Färdskrivaren på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Stoneridge

Högsta förvaltningsdomstolen:

”84 000 kronor inte orimlig sanktionsavgift”

Transportstyrelsen krävde 84 000 kronor i sanktionsavgift av ett västsvenskt åkeri för en obesiktigad färdskrivare. Kravet var helt okej ansåg Förvaltningsrätten i Falun. Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor.
Högsta förvaltningsdomstolen ger nu Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten i Falun rätt och bestämmer sanktionsavgiften till 84 000 kronor.

Vid en vägkontroll i september 2012 konstaterade polisen att färdskrivaren i en av åkeriets bilar inte var besiktigad. Och att åkeriet under perioden 2012-08-16 till 2012-09-13 vid 21 tillfällen därmed har gjort sig skyldigt till mycket allvarlig överträdelse (MÖA) av bestämmelserna i förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare mm.

Transportstyrelsen beslöt därför att påföra åkeriet en sanktionsavgift på 84 000 kronor (21 x 4 000 kronor).

Åkeriet överklagade beslutet. Den uteblivna besiktningen av färdskrivaren berodde på ett missförstånd mellan åkeriet och verkstaden, som normalt ska kalla in bilarna för de återkommande kontrollerna.

Efter det inträffade hade åkeriet omedelbart ordnat en besiktning av färdskrivaren, som godkändes och hela tiden varit fullt fungerande. Det hade aldrig förekommit eller funnits någon risk för manipulation.

Åkeriet yrkade i första hand att överträdelserna skulle ses som en fortgående gärning och därmed en överträdelse (inte 21) varigenom en sanktionsavgift på 4 000 kronor skulle påföras bolaget, och i andra hand att avgiften skulle sättas ned till 4 000 kronor.

Men Förvaltningsrätten i Falun ansåg att gärningen ska ses som påbörjad när föraren börjar sin körning för dagen, för att därefter anses avslutad när körningen avslutats för dagen och föraren tar sin dygnsvila. "Det har därför funnits fog för att påföra avgift baserad på varje dag som fordonet brukats".

Åkeriet hade heller inte gjort vad de kunnat för att förhindra överträdelserna, utan förlitat sig på att verkstaden skulle kalla till besiktning.

Även åkeriets påstående om att den påförda sanktionsavgiften var oproportionerlig i förhållande till de begångna överträdelserna avfärdades. När färdskrivaren besiktigas funktionskontrolleras den. Färdskrivaren genomgår också en kalibrering där en uppdatering av de fordonsuppgifter som ska lagras i dataminnet görs. ”Att färdskrivaren inte är erforderligt besiktigad kan därför, enligt förvaltningsrättens mening, förhindra en effektiv kontroll av förarnas arbetsförhållanden”. Överklagandet avslogs.

Åkeriet gav sig inte utan gick vidare till Kammarrätten i Sundsvall. Man höll fast vid att det var fråga om en (1) förseelse, inte 21 som Transportstyrelsen hävdade.

Skulle bestämmelsen tolkas som Transportstyrelsen gör skulle påföljden för ett administrativt förbiseende kunna uppgå till 200 000 kronor (den generella maxgränsen). Som jämförelse nämndes att undanhållande av färdskrivardata vid en kontroll har en sanktionsavgift på 20 000 kronor.

Den höga sanktionsavgift åkeriet påförts stod inte i rimlig proportion till bolagets administrativa misstag hävdade man.

Kammarrätten i Sundsvall höll inte med åkeriet i fråga om antalet överträdelser. Vid en samlad bedömning kom man ändå fram till att en sanktionsavgift på 84 000 kronor var oskälig.
Kammarrätten satte därför ned avgiften till 20 000 kronor.

Transportstyrelsen överklagade kammarrättens dom och Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, meddelade den 19 januari 2016 prövningstillstånd för att avgöra "hur sanktionsavgift vid överträdelse i form av utebliven besiktning av färdskrivarutrustning ska bestämmas".

– Jag var nöjd med kammarrättens bedömning och de slutsatser de drog i sitt domslut, förklarade då åkeriets företrädare Thomas Morell, regionchef för Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.

– När nu HFD beslutat att ta upp målet kan man konstatera att det kan vara bra att en gång för alla få utrett vad som gäller. Det finns alltid en risk i sammanhanget, avgiften kan ju lika gärna landa på 84 000 som på 4 000 kronor, men det kan ändå vara bra att få ett klargörande.

Det klargörandet har nu kommit, genom HFD:s beslut att fastställa förvaltningsrättens dom.

HFD konstaterar att ”den överträdelse som målet gäller inte avser brott mot skyldigheten att besiktiga färdskrivare utan brott mot förbudet att bruka fordonet när föreskriven besiktning inte kommit till stånd”. Och fordonet har brukats i strid mot detta förbud under 21 dagar. Transportstyrelsen har ansett att det varit fråga om sammanlagt 21 överträdelser, och det saknas enligt HFD skäl att göra en annan bedömning.

Sanktionsavgiften är 4 000 kronor per överträdelse och ”eftersom målet avser 21 överträdelser som beslutas gemensamt uppgår det sammanlagda beloppet till 84 0000 kronor”.

Åkeriet har inte anfört något som kan leda till att det helt eller delvis befrias från avgiften påpekar HFD. Beloppet 84 000 kronor är heller inte orimligt högt.

HFD bestämmer därför, precis som förvaltningsrätten, sanktionsavgiften till 84 000 kronor.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 30 December 2016, kl 09:45
Kategori: Nyhet
Taggar: Besiktning, Färdskrivare, Högsta förvaltningsdomstolen, Rättsfall, Transportstyrelsen

Ytterligare ett fall med manipulerad färdskrivare – i Västerås

När Västerås enda kvarvarande polis med rutin för tunga kontroller stod på pass, upptäckte han en bulgarisk dragbil med en trailer från en speditör man tidigare haft synpunkter på. Han lotsar in den till kontrollplatsen.

Fem döms till fängelse i skånsk dieselhärva

Fem män från södra Sverige har dömts till fängelse mellan 1 och 5 år för omfattande ekonomisk brottslighet. Männen har med hjälp av bulvanföretag importerat stora mängder diesel som deklarerats som smörjolja eller rostskyddsolja. På det sättet har man lurat staten på mångmiljonbelopp i skatt.

Polisen satte stopp för överlastad Scaniatransport

I tisdags gör Proffs ännu ett redaktionellt besök på trafikpolisens kontrollplats vid Långeberga, Helsingborg. Ett av flera fordon som ertappades med att bryta mot lagen, var en 3,5-tons lastbil, hemmahörande i Tjeckien, på väg till Södertälje.

Utrotningshotad lastbil till Volvo Museum

Volvo Museum har köpt in ett exemplar av en "utrotningshotad" lastbilsart för att komplettera sin lastbilssamling. Volvo Titan Tiptop tillverkades bara i drygt 1 400 exemplar och bara ett fåtal i världen finns kvar idag. Nu har en i tipptopp-skick fått parkeringsplats på Volvo Museum.

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

”Nyttjanderättsavtal – ett orosmoln”

Vi har tillsammans samlats under rörelsen i #härstannarsverige, HSS. Vi startade med en protest då en chaufför med falskt körkort frikändes av tingsrätten. Vi sa att nu får det vara nog - det räcker nu.

Orsakade allvarlig olycka i drogat tillstånd

Efterlyst chaufför greps av trafikpolisen

Den drogade, holländske chauffören körde mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar han en personbil, vars förare skadas svårt. Lastbilschauffören grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla. Efteråt har polisen jagat chauffören med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör med honom. I helgen påträffades han av trafikpolisen i Helsingborg.

Avancerat fusk avslöjat av polisen i Norrbotten

Förare tar ansvar för manipulation - igen

Polisen i Norrbotten såg ett ekipage de inte sett förut och utseendet väckte intresse. Kontrollen visade sedan att sträckan fordonet körts inte stämde överens med färdskrivaren och snart hade de en chaufför som beredvilligt erkände att det var han som manipulerat fordonet.

DEBATTARTIKEL

”Välkommen till verkligheten, statsministern”

- Ta en kopp kaffe så att du inte somnar om!

Svenska Dagbladet, SvD, har tagit ett redaktionellt grepp om Postnord och deras transportupplägg. Tidningen har förstått att det som sker i vägtransportbranschen inte är okej – långt mindre att ett statligt bolag bidrar till den situation som råder. SvD har också lyckats få landets högsta politiker, med Stefan Löfven i spetsen, att uttala sig i frågan.
Vi på Proffs kan bara säga, välkommen till verkligheten statsministern, hoppas att du har sovit gott.

Marknadsför sig med Gunillas identitet

Erbjuder falska körkort – anmäls av Transportstyrelsen

Det är lätt att hitta sajter som erbjuder falska körkort, men kanske inte lika ofta med Transportstyrelsens logga och att myndigheten är en "pålitlig partner".
Den sida som vi uppmärksammades på idag kan tillhandahålla alla körkortsbehörigheter och kompetensbevis som kunde önskar. Och tillverkningen sker i Sverige. Åtminstone är det så man marknadsför sig.
Nu är sidan polisanmäld. Bland annat av Transportstyrelsen.

Polack klampades efter körtidsfusk

Under torsdagsmorgonen får redaktionen in ett par läsartips om en klampad lastbil vid Lund i Skåne. Det visar sig handla om ett polskt ekipage som stoppats av trafikpolisen i Malmö. Obetald vägavgift och en rad brott mot kör- och vilotiderna kunde ganska snart konstateras.

Kreiss om parkeringsproblemen:

”Varför har ingen tagit kontakt med oss?”

Parkeringsproblemen i Ängelholm fortsätter att eskalera och har under det senaste halvåret antagit oanade proportioner. Nedskräpningen ökar, bränsle tankas och tomgångskörningen är nu omfattande.

Irländare körde för fort – under ”vila”

Det Nordirländska ekipaget stoppades söder om Jönköping och man misstänkte bland annat en manipulerad färdskrivare. Ekipaget togs till verkstad för kontroll av färdskrivaren, men där hittade man inga konstigheter. Trots att färdskrivaren registrerat vila under körning.

Ny blåljusteknik ska rädda liv – inom räddningstjänsten

Flera tragiska dödsolyckor de senaste åren där brandmän förolyckats i trafiken visar att KTH-studenternas nya blåljusteknik behövs. Nu börjar de testa tekniken i både de södra delarna av huvudstaden och i innerstaden. EVAM System, som tekniken kallas, är ett nytt sätt att uppmärksamma bilister på annalkande utryckningsfordon.

Scania leder fullskaligt platooningprojekt

Scania har fått i uppdrag att utforma världens första projekt för fullskaliga självkörande lastbilskonvojer. Projektet baseras på företagets egen avancerade teknik för så kallad platooning. Lastbilarna kommer att transportera godscontainrar på allmän väg mellan två hamnterminaler i Singapore. Målet är köra konvojer med fyra lastbilar – där de tre lastbilarna efter ledarfordonet är självkörande. I uppdraget ingår också att automatisera lastning och lossning.

DEBATTARTIKEL

Parkeringen ”ockuperades” - Men var det inte det vi ville?

Under långhelger observeras ofta "horder" av utländska ekipage stå parkerade på diverse uppställningsplatser. Ett aktuellt fall är säkerhetsparkeringen på Brändåsen, som vi fått många tips om på redaktionen.
Men i just det fallet - var det inte exakt det vi ville? Frågan kan kanske upplevas som provocerande. Men läs vidare...

Tidningen Proffs fre 23 december 2016

23 december 2016

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 23 december 2016
Stäng

23 december 2016

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stänger av färdskrivaren med ”osynlig teknik”
  • Åkeriet: ”De som blir åtalade får själv betala”
  • Solklart fall blev platt fall när facket inte ”hann med”
  • Svåra olyckor har präglat Thomas liv
  • Julskinkan åker ståndsmässigt i ”Gristaxin”
  • Snart blir det mer verkstad hos Toveks
  • Provkörd: Scanias ”Nattspecialare” P320 Hybrid
  • Småbarnsförälder och chaufför - inga problem
  • Enköpings Åkeri: 100 år, 100 fordon & 100 anställda
  • Bussarna kör 2 000 turer om dagen – från flygplatsen
  • ... med mera ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant