Volvo Cars och Uber i samarbete för att utveckla framtidens självkörande bilar. En satsning på 2,5 miljarder kronor i ett projekt initierat av Uber som vill satsa på en hel flotta med dessa bilar och en av leverantörerna blir nu Volvo.
Men Volvo vill inte prata om affären. Åtminstone inte med tidningen Proffs.
I flera nättidningar läser vi att Volvo Cars blev tillfrågade av Uber om de ville bli samarbetspartners. En i texten ej namngiven talesperson för Volvo Cars, säger till IDG.se att Uber är ett bolag som verkligen skakat om bilmarknaden och att taxitjänsten har infrastrukturen och kapitalet som behövs för att driva utvecklingen vidare.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson lyfter i ett pressmeddelande att Volvo är den mest progressiva och moderna biltillverkaren i världen och att man är stolta över att Uber valt dem som samarbetspartner. Samarbetet sätter Volvo mitt i den pågående teknikrevolutionen, säger han. Information som finns, gör gällande att hundra bilar ska levereras till Uber innan årets slut.
Även Ubers vd Travis Kanicki hyllar samarbetet där han menar att Ubers kompetens tillsammans med Volvos, gör att man kommer att nå framtiden snabbare.
Proffs har tidigare skrivit om en av Ubers andra kapitalinbringande verksamheter, UberPop, som renderat många fällande domar för bland annat svarttaxiverksamhet. På flera platser i världen är den verksamheten olaglig i dag.
Vi vill fråga om den pågående negativa uppmärksamheten därifrån kan komma att kasta en skugga över samarbetet mellan Uber och Volvo, men Travis Kanicki har inte kommit tillbaka till oss.
Proffs tar kontakt med Volvo Cars för att ställa samma fråga och även fråga om deras eget sätt att hantera sina överlastade 3,5-tonslastbilar med leveranser till Volvo Cars, kan komma att påverka hur samarbetet upplevs av omgivningen.
Vi får tala med presschef David Ibison på en skakig mobiluppkoppling. Han konstaterar ganska snart att det är just Proffs som också skrivit flera artiklar om deras överlastade 3,5-tonsfordon.
– Just det, det var ni som skrev dem, säger Ibison. Av den anledningen avböjer vi att medverka i en intervju, tack, säger han och samtalet får ett abrupt avslut, då Ibison helt sonika lägger på luren.
Således verkar allt vara som vanligt med ett Uber som inte går att kontakta direkt ens på huvudkontoret i USA och ett Volvo Cars i Göteborg som, åter, inte vill svara på frågor.
– Att Ibison avböjer en intervju har jag så klart all respekt för. Däremot att han lägger luren i örat på oss innan vi ens har framfört våra frågor är i min värld ett ytterst anmärkningsvärt handlande av en presschef, säger tidningen Proffs chefredaktör Göran Rosengren.
– Jag uppfattar det som att Volvo Cars, på detta demonstrativa sätt, vill skuldbelägga oss för att vi skrivit om deras olagliga transporter. Men det är givetvis inte vi som vare sig har beställt eller lastat de aktuella lastbilarna. Volvo Cars har dessutom haft otaliga möjligheter att förklara sig, men även då valt att vända ryggen åt media, avslutar Rosengren.