För tung last och för små ”bred last”-skyltar på ekipaget som transporterade järnplåtar för den danska speditörsjätten. Kontrollen resulterade i böter, överlastavgift och en ”returbiljett” till Danmark. Inga tekniska brister konstaterades på ekipaget i övrigt. Foto: Göran Rosengren

Överlastade och trafikfarliga långtradare fyllde kontrollplatsen vid Långeberga

Under torsdagens fordons- och förarkontroller vid Helsingborg, kunde poliser och bilinspektörer konstatera att det bokstavligt talat rullade riktigt tung trafik på den skånska motorvägen. Lite väl tung, ska tilläggas.
- Vi har haft fyra överlaster att hantera idag, säger trafikpolis Sören Johansson.


Finn Edlund, trafikpolis från Sandviken (Region Mitt) och som tidigare har figurerat i Proffs, ser det tillfälliga besöket i Helsingborg som ett givande ”kompetensutbyte”. Foto: Göran Rosengren 

Ett tappert, stort polisgäng hade samlats under torsdagen på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg för att kontrollera den tunga trafiken. Och trafiken var verkligen tung, beskriver Sören Johansson när vi träffar honom i den skånska snålblåsten.
- Fyra överlaster har vi konstaterat idag. Böter och överlastavgifter har vi utfärdat på allt mellan 10 000 och drygt 17 000 kronor, berättar han och tillägger att samtliga har betalat på plats.

Det kanske mest ögonbrynshöjande var ett tysk ekipage som bilinspektör Jonas Zimmerbäck och polisen Jonas Waldt fick syn på ute på motorvägen. Förutom cirka fem tons överlast, hade luftbälgarna på den tvåaxlade trailerns bakre hjulaxel exploderat. Något som ledde till omlastning av granulerat gjutjärn i ”lösvikt” samt bärgning till verkstad för reparation. Och böter, så klart.

För Jonas Waldt är trafikpolisarbetet nytt. Ett välkommet tillskott för trafikpolisen i Helsingborg. Egentligen är Waldt hundförare sedan 21 år men då hans senaste hund inte riktigt passade för uppgiften, har han fått lämna den ifrån sig igen.
- Jag är nu hos trafikpolisen i fyra månader. Det här med tung trafik är mycket mer intressant än vad jag tidigare kunde föreställa mig, säger han.

Stannar du kvar hos trafikpolisen då?
- Tanken är att jag ska tillbaka, men jag vet faktiskt inte, säger Jonas Waldt lite tvekande.

En av dagens överlaster handlade om en transport av två rejäla järnplåtar. En polsk dragbil som körde på uppdrag av en stor dansk speditör. Förutom 14 900 kronor i överlastavgift och böter, blev ekipaget ”utvisat” från Sverige.
- Ja, han får åka tillbaka till Danmark för att lasta om godset, säger Sören Johansson.

I de kalla, skånska vindarna sågs även ett förvisso känt polisansikte, men ändå en ”katt bland hermelinerna” – Finn Edlund, trafikpolis från Sandviken, region Mitt.  Vad gör du här?
- Min grupp har varit i Helsingborg för att bland annat titta på ”myrtrafiken”, alltså den trafik som gör inköpsresor av alkohol till Tyskland, berättar han.

Under torsdagen fick Edlund möjlighet att sammanstråla med sina skånska kollegor på Långeberga.
- Det här är väldigt kompetensutvecklande och skapar en samsyn, regionerna emellan. Mycket viktigt och bra, konstaterar Finn Edlund som direkt fick ta hand om ett överlastat, tyskt ekipage med lettisk chaufför.

- Den här typen av trafik har vi inte alls i samma utsträckning hemma. Här är ett mycket högre trafikflöde, tillägger han avslutningsvis.

Utan att försöka göra en statistisk sammanställning av kontrollinsatsen, kan dagen summeras med att Långeberga kontrollplats periodvis var fylld till bristningsgränsen med allt från fartsyndare i personbilar till riktigt risiga lastbilsekipage som i vissa fall hade rejäla överlaster.

Endast överlastavgifter och böter för detsamma uppgick till totalt närmare 60 000 riksdaler under torsdagen. Pengar som alltså betalades på plats. 



Trafikpoliserna Jonas Waldt (t vä) och Anders Löfqvist mäter axelavstånden på det tyska, överlastade ekipaget som dessutom hade två trasiga luftbälgar på den bakersta hjulaxeln. Bilinspektör Jonas Zimmerbäck noterar uppgifterna. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 10 Mars 2017, kl 12:47
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Överlaster, Trafikbrott, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant