Kammaråklagare Mikael Bäckström.

Åklagaren som ska ta hand om storfuskarna

”Jag är förväntansfull”

Sedan ett par år tillbaka har handläggning av trafikärenden koncentrerats till Östersund och Karlskrona som fått särskilda trafikenheter. Nu är det dags att utveckla verksamheten till att omfatta även företagsböter.

När politikerna utlovade och sedan lanserade särskilda trafikåklagare i Östersund och Karlskrona, uppfattades det som att de svåra och tidskrävande ärendena skulle hamna där för att avlasta bland andra förundersökningsledare och dem ute på fältet, men så blev det inte.

Många kände det som att ha blivit lovade en Koenigsegg, men fått en Skoda istället, när det visade sig att det endast var handläggning av bötesbrott inom trafikområdet som hanterades där.

Nu har trafikåklagarna varit i drift under en tid och trafikenheterna gör bedömningen att det bör vara möjligt att utveckla och att använda sig av företagsbot på ett antal brottstyper inom trafikområdet och då särskilt inom den tunga trafiken.

Åklagarmyndigheten har beslutat om ett projekt där en åklagare får till uppgift att nationellt samordna polisens och åklagarnas arbete inom området där företagsbot kan bli aktuell. Målet är att i större utsträckning lagföra företagen istället för de enskilda förarna i förhoppning att motverka och stävja den osunda konkurrenssituationen som finns inom åkerinäringen där det finns flera oseriösa företag som inte följer regelverk genom att exempelvis manipulera färdskrivare.

Den som sökte tjänsten och sedan fick uppdraget att leda det två år långa projektet, är kammaråklagare Mikael Bäckström. Proffsläsare har redan stiftat bekantskap med honom just i ett ärende där åkeriet fick en kännbar företagsbot.
- Vi inleder med att fokusera på att, tillsammans med polisen och andra berörda myndigheter, ta fram handläggningsrutiner och riktlinjer för den kommande verksamheten, berättar Bäckström.

De ska vara i drift från 1 maj 2017 och under slutet av perioden ska uppdraget utvärderas. Sanktionsavgifter utfärdas av Transportstyrelsen, men det handlar ju ändå om samma företag som kan få företagsböter?
- Sanktionsavgifter ligger i det förvaltningsrättsliga spåret, säger han. Jag har dock tagit kontakt med Transportstyrelsen i syfte att under arbetet föra samtal med dem om hur vi ska se på sanktionsavgifter i förhållande till företagsböter.

Man vill veta vem som gör vad och i vilka situationer det ena eller andra döms ut och hur de påverkar varandra. Bäckström vill att resurserna ska användas på bästa möjliga sätt. Polisen ertappar allt fler manipulerade färdskivare, kommer ni att hantera alla dessa ärenden eller kommer ni att agera stöd för lokala åklagare?
- Skulle ärendevolymen bli svår för en enda åklagare att klara, får jag ta ett samtal med mina chefer, säger han. Det finns olika möjligheter att hantera den situationen om den uppstår.

Försvårar det för er att döma ut företagsböter för exempelvis manipulation om förarna tar på sig skulden?
- Vi kommer att titta på de enskilda fallen och göra en bedömning av om det som påstås är rimligt, säger han.

Sådana förklaringar kommer man alltså inte att ”köpa rätt av” och arbetsmetoder för att få fram sanningen i detta, ska tas fram. Hur känner du inför din uppgift?
- Det är spännande. Jag är förväntansfull och hoppas vi ska kunna åstadkomma något bra med projektet. Jag är fullt medveten om problembilden som finns och intresset för arbetet är stort även bland myndigheterna.

- Vår förhoppning är att vi genom ökad lagföring av företag ska kunna minska problemen med företag som inte följer reglerna inom yrkestrafikområdet, avrundar åklagare Mikael Bäckström.

 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 23 Januari 2017, kl 16:44
Kategori: Nyhet
Taggar: Företagsböter, Mikael Bäckström, Rättsfall, Rättsväsendet, Trafikåklagare

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant