Ekonomiska intressen bakom snabb lagändring?

Det kan uppenbart gå väldigt snabbt att göra förändringar. Jag tänker så klart på den ändring i trafikförordningen som åter gör det möjligt att köra internationella transporter som är tyngre än 40 ...

40 ton är ingen nyhet!

Att polisen har börjat rapportera lastbilsekipage i internationell trafik som har en bruttovikt över 40 ton, slog ner som en bomb mitt i brinnande semestertider. Diskussioner och debatter tog snabb...

Speditören fick skicka godset med en "styvnackad brevduva"

För några veckor sedan kom en av årets två ”Arbetskraftsbarometrar” från TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. I den står att läsa att det fram till i oktober i år behöver nyrekryteras...

För körde vi gods på export – idag exporterar vi arbetstillfällen

Det borde finnas "kör- och vilotidsregler" för politiker. Det är nämligen lätt att fatta felaktiga beslut när man är trött. Och hur många gånger har vi inte läst om nattmanglingar i riksdagen?

Om konsten att leva som man lär...

Nu är årstiden här då många vägarbeten sätts igång. Vägarbetarna vädjar outtröttligt om alla trafikanters respekt, inte minst adresserar de sin vädjan till er som kör de större fordonen.
Alla ...

"Då var kvinnliga chaufförer lika ovanliga som skäggiga barn"

När den här tidningen kommer ut till er läsare, är det endast ett par tre veckor kvar till Stockholm- och Queen of the Road Truck Meet i Strängnäs. Den 18-19 maj är det dags.
Och vi kommer då ...

Ledaren som fick snön att smälta

Min förra ledare rörde upp känslorna på många håll. En del läsare uppfattade den som att jag var helt omedveten om många vägars dåliga skick och att det inte finns något att klaga på vad gäller väg...

Vi kan inte lägga våra liv i händerna på väghållaren

Den svenska nollvisionen är en ”exportsuccé” för svensk trafiksäkerhet, skriver Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, i ett färskt pressmeddelande.
Trafiksäkerhetsgeneralen Clas Tingvall, s...

"Sverige är självförsörjande på bedragare"

Livet har blivit riktigt surt för oseriösa transportörer som trafikerar Norge. Våra bröder i väst har på kort tid sett till att lagföra en handfull åkerier som kört olaglig cabotagtrafik i vårt gra...

Krönika i juletid

Endast några dagar återstår nu av det här året, 2011. Det känns som att de flesta delarna av transportbranschen gått hyfsat i år även om ett nytt stort orosmoln under en tid tornat upp sig i horiso...

En hundralapp mer för 24 öre per kilo

För att en filippinsk sjöman skulle få samma lön och arbetsvillkor som en sjöman som går på svenskt kollektivavtal, hade svenska konsumenter behövt betala endast ett par öre mer för ett kilo banane...

I Australien satsar man på trygghet

I New South Wales i Australien bygger man just nu 55 nya "truck rest areas", alltså rastplatser som är specialbyggda för lastbilstrafiken. I projektet har man satt fokus på trygghet och bekvämlighe...

Nu är det dags att införa en åkeriavgift!

Från och med den 1 januari 2012 kommer alla motordrivna fordon att bli mycket dyrare att köpa på grund av den nya fortkörningsavgiften.Avgiften baseras på respektive fordons teoretiska maxha...

En bra debatt ska avslutas med ett respektfullt handslag

För de allra flesta har nu sommarsemestrarna klarats av. Eller åtminstone lär de ju sjunga på sista versen vid det här laget.
Den här sommaren har tyvärr kommit att handla mycket om "ond bråd ...

Den sommartid nu kommer...

Frode Laursen, huvudrollsinnehavaren i det uppmärksammade cabotageärendet, har gått sin första rond i svenskt rättsväsende. Det står just nu 1-0 till Frode. Kommer det att bli fler ronder? Det tror...

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant