Umeå tingsrätt har dömt ett utländskt åkeri till 100 000 kronor i företagsbot för att ha manipulerat färdskrivaren. Den som däremot missar en tidsfrist på besiktningen kan få en sanktionsavgift på 200 000 kronor. Umeå tingsrätt har dömt ett utländskt åkeri till 100 000 kronor i företagsbot för att ha manipulerat färdskrivaren. Den som däremot missar en tidsfrist på besiktningen kan få en sanktionsavgift på 200 000 kronor.

Misstag straffas hårdare

Halva priset för medveten manipulation

Strax före årsskiftet meddelades en dom från Högsta förvaltningsdomstolen gällande användande av en icke besiktad färdskrivare, mål nr 881-15. Domen fick i ett slag dramatiska konsekvenser när det gäller sista besiktningsdag för färdskrivare. Den som missar en tidsfrist på besiktningen kan få en sanktionsavgift på 200 000 kronor, vilket är maxbeloppet.

Samtidigt dömde Umeå tingsrätt ett utländskt åkeri till 100 000 kronor i företagsbot för att ha manipulerat färdskrivaren. Det avviker från praxis i andra jämförbara EU-länder. Petra Åhlström, chefsjurist, kommenterar det hela.
– Konsekvensen av Högsta förvaltningsdomstolens dom blir mycket märklig. Ett aktivt fuskande straffas med 100 000 kronor och ett misstag kan leda till hela 200 000 kronor. Den som manipulerar en färdskrivare för att få osunda fördelar gentemot konkurrenterna åläggs ett bötesbelopp som motsvarar 50 % av beloppet för en icke besiktad färdskrivare.

– Den här obalansen är orimlig och Sveriges Åkeriföretag kommer att lyfta resultatet av tillämpningen politiskt samt till EU-domstolen. Sveriges tillämpning av regelverket avviker från andra EU-länder och detta måste omedelbart korrigeras, enligt Åhlström.

Thomas Morell, sakkunnig hos Sveriges Åkeriföretag, och bolagets ombud, är starkt kritisk till Högsta förvaltningsdomstolens domslut.
– Domen från Högsta förvaltningsdomstolen har med matematisk logik räknat upp sanktionsavgiften 4 000 kronor per dag bilen brukats. Domstolen har inte tagit hänsyn till de faktiska omständigheter som omgärdar den aktuella händelsen, säger Thomas Morell. Inte heller har domstolen gjort en helhetsbedömning i sakfrågan. Men framför allt har proportionalitetsprincipen helt åsidosatts.

– Vare sig Transportstyrelsen eller de efterföljande instanserna har bedömt om det aktuella bolaget har tillskansat sig ekonomiska eller konkurrensmässiga fördelar. När matematik ersätter juridik blir besluten felaktiga och proportionerna blir mycket märkliga säger Petra Åhlström vidare.

– Den uteblivna besiktningen har inte inneburit att färdskrivardata undanhållits eller förvanskats. Händelsen har inte heller påverkat myndighetens möjlighet att genomföra kontroller. All datainformation är intakt och helt korrekt sparad, konstaterar Thomas Morell.

Om artikeln

Publicerad: 2017-02-10 14:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Besiktning Färdskrivare Manipulation Rättsfall