Färdskrivaren på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Stoneridge

Högsta förvaltningsdomstolen:

”84 000 kronor inte orimlig sanktionsavgift”

Transportstyrelsen krävde 84 000 kronor i sanktionsavgift av ett västsvenskt åkeri för en obesiktigad färdskrivare. Kravet var helt okej ansåg Förvaltningsrätten i Falun. Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor.
Högsta förvaltningsdomstolen ger nu Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten i Falun rätt och bestämmer sanktionsavgiften till 84 000 kronor.

Vid en vägkontroll i september 2012 konstaterade polisen att färdskrivaren i en av åkeriets bilar inte var besiktigad. Och att åkeriet under perioden 2012-08-16 till 2012-09-13 vid 21 tillfällen därmed har gjort sig skyldigt till mycket allvarlig överträdelse (MÖA) av bestämmelserna i förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare mm.

Transportstyrelsen beslöt därför att påföra åkeriet en sanktionsavgift på 84 000 kronor (21 x 4 000 kronor).

Åkeriet överklagade beslutet. Den uteblivna besiktningen av färdskrivaren berodde på ett missförstånd mellan åkeriet och verkstaden, som normalt ska kalla in bilarna för de återkommande kontrollerna.

Efter det inträffade hade åkeriet omedelbart ordnat en besiktning av färdskrivaren, som godkändes och hela tiden varit fullt fungerande. Det hade aldrig förekommit eller funnits någon risk för manipulation.

Åkeriet yrkade i första hand att överträdelserna skulle ses som en fortgående gärning och därmed en överträdelse (inte 21) varigenom en sanktionsavgift på 4 000 kronor skulle påföras bolaget, och i andra hand att avgiften skulle sättas ned till 4 000 kronor.

Men Förvaltningsrätten i Falun ansåg att gärningen ska ses som påbörjad när föraren börjar sin körning för dagen, för att därefter anses avslutad när körningen avslutats för dagen och föraren tar sin dygnsvila. "Det har därför funnits fog för att påföra avgift baserad på varje dag som fordonet brukats".

Åkeriet hade heller inte gjort vad de kunnat för att förhindra överträdelserna, utan förlitat sig på att verkstaden skulle kalla till besiktning.

Även åkeriets påstående om att den påförda sanktionsavgiften var oproportionerlig i förhållande till de begångna överträdelserna avfärdades. När färdskrivaren besiktigas funktionskontrolleras den. Färdskrivaren genomgår också en kalibrering där en uppdatering av de fordonsuppgifter som ska lagras i dataminnet görs. ”Att färdskrivaren inte är erforderligt besiktigad kan därför, enligt förvaltningsrättens mening, förhindra en effektiv kontroll av förarnas arbetsförhållanden”. Överklagandet avslogs.

Åkeriet gav sig inte utan gick vidare till Kammarrätten i Sundsvall. Man höll fast vid att det var fråga om en (1) förseelse, inte 21 som Transportstyrelsen hävdade.

Skulle bestämmelsen tolkas som Transportstyrelsen gör skulle påföljden för ett administrativt förbiseende kunna uppgå till 200 000 kronor (den generella maxgränsen). Som jämförelse nämndes att undanhållande av färdskrivardata vid en kontroll har en sanktionsavgift på 20 000 kronor.

Den höga sanktionsavgift åkeriet påförts stod inte i rimlig proportion till bolagets administrativa misstag hävdade man.

Kammarrätten i Sundsvall höll inte med åkeriet i fråga om antalet överträdelser. Vid en samlad bedömning kom man ändå fram till att en sanktionsavgift på 84 000 kronor var oskälig.
Kammarrätten satte därför ned avgiften till 20 000 kronor.

Transportstyrelsen överklagade kammarrättens dom och Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, meddelade den 19 januari 2016 prövningstillstånd för att avgöra "hur sanktionsavgift vid överträdelse i form av utebliven besiktning av färdskrivarutrustning ska bestämmas".

– Jag var nöjd med kammarrättens bedömning och de slutsatser de drog i sitt domslut, förklarade då åkeriets företrädare Thomas Morell, regionchef för Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.

– När nu HFD beslutat att ta upp målet kan man konstatera att det kan vara bra att en gång för alla få utrett vad som gäller. Det finns alltid en risk i sammanhanget, avgiften kan ju lika gärna landa på 84 000 som på 4 000 kronor, men det kan ändå vara bra att få ett klargörande.

Det klargörandet har nu kommit, genom HFD:s beslut att fastställa förvaltningsrättens dom.

HFD konstaterar att ”den överträdelse som målet gäller inte avser brott mot skyldigheten att besiktiga färdskrivare utan brott mot förbudet att bruka fordonet när föreskriven besiktning inte kommit till stånd”. Och fordonet har brukats i strid mot detta förbud under 21 dagar. Transportstyrelsen har ansett att det varit fråga om sammanlagt 21 överträdelser, och det saknas enligt HFD skäl att göra en annan bedömning.

Sanktionsavgiften är 4 000 kronor per överträdelse och ”eftersom målet avser 21 överträdelser som beslutas gemensamt uppgår det sammanlagda beloppet till 84 0000 kronor”.

Åkeriet har inte anfört något som kan leda till att det helt eller delvis befrias från avgiften påpekar HFD. Beloppet 84 000 kronor är heller inte orimligt högt.

HFD bestämmer därför, precis som förvaltningsrätten, sanktionsavgiften till 84 000 kronor.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 30 December 2016, kl 09:45
Kategori: Nyhet
Taggar: Besiktning, Färdskrivare, Högsta förvaltningsdomstolen, Rättsfall, Transportstyrelsen

Två fuskande NTG-ekipage - på två dagar

Det blev nästan otillåtet cabotage på det lettiska trailerekipaget, men så sinnade sig Transportstyrelsen och tog istället i med hårdhandskarna och konstaterade olaga yrkesmässig trafik - som nu hamnar på åklagarens bord istället.

Rejäla uppdateringar av DAF på gång

DAF introducerar nu sin nya generation CF- och XF-lastbilar. Motorinnovationer, nya drivlinor och optimerad aerodynamik ger enligt tillverkaren upp till sju procent lägre bränsleförbrukning med möjlighet till ännu högre effektivitet. Detta tack vare det nya ”Connect-hanteringssystemet”.
Den nya generationen har även lägre vikt för en högre nyttolast och en uppdaterad design av interiör och exteriör. Allt i syfte att skapa högsta möjliga förarkomfort. 

"Metal on Metal":

Volvo tar Smoke on the water till Sweden Rock

Deep Purples låt "Smoke on the water" var inspirationskällan för Anders Järvklo när han designade det vinnande bidraget i Volvo Lastvagnars tävling "Metal on Metal". Hans bidrag vidareutvecklas och strajpas på en Volvo FH som visas upp av Volvo Lastvagnar på festivalen Sweden Rock i sommar.

Uppgifterna går isär om olycksdrabbat cirkusekipage

”Hade både ljus och LGF-skylt”

Cirkusens bogserande ekipage förpassades ut i terrängen när en annan lastbil körde in i det bakifrån. Turnéledaren säger att man visst hade ljus på det bakre fordonet. Föraren av det påkörande fordonet säger att det hade de inte.

Drabbad av kartellen? Så kan du få ersättning!

Sveriges Åkeriföretag har genom att ingå ett avtal med den internationella advokatfirman, skapat en unik möjlighet för åkerier som kan ha drabbats av lastbilstillverkarnas kartellbildning. Konceptet är riskfritt och utsikterna att få ersättning bedöms som mycket goda.

Nette och Nisse blåser nytt liv i TIA

Efter en tid i dvala har det återigen börjat röra på sig i chaufförsföreningen Truckers International Association, TIA, i Sverige. Med mottot "Vägen är vårt kall - Lagen är vår mall" har man för avsikt att med nya krafter ge sig in i debatter och diskussioner som rör vägtransportbranschen. Och i styrelsen hittar vi ett nytt namn i TIA-sammanhang, men som är tämligen välkänt för stora delar av chaufförskåren. Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin:

”8 165 dödade i trafiken – en nationell tragedi”

8 165 personer har dödats på vägarna i Sverige sedan Nollvisionen infördes 1997 fram till 2015. 68 649 personer har skadats svårt under perioden. Det finns idag inget som säger att hastigheten på vägarna eller stressen i samhället i stort kommer att avta de närmaste åren eller ens på lång sikt. Hastigheten dödar och kommer att fortsätta att orsaka förluster.
Globaliseringen och migrationen kommer att ställa ytterligare krav på transportsystemet. Därför är det nu hög tid för en nationell samling för ökade stödinsatser för alla de som drabbas av trafikskadorna. Vi får inte lov att låta folkhälsoproblemet skena iväg mer nu. Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet och docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Johan om vägen till framgång:

”En dröm får aldrig bli ett självändamål”

Tidningen Proffs har idag premiär för vår nya webb-vinjett, "Hemma hos". Artiklar under den vinjetten kommer att lyfta den positiva delen av branschen, som ju är i majoritet.
Redaktionen har den här gången hälsat på hos Johan Nilsson och hans familj i Höganäs som driver ett åkeri- och entreprenadföretag. Och det går riktigt bra!

Nu får Adblue-fuskarna det hett om öronen – i Danmark

Den danska polisen tar nu ny kunskap i bruk mot fusk med lastbilarnas avgasreningssystem. Under en kontroll i veckan avslöjade polisen flera lastbilar med olaglig utrustning, så kallade Adblue-blockers.

Startskottet har gått för MAN:s ”roadshow”

MAN har påbörjat en tre veckor lång turné för att visa upp sina fordon för åkare och chaufförer. Totalt besöker man nio platser. Den första i Malmö igår, onsdag, och idag ställde man upp ekipagen i Helsingborg.
Totalt står sex fordon och fordonskombinationer till kundernas förfogande. Ett sjunde (timmerekipage) ansluter på vissa orter lite längre norrut i landet.

Sveaskog:

”Olika ambitionsnivåer orsaken till avbrutet samarbete”

Lots Group AB avbryter samarbetet med Sveaskog och anger bland annat olika syn på förbättringsarbete och ambitionsnivåer. Kritik riktades mot Lots för att köra med överlaster och Sveaskog anser att avtalet med Lots har marginaler för åkerierna ska kunna vara lönsamma.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Jag - en simpel chaufför...

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  

Sveriges Åkeriföretag om vårbudgeten:

"Fel att fokusera på överflyttning från väg"

Regeringen lyfter i vårbudgeten att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Sveriges Åkeriföretag är positiv till klimatsatsningen men menar att fokus är fel.

I nästa nummer:

Svensk cabotagetolkning unik för Europa

Snart kommer ett nytt nummer av Proffs till dig som prenumererar. I nr 4-2017 tar vi bland annat upp den otillåtna cabotagetrafiken. Eller, rättare sagt, den som borde klassas som otillåten. För som ni kanske känner till, finns det olika uppfattningar myndigheterna emellan i den frågan. Och dessa meningsskiljaktigheter resulterar i att många som inte följer EU:s direktiv, nu slipper undan straff. I Sverige!

Transportfuskare fortsätter fylla polisens nät i Västerås

Det bulgariska åkeriet sade att trailern var hämtad i Frankrike, men speditören sade Göteborg. Åkeriet skickade frakthandlingar på begäran, men inget de sände var det som efterfrågades. I Västerås har det på senare tid varit utdelning vid varje kontrolltillfälle.

Tidningen Proffs fre 21 april 2017

21 april 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Identifieringsproblem gör att få kan lagföras””

När jag skriver denna krönika är det bara något dygn kvar till dess Helsingborgs tingsrätt ska meddela dom i ett mål gällande grov vårdslöshet i trafik, där åtal väckts i anledning av att två mc-förare i mycket hög hastighet varit inblandade i en trafikolycka på riksväg 21 vid Klippan.
Det är en polis som själv blev omkörd av MC-förarna före trafikolyckan som uppmärksammat mig på fallet. I min nästkommande krönika här i tidningen Proffs, ska jag noggrant redogöra för slutresultatet genom domen i tingsrätten.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 21 april 2017
Stäng

21 april 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Full fart hos Kilafors - \"Behöver omedelbart nyanställa\"
  • Transportstyrelsen underkänner egna \"cabotagebeslut\" - betalar tillbaka sanktionsavgifter
  • Transportstyrelsens uppfattning om cabotage skiljer sig i fem fall av sju
  • Bespottad tolkning kan bli kortlivad
  • Förvaltningsrätten hinner inte med: \"Hård arbetsbelastning\"
  • Efter BBC-reportaget: IKEA:s ansvar \"mycket stort\"
  • Bröderna startade åkeri: \"Ett intresse som gick överstyr\"
  • ... med mera ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant