”Som att bygga en lekplats på ålderdomshemmet”

Elmia Lastbil 2016 är överstökad. Tack för fyra fantastiska dagar!
Det var som vanligt en riktigt trevlig upplevelse att besöka lastbilsmässan med stort "L". Många kära återseenden, minst lika många nya bekantskaper och ett fyrverkeri av intressanta produkter och nyheter. En dröm för en tidningsgubbe, med andra ord.

Lägg ner skitsnacket – det handlar inte alls om att rädda miljön!

Det är spänning i luften för tillfället, för att inleda lite ”ordvitsigt”. Mycket handlar idag om eldrivna fordon. För lastbilsbranschens del, följer vi med intresse projektet på E16 vid Sandviken. Ett projekt som du kan läsa om på annan plats i den här tidningen. Projektgruppen säger att det blir väldigt mycket billigare att driva lastbilar med elektricitet än med diesel.
Men skulle du våga satsa på en eldriven lastbil, förutsatt att infrastrukturen fanns (så klart)?

Polisen, var god dröj...

Vi svenskar är ganska fogliga av naturen. Snällt ställer vi oss i kö, oavsett vad det gäller. På Ica, till biografen, till buffén på lunchrestaurangen. Och nåde den som tränger sig. Vi säger kanske inget – men innerst inne kokar vi av ilska.

”Staten och näringslivet möter behoven på olika sätt”

Nu börjar semesterperioden för många av landets arbetare. Självklart måste vi få lov att unna oss några veckors ledighet, för att ”ladda batterierna”.
Men vissa samhällsfunktioner kan knappast ställas på sparlåga. Till exempel ökar behovet av vissa tjänster och produkter under sommarmånaderna, vilket så klart blir påtagligt för alla yrkeschaufförer. Givetvis minskar även transportbehovet på många håll, då tillverkningsindustrin drar ner tempot.

När tänker våra politiker ta problemet på allvar?

Regeringen ger polisen mer pengar. Så bra! Redan i vårbudgeten har man skjutit till ytterligare 250 miljoner till myndigheten och för åren 2017 – 2019 har Polisen lämnat önskemål om ett tillskott på 3,9 miljarder.

Varför denna ovilja mot skärpt beställaransvar?

Antalet ekipage som kör olaga cabotage och som ertappas på de svenska vägarna, är inte speciellt många. De poliser som har kompetens att avslöja den här sortens verksamhet är inte heller många till antalet. Dessutom "störs" deras arbete inte endast av fortbildningar och möten, påkallade av arbetsgivaren, Polismyndigheten. Ett annat störningsmoment är den kapitalt usla ledningen av myndigheten, som så klart väcker oro bland de anställda och ett faktum som även, rimligtvis, borde föranleda minskad arbetslust.

Vänsterpartiet tar rygg på trafikpolisen

Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna lagt ett förslag som innebär att polisen generellt ska få större resurser. Det som är extra glädjande i förslaget, åtminstone sett ur vägtransportbranschens synvinkel, är att trafikpolisen inte har glömts bort. 
Vänsterpartiet vill satsa 50 miljoner kronor på den viktiga verksamheten och dessutom föreslår man en specialenhet mot cabotagefusket.

Om inte Skatteverket vet – vem ska då veta?

Vi närmar oss nu med raska kliv årets vårmånader. Även om det inte märks på yttertemperaturen så syns det i almanackan. Och jag menar då inte att vi efterhand viker undan bladen. Allt fler dagar fylls med event, föredrag, provkörningar och annat "jobbrelaterat".

Siktet är inställt på transportfuskarna

Välkommen att följa med oss in i ett nytt spännande nyhetsår i vägtransportbranschen. Ett år då vi fortsatt kommer att fokusera på transportfusket och ställa så många som möjligt till svars för kriminella tilltag som drabbar den seriösa åkerinäringen.
Svensk som utländsk.

”När tar ministerns tålamod med Eliasson slut?”

Tidningen Proffs har länge rapporterat om olagliga transporter och oseriösa transportföretag. Vi har haft en liknande approach allt sedan tidningen grundades år 1990. Alltså långt innan någon av oss i lastbilsbranschen antagligen funderade speciellt mycket på cabotage. Och än mindre på olagligt sådant.
Vi har stångat våra pannor blodiga mot styvnackade politiker, skumma åkerichefer och egoistiska speditörer.

Gör trafikpolisen nationell istället för lokal

Efter många och långa intervjuer som vi på Proffs har gjort, har vi fått en tydlig bild av de tankar som poliserna på fältet generellt har, att den svenska trafikpolisens framtid är hotad. Och därmed hotas också de seriösa transportföretagen. Omorganisationen inom myndigheten har inneburit att många beslut har fattats under en förhållandevis kort tidsperiod. Vem har rätt och vem har fel? Svaret på den frågan lär dröja ett tag.

”Likabehandlingsprincipen” – en illa vald benämning

Fyllor, kriminalitet, slagsmål och mord. Det låter som inledningen på en kriminalserie på TV4. Men det kan lika väl handla om en vanlig natt bland lastbilarna på en Statoilparkering.

Finns egentligen viljan att stävja buset?

Vi på redaktionen har som bekant lagt ner stora resurser på att bevaka sådant som sker i branschen och som kan läggas i kategorin ”illojal konkurrens”. Varje gång jag reser hem efter att ha gjort ett sådant reportage, funderar jag på varför det är som det är.
Det är så klart lätt att finna ekonomiska anledningar till varför man ofta möter chaufförer från låglöneländer i dessa sammanhang. Och att de sitter bakom ratten för att någon annan vill tjäna pengar är naturligtvis säkert en av anledningarna till oredan i branschen.
Men är det hela sanningen?

MÅNADENS LEDARE

Polisen – en självkannibaliserande organisation

Den som följer våra artiklar på nätet, har antagligen noterat att vi haft stort fokus på trafikpolisens arbete mot olagliga transporter. Skånepolisen, Helsingborgspolisen i synnerhet, har tagit på sig ledartröjan för antalet rapporterade, olagliga cabotagetransporter.

Det går inte att driva lastbilar med bergvärme, Karin!

I den här ledaren tänkte jag skriva något lättsamt och trevligt för dig att läsa så här mitt i sommaren. Men så fick jag syn på en nyhet på Dagens Industris hemsida, med Karin Svensson Smith (MP) i "huvudrollen"...

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant