- Att kritisera en förare offentligt är otänkbart, säger transportledaren Dennis Johansson. Foto: Mimmi Stjernquist

Trafikledaren som vill att alla ska må bra:

"Chaufförerna är fantastiska säljare"

Betydelsen av att bli uppskattad för sin arbetsinsats, är något många trafikledare missar när de dirigerar chaufförerna. Ett "bra jobbat", ett "tack för idag", räcker långt. Att sprida positivism när man kan, skapar välmående och bättre hälsa. Låt oss här presentera en av dessa värmespridare.

Transportledaren Dennis Johansson har sedan 17-årsåldern haft sitt yrkesverksamma liv på DHL i Jönköping.
- Jag började av en slump på ASG-tiden som springpojke 1968 och har utvecklats inom företaget genom alla dess faser, säger Dennis.

Han har aldrig själv kört lastbil och att han hamnade på dåvarande ASG var verkligen en slump. Det var modern som tyckte det var ett bra jobb med inte så mycket datorer och en släkting hade börjat där bara ett par månader tidigare. Nu har det gått många år och Dennis sitter nu på DHL Freight i Jönköping och dirigerar lokala godsflöden.

Vi fick tips om Dennis genom hans Facebook-sida där han sprider positivism, beröm och värme till dem som besöker sidan och särskilt till de duktiga killar och tjejer som han dirigerar ute på vägarna och som han tycker verkligen gör ett fantastiskt bra jobb.

På Dennis Facebooksida hittar man inget tjafs om vilket lastbilsmärke som är bäst, inget tävlande om vem som har flest lampor på bilen, inga personangrepp och inget ifrågasättande av varandras göranden. Dennis säger att det finns tillräckligt med elände ändå varför hans sida blir en oas mitt i detta. Hur blev det såhär?
- I höstas ringde en av tjejerna som månade om kunderna i sitt spridningsområde där det varit en del problem med några nya företag som var ovana vid att hantera transporter och med hjälp av hennes information, kunde jag ta kontakt med kunderna och styra upp saker, berättar han.

Dennis understryker att chaufförerna är fantastiska säljare ute på fältet och dessa företag som inte använt DHL innan, blev sedan fasta kunder hos dem med dagliga hämtningar. Denna händelse skrev han om på sin Facebooksida för att visa sin uppskattning och kallade det Dagens Ros och gensvaret blev påtagligt varför han spann vidare på temat i ett par-tre veckor.
- Kunderna ska må bra, men att chaufförerna också ska må bra, är så viktigt att det inte är vettigt, säger han på sin småländska dialekt.

Runt Dennis finns lite över trettio förare och han kände att alla måste få uppmärksamhet för sina insatser, så han tog bort Dagens Ros för att inte skapa en ”elit” eftersom han tycker att alla gör sitt bästa. Istället började han med att låta förare presentera sig med hjälp av ett formulär och nu omfattar det även bland andra terminal- och kontorspersonal, åkerierna samt gamla och nya medarbetare.
- Weekly News Profile har jag kallat detta, säger han.

Hans skrivande är en pågående process och stundtals tidskrävande, säger han, men så länge det känns lustfyllt att skriva, kommer han att fortsätta. Det är viktigt för honom att det han skriver är fakta och att han kan stå för det.
- Att kritisera en förare offentligt är otänkbart eftersom det finns tillräckligt med mörker ändå, tycker han.

Dennis intresse för förarna som individer är påtagligt och han öser beröm över dem.

Det är uppenbart att hans Facebookföljare ser fram emot veckans inlägg och han berättar att även kunder hör av sig med uppmuntran. Vi återvänder till de personliga presentationerna, Weekly News Profile, som vi finner på hans Facebooksida, för han har gjort en presentation av sig själv också.

Till sist, vad får du själv ut av detta?
- Jag ger mer av mig själv till andra än jag tar, säger han. Och kan jag få andra att må bra, mår jag också bra.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 9 Maj 2017, kl 17:20
Kategori: Nyhet
Taggar: - Weekly News Profile, Arbetsmiljö, DHL, Facebook

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant