DHL och Renova har kört med BioMax i tankarna med goda resultat.Fotograf: Volvo Lastvagnar AB DHL och Renova har kört med BioMax i tankarna med goda resultat.Fotograf: Volvo Lastvagnar AB

Prisat samarbete kring nytt miljöbränsle

Årets miljöinitiativ tilldelades Volvo Lastvagnar, DHL Freight, Renova och OKQ8 för deras test av drivmedlet Diesel BioMax. Vinnarna tog emot priset på Nalen i Stockholm vid den femte upplagan av Återvinningsgalan.

Motiveringen löd: ”Årets Miljöinitiativ är ett exempel på sektorsövergripande samarbete som har utvecklat en produkt som bidrar mycket till att förbättra vår gemensamma miljö. Att inom transportsektorn, med dess stora miljöpåverkan, utveckla och ta fram ett av framtidens drivmedel, baserat på vegetabiliska och animaliska fetter, sänder signaler om att man är beredd att ta ansvar för sina utsläpp och revolutionera dagens fordonstransporter.”

Volvo Lastvagnar, OKQ8, Renova och DHL Freight, har under ett år genomfört ett omfattande test på hur OKQ8:s Diesel BioMax påverkar lastbilars prestanda och komponenter. Pilotprojektet ger vid handen att det är möjligt att reducera fordonstransporternas CO2-utsläpp med upp till 90 procent.

Testet har utförts på sex av Volvo Lastvagnars dieselbilar med tre olika motorer. Lastbilarna kördes av DHL Freight, samt Renova som transporterar avfall och återvinningsmaterial.
– Det som händer nu är att testet rullar vidare under nästa år. Så här långt har resultaten varit bra och återkopplingen från förarna är positiv. Det som återstår är att verifiera den långsiktiga påverkan på drivlinan. Det är också viktigt att myndigheterna ger bränslet rätt skatteklass, som det miljöbränsle det är, säger Christina Eriksson som ansvarar för alternativa bränslen på Volvo Lastvagnar.

Den syntetiska dieseln, Diesel BioMax, är HVO – en diesel baserad på hydrerade vegetabiliska oljor – det vill säga en diesel som enbart framställs av förnyelsebara råvaror såsom vegetabiliska och animaliska fetter. Dessutom är bränslet både miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbart, via ursprung och spårbarhet samt att det kan distribueras via befintliga dieseldepåer.

Vid tidigare tester har syntetisk diesel även uppvisat tekniska fördelar som drivmedel, vilket innebär att dieseln har potential att användas som ett förnybart alternativ till befintlig fordonsflotta.

Beroende på andelen animaliska eller vegetabiliska fetter reducerar Diesel BioMax CO2-utsläppen med 50 till 90 procent.

Återvinningsgalan arrangerades i år för femte gången av tidningen Recycling & Miljöteknik.

Om artikeln

Publicerad: 2013-11-29 14:42
Kategori: Nyheter
Taggar: BioMax h DHL Freight Miljöpris OKQ8 Renova Volvo Lastvagnar