Färdskrivaren på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Stoneridge

Högsta förvaltningsdomstolen:

”84 000 kronor inte orimlig sanktionsavgift”

Transportstyrelsen krävde 84 000 kronor i sanktionsavgift av ett västsvenskt åkeri för en obesiktigad färdskrivare. Kravet var helt okej ansåg Förvaltningsrätten i Falun. Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor.
Högsta förvaltningsdomstolen ger nu Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten i Falun rätt och bestämmer sanktionsavgiften till 84 000 kronor.

Vid en vägkontroll i september 2012 konstaterade polisen att färdskrivaren i en av åkeriets bilar inte var besiktigad. Och att åkeriet under perioden 2012-08-16 till 2012-09-13 vid 21 tillfällen därmed har gjort sig skyldigt till mycket allvarlig överträdelse (MÖA) av bestämmelserna i förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare mm.

Transportstyrelsen beslöt därför att påföra åkeriet en sanktionsavgift på 84 000 kronor (21 x 4 000 kronor).

Åkeriet överklagade beslutet. Den uteblivna besiktningen av färdskrivaren berodde på ett missförstånd mellan åkeriet och verkstaden, som normalt ska kalla in bilarna för de återkommande kontrollerna.

Efter det inträffade hade åkeriet omedelbart ordnat en besiktning av färdskrivaren, som godkändes och hela tiden varit fullt fungerande. Det hade aldrig förekommit eller funnits någon risk för manipulation.

Åkeriet yrkade i första hand att överträdelserna skulle ses som en fortgående gärning och därmed en överträdelse (inte 21) varigenom en sanktionsavgift på 4 000 kronor skulle påföras bolaget, och i andra hand att avgiften skulle sättas ned till 4 000 kronor.

Men Förvaltningsrätten i Falun ansåg att gärningen ska ses som påbörjad när föraren börjar sin körning för dagen, för att därefter anses avslutad när körningen avslutats för dagen och föraren tar sin dygnsvila. "Det har därför funnits fog för att påföra avgift baserad på varje dag som fordonet brukats".

Åkeriet hade heller inte gjort vad de kunnat för att förhindra överträdelserna, utan förlitat sig på att verkstaden skulle kalla till besiktning.

Även åkeriets påstående om att den påförda sanktionsavgiften var oproportionerlig i förhållande till de begångna överträdelserna avfärdades. När färdskrivaren besiktigas funktionskontrolleras den. Färdskrivaren genomgår också en kalibrering där en uppdatering av de fordonsuppgifter som ska lagras i dataminnet görs. ”Att färdskrivaren inte är erforderligt besiktigad kan därför, enligt förvaltningsrättens mening, förhindra en effektiv kontroll av förarnas arbetsförhållanden”. Överklagandet avslogs.

Åkeriet gav sig inte utan gick vidare till Kammarrätten i Sundsvall. Man höll fast vid att det var fråga om en (1) förseelse, inte 21 som Transportstyrelsen hävdade.

Skulle bestämmelsen tolkas som Transportstyrelsen gör skulle påföljden för ett administrativt förbiseende kunna uppgå till 200 000 kronor (den generella maxgränsen). Som jämförelse nämndes att undanhållande av färdskrivardata vid en kontroll har en sanktionsavgift på 20 000 kronor.

Den höga sanktionsavgift åkeriet påförts stod inte i rimlig proportion till bolagets administrativa misstag hävdade man.

Kammarrätten i Sundsvall höll inte med åkeriet i fråga om antalet överträdelser. Vid en samlad bedömning kom man ändå fram till att en sanktionsavgift på 84 000 kronor var oskälig.
Kammarrätten satte därför ned avgiften till 20 000 kronor.

Transportstyrelsen överklagade kammarrättens dom och Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, meddelade den 19 januari 2016 prövningstillstånd för att avgöra "hur sanktionsavgift vid överträdelse i form av utebliven besiktning av färdskrivarutrustning ska bestämmas".

– Jag var nöjd med kammarrättens bedömning och de slutsatser de drog i sitt domslut, förklarade då åkeriets företrädare Thomas Morell, regionchef för Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.

– När nu HFD beslutat att ta upp målet kan man konstatera att det kan vara bra att en gång för alla få utrett vad som gäller. Det finns alltid en risk i sammanhanget, avgiften kan ju lika gärna landa på 84 000 som på 4 000 kronor, men det kan ändå vara bra att få ett klargörande.

Det klargörandet har nu kommit, genom HFD:s beslut att fastställa förvaltningsrättens dom.

HFD konstaterar att ”den överträdelse som målet gäller inte avser brott mot skyldigheten att besiktiga färdskrivare utan brott mot förbudet att bruka fordonet när föreskriven besiktning inte kommit till stånd”. Och fordonet har brukats i strid mot detta förbud under 21 dagar. Transportstyrelsen har ansett att det varit fråga om sammanlagt 21 överträdelser, och det saknas enligt HFD skäl att göra en annan bedömning.

Sanktionsavgiften är 4 000 kronor per överträdelse och ”eftersom målet avser 21 överträdelser som beslutas gemensamt uppgår det sammanlagda beloppet till 84 0000 kronor”.

Åkeriet har inte anfört något som kan leda till att det helt eller delvis befrias från avgiften påpekar HFD. Beloppet 84 000 kronor är heller inte orimligt högt.

HFD bestämmer därför, precis som förvaltningsrätten, sanktionsavgiften till 84 000 kronor.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 30 December 2016, kl 09:45
Kategori: Nyhet
Taggar: Besiktning, Färdskrivare, Högsta förvaltningsdomstolen, Rättsfall, Transportstyrelsen

KTH-forskning visar:

Plasma kan ge klirr i åkerikassan

Att minska långtradares användning av drivmedel är ett viktigt steg mot att nå de miljömål som finns på EU-nivå. Nu har forskare vid KTH genomfört ett forskningsprojekt med lyckat resultat. Med hjälp av plasmateknik har de visat det finns möjlighet att minska luftmotståndet och därmed sänka bränsleförbrukningen med upp till fem procent. 
Detta kan framstå som en blygsam minskning, men sett över den lastbilsflotta som rullar på jordens vägar gör detta stor skillnad, både för miljö och ekonomi.

Transports ordförande Lars Lindgren avgår

Inför nolltolerans för alkoholinköp vid representation

Svenska Transportarbetareförbundets ordförande Lars Lindgren har idag på egen begäran och i samråd med förbundsstyrelsen valt att avgå med omedelbar verkan.

Bjarne Ringström, gästkrönikör:

"Min klient fälldes för fortkörning trots polismiss"

Jag brinner för rättvisa för dem som arbetar på vägen och jag vill berätta om ett av mina senaste fall då en chaufför som anklagats för fortkörning under kökörning i Göteborg, tog kontakt med mig.

Trafikutskottet vill se strategi om trafiksäkerhet

En strategi borde tas fram för att säkerhetsställa att vägarna blir säkrare för alla trafikanter, inklusive motorcyklister. Det anser trafikutskottet som föreslår att riksdagen i ett tillkännagivande uppmanar regeringen att se till att en sådan strategi tas fram.

MÅNADENS LEDARE

”Kalla det vad som helst – bara det kostar”

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.
Det var så klart glädjande att läsa promemorian – men det känns ändå så ”onödigt” på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

Transportbasen i exklusiv PROFFS-intervju

”Vidlyftig representation” - för 250 kronor/dag

Transportarbetareförbundet bedriver ett aktivt och omfattande, internationellt arbete. För förbundets ordförande, Lars Lindgren, innebär det omkring 300 dagars arbete per år. Nyligen publicerade Aftonbladet ett tv-inslag där man framställer Lindgren på ett allt annat än smickrande sätt.
- Ja, man har ju hängt ut mig som alkoholist. Det lär jag ju få leva med under lång tid.
Aftonbladet grundar sitt reportage på Lindgrens "vidlyftiga representationer", som utslaget per arbetsdag landar på allt mellan cirka 155 och 250 kronor om dagen, beroende på hur man räknar.

Chauffören frias – men...

Mekaniker och åkare får 7,5 års fängelse för dödsolycka

Fyra familjer berördes av dödsolyckan förorsakad av en lastbil i dåligt skick. Föraren friades medan åkeriägaren och mekanikern dömdes till fängelse. Nu har straffens längd meddelats.

Nytta och nöje kombineras i Volvohytten

Genom att kombinera ljud- och underhållningsanläggningen i hytten med navigeringssystemet och vagnparkshanteringssystemet har Volvo Lastvagnar skapat ett helintegrerat system som styrs via pekskärm, röststyrning och knappar på ratten. Och det är lättanvänt, skriver man i ett pressmeddelande.

Ytterligare ett ”RTL-företag” i konkurs

Skatteverket om F-skattereglerna: ”Skulle se positivt på en översyn”

Vi har skrivit flera artiklar om mannens karriär som företagare vilken kantas av flera konkurser på rad, stora skatteskulder och uteblivna löneutbetalningar till anställda samt såväl tings- som hovrättsdomar. Ändå kan han fortsätta starta företag.

Ekipage med manipulerad färdskrivare åkte rakt in i polisutbildning

Den estländske föraren hade oturen att bli stoppad av polisen just när de hade utbildning på Octet-verktyget. Att ha en manipulerad färdskrivare är aldrig bra - långt mindre vid ett dylikt tillfälle.
Åkeriet skyllde på chauffören och trots att han sedan erkände, fick bilinspektörerna plocka isär fordonet för att hitta hela utrustningen.

Åkeriförbund befarar transportkaos efter Brexit

RHA: ”Brist på kompetens”

På senare tid har det till och från varit brist på sallad i butikshyllorna i de flesta länder som importerar denna vara. I England har det väckt framtida farhågor inför Brexit.

Två manipulerade färdskrivare vid samma tillfälle

Tungkontroll i Danmark gav full pott

En kontroll, som egentligen skulle vara specialinriktad mot cabotagekörningar, utfördes i måndags av Tungvognscenter Syd i Danmark.
Inga otillåtna cabotage kunde avslöjas, däremot en del annat "fuffens".

Lettisk förare vägrade att identifiera sig - greps

Ett lettiskt ekipage stoppades utanför Luleå i tisdags. I hytten fanns två förare och initialt såg det ut som att fordonet kördes med dubbelbemanning. Den ene föraren hävdade att han höll sin dygnsvila, vilket inte är tillåtet i ett fordon på rull.
Ärendet kunde ha gått snabbt, men då en av förarna vägrade att berätta vem han var, greps han.

Nu skärper IKEA alkotesterna

”Säkerhet är av högsta prioritet”

Efter upprepade fall och incidenter i Sverige med förare som kört alkoholpåverkade, har IKEA beslutat att uppdatera sina rutiner för alkoholtester vid sina anläggningar i Torsvik och Älmhult, läser vi ett utskick de nyligen gjort.

Stopp för bulgar med lånade registreringsskyltar

Det blev en minst sagt omtumlande dag för den bulgariske åkaren vars lastbil blev föremål för kontroll i Danmark häromdagen. När polisen stoppade ekipaget vid den dansk/tyska gränsen såg det inledningsvis ut som att man hade med en bulgarisk dragbil att göra.

Tidningen Proffs fre 24 mars 2017

24 mars 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 mars 2017
Stäng

24 mars 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Rösbo lyfter allt som går att lyfta
  • Regeringen stoppar kilometerskatt - för tillfället
  • Samats förare saknar viktig utbildning
  • Negativ beteendeutveckling bakom ökat antal olyckor?
  • Amerikanska Volvokunder i kläm
  • Växande smuggeltrafik kräver nya tag av tullen
  • Bakgavellyftar från Bispgården lyfter hela bygden
  • Håkan kom med Sågmyras mest efterlängtade lastbil

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant