Färdskrivaren på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Stoneridge

Högsta förvaltningsdomstolen:

”84 000 kronor inte orimlig sanktionsavgift”

Transportstyrelsen krävde 84 000 kronor i sanktionsavgift av ett västsvenskt åkeri för en obesiktigad färdskrivare. Kravet var helt okej ansåg Förvaltningsrätten i Falun. Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor.
Högsta förvaltningsdomstolen ger nu Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten i Falun rätt och bestämmer sanktionsavgiften till 84 000 kronor.

Vid en vägkontroll i september 2012 konstaterade polisen att färdskrivaren i en av åkeriets bilar inte var besiktigad. Och att åkeriet under perioden 2012-08-16 till 2012-09-13 vid 21 tillfällen därmed har gjort sig skyldigt till mycket allvarlig överträdelse (MÖA) av bestämmelserna i förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare mm.

Transportstyrelsen beslöt därför att påföra åkeriet en sanktionsavgift på 84 000 kronor (21 x 4 000 kronor).

Åkeriet överklagade beslutet. Den uteblivna besiktningen av färdskrivaren berodde på ett missförstånd mellan åkeriet och verkstaden, som normalt ska kalla in bilarna för de återkommande kontrollerna.

Efter det inträffade hade åkeriet omedelbart ordnat en besiktning av färdskrivaren, som godkändes och hela tiden varit fullt fungerande. Det hade aldrig förekommit eller funnits någon risk för manipulation.

Åkeriet yrkade i första hand att överträdelserna skulle ses som en fortgående gärning och därmed en överträdelse (inte 21) varigenom en sanktionsavgift på 4 000 kronor skulle påföras bolaget, och i andra hand att avgiften skulle sättas ned till 4 000 kronor.

Men Förvaltningsrätten i Falun ansåg att gärningen ska ses som påbörjad när föraren börjar sin körning för dagen, för att därefter anses avslutad när körningen avslutats för dagen och föraren tar sin dygnsvila. "Det har därför funnits fog för att påföra avgift baserad på varje dag som fordonet brukats".

Åkeriet hade heller inte gjort vad de kunnat för att förhindra överträdelserna, utan förlitat sig på att verkstaden skulle kalla till besiktning.

Även åkeriets påstående om att den påförda sanktionsavgiften var oproportionerlig i förhållande till de begångna överträdelserna avfärdades. När färdskrivaren besiktigas funktionskontrolleras den. Färdskrivaren genomgår också en kalibrering där en uppdatering av de fordonsuppgifter som ska lagras i dataminnet görs. ”Att färdskrivaren inte är erforderligt besiktigad kan därför, enligt förvaltningsrättens mening, förhindra en effektiv kontroll av förarnas arbetsförhållanden”. Överklagandet avslogs.

Åkeriet gav sig inte utan gick vidare till Kammarrätten i Sundsvall. Man höll fast vid att det var fråga om en (1) förseelse, inte 21 som Transportstyrelsen hävdade.

Skulle bestämmelsen tolkas som Transportstyrelsen gör skulle påföljden för ett administrativt förbiseende kunna uppgå till 200 000 kronor (den generella maxgränsen). Som jämförelse nämndes att undanhållande av färdskrivardata vid en kontroll har en sanktionsavgift på 20 000 kronor.

Den höga sanktionsavgift åkeriet påförts stod inte i rimlig proportion till bolagets administrativa misstag hävdade man.

Kammarrätten i Sundsvall höll inte med åkeriet i fråga om antalet överträdelser. Vid en samlad bedömning kom man ändå fram till att en sanktionsavgift på 84 000 kronor var oskälig.
Kammarrätten satte därför ned avgiften till 20 000 kronor.

Transportstyrelsen överklagade kammarrättens dom och Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, meddelade den 19 januari 2016 prövningstillstånd för att avgöra "hur sanktionsavgift vid överträdelse i form av utebliven besiktning av färdskrivarutrustning ska bestämmas".

– Jag var nöjd med kammarrättens bedömning och de slutsatser de drog i sitt domslut, förklarade då åkeriets företrädare Thomas Morell, regionchef för Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.

– När nu HFD beslutat att ta upp målet kan man konstatera att det kan vara bra att en gång för alla få utrett vad som gäller. Det finns alltid en risk i sammanhanget, avgiften kan ju lika gärna landa på 84 000 som på 4 000 kronor, men det kan ändå vara bra att få ett klargörande.

Det klargörandet har nu kommit, genom HFD:s beslut att fastställa förvaltningsrättens dom.

HFD konstaterar att ”den överträdelse som målet gäller inte avser brott mot skyldigheten att besiktiga färdskrivare utan brott mot förbudet att bruka fordonet när föreskriven besiktning inte kommit till stånd”. Och fordonet har brukats i strid mot detta förbud under 21 dagar. Transportstyrelsen har ansett att det varit fråga om sammanlagt 21 överträdelser, och det saknas enligt HFD skäl att göra en annan bedömning.

Sanktionsavgiften är 4 000 kronor per överträdelse och ”eftersom målet avser 21 överträdelser som beslutas gemensamt uppgår det sammanlagda beloppet till 84 0000 kronor”.

Åkeriet har inte anfört något som kan leda till att det helt eller delvis befrias från avgiften påpekar HFD. Beloppet 84 000 kronor är heller inte orimligt högt.

HFD bestämmer därför, precis som förvaltningsrätten, sanktionsavgiften till 84 000 kronor.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 30 December 2016, kl 09:45
Kategori: Nyhet
Taggar: Besiktning, Färdskrivare, Högsta förvaltningsdomstolen, Rättsfall, Transportstyrelsen

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Vart tog moralen och etiken på vägen vägen?

Moral, etik och lojalitet är tre ledord som varenda person borde bära med sig utan att ens behöva tänka på det. Men det sorgliga är att det brister och krackelerar dag för dag, och i vår bransch är det så nedbrytande att man bara vill gråta.  

Bilinspektör på studiebesök i Norge

”Jag tar med mig många bra erfarenheter”

Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.

Lyckad "hästkraftsdag" lockade 15 000

I lördags arrangerades Hästkraftens dag för tionde året innehållande Truckstop Trophy för andra året, vid Örebro Truckstop. Arrangörer var Trucknet Radio och Örebro Truckstop Events & Merchandise. Cirka 15 000 personer beräknades ha besökt det stora området i södra delarna av Örebro intill E 18/E 20.

Vistades olagligt i Schengen

Makedonsk chaufför utvisas från Sverige

På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017

16 juni 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017
Stäng

16 juni 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Nostalgi på gång i sommar på Ring Knutstorp
  • Cancersjuk begick självmord mot Agnes lastbil
  • Urban kör en av Sveriges mest kontrollerade lastbilar
  • Så vill Transportstyrelsen att beställaransvaret ska fungera
  • Bengt säger upp sig efter 32 år som trafikpolis
  • All time high för Trucks in Dalarna
  • 95 ekipage kom till start i Tunga Rallyt Väst
  • ... och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant