”Likabehandlingsprincipen” – en illa vald benämning

Fyllor, kriminalitet, slagsmål och mord. Det låter som inledningen på en kriminalserie på TV4. Men det kan lika väl handla om en vanlig natt bland lastbilarna på en Statoilparkering.

Finns egentligen viljan att stävja buset?

Vi på redaktionen har som bekant lagt ner stora resurser på att bevaka sådant som sker i branschen och som kan läggas i kategorin ”illojal konkurrens”. Varje gång jag reser hem efter att ha gjort ett sådant reportage, funderar jag på varför det är som det är.
Det är så klart lätt att finna ekonomiska anledningar till varför man ofta möter chaufförer från låglöneländer i dessa sammanhang. Och att de sitter bakom ratten för att någon annan vill tjäna pengar är naturligtvis säkert en av anledningarna till oredan i branschen.
Men är det hela sanningen?

MÅNADENS LEDARE

Polisen – en självkannibaliserande organisation

Den som följer våra artiklar på nätet, har antagligen noterat att vi haft stort fokus på trafikpolisens arbete mot olagliga transporter. Skånepolisen, Helsingborgspolisen i synnerhet, har tagit på sig ledartröjan för antalet rapporterade, olagliga cabotagetransporter.

Det går inte att driva lastbilar med bergvärme, Karin!

I den här ledaren tänkte jag skriva något lättsamt och trevligt för dig att läsa så här mitt i sommaren. Men så fick jag syn på en nyhet på Dagens Industris hemsida, med Karin Svensson Smith (MP) i "huvudrollen"...

Dags för Ygeman att lova ”trafikpolis på riktigt”?

Det har ju faktiskt hänt en hel del positiva saker på det politiska planet i syfte att stävja brottsligheten på våra vägar. De åkerier vars affärsidé går ut på att bygga sin verksamhet på olaga cabotage och olaga yrkesmässig trafik lever i en allt tuffare vardag.
Och nu riskerar man dessutom att bli klampad "på obestämd tid" om man inte har rent mjöl i påsen, under vissa omständigheter.

Hur kan en rumänsk förare ta en förlust på 45 000 kronor?

Finns det över huvud taget något intresse för att komma tillrätta med brotten mot svenska vägtransporter? Frågan är i allra högsta grad befogad. Och den har aktualiserats senast i månadsskiftet april/maj, då en rumänsk chaufför ertappades i Helsingborg med 10 000 liter diesel, förvarad i IBC-tankar, på sin trailer. Och som ganska omgående friades.

”Vi ska göra det jobbigt att vara oseriös”

Det går inte en dag här på redaktionen utan att det kommer nya tips om åkerier och speditörer, som någon har anledning att tro på ett eller annat sätt kör olagligt.
Jag upplever att allt fler i branschen ser tidningen Proffs som en tidning att lita på när det väl gäller och som inte duckar för att ställa obekväma frågor till aktörer som av någon anledning fått strålkastarljuset på sig.

Svårt att respektera okunnighet

Man ska respektera domslut. Åtminstone är jag "uppfostrad" enligt den filosofin. Men ibland är det svårt. Som i rättsfallet om "Mogetorpsolyckan" som inträffade den 21 januari i år.

I vilket syfte letar jurister efter luckor i lagen?

I det fall du vet vad en lag är avsedd för – respektera den. Följ den. Att nagelfara lagtexter i syfte att finna luckor som kan utnyttjas för att kringgå lagens egentliga syfte, borde kriminaliseras, enligt min kanske något naiva uppfattning.

Tänk om småländska åkerier slapp betala böter!

 Den 20 december hölls avslutande manifestationer för ”Här stannar Sverige”-kampanjen. Inte någon politiker har kunnat undgå budskapet.
Knappt har vi hunnit svälja den sista biten julskinka förrän det är dags igen. Nu har kampanjen dragit igång igen, fast med något ”reducerad” intensitet. Varje tisdag och torsdag klockan 12 och 24, stannar lastbilarna. Något man tänker göra fram till påsk. 

Åklagarna slår spetsen av polisens nya ”skarpa verktyg”

Det har varit en smått otrolig månad sedan förra numret av Proffs kom ut. En friande dom mot en makedonsk förare som ertappades med falskt körkort har fått hela branschen att se rött.

Börjar dagspressen äntligen förstå allvaret?

Både jag och mina medarbetare är positiva som personer. Trots det blir det ofta allt annat än positivt när resultatet av vårt arbete publiceras. I synnerhet på nätet. I papperstidningen är det däremot annorlunda. Här skriver vi i varje nummer om fina åkerier, trevliga förare och företagare. För hur man än vrider och vänder på branschen, består den till största delen av seriösa och kompetenta aktörer.

Kanske behövs ”nya ögon” i det politiska etablissemanget?

 Anna Johansson är vår nya infrastrukturminister. Detta meddelades den 3 oktober under smått högtidliga former. Snart började branschens gratulationer till Anna att hagla in i mailboxen på redaktionen, från bland andra Motormännen och Sveriges Åkeriföretag, som båda hoppas på ett fint samarbete med den nya ministern.
Samma förhoppning har naturligtvis även vi på Proffs! 

”Vi ses på Elmia i monter D01:28”

Så har sommaren nära nog hunnit passera. När jag nu skriver det här, har jag en (förhoppningsvis) skön semester att se fram emot. Även om jag just nu står mitt uppe i en köksrenovering av stora mått. Halva huset har stått på ända i snart ett halvår nu. Jag har nämligen kommit på att jag har ett påtagligt kontrollbehov och släpper ogärna in hantverkare innanför ytterdörren.

Människor ska åka buss – inte på lastbilsflak

Jag har ofta funderat på hur det är att vara skådespelare på en teaterscen. Inte för att jag ångrar mitt yrkesval och för att jag känner att mitt konstnärliga "andra jag" börjar bubbla i venerna. Nej, men tänk er att stå där på scenen och göra samma roliga sketch varje kväll, vecka ut och vecka in i kanske ett helt år – eller två.
Hur "rolig" är sketchen efter typ 250 föreställningar?

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant