det blir ett branschspecifikt problem.

Jag har full förståelse för att en del organisationer, åkare och chaufförer tycker mindre bra om att vi ständigt lyfter galenskaperna, men vad skulle egentligen bli bättre av att vi slutade skriva om det? På den frågan har jag hittills inte fått något (bra) svar.

Vi kan inte skapa en seriös transportbransch genom att hålla tyst om allt fusk, alla fyllor och skumma verksamheter som tillåts pågå. Det hade kanske känts bra att bara läsa positiva artiklar, men hade fusket försvunnit? Självklart inte!

En schyst och trivsam bransch kan vi endast få genom att vi alla gemensamt sätter ner foten och kräver ordning och reda av våra politiker. Inte endast med vackra ord i motioner och krutdoftande debattartiklar, utan faktiskt genom att politikerna aktivt gör något åt eländet. Vore det ett orimligt krav?

Nu till ett annat ämne som är betydligt trevligare. Lastbilsutställningar. För om vi tittar i almanackan är ju sommaren inte alls särskilt långt borta. Vi är troligtvis många som är sugna på årets alla ”motorevent” och då speciellt lastbilsrelaterade sådana.

När den här tidningen kommer ut har vi nyligen besökt Stockholm Truck Meet på Gillingebanan, en utställning som vi på tidningen Proffs sponsrar. Mer om den kan du läsa om i nästa nummer.

En annan utställning som jag tror och hoppas blir riktigt trevlig är ”Trucking Old School”. En alldeles ny tillställning som arrangeras av de båda entusiasterna Mari Berglund och Angela Soltun Larsson och som går av stapeln den 6-7 juli på High Chaparral.

Utställningens tema är precis så som namnet antyder, lastbilar från den ”gamla skolan”. Veteranlastbilar, kultlastbilar men också USA-truckar. Inget fordon nyare än årsmodell 1999.

Jag håller mina tummar hårt för att det blir ett lyckat arrangemang och önskar Mari och Angela stort lycka till!

Självklart finns det många fler intressanta utställningar (som till exempel Gothenburg Truck Meet den 1-3 juni på Tånga Hed) och – inte minst – mässor att besöka i år. Den svenska mässhöjdpunkten vågar jag nog påstå är Elmia Lastbil i augusti. Som vanligt kommer Proffs att ha sin monter på samma plats som tidigare, strax nedanför rulltrapporna i D-hallen.

Vill ni ha en pratstund med någon från tidningen så planera redan nu in ett besök i vår monter!
Hoppas att vi ses…

Om artikeln

Publicerad: 2018-05-25 00:02
Kategori: Ledare
Taggar: Redaktionellt Transportfusket Utställningar