JÄRNVÄGSKONFLIKTEN
Fotograf: Mats Hollander. Fotograf: Mats Hollander.

Cargonet ångrar delvis stoppet

Den 24 oktober i år meddelade norska Cargonet att de skulle avveckla sin intermodala verksamhet i Sverige från den 10 december på grund av sviktande resultat och en dubblering av de svenska banavgifterna. Nu ångrar sig Cargonet delvis och kan tänka sig köra vidare till den sista mars.

Trycket från storkunder som DHL och Schenker gjorde att de ändrade sig och kan fortsätta driften fram till den sista mars nästa år.
– Våra största kunder gick med på prishöjningar. De vill nödrädda oss för att se vad som händer sedan, säger Patrik Hermansson, vd för Cargonet, i ett pressmeddelande.

Nu är problemet att Green Cargo, som äger lok och som har hand om de anställda lokförarna inte kan ställa upp.
– Vi kan helt enkelt inte planera om med så kort varsel, säger Agneta Kvarnberg, tf kommunikationschef vid Green Cargo.
– Vi fick meddelande om Cargonets ändrade inställning den 5 december att vi skulle köra vidare från den 10 december och det är alldeles för kort tid för oss, eftersom vi sedan i oktober har planerat för annan trafik.

Det är ingen hemlighet att Cargonet i åratal har gått med miljonförluster.
– Att vi nu i Sverige ska dubblera banavgifterna var väl spiken i kistan för dem, likväl som det blir en belastning för hela branschen.

Agneta hänvisar till Peter Vadman, vd för Tågoperatörerna, som för en tid sa att fördubblingen av banavgifterna i stort motsvarande den samlade vinsten för järnvägsföretagen.

Cargonet och Green Cargo är inte helt överens om historieskrivningen och vad deras avtal innebär, men utesluter inte en lösning senare. De ska dessutom träffas under fredagen för att försöka hitta en lösning på åtminstone kort sikt.

Flera oppositionspolitiker har reagerat på problemen med godstransporterna. På torsdagen lyfte riksdagsledamoten Leif Jakobsen (s) frågan i riksdagens trafikutskott.
– Vi tycker att infrastrukturministern borde engagera sig i frågan. Det handlar trots allt om 300 lastbilar varje dag.

Om artikeln

Publicerad: 2011-12-09 14:28
Kategori: Nyheter
Taggar: 700 lastbilar Cargonet Green Cargo Järnvägskonflikt Miljö