För tung last och för små ”bred last”-skyltar på ekipaget som transporterade järnplåtar för den danska speditörsjätten. Kontrollen resulterade i böter, överlastavgift och en ”returbiljett” till Danmark. Inga tekniska brister konstaterades på ekipaget i övrigt. Foto: Göran Rosengren

Överlastade och trafikfarliga långtradare fyllde kontrollplatsen vid Långeberga

Under torsdagens fordons- och förarkontroller vid Helsingborg, kunde poliser och bilinspektörer konstatera att det bokstavligt talat rullade riktigt tung trafik på den skånska motorvägen. Lite väl tung, ska tilläggas.
- Vi har haft fyra överlaster att hantera idag, säger trafikpolis Sören Johansson.


Finn Edlund, trafikpolis från Sandviken (Region Mitt) och som tidigare har figurerat i Proffs, ser det tillfälliga besöket i Helsingborg som ett givande ”kompetensutbyte”. Foto: Göran Rosengren 

Ett tappert, stort polisgäng hade samlats under torsdagen på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg för att kontrollera den tunga trafiken. Och trafiken var verkligen tung, beskriver Sören Johansson när vi träffar honom i den skånska snålblåsten.
- Fyra överlaster har vi konstaterat idag. Böter och överlastavgifter har vi utfärdat på allt mellan 10 000 och drygt 17 000 kronor, berättar han och tillägger att samtliga har betalat på plats.

Det kanske mest ögonbrynshöjande var ett tysk ekipage som bilinspektör Jonas Zimmerbäck och polisen Jonas Waldt fick syn på ute på motorvägen. Förutom cirka fem tons överlast, hade luftbälgarna på den tvåaxlade trailerns bakre hjulaxel exploderat. Något som ledde till omlastning av granulerat gjutjärn i ”lösvikt” samt bärgning till verkstad för reparation. Och böter, så klart.

För Jonas Waldt är trafikpolisarbetet nytt. Ett välkommet tillskott för trafikpolisen i Helsingborg. Egentligen är Waldt hundförare sedan 21 år men då hans senaste hund inte riktigt passade för uppgiften, har han fått lämna den ifrån sig igen.
- Jag är nu hos trafikpolisen i fyra månader. Det här med tung trafik är mycket mer intressant än vad jag tidigare kunde föreställa mig, säger han.

Stannar du kvar hos trafikpolisen då?
- Tanken är att jag ska tillbaka, men jag vet faktiskt inte, säger Jonas Waldt lite tvekande.

En av dagens överlaster handlade om en transport av två rejäla järnplåtar. En polsk dragbil som körde på uppdrag av en stor dansk speditör. Förutom 14 900 kronor i överlastavgift och böter, blev ekipaget ”utvisat” från Sverige.
- Ja, han får åka tillbaka till Danmark för att lasta om godset, säger Sören Johansson.

I de kalla, skånska vindarna sågs även ett förvisso känt polisansikte, men ändå en ”katt bland hermelinerna” – Finn Edlund, trafikpolis från Sandviken, region Mitt.  Vad gör du här?
- Min grupp har varit i Helsingborg för att bland annat titta på ”myrtrafiken”, alltså den trafik som gör inköpsresor av alkohol till Tyskland, berättar han.

Under torsdagen fick Edlund möjlighet att sammanstråla med sina skånska kollegor på Långeberga.
- Det här är väldigt kompetensutvecklande och skapar en samsyn, regionerna emellan. Mycket viktigt och bra, konstaterar Finn Edlund som direkt fick ta hand om ett överlastat, tyskt ekipage med lettisk chaufför.

- Den här typen av trafik har vi inte alls i samma utsträckning hemma. Här är ett mycket högre trafikflöde, tillägger han avslutningsvis.

Utan att försöka göra en statistisk sammanställning av kontrollinsatsen, kan dagen summeras med att Långeberga kontrollplats periodvis var fylld till bristningsgränsen med allt från fartsyndare i personbilar till riktigt risiga lastbilsekipage som i vissa fall hade rejäla överlaster.

Endast överlastavgifter och böter för detsamma uppgick till totalt närmare 60 000 riksdaler under torsdagen. Pengar som alltså betalades på plats. 



Trafikpoliserna Jonas Waldt (t vä) och Anders Löfqvist mäter axelavstånden på det tyska, överlastade ekipaget som dessutom hade två trasiga luftbälgar på den bakersta hjulaxeln. Bilinspektör Jonas Zimmerbäck noterar uppgifterna. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 10 Mars 2017, kl 12:47
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Överlaster, Trafikbrott, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant