Fotograf: Benny Sandberg, Assistancekåren i Ängelholm Fotograf: Benny Sandberg, Assistancekåren i Ängelholm

Lindstrands Distribution AB:

Vi har alla blivit skakade och påverkade

Strax före klockan sju i går morse, körde deras ekipage av vägen på E6 nära Ängelholm. Föraren saknade körkort, hade inget förarkort isatt och misstänks även för drogpåverkan. Åkeriägaren berättar hur det kändes att på morgonen få samtalet ingen vill ha.

Tidningen Proffs försökte i går nå Lindstrands Distribution AB i Göteborg, men det visar sig att telefonnumret på såväl eniro.se som på allabolag.se, förvisso är i bruk, men når inte åkeriet. Detta ska åkeriägaren Ken Lindstrand se över nu.

Budskapet når ändå fram att vi vill ha kontakt och Ken Lindstrand hör av sig. Samtidigt har han lagt upp en längre redogörelse för händelsen på deras hemsida.
– Jag kände att vi måste få ut information om vad som hänt och hur vi arbetar på åkeriet, säger han. Vi har alla blivit väldigt skakade och påverkade av det.

Det var chauffören som tog kontakt direkt efter olyckan, men han var chockad och informationen rörde endast olyckan och att han skulle in med polisen, berättar Lindstrand som kände hur hjärtat sjönk när han hörde vad som hänt.
– Jag ringde sedan till Volvo Truck Center i Göteborg för att berätta att deras hyrlastbil var obrukbar, säger han och tillägger att just då hade han ingen övrig information om olyckan.

Det är i Proffs han får läsa resten och fortfarande, när vi intervjuar honom, har polisen inte hört av sig till honom.
– Jag tycker det är anmärkningsvärt, säger han med emfas.

Lindstrands har ett 40-tal anställda. Det är svensktalande förare med avtalsenliga löner, understryker han och berättar att man de senaste fem åren har arbetat hårt för att lyfta åkeriet. Bilarna har alkolås och man gör behörighetskontroller två gånger om året.

Är det rimligt för åkerier med många, kanske hundratals, anställda att göra ännu tätare behörighetskontroller?
– Jag menar det är svårt, men igår, efter att detta hänt, har vi ansökt om att få Behörighetskontroll Yrkesförare, BKY, säger han. Det är en tjänst som gör att vi direkt får information om någon förares körkort exempelvis blir indraget.

Den aktuelle föraren var en tillfällig, timanställd förare som rings in och Lindstrand funderar på hur man ska kunna skydda sig mot allt det denne förare gjorde. Alkolåsen tar ju inte droger, säger han.
– Han har medvetet gått bakom ryggen på oss och har erkänt för polisen vad han gjort, säger Lindstrand. Det håller inte med en ursäkt som ”måste få in pengar till hyran”.

Det var körförbud på släpet?
– Ja, det får vi ta på oss eftersom vi brustit i rutinerna och släpet var obesiktigat sedan några månader, säger han.

Lindstrand kommer ofta tillbaka till att detta var en hård smäll efter allt arbete.
– Vi jobbar med utbildningar och konsulter från Yrkesförarcentrum i Göteborg och det senaste halvåret har vi lagt ner mycket stora summor för att vara på topp och så sker detta. Det känns så orättvist.

Nu kommer Lindstrand att själv ta kontakt med polisen och man kommer att bevaka resultatet av förarens provtagning.

 

Om artikeln

Publicerad: 2016-08-30 15:52
Kategori: Nyheter
Taggar: Drograttfylleri Fraktkedjan Väst Lindstrands Distribution AB