VIssa skulle kanske kalla det karma. Oavsett så försökte chauffören lämna kontrollplatsen, trots att polisen uttryckligen sagt åt honom att stanna kvar på platsen.Fotograf: Privat / Facebook VIssa skulle kanske kalla det karma. Oavsett så försökte chauffören lämna kontrollplatsen, trots att polisen uttryckligen sagt åt honom att stanna kvar på platsen.Fotograf: Privat / Facebook

NTG-förare trotsade polisen

Lämnade kontrollplats utan lov – tappade trailern

Förra veckan var såväl händelserik som givande för polisen i norra Sverige. En av huvudrollerna spelades av NTG, vars förare lyckades tappa trailern när han, trots förbud, kopplade den och försökte lämna platsen.

Jimmy Norberg är tillförordnad gruppchef för trafikgruppen i polisområde Jämtland i Region Nord och han berättar för oss i intervjun, att förra veckan varit intressant.

Det började redan på måndagen den 24 oktober då en polsk lastbil stoppades vid kontroll på E14 i Brunflo utanför Östersund.
– Det framkom att den utförde en cabotagetransport och att han hade gjort för många sådana, säger Norberg.

Här förhindrades fortsatt färd och ny dragbil rekvirerades av speditören samt att en rapport om sanktionsavgift skickades till Transportstyrelsen.

Följande onsdag skulle visa sig bli händelserik när man åter utförde kontroller på E14 vid Brunflo och stoppade ett ekipage tillhörande speditören NTG. Det är alltså samma speditör som Proffs skrev om senast igår, tisdag, och man har i dag låtit hälsa att det pågår en intern process för att säkerställa vad som gått fel med det inblandade åkeriet i det fallet.

Även denna gång är det en bulgarisk lastbil med makedonsk förare.
– Föraren saknade det förartillstånd han behöver för att köra inom EU och inte heller hade han YKB, säger Norberg. Dessutom hade han inte använt färdskrivaren på rätt sätt.

Åklagaren beslutade att föraren skulle få dagsböter som landade på 5 200 kronor och dessa betalades av föraren på plats.

Ekipaget klampades i väntan på att en förare med rätt tillstånd skulle överta transporten.
– Under torsdagen togs klampen bort och trailern stod kvar utan att ny förare kommit, berättar Norberg.

Och så var det fram tills på lördagskvällen då samma förare som tidigare, åter kopplade trailern för att ge sig iväg, men lyckades inte riktigt med detta.
– Han hade misslyckats med kopplingen och när han körde ut på E14, tappade han släpet så vägen blockerades för all trafik under en tid, säger Norberg.

Trailern återbördades sedan till kontrollplatsen i Brunflo och under söndagen beslutade polisen att klampa trailern. Föraren blev ånyo misstänkt och bötfälld för samma brott som tidigare.
– I måndags hölls förhör med föraren vilket renderade i ännu en omgång med dagsböter på 5 200 kronor, avslutar Jimmy Norberg.

Polisen och speditören har löpande haft kontakt under ärendets gång och just nu står trailern kvar i kontrollfickan i Brunflo.

Niclas Sunesson är transportplanerare på NTG i Växjö och han ogillar det som hänt.
– Bilen blev ursprungligen bötfälld för att han inte hade sina papper i ordning. NTG Växjö kräver naturligtvis det av sina åkare och denna chaufför får inte längre jobba här. Beslutet att koppla trailern efter första boten och åka, är okänt för NTG Växjö och självklart inget vi har sagt till honom att göra.  Det var helt och hållet chaufförens beslut att chansa och som väl var lyckades det inte, avslutar Sunesson.

 

Läs även:

NTG-ekipagets ”otillåtna cabotage” är inte cabotage

NTG-ekipage fast för olaga cabotage – klampades 

Om artikeln

Publicerad: 2016-11-01 19:33
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage NTG Region Nord Trafikpolisen YKB