Stor förvirring kring överlastad skrotbil

Nu anmäls bärgningsföretag för vårdslöshet i trafik

Den avställda, överlastade och trafikfarliga lastbilen klampades i Sala med krav på åtgärder för att låsas upp. Något går emellertid fel eftersom, utan att åtgärder vidtagits, låser polisen upp klampningen och kort därefter hämtas den av bärgare för transport till Kapellskär i Norrtälje.

Proffs har skrivit om fordonet som den 13 juni befanns så trafikfarligt att det måste klampas tills åtgärder vidtagits.24-timmarsregeln gäller inte i dessa fall och i bilinspektör Roger Ogemars rapport står villkoren för upplåsning angivna. 

I brist på trafikpoliser, blir det ordningspolisen i Sala som ska bevaka fallet och vid nästa passbyte, tycks information ha gått förlorad och en osäkerhet uppstår kring vad som gäller.

De tar kontakt med en polis på trafiken och där går det snett eftersom denne missar att fråga om anledningen till klampningen och hänvisar istället till 24-timmarsregeln. Det hade då gått över 30 timmar, så polisen åker ut och låser upp.

Den 15 juni befinner sig flera vittnen som Proffs har kontakt med, ståendes runt det nu upplåsta fordonet. Då kommer ett mindre, Sala-stationerat fordon från Viking Bärgningstjänst till platsen.
- Föraren hade tydligen direktnummer till ägaren av skrotfirman som han ringer, säger ett vittne som hörde samtalet.

Av samtalet framgår att mannen i telefonen inte äger bilen, men vill inte att namn och lastningsplats ska lämnas ut. Vittnena stannar kvar medan bärgaren kör bort en stund. Då kommer bilens ägare och en av de körkortslösa männen som varit med när fordonet stoppats. På pickupens flak har de med sig ett reservhjul.

Snart anländer även ägaren till skrotfirman till platsen och enligt vittnen lämnar den ”körkortslöse” något de uppfattar som en summa pengar till bärgaren och sedan anländer en tungbärgare från Viking.
- De kopplar en dragstång till skrotbilen och den ”körkortslöse” sätter sig bakom ratten, startar motorn och så drar de iväg med bilen utan att ha bytt däck och utan att ha lastat av något, säger vittnet.

Att det är en dragstång som används och inte en grind (sådan man delvis lyfter upp fordonet på), bekräftar samtliga vittnen på plats utan minsta tvekan. Dessutom säger vittnena att de inblandade, efter diskussion, avstått från däckbytet då de fann det för riskfyllt att lyfta upp lastbilen för det.

Vi ringer Tony Eriksson i Uppsala som är stationschef för Viking och han vet vilken transport det handlar om. Han bekräftar att de ställt av den i Kapellskär och tycker inte alls det var något konstigt att de flyttat fordonet i det skicket.
- Och det där med dragstång stämmer inte, säger han. Det var grind som användes.

Borde inte er chaufför reagerat på fordonets skick? Ägaren och den ”körkortslöse”, lade till och med ett extra spännband om skåpet.
- Det är bärgares vardag att köra fordon som på olika sätt inte är i ordning, säger Eriksson. Polisen hade dessutom godkänt bärgning av fordonet.

Den uppgiften bekräftar vare sig Ogemar eller polisen som låst upp klampen. Bärgningen hade enligt Eriksson bokats av fordonsägaren direkt med Viking. Vi har inte lyckats nå ägaren på hans telefon.

Det finns nu så många oberoende vittnen med detaljerade, tydliga och samstämmiga uppgifter om den vådliga bärgningen, att bilinspektör Roger Ogemar igår meddelade att en anmälan mot Viking om vårdslöshet i trafik har lämnats in och att förundersökningsledaren nu sätter sig in i fallet.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 23 Juni 2016, kl 17:29
Kategori: Nyhet
Taggar: Bärgare, Överlast, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Vårdslöshet i trafik, Västerås, Viking

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant