Dags för Ygeman att lova ”trafikpolis på riktigt”?

Det har ju faktiskt hänt en hel del positiva saker på det politiska planet i syfte att stävja brottsligheten på våra vägar. De åkerier vars affärsidé går ut på att bygga sin verksamhet på olaga cabotage och olaga yrkesmässig trafik lever i en allt tuffare vardag.
Och nu riskerar man dessutom att bli klampad "på obestämd tid" om man inte har rent mjöl i påsen, under vissa omständigheter.

Hur kan en rumänsk förare ta en förlust på 45 000 kronor?

Finns det över huvud taget något intresse för att komma tillrätta med brotten mot svenska vägtransporter? Frågan är i allra högsta grad befogad. Och den har aktualiserats senast i månadsskiftet april/maj, då en rumänsk chaufför ertappades i Helsingborg med 10 000 liter diesel, förvarad i IBC-tankar, på sin trailer. Och som ganska omgående friades.

”Vi ska göra det jobbigt att vara oseriös”

Det går inte en dag här på redaktionen utan att det kommer nya tips om åkerier och speditörer, som någon har anledning att tro på ett eller annat sätt kör olagligt.
Jag upplever att allt fler i branschen ser tidningen Proffs som en tidning att lita på när det väl gäller och som inte duckar för att ställa obekväma frågor till aktörer som av någon anledning fått strålkastarljuset på sig.

Svårt att respektera okunnighet

Man ska respektera domslut. Åtminstone är jag "uppfostrad" enligt den filosofin. Men ibland är det svårt. Som i rättsfallet om "Mogetorpsolyckan" som inträffade den 21 januari i år.

I vilket syfte letar jurister efter luckor i lagen?

I det fall du vet vad en lag är avsedd för – respektera den. Följ den. Att nagelfara lagtexter i syfte att finna luckor som kan utnyttjas för att kringgå lagens egentliga syfte, borde kriminaliseras, enligt min kanske något naiva uppfattning.

Tänk om småländska åkerier slapp betala böter!

 Den 20 december hölls avslutande manifestationer för ”Här stannar Sverige”-kampanjen. Inte någon politiker har kunnat undgå budskapet.
Knappt har vi hunnit svälja den sista biten julskinka förrän det är dags igen. Nu har kampanjen dragit igång igen, fast med något ”reducerad” intensitet. Varje tisdag och torsdag klockan 12 och 24, stannar lastbilarna. Något man tänker göra fram till påsk. 

Åklagarna slår spetsen av polisens nya ”skarpa verktyg”

Det har varit en smått otrolig månad sedan förra numret av Proffs kom ut. En friande dom mot en makedonsk förare som ertappades med falskt körkort har fått hela branschen att se rött.

Börjar dagspressen äntligen förstå allvaret?

Både jag och mina medarbetare är positiva som personer. Trots det blir det ofta allt annat än positivt när resultatet av vårt arbete publiceras. I synnerhet på nätet. I papperstidningen är det däremot annorlunda. Här skriver vi i varje nummer om fina åkerier, trevliga förare och företagare. För hur man än vrider och vänder på branschen, består den till största delen av seriösa och kompetenta aktörer.

Kanske behövs ”nya ögon” i det politiska etablissemanget?

 Anna Johansson är vår nya infrastrukturminister. Detta meddelades den 3 oktober under smått högtidliga former. Snart började branschens gratulationer till Anna att hagla in i mailboxen på redaktionen, från bland andra Motormännen och Sveriges Åkeriföretag, som båda hoppas på ett fint samarbete med den nya ministern.
Samma förhoppning har naturligtvis även vi på Proffs! 

”Vi ses på Elmia i monter D01:28”

Så har sommaren nära nog hunnit passera. När jag nu skriver det här, har jag en (förhoppningsvis) skön semester att se fram emot. Även om jag just nu står mitt uppe i en köksrenovering av stora mått. Halva huset har stått på ända i snart ett halvår nu. Jag har nämligen kommit på att jag har ett påtagligt kontrollbehov och släpper ogärna in hantverkare innanför ytterdörren.

Människor ska åka buss – inte på lastbilsflak

Jag har ofta funderat på hur det är att vara skådespelare på en teaterscen. Inte för att jag ångrar mitt yrkesval och för att jag känner att mitt konstnärliga "andra jag" börjar bubbla i venerna. Nej, men tänk er att stå där på scenen och göra samma roliga sketch varje kväll, vecka ut och vecka in i kanske ett helt år – eller två.
Hur "rolig" är sketchen efter typ 250 föreställningar?

Mycket snack och lite verkstad – branschen i ett nötskal

 Årets upplaga av Stockholm Truck Meet gav branschen en snyggt krattad gång rakt in i de politiska korridorerna. Men den politiska ”framtidsdebatten”, som hölls på lördagen, blev sorgligt nog en mental och känslomässig berg- och dalbana. Åtminstone för mig personligen. Vi hade samlat ett batteri med sakkunskap som ingen med någorlunda förstånd kan klaga på. Alla riksdagspartier var inbjudna. Alla kom – förutom centern som hastigt fick lämna återbud dagen före. Men sådant händer och jag är övertygad om att de hade giltigt förfall. 

Är det relevant att prioritera trafikbrott?

Under polisens senaste "hastighetsvecka", ertappades totalt 6 576 bilister med att köra fortare än tillåtet på de svenska vägarna. Siffrorna är föga förvånande, det räcker ju med att titta ut på vägen utanför redaktionen så förstår man rimligheten i det redovisade antalet.

EU måste verkligen älska Sverige!

På mindre än två år har den danska polisen med hjälp av två (2!) stycken "narkometrar" lyckats avslöja 946 narkotikapåverkade fordonsförare. Nu har de danska myndigheterna beslutat sig för att köpa in ytterligare drygt 30 likadana sållningsinstrument.
Danskarna har även bestämt sig för att sätta upp kameror som automatiskt ska läsa av lastbilars registreringsnummer i kampen mot olaga cabotage och dylik yrkesmässig trafik.

”Anlita Dinotrans? Det har jag ingen aning om!”

De tycks finnas överallt omkring oss. Du kan i princip se dem vid varenda mack längs de större vägarna i Sverige och nära nog på vartenda industriområde. Utländska lastbilar, registrerade i ett lan...

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant