”Bring-broder” körde mer än ett dygn – vilade i 2,5 timme

Två bröder och tillika chaufförer har på senare tid dykt upp i mindre smickrande sammanhang i Norge. Båda kör för Bring och har därför i norsk media kommit att kallas "Bröderna Bring". Nu skriver Tungt.no ännu ett kapitel i Bröderna Brings bok då en av männen återigen blivit ertappad med att ha brutit mot lagar och regler...

Tungt.no berättar historien om Bröderna Bring som vid upprepade tillfällen stoppades i kontroller för ett år sedan. Båda blev anmälda för grova brott mot kör- och vilotiderna samt för att ha kört på annans förarkort. Historien fick stor mediauppmärksamhet i Norge och norska TV2 gjorde en nyhetssändning baserat på tungt.no:s avslöjanden.

Den ena föraren hävdade att en ”hjälpande ängel” hade kört ekipaget efter att han blev stannad misstänkt för att ha haft rast endast tre timmar och femtio minuter under 31 timmar. Båda bröderna körde mycket för Bring, men det är viktigt att notera att då den sista föraren blev stoppad och rapporterad, körde han inte Brings gods.

Nu har alltså den ene brodern Bring stoppats igen. Samma typ av brott som sist och en fisktransport för Brings räkning.
- Ja, vi stoppade den Bring-gröna dragbilen igen strax innan midnatt den 10 maj, säger Bjørn Uno Rogneby till tungt.no.

Tillsammans med sina kollegor har Rogneby utfört gränskontroll förra veckan och en av dem som stoppades, var alltså en gammal bekant.
- Det blev mycket arbete med utredningen eftersom föraren kom med flera historier som visade sig vara osanna, säger Rogneby. Efter en stund fann man att han kört på två förarkort.

Föraren hade hämtat fisk på Senja och skulle med den till Oslo. Eftersom vägarna är bättre i Sverige, är det oftast där den transporten körs. När han stannades på Magnor, hade han kört 27 timmar och 45 minuter. Det längsta bilen stått stilla, var 2 timmar och 33 minuter, berättar Rogneby.
- Detta är inte bra, suckar han och upplyser chauffören om att han blir rapporterad för detta.

Bring har kommenterat det inträffade.
- Om detta stämmer, är det naturligtvis helt oacceptabelt. Vi har satt igång egna undersökningar och kommer att agera utefter det som framkommer. Tills vidare kommer vi inte att använda denna underleverantör och har med omedelbar verkan avbrutit planerade transporter med företaget, säger presschef John Eckhoff till Posten Norge.

 

Tungt.no summerar:


Tungt.no summerar och skriver att det är en story med många kapitel som är lätta att blanda ihop: Det är alltså två bröder och båda har kört mycket för Bring. Låt oss fokusera på föraren och bilen artikeln handlar om. Han äger bilen själv.

Förra gången han rapporterades för sina grova förseelser, godtog han inte förbudet att köra och inte heller böterna om 10 000 kronor. Därmed hamnade han i rätten som drog tillbaka allt och halverade böterna till 5 000 kronor. Därefter kunde han fortsätta köra.

När han lämnade rätten, satte han sig i lastbilen och blev stannad endast några få timmar senare – med nya brott. Då hade han en längsta vila på fyra timmar och sjutton minuter under det sista dygnet.
- Misstankarna är som sist att han kör på flera förarkort och berättar att någon annan kört bilen. Den personen får han inte tag i, berättade Thormod Gausdal, sektionschef på Statens Vegvesen för tungt.no den gången.

Nu är han alltså stoppad igen, misstänkt för liknande brott.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 16 Maj 2017, kl 15:17
Kategori: Nyhet
Taggar: Bring, Kör- och vilotidsbrott, Norge, Statens Vegvesen

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant