När tänker våra politiker ta problemet på allvar?

Regeringen ger polisen mer pengar. Så bra! Redan i vårbudgeten har man skjutit till ytterligare 250 miljoner till myndigheten och för åren 2017 – 2019 har Polisen lämnat önskemål om ett tillskott på 3,9 miljarder.

Varför denna ovilja mot skärpt beställaransvar?

Antalet ekipage som kör olaga cabotage och som ertappas på de svenska vägarna, är inte speciellt många. De poliser som har kompetens att avslöja den här sortens verksamhet är inte heller många till antalet. Dessutom "störs" deras arbete inte endast av fortbildningar och möten, påkallade av arbetsgivaren, Polismyndigheten. Ett annat störningsmoment är den kapitalt usla ledningen av myndigheten, som så klart väcker oro bland de anställda och ett faktum som även, rimligtvis, borde föranleda minskad arbetslust.

Vänsterpartiet tar rygg på trafikpolisen

Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna lagt ett förslag som innebär att polisen generellt ska få större resurser. Det som är extra glädjande i förslaget, åtminstone sett ur vägtransportbranschens synvinkel, är att trafikpolisen inte har glömts bort. 
Vänsterpartiet vill satsa 50 miljoner kronor på den viktiga verksamheten och dessutom föreslår man en specialenhet mot cabotagefusket.

Om inte Skatteverket vet – vem ska då veta?

Vi närmar oss nu med raska kliv årets vårmånader. Även om det inte märks på yttertemperaturen så syns det i almanackan. Och jag menar då inte att vi efterhand viker undan bladen. Allt fler dagar fylls med event, föredrag, provkörningar och annat "jobbrelaterat".

Siktet är inställt på transportfuskarna

Välkommen att följa med oss in i ett nytt spännande nyhetsår i vägtransportbranschen. Ett år då vi fortsatt kommer att fokusera på transportfusket och ställa så många som möjligt till svars för kriminella tilltag som drabbar den seriösa åkerinäringen.
Svensk som utländsk.

”När tar ministerns tålamod med Eliasson slut?”

Tidningen Proffs har länge rapporterat om olagliga transporter och oseriösa transportföretag. Vi har haft en liknande approach allt sedan tidningen grundades år 1990. Alltså långt innan någon av oss i lastbilsbranschen antagligen funderade speciellt mycket på cabotage. Och än mindre på olagligt sådant.
Vi har stångat våra pannor blodiga mot styvnackade politiker, skumma åkerichefer och egoistiska speditörer.

Gör trafikpolisen nationell istället för lokal

Efter många och långa intervjuer som vi på Proffs har gjort, har vi fått en tydlig bild av de tankar som poliserna på fältet generellt har, att den svenska trafikpolisens framtid är hotad. Och därmed hotas också de seriösa transportföretagen. Omorganisationen inom myndigheten har inneburit att många beslut har fattats under en förhållandevis kort tidsperiod. Vem har rätt och vem har fel? Svaret på den frågan lär dröja ett tag.

”Likabehandlingsprincipen” – en illa vald benämning

Fyllor, kriminalitet, slagsmål och mord. Det låter som inledningen på en kriminalserie på TV4. Men det kan lika väl handla om en vanlig natt bland lastbilarna på en Statoilparkering.

Finns egentligen viljan att stävja buset?

Vi på redaktionen har som bekant lagt ner stora resurser på att bevaka sådant som sker i branschen och som kan läggas i kategorin ”illojal konkurrens”. Varje gång jag reser hem efter att ha gjort ett sådant reportage, funderar jag på varför det är som det är.
Det är så klart lätt att finna ekonomiska anledningar till varför man ofta möter chaufförer från låglöneländer i dessa sammanhang. Och att de sitter bakom ratten för att någon annan vill tjäna pengar är naturligtvis säkert en av anledningarna till oredan i branschen.
Men är det hela sanningen?

MÅNADENS LEDARE

Polisen – en självkannibaliserande organisation

Den som följer våra artiklar på nätet, har antagligen noterat att vi haft stort fokus på trafikpolisens arbete mot olagliga transporter. Skånepolisen, Helsingborgspolisen i synnerhet, har tagit på sig ledartröjan för antalet rapporterade, olagliga cabotagetransporter.

Det går inte att driva lastbilar med bergvärme, Karin!

I den här ledaren tänkte jag skriva något lättsamt och trevligt för dig att läsa så här mitt i sommaren. Men så fick jag syn på en nyhet på Dagens Industris hemsida, med Karin Svensson Smith (MP) i "huvudrollen"...

Dags för Ygeman att lova ”trafikpolis på riktigt”?

Det har ju faktiskt hänt en hel del positiva saker på det politiska planet i syfte att stävja brottsligheten på våra vägar. De åkerier vars affärsidé går ut på att bygga sin verksamhet på olaga cabotage och olaga yrkesmässig trafik lever i en allt tuffare vardag.
Och nu riskerar man dessutom att bli klampad "på obestämd tid" om man inte har rent mjöl i påsen, under vissa omständigheter.

Hur kan en rumänsk förare ta en förlust på 45 000 kronor?

Finns det över huvud taget något intresse för att komma tillrätta med brotten mot svenska vägtransporter? Frågan är i allra högsta grad befogad. Och den har aktualiserats senast i månadsskiftet april/maj, då en rumänsk chaufför ertappades i Helsingborg med 10 000 liter diesel, förvarad i IBC-tankar, på sin trailer. Och som ganska omgående friades.

”Vi ska göra det jobbigt att vara oseriös”

Det går inte en dag här på redaktionen utan att det kommer nya tips om åkerier och speditörer, som någon har anledning att tro på ett eller annat sätt kör olagligt.
Jag upplever att allt fler i branschen ser tidningen Proffs som en tidning att lita på när det väl gäller och som inte duckar för att ställa obekväma frågor till aktörer som av någon anledning fått strålkastarljuset på sig.

Svårt att respektera okunnighet

Man ska respektera domslut. Åtminstone är jag "uppfostrad" enligt den filosofin. Men ibland är det svårt. Som i rättsfallet om "Mogetorpsolyckan" som inträffade den 21 januari i år.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant