Varför ska inte just bälteslagen gälla?

Det där med att inte använda bilbältet när man kör lastbil har på senare tid blivit ett allt vanligare samtalsämne. Själv besökte jag en av polisens kontrollplatser häromveckan, då det åter var dag...

Varför skyller man inte på lokföraren när tågen stannar?

Enligt en sammanställning som Motormännen har gjort, visar det sig att trafiken på våra svenska vägar har stått stilla i totalt 158 dagar under det förra årets två sista månader. Detta till stor de...

Tänk så dumma vi var!

För cirka 40-50 år sedan var det inte många som reagerade på cigarettreklam. Reklammakarna framställde det som ”tufft” och ”en livsstil” att ha en cigg hängande i mungipan.
Alla rökte – och al...

Vinterdäck är absolut en del av lösningen

Snö, blåst och kallt som sjutton. Vintern kom lite väl tidigt i år.
Och med snön kommer ”kaos”. Som vanligt, känns det som.Det är dock inte utan att man sitter och småler en aning när m...

Är det okej att ta extra betalt för "laglydighet"?

För några veckor sedan fick jag se en transportfaktura utställd av speditionsföretaget DSV. Fakturan gällde frakt av en halvpall från Halland till Stockholm. Anledningen till att jag överhuvudtaget...

Kan någon förklara vad "demokrati" betyder?

Valet är över sedan en tid tillbaka. Vi kan konstatera att vi fått en ny infrastrukturminister, Catharina Emsäter-Svärd heter hon. Även om hon är relativt okänd för oss i transportbranschen kan man...

Onödiga rapporter ett miljöhot

I min förra ledare tog jag upp fallet om en lastbilschaufför som av tingsrätten dömdes för att ha gått ut i vänsterfilen och därmed hindrat trafiken strax före ett vägarbete. Mängder med läsare hör...

Beror "kaoset" på yrkesförarna?

En lastbilschaufför dömdes i tingsrätten för att ha gått ut i vänsterfilen och därmed hindrat trafiken strax före ett vägarbete. Hovrätten friar chauffören och menar att han genom sitt agerande fak...

Man skulle blivit kirurg istället

Det är en hel del att hålla reda på när man jobbar som chaufför. Trafikregler, kör- och vilotidsbestämmelser, med mera. Är du dessutom egen åkare, har du oftast hela bokföringsbiten också att sätta...

Nu är det mjölkdags igen

Jag kan konstatera att vi har engagerade läsare. Så snart ett nytt nummer dimper ned i våra prenumeranters brevlådor, dröjer det oftast inte länge förrän telefonerna börjar ringa här på redaktionen...

Vad mer kan man göra för bärgarnas säkerhet?

Äntligen kan vi väl vara helt överens om att vintern nu är slut?
Halkan slog klorna i precis hela landet och bärgningsföretagen har haft ”julafton”, inte minst i januari och februari, då man å...

Snön har satt både bilister och snösväng på hårda prov

Att lägga ut snöröjningsarbetet på entreprenad får man förmoda är en bra affär för Vägverket. Samtidigt är det naturligtvis nödvändigt eftersom verket i sig inte har tillräckligt stor maskinpark f...

Nu vill vi ha en hovrättsdom!

Den digitala färdskrivaren fortsätter att ställa till det för många åkerier. Däremot verkar det som att intresset för problemet nu ökar, inte bara hos de seriösa åkeriföretagen utan även på politis...

Ett riktigt Proffs har lämnat oss

Förra året fick en ytterst tråkig avslutning för mig och mina kollegor på Proffs. Vår förre chefredaktör Bobby Hommerberg, avled på julaftonen. Han blev 65 år.Bobbys erfarenhet inom tidningsvärlden...

Är det egentligen lönt att följa lagen när man ändå åker dit?

Vi på Proffs efterlyser ofta klara och tydligt definierade lagtexter för vägtrafiken. Man måste ju kunna sätta en siffra som beskriver till exempel hur lång en "kortare sträcka" är. Eller hur många gå...

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant