Scania breddar utbudet med hybridlastbil

I dagarna lanserade Scania en tung hybridlastbil med fokus på arbetsuppgifter i stadsmiljöer. Förutom att bilen är utrustad med en 9-litersmotor, som kan köras på biodiesel eller HVO med koldioxidreduktion på upp till 90 procent, kan den också köras i Silent mode, det vill säga i tyst körning med en elmotor.

– Den är extremt mångsidig och klarar allt från att köra tyst och emissionsfritt till att operera med mycket låga utsläpp av koldioxid, trots stor last- och arbetskapacitet, säger Magnus Höglund, ansvarig för alternativa bränslen och drivlinor inom Scanias Trucks.

Hybriddrivlinan kan beställas till lastbilar med P- eller G-hytter. Grundmotorn utgörs av Scanias 9-literts, raka femcylindriga motor i ett utförande med 320 hästkrafter. Den kan köras på diesel, HVO, eller FAME och samtidigt uppfylla Euro 6.
– Bakom konfigureringen ligger mycket tankemöda, framhåller Magnus Höglund.
– Vi har medvetet valt att inte maximera den potentiella körsträckan på ren el utan nöjer oss med som mest drygt två kilometer på slät väg med en GTW på 15 ton. Vi tror att kunderna sätter stort värde främst på lång batterilivslängd och goda köregenskaper.

Bränslebesparingen uppgår ändå till 18 procent i ett typiskt körfall, jämfört med en konventionell bil.
– Elmaskinen och huvuddelen av kraftreserven är främst avsedd att användas den sista kritiska delen av färden, exempelvis när man kör i en ljudkänslig stadsmiljö, kanske nattetid, eller vill kunna köra emissionsfritt inomhus.

Hybridlastbilens styrning assisteras av en elhydraulisk styrservo, avgörande för att kunna köra på enbart el med avstängd förbränningsmotor. Hela hybridutrustningen och batteriet adderar totalt 790 kilo till lastbilens tjänstevikt.

Proffs fick testköra lastbilen på Scanias testbana i Södertälje och det blev till en början en säregen upplevelse i första nerförsbacken. När bilen började rulla stängdes förbränningsmotorn automatiskt av eftersom ingen kraft behövdes och elmotorn skötte kontrollen. Det blev märkbart tyst i bilen. En egenartad upplevelse i en lastbil.

Om man exempelvis har leverans i ett garage kan man genom en knapptryckning koppla in elmotorn (och stänga av förbränningsmotorn). Bilen rullar tyst och effektivt framåt. Men om hastigheten passerar 45 kilometer i timmen kopplas motorn in igen automatiskt.

Scanias hybridlastbil kommer att börja levereras till kunder under 2016.

 

Om artikeln

Publicerad: 2015-10-16 14:41
Kategori: Nyheter
Taggar: Alternativa bränslen hybridfordon Miljö Scania