Fotograf: Tungt.no Fotograf: Tungt.no

Kör för svenskt åkeri med flera förarkort

Daniel Gustafsson: ”Var hittar man en chaufför som vill köra gratis”

Daniel Gustafssons International Transports fordon stoppades två gånger i Norge. Chaufförer som kör med flera identiteter och långa körsträckor. Trots GPS och flottstyrning, kan inte/vill inte åkeriet förklara hur bilarna med endast en förare, kunnat köra på detta sätt lagligt.

Igår publicerade Proffs norska samarbetspartner, tung.no, en artikel om Daniel Gustafssons ekipage som stoppats i Jessheim, i torsdags förra veckan. Chauffören hade kört på tre identiteter och nära nog rullat dygnet runt.

Men, redan dagen innan, hade en estnisk lastbil, från ett estniskt åkeri, stoppats på kontrollplats Håbakken vid Lärdal i Norge. Den rumänske föraren hade kört i mer än 17 timmar och under de senaste två veckorna haft 100 timmar för lång arbetstid. Dessutom hade han under 18 av de senaste 28 dygnen, kört på förarkort som inte var hans egna.

Först stod sambandet mellan dessa två fall inte klart, men nu har vi fått information som visar att det förvisso juridiskt är två företag, men med samma ägare och profilering: Daniel Gustafsson, vars bilar är en vanlig syn på norska vägar.

När tungt.no kontaktar Gustafsson för att få svar på hur det är möjligt att ett företag med flottstyrning kan ha fordon som begår dessa allvarliga förseelser, får man endast ett krasst mejlsvar med krav på att bilden som använts i artikeln, ska avlägsnas då den var hämtat från åkeriets hemsida.

Under tiden har Proffs fått kontakt med chauffören Sonny Olsson i Huskvarna som berättar om ett möte han haft med en av Gustafssons förare då de lastat i Tranås senvåren 2014.
– En ung grabb på runt 25 år, från Rumänien, som pratade hyfsat bra engelska och berättade att han skulle jobba ihop pengar för att kunna åka hem och gifta sig, säger Sonny och tillägger att killen sade det inte gick så bra med det hos Gustafssons.

Berättade han hur det går till där?
– Ja, först måste de köra gratis i en månad för att visa att de ”duger till jobbet” och sedan, för att ens bli tilltänkta, måste de gå med på att använda dubbla förarkort. Sedan ska de köra sex dagar i veckan och får ut i handen 6 000 kronor i månaden, säger Sonny som hjälpte killen med kontakter så att han fann ett annat åkeri.

Detta var 2014 och sedan dess har Euron stärkts vilket kan indikera att chaufförernas månadslöner idag kan ligga på runt ? 1 200, enligt oberoende källor.

Proffs lyckas få telefonkontakt med Daniel Gustafsson och vi ställer samma frågor om bilarna och förarna som tungt.no.
– Vilka bilar, säger Gustafsson först, men när vi trycker på att det är han som faktiskt äger bilarna, något han också medger, kommer ett annat svar.
– De tillhör det estniska företaget och det finns personal där som ni ska tala med.

Mer säger han inte på telefon, men via mejl förklarar han att det är förarnas sak att följa reglerna och att det estniska företaget korrigerats. Att dubbla förarkort skulle vara satt i system, förnekar han bestämt. Ni har bara östeuropeiska förare anställda?
– Ja, och det beror på att vi bedriver internationell transport, säger han. Och var hittar man en chaufför som vill köra gratis i en månad och ha en lön på 6 000 kronor för att jobba dygnet runt med dubbla förarkort?

Han avslutar med att påpeka att lönerna hos honom är väsentligt mycket högre. Frågorna om hur mycket högre och hur bilarna kunnat köra så mycket utan att han upptäckt det, förblir obesvarade.

Avslutningsvis kan vi göra ett räkneexempel baserat på den information vi har. Om föraren som stannades i Lärdal har omkring ? 1 200 i månaden och vi slår ut det på kör- och arbetstid, blir det 50 kronor i timmen. För att tjäna dessa 50 kronorna i timmen, måste han troligtvis bryta mot de flesta regler och köra nästan dygnet runt.

 

Läs även:

Kriminell för 50 kronor i timmen (Norska artikeln på Tungt.no)

Om artikeln

Publicerad: 2016-02-19 10:07
Kategori: Nyheter
Taggar: Daniel Gustafsson Norge Statens Vegvesen Sverige