Fordonet på bilden tillhör Gissléns Trafik & Logistik AB men har i övrigt inget med artikelinnehållet att göra.Fotograf: Lastbilsfoton.se Fordonet på bilden tillhör Gissléns Trafik & Logistik AB men har i övrigt inget med artikelinnehållet att göra.Fotograf: Lastbilsfoton.se

SvD-rubrik tog fokus från sakfrågan

Ferrari-åkeriet: Ingen bra journalistik

I jakten på de stora aktörernas beställaransvar, blir underleverantörer emellanåt föremål för spekulationer när dessa används i denna jakt och när artiklar åtföljs av rubriker och bildval som ibland tar bort fokus från det egentliga målet.

SvD Näringsliv lade den andra januari upp en webbartikel med rubriken ”Åkeri leasade Ferraribilar – fast i skattekontroll” tillsammans med bilder på en Postnordbil och en Ferrari.

Samma artikel återfanns även i branschmedia, men då med rubriken ”Flera åkerier fast i skatterazzia” och man hann inte blinka förrän ett av artikelns åkeriers namn låg ute på sociala medier och det tedde sig som att artikelns innehåll beträffande det till Postnord knutna åkeriet, uppfattades som dagsaktuellt.

Tidningen Proffs nöjde sig därför inte med att endast citera artikeln, utan tog kontakt med åkeriet som, med sin Ferrarianknytning, snabbt identifierats som Gissléns Trafik & Logistik AB i Lindome.

Det är Tony Gisslén som svarar och berättar att det som beskrivs i artikeln, i dag är historia. Har SvD talat med dig i samband med artikeln?
– Nej, säger han. Jag förstår att de utelämnat mitt namn då det egentligen är Postnord som är målet, men varför då en rubrik och bild som sätter fokus på mig istället?

Han tycker inte det är bra journalistik och berättar sedan att han redan år 2000 börjat använda utländska förare i samband med att Sveriges Åkeriföretag, SÅ, hade lyft just det som ett sätt för deras medlemmar att få bättre lönsamhet i företagen.
– Problemet var att ingen visste exakt hur det skulle göras och jag följde den information jag kunde finna bland annat via SÅ och Skatteverket, säger han.

Och mycket blev fel, men Gisslén berättar att han har gjort rätt för sig och har sedan dess löpande granskats av såväl Transportstyrelsen som Skatteverket med vilka han för dialog. Hur var det nu med Ferraribilarna?
– Det är min hobby som jag lägger ner alldeles för mycket pengar på, säger han. I dag har vi inga sådana kvar, men jag följde Skatteverkets instruktioner om förmånsbeskattning som endast skulle göras när de var påställda.

När en av bilarna länge stod på verkstad, ville man där att bilen skulle vara påställd ifall något hände och de fyra månaderna fick han sedan betala Skatteverket för. Hans revisor överklagade och pengarna återbetalades senare, säger han.
– Mitt företag har gått igenom ett stålbad, men nu har jag gjort rätt för mig och har inget att dölja i dag och då känns det inte roligt att allt det gamla ska dras upp igen, avrundar Gisslén.

På SvD Näringsliv, är det Torbjörn Isacson, en av dem som skrivit artikeln, som svarar och han understryker att fokus i texten ligger på beställaransvaret för Postnord och de stora aktörerna.
– I papperstidningen är rubriken på samma text på sidan 4 i dagens tidning (den 4/1, red anm.) istället ”Åkerier enda bransch där skattefusk ökar” och rubriken på en ytterligare text på sidan 5 är ”Damberg sätter press på Postnord.” Den senare texten har vi redan haft en uppföljning på på nätet, angående Transport och kollektivavtal, förklarar Isacsson.

Proffs kan bekräfta att det sällan är den skrivande journalisten som själv sätter rubriken till texten, än mindre väljer bildmaterialet. Därför vilar ett tungt ansvar på den som lägger sista handen vid journalistiskt material samt sätter rubrikerna och denna gång blev valet av såväl rubrik som bilder till webbartikeln, kanske inte helt lyckat.

Huruvida man i sin jakt på de stora fiskarna, ska använda åkerier som sonat sina gamla synder och därmed riva upp nya sår, kan diskuteras.

Om artikeln

Publicerad: 2017-01-05 11:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Ferrari Gissléns Trafik & Logistik AB PostNord SvD