Helt okej lastsäkring tycker chauffören. Men han får bakläxa både av svenska och norska experter på lastsäkring.Fotograf: Ari Pekka Sinervä Helt okej lastsäkring tycker chauffören. Men han får bakläxa både av svenska och norska experter på lastsäkring.Fotograf: Ari Pekka Sinervä

Experterna:

Den lastsäkringen duger inte

Två spännband var allt som höll traktorn på plats på flaket. Den synen mötte timmerbilschaufför Ari Pekka Sinervä när han skulle pausa i Grums söder om Karlstad. Är lastsäkringen tillräcklig? Det anser inte experterna...

Den 9 augusti ska Ari Pekka Sinervä pausa i Grums och får se ekipaget med traktorn på flaket. Han hade svårt att tro att de två spännbanden var den enda lastsäkringen, så han gick ur sin bil för att titta närmare.
– Kanske hade de säkrat med kätting under traktorn, men inte fanns det några kättingar där och då började jag ta foton, säger han. Det räcker ju med lite för hög hastighet i en rondell, för att den ska välta, eller om banden går av, då rullar den baklänges.

När Sinervä fotograferar, kör ekipaget bort från parkeringen och vidare, så han hinner inte fråga chauffören hur han menade det där skulle vara tillräcklig lastsäkring.

Tack vare Sinerväs foton, kan ekipagets ägare och även chauffören spåras. Det är ett litet norskt företag som kör för en välrenommerad koncern.

Proffs samarbetspartner Tungt.no, når chauffören som förklarar att traktorn väger under fem ton och att det inte rekommenderas kätting förrän vid 7 ton.

Därmed anser han att lastsäkringen är godkänd, i enlighet med norska bestämmelser.
– Även om det inte är lag på det, använder vi ändå kätting om det är tyngre än 7 ton, säger han och tillägger att det är bra att folk bryr som om dylikt, det gör han själv också, men att här fanns inget att kritisera.

Nu var det emellertid i Sverige fotona togs och på MariTerm i Helsingborg finns expertis inom många områden, även lastsäkring.

Vi skickar bilderna samt åkeriets och chaufförens kommentarer till Sven Sökjer-Petersen där och han konstaterar att det som visas på bilderna, inte uppfyller kraven i den gällande föreskriften för lastsäkring, TSVFS 1978:10.
– Där anges bland annat att säkring av denna typ av fordon ska ske med minst fyra klotsar som placeras framför och bakom de mest belastade hjulen samt fyra nedåtriktade surrningar, förklarar han.

Om det inte surrats så, ska ett intyg finnas som visar att den valda metoden klarar de krafter som kan uppstå, vilket kan bevisas genom tekniska beräkningar eller praktiska prov.
– Det är dock mycket tveksamt om det låter sig göras med den lösning som här har valts, avslutar Sven Sökjer-Petersen på MariTerm.

Tungt.no tar kontakt med Tom Martinsen på Transportutstyr AS i Skedsmokorset och ber om hans utlåtande sett med norska expertögon.
– Jag är skeptisk till lastsäkringen på bilderna, säger han och förklarar vikten av att säkra lasten. Last ska säkras med 100 procent av vikten framåt samt 50 procent åt sidorna och bakåt.

Förvisso är det band för fyra ton, noterar han, men med en sådan surrning, får du inte 8 ton totalt. Hans två främsta anmärkningar är dels att det är säkrat ”över luft”, det vill säga däcken, som kan röra sig och dels att det saknas kryssurrning.

Hur hade du själv säkrat denna last?
– Jag hade kryssbandat framför och bakom med totalt fyra kättingar, väl förankrade i traktorns ram, precis som det refereras till i Vegdirektoratet, avslutar Tom Martinsen.

 

Om artikeln

Publicerad: 2016-08-11 17:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Lastsäkring Lastsäkring i fokus Mariterm Norge Sverige Trafiksäkerhet Transportutstyr AS