Klinga bergtäkt. Det var här den tragiska olyckan inträffade. Foto: Google

Fick böta 1,5 miljon efter dödsolycka

Befab Schakt AB har dömts att betala företagsbot på 1,5 miljoner kronor efter en dödsolycka 2011 i Klinga bergtäkt utanför Norrköping. Det relativt höga beloppet motiveras bland annat med att bolaget tidigare fått betala företagsbot på grund av arbetsmiljöbrott. Befab Schakts tidigare vd döms till villkorlig dom, medan åtalet mot en arbetschef ogillas.

I januari 2011 klämdes en 62-årig man ihjäl i Klinga bergtäkt. Mannen arbetade ensam vid ett transportband som matade ett mobilt krossverk med sten. Han fastnade i transportbandet och drogs med, och klämdes sedan till döds mellan bandet och underkanten på ändtrumman.

Det finns inga vittnen till olyckan. Mannen upptäcktes av en arbetskamrat först efter någon timme och var då livlös.

I juli förra året åtalades Befab Schakts tidigare vd och en arbetschef för arbetsmiljöbrott innefattande vållande till annans död. Dessutom yrkade åklagaren på företagsbot på två miljoner kronor för Befab Schakt.

Enligt åtalet hade de båda cheferna på olika sätt brustit i det förebyggande arbetsmiljöarbetet och därigenom av oaktsamhet orsakat 62-åringens död. De hade inte riskbedömt arbetet vid transportbandet. De hade inte sett till att transportbandet hade skydd som hindrade kontakt med rörliga delar, och heller inte att det fanns nödstopp som kunde nås av den som arbetade där och snabbt stoppa arbetsutrustningen.

Dessutom brast det i fråga om rutiner och kontroll av verksamheten.

Norrköpings tingsrätt gör i det stora hela samma bedömning som åklagaren; Befab Schakt AB har inte bedrivit något systematiskt arbetsmiljöarbete, och det fanns inga riskbedömningar. Och bristerna i arbetsmiljön orsakade 62-åringens död.

Frågan var då om någon av de åtalade kunde hållas ansvarig för olyckan. Beträffande arbetschefen konstaterar tingsrätten att han vägrat skriva på en handling med delegering av arbetsmiljöansvar från vd till arbetschef.

Hörd om saken uppgav arbetschefen att det varit oansvarigt av honom att skriva under den delegation vd:n tagit fram. Han hade inte tillräckliga kunskaper i frågorna och inte tillräckligt med verktyg.

Enligt tingsrätten hade det heller inte med hans arbetsuppgifter eller ställning följt ett ansvar för säkerheten på arbetsplatsen eller ett arbetsmiljöansvar. Därför ogillas åtalet mot arbetschefen.

Befab Schakts tidigare vd hålls ensam ansvarig för arbetsmiljöbristerna, och 62-åringens död. Påföljden bestäms till villkorlig dom, som med hänvisning till den långa tid som gått sedan brottet begicks inte förenas med dagsböter.

Befab Schakt AB döms att betala företagsbot på 1,5 miljoner kronor. Avgörande för beloppets storlek har varit dels den allvarliga följd arbetsmiljöbristerna har fått, dels det faktum att bolaget tidigare har fått betala företagsbot på grund av att arbetsmiljöbrott begåtts i näringsverksamheten.

Det tingsrätten syftar på är en olycka som inträffade den 3 september 2008 vid Aska bergtäkt utanför Linköping. En mekaniker höll då på med underhållsarbete på en mobil kross när en krossplatta föll över honom och träffade hans rygg och ben. Mekanikern fick krosskador på organen i buken samt på mjuk- och skelettdelar i bäckenet och benen. Skadorna var livshotande.

Det hade inte gjorts någon riskbedömning av arbetsförhållanden och arbetsutrustning. Den lyftutrustning som användes vid arbetet hade flera brister. Befab Schakt AB tvingades den gången betala 300 000 kronor i företagsbot för arbetsmiljöbrott.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 17 April 2015, kl 15:01
Kategori: Nyhet
Taggar: Befab Schakt AB, Företagsböter, Norrköpings tingsrätt

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant