För tung last och för små ”bred last”-skyltar på ekipaget som transporterade järnplåtar för den danska speditörsjätten. Kontrollen resulterade i böter, överlastavgift och en ”returbiljett” till Danmark. Inga tekniska brister konstaterades på ekipaget i övrigt. Foto: Göran Rosengren

Överlastade och trafikfarliga långtradare fyllde kontrollplatsen vid Långeberga

Under torsdagens fordons- och förarkontroller vid Helsingborg, kunde poliser och bilinspektörer konstatera att det bokstavligt talat rullade riktigt tung trafik på den skånska motorvägen. Lite väl tung, ska tilläggas.
- Vi har haft fyra överlaster att hantera idag, säger trafikpolis Sören Johansson.


Finn Edlund, trafikpolis från Sandviken (Region Mitt) och som tidigare har figurerat i Proffs, ser det tillfälliga besöket i Helsingborg som ett givande ”kompetensutbyte”. Foto: Göran Rosengren 

Ett tappert, stort polisgäng hade samlats under torsdagen på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg för att kontrollera den tunga trafiken. Och trafiken var verkligen tung, beskriver Sören Johansson när vi träffar honom i den skånska snålblåsten.
- Fyra överlaster har vi konstaterat idag. Böter och överlastavgifter har vi utfärdat på allt mellan 10 000 och drygt 17 000 kronor, berättar han och tillägger att samtliga har betalat på plats.

Det kanske mest ögonbrynshöjande var ett tysk ekipage som bilinspektör Jonas Zimmerbäck och polisen Jonas Waldt fick syn på ute på motorvägen. Förutom cirka fem tons överlast, hade luftbälgarna på den tvåaxlade trailerns bakre hjulaxel exploderat. Något som ledde till omlastning av granulerat gjutjärn i ”lösvikt” samt bärgning till verkstad för reparation. Och böter, så klart.

För Jonas Waldt är trafikpolisarbetet nytt. Ett välkommet tillskott för trafikpolisen i Helsingborg. Egentligen är Waldt hundförare sedan 21 år men då hans senaste hund inte riktigt passade för uppgiften, har han fått lämna den ifrån sig igen.
- Jag är nu hos trafikpolisen i fyra månader. Det här med tung trafik är mycket mer intressant än vad jag tidigare kunde föreställa mig, säger han.

Stannar du kvar hos trafikpolisen då?
- Tanken är att jag ska tillbaka, men jag vet faktiskt inte, säger Jonas Waldt lite tvekande.

En av dagens överlaster handlade om en transport av två rejäla järnplåtar. En polsk dragbil som körde på uppdrag av en stor dansk speditör. Förutom 14 900 kronor i överlastavgift och böter, blev ekipaget ”utvisat” från Sverige.
- Ja, han får åka tillbaka till Danmark för att lasta om godset, säger Sören Johansson.

I de kalla, skånska vindarna sågs även ett förvisso känt polisansikte, men ändå en ”katt bland hermelinerna” – Finn Edlund, trafikpolis från Sandviken, region Mitt.  Vad gör du här?
- Min grupp har varit i Helsingborg för att bland annat titta på ”myrtrafiken”, alltså den trafik som gör inköpsresor av alkohol till Tyskland, berättar han.

Under torsdagen fick Edlund möjlighet att sammanstråla med sina skånska kollegor på Långeberga.
- Det här är väldigt kompetensutvecklande och skapar en samsyn, regionerna emellan. Mycket viktigt och bra, konstaterar Finn Edlund som direkt fick ta hand om ett överlastat, tyskt ekipage med lettisk chaufför.

- Den här typen av trafik har vi inte alls i samma utsträckning hemma. Här är ett mycket högre trafikflöde, tillägger han avslutningsvis.

Utan att försöka göra en statistisk sammanställning av kontrollinsatsen, kan dagen summeras med att Långeberga kontrollplats periodvis var fylld till bristningsgränsen med allt från fartsyndare i personbilar till riktigt risiga lastbilsekipage som i vissa fall hade rejäla överlaster.

Endast överlastavgifter och böter för detsamma uppgick till totalt närmare 60 000 riksdaler under torsdagen. Pengar som alltså betalades på plats. 



Trafikpoliserna Jonas Waldt (t vä) och Anders Löfqvist mäter axelavstånden på det tyska, överlastade ekipaget som dessutom hade två trasiga luftbälgar på den bakersta hjulaxeln. Bilinspektör Jonas Zimmerbäck noterar uppgifterna. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 10 Mars 2017, kl 12:47
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Överlaster, Trafikbrott, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant