- Att kritisera en förare offentligt är otänkbart, säger transportledaren Dennis Johansson. Foto: Mimmi Stjernquist

Trafikledaren som vill att alla ska må bra:

"Chaufförerna är fantastiska säljare"

Betydelsen av att bli uppskattad för sin arbetsinsats, är något många trafikledare missar när de dirigerar chaufförerna. Ett "bra jobbat", ett "tack för idag", räcker långt. Att sprida positivism när man kan, skapar välmående och bättre hälsa. Låt oss här presentera en av dessa värmespridare.

Transportledaren Dennis Johansson har sedan 17-årsåldern haft sitt yrkesverksamma liv på DHL i Jönköping.
- Jag började av en slump på ASG-tiden som springpojke 1968 och har utvecklats inom företaget genom alla dess faser, säger Dennis.

Han har aldrig själv kört lastbil och att han hamnade på dåvarande ASG var verkligen en slump. Det var modern som tyckte det var ett bra jobb med inte så mycket datorer och en släkting hade börjat där bara ett par månader tidigare. Nu har det gått många år och Dennis sitter nu på DHL Freight i Jönköping och dirigerar lokala godsflöden.

Vi fick tips om Dennis genom hans Facebook-sida där han sprider positivism, beröm och värme till dem som besöker sidan och särskilt till de duktiga killar och tjejer som han dirigerar ute på vägarna och som han tycker verkligen gör ett fantastiskt bra jobb.

På Dennis Facebooksida hittar man inget tjafs om vilket lastbilsmärke som är bäst, inget tävlande om vem som har flest lampor på bilen, inga personangrepp och inget ifrågasättande av varandras göranden. Dennis säger att det finns tillräckligt med elände ändå varför hans sida blir en oas mitt i detta. Hur blev det såhär?
- I höstas ringde en av tjejerna som månade om kunderna i sitt spridningsområde där det varit en del problem med några nya företag som var ovana vid att hantera transporter och med hjälp av hennes information, kunde jag ta kontakt med kunderna och styra upp saker, berättar han.

Dennis understryker att chaufförerna är fantastiska säljare ute på fältet och dessa företag som inte använt DHL innan, blev sedan fasta kunder hos dem med dagliga hämtningar. Denna händelse skrev han om på sin Facebooksida för att visa sin uppskattning och kallade det Dagens Ros och gensvaret blev påtagligt varför han spann vidare på temat i ett par-tre veckor.
- Kunderna ska må bra, men att chaufförerna också ska må bra, är så viktigt att det inte är vettigt, säger han på sin småländska dialekt.

Runt Dennis finns lite över trettio förare och han kände att alla måste få uppmärksamhet för sina insatser, så han tog bort Dagens Ros för att inte skapa en ”elit” eftersom han tycker att alla gör sitt bästa. Istället började han med att låta förare presentera sig med hjälp av ett formulär och nu omfattar det även bland andra terminal- och kontorspersonal, åkerierna samt gamla och nya medarbetare.
- Weekly News Profile har jag kallat detta, säger han.

Hans skrivande är en pågående process och stundtals tidskrävande, säger han, men så länge det känns lustfyllt att skriva, kommer han att fortsätta. Det är viktigt för honom att det han skriver är fakta och att han kan stå för det.
- Att kritisera en förare offentligt är otänkbart eftersom det finns tillräckligt med mörker ändå, tycker han.

Dennis intresse för förarna som individer är påtagligt och han öser beröm över dem.

Det är uppenbart att hans Facebookföljare ser fram emot veckans inlägg och han berättar att även kunder hör av sig med uppmuntran. Vi återvänder till de personliga presentationerna, Weekly News Profile, som vi finner på hans Facebooksida, för han har gjort en presentation av sig själv också.

Till sist, vad får du själv ut av detta?
- Jag ger mer av mig själv till andra än jag tar, säger han. Och kan jag få andra att må bra, mår jag också bra.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 9 Maj 2017, kl 17:20
Kategori: Nyhet
Taggar: - Weekly News Profile, Arbetsmiljö, DHL, Facebook

Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

Neste AB:

Regeringens förslag kan stjälpa utsläppsmålet

Regeringen har satt upp mål för hur växthusgasutsläppen från trafiken ska minska genom det så kallade Bränslebytet. Förslaget i budgetpropositionen syftar till att drivmedelsleverantörerna stegvis ska minska utsläppen genom att blanda in allt mer biodrivmedel i bensin och diesel. Producenten Neste välkomnar regeringens ambition att åstadkomma klimatsmartare fordon och bränslen. Samtidigt förbereder regeringen en begränsning av vilka förnybara råvaror som kan användas för att producera biodrivmedel. Det riskerar att minska tillgången till förnybar diesel (HVO) i Sverige, skriver Neste i ett pressmeddelande.

Danskt åkeri förlorar en miljon om året – i bilköer

Inte sällan uppstår köer i trafiken. Anledningarna varierar, till exempel bärgnings- eller vägarbete. När trafiken stannar, får detta ekonomiska effekter för samhället. Ett dansk åkeri på Fyn har räknat ut att de förlorar en förmögenhet, cirka en miljon kronor årligen, när chaufförerna står stilla i en kö på det överbelastade danska vägnätet.

"Pimp my Mack" - nya Anthem-modellen

I förra veckan lanserades under ackompanjemang till häftig hårdrockmusik en kraftigt faceliftad Mack under det nya modellnamnet Anthem. Mack är en del av Volvokoncernen och namnet Anthem syftar på den amerikanska nationalhymnen. Detta för att betona Macks långa och patriotiska historia i Amerika och för att bilarna byggs enbart i USA till skillnad från många av konkurrenterna.

Förare utan tillstånd - med dåligt säkrad last – fick böta 3750 kronor

Åklagaren: ”Därför halveras böterna”

Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant