Ett problem som moderna lastbilar kan råka ut för så här års är klumpbildning i AdBlue. En följd av det kan bli förstörd katalysator. Nu menar KTH-forskaren Sara Sebelius att hon har lösningen, som stavas ProppaBort.
Enligt lag är alla nyare (sedan 2006) tunga dieseldrivna fordon försedda med ett system för avgasrening. Det vanligaste är en SCR-katalysator. En urealösning, AdBlue, sprutas in före katalysatorn. Urean omvandlas till ammoniak som i sin tur förvandlar de giftiga kväveoxiderna, NOx, i avgaserna till vanlig kvävgas.
Problemet är enligt Sara Sebelius att urea inte enbart omvandlas till ammoniak. En mängd svårlösliga biprodukter kan också bildas. Biprodukterna bildar klumpar som sätter igen avgassystemet. Förutom att avgaserna inte renas som de ska, kan klumparna som bildats slitas loss av de höga avgashastigheterna och slå sönder katalysatorn, som kan kosta uppemot 60 000 kronor att byta ut.
Genom att tillsätta 0,1 procent av det patenterade ProppaBort i AdBlue-tanken, reduceras risken för klumpbildning. Den nya uppfinningen gör att urea omvandlas till enbart ammoniak.
ProppaBort lanseras nu av AdBlue-distributören Arom-dekor kemi AB. Läs mer – klicka här! (Arom-dekors hemsida öppnas i nytt fönster)