Stor förvirring kring överlastad skrotbil

Nu anmäls bärgningsföretag för vårdslöshet i trafik

Den avställda, överlastade och trafikfarliga lastbilen klampades i Sala med krav på åtgärder för att låsas upp. Något går emellertid fel eftersom, utan att åtgärder vidtagits, låser polisen upp klampningen och kort därefter hämtas den av bärgare för transport till Kapellskär i Norrtälje.

Proffs har skrivit om fordonet som den 13 juni befanns så trafikfarligt att det måste klampas tills åtgärder vidtagits.24-timmarsregeln gäller inte i dessa fall och i bilinspektör Roger Ogemars rapport står villkoren för upplåsning angivna. 

I brist på trafikpoliser, blir det ordningspolisen i Sala som ska bevaka fallet och vid nästa passbyte, tycks information ha gått förlorad och en osäkerhet uppstår kring vad som gäller.

De tar kontakt med en polis på trafiken och där går det snett eftersom denne missar att fråga om anledningen till klampningen och hänvisar istället till 24-timmarsregeln. Det hade då gått över 30 timmar, så polisen åker ut och låser upp.

Den 15 juni befinner sig flera vittnen som Proffs har kontakt med, ståendes runt det nu upplåsta fordonet. Då kommer ett mindre, Sala-stationerat fordon från Viking Bärgningstjänst till platsen.
- Föraren hade tydligen direktnummer till ägaren av skrotfirman som han ringer, säger ett vittne som hörde samtalet.

Av samtalet framgår att mannen i telefonen inte äger bilen, men vill inte att namn och lastningsplats ska lämnas ut. Vittnena stannar kvar medan bärgaren kör bort en stund. Då kommer bilens ägare och en av de körkortslösa männen som varit med när fordonet stoppats. På pickupens flak har de med sig ett reservhjul.

Snart anländer även ägaren till skrotfirman till platsen och enligt vittnen lämnar den ”körkortslöse” något de uppfattar som en summa pengar till bärgaren och sedan anländer en tungbärgare från Viking.
- De kopplar en dragstång till skrotbilen och den ”körkortslöse” sätter sig bakom ratten, startar motorn och så drar de iväg med bilen utan att ha bytt däck och utan att ha lastat av något, säger vittnet.

Att det är en dragstång som används och inte en grind (sådan man delvis lyfter upp fordonet på), bekräftar samtliga vittnen på plats utan minsta tvekan. Dessutom säger vittnena att de inblandade, efter diskussion, avstått från däckbytet då de fann det för riskfyllt att lyfta upp lastbilen för det.

Vi ringer Tony Eriksson i Uppsala som är stationschef för Viking och han vet vilken transport det handlar om. Han bekräftar att de ställt av den i Kapellskär och tycker inte alls det var något konstigt att de flyttat fordonet i det skicket.
- Och det där med dragstång stämmer inte, säger han. Det var grind som användes.

Borde inte er chaufför reagerat på fordonets skick? Ägaren och den ”körkortslöse”, lade till och med ett extra spännband om skåpet.
- Det är bärgares vardag att köra fordon som på olika sätt inte är i ordning, säger Eriksson. Polisen hade dessutom godkänt bärgning av fordonet.

Den uppgiften bekräftar vare sig Ogemar eller polisen som låst upp klampen. Bärgningen hade enligt Eriksson bokats av fordonsägaren direkt med Viking. Vi har inte lyckats nå ägaren på hans telefon.

Det finns nu så många oberoende vittnen med detaljerade, tydliga och samstämmiga uppgifter om den vådliga bärgningen, att bilinspektör Roger Ogemar igår meddelade att en anmälan mot Viking om vårdslöshet i trafik har lämnats in och att förundersökningsledaren nu sätter sig in i fallet.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 23 Juni 2016, kl 17:29
Kategori: Nyhet
Taggar: Bärgare, Överlast, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Vårdslöshet i trafik, Västerås, Viking

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant