Fotograf: Skövde Nyheter Fotograf: Skövde Nyheter

Alkolås hindrade inte förare med 2.04 promille

Efter allt negativt fokus Skaraslättens Transport fått i samband med Stridh-rättegångarna, började man arbeta för att åter bygga upp företagets renommé. Att förknippas med en rattfylla på 2.04 promille var därför inte precis vad man önskade sig i detta arbete.

Det som hände var att en dragbil från Christer Ahlquist Transport AB med en trailer från Skaraslätten Transport AB, observerades vingla över vägen och en annan trafikant larmar polisen. Medpassageraren i anmälarens bil, filmar den vådliga färden. I Skövde stannas ekipaget av polisen och föraren blåser positivt, 2.04 promille.

Vid gripandet används tolk per telefon och föraren erkänner grov rattfylla. Han får information om körkortsomhändertagande samt var han ska skriva på, men när tolken lagt på, vägrar han att skriva på några dokument och förs då till polisstationen för kroppsvisitering samt vidare förhör.

Att föraren under ett par dagar druckit en hel del alkohol, framgår i förhöret, men han säger sig inte ha druckit under färd, men väl samma dag som han skulle köra. Det handlar om såväl starkt öl samt vodka.

Polisen frågade om han kände sig berusad när han skulle köra på lördagen, men det tyckte han inte.
– Jag mådde bra eftersom jag kom fram till min destination, svarar han under förhöret.

På frågan om huruvida han kört vingligt, håller han inte med.
– Jag körde ju inte på någon, säger han.

Han uppger att han är anställd av Christer Ahlquists Åkeri och har ett kontrakt på att arbeta åtta veckor och vara ledig i två. När han är ledig, åker han hem till Polen, men resten av tiden bor han i lastbilen.

Johan Söderström arbetar med marknadsfrågor på Skaraslättens Transport AB och tycker det har varit tungt med alla negativa artiklar som fortfarande hänger efter företaget.

Vad tycker du om fyllan nu för ett par dagar sedan?
– Det är mycket olyckligt, svarar Söderström. Det är inte bara beklagligt för oss utan även att en människa har så stora problem att de kör rattfulla.

De jobbar hårt på sin image och har även en drog- och alkoholpolicy som de uppmanar sina underleverantörer att följa.
– Vi kan inte kräva det, men vi vill att de följer den, säger Söderström.

Alkolås i fordonen är något som man ser som ett mervärde berättar Söderström och i dragbilen från Christer Ahlquists åkeri, finns det alkolås, men hur chauffören kommit förbi detta, vet han inte.

Har du talat med åkaren ännu?
– Nej, det är så nytt så det har vi inte gjort, svarar Söderström. Vi kommer inte heller att säga upp avtalet med honom eftersom vi kört länge med åkeriet och anser det vara kompetent, men vi kommer givetvis att ställa frågor.

Angående beställaransvaret för denna transport, menar han att det inte ligger hos dem eftersom de i sin tur har beställt körningen av åkaren.

Dragbilen tillhör alltså Christer Ahlquist Transport AB i Sätila. Hur kunde chauffören starta fordonet som är utrustat med alkolås? Bland annat den frågan förblir obesvarad då det visar sig vara svårt att få kontakt med åkaren.

Efter att ha ringt sex telefonnummer med anknytning till åkeriet, har vi endast fått tala med en person på hjälplig engelska. Han ger oss en mejladress till Ahlquist som är på semester. Någon tillförordnad på åkeriet under tiden verkar inte finnas.

Trots kompletterande SMS till alla mobilerna samt mejl, får vi inte kontakt utan återvänder till Skaraslätten Transport eftersom någon där rimligtvis delar ut körningarna till åkeriet och alltså har kontakt.

Vd Samuel Ask:
– Jag talade med honom igår kväll, svarar han. Och ja, vi talade även om det som inträffat i Skövde.

Så då är han medveten om att det inträffat en allvarlig sak?
– Ja, det är han, bekräftar Ask som lovar försöka nå Ahlquist igen och be honom ta kontakt med Proffs.

Ask understryker att åkeriet verkligen är etablerat och kör för flera kunder. Vidare menar Ask att man måste ha förståelse för att en person har semester.

Naturligtvis tycker även Proffs att folk ska få ha semester, men när en grov fyllekörning inträffar inom företaget, kanske prioriteringen kan ifrågasättas när det handlar om ett telefonsamtal på fem minuter.

Imorgon hålls såväl häktnings- som huvudförhandlingar på Tingsrätten i Skövde.

Om artikeln

Publicerad: 2015-06-10 16:59
Kategori: Nyheter
Taggar: Christer Ahlquist Transport AB Rättsfall skaraslättens transport ab Skövde