- Att kritisera en förare offentligt är otänkbart, säger transportledaren Dennis Johansson. Foto: Mimmi Stjernquist

Trafikledaren som vill att alla ska må bra:

"Chaufförerna är fantastiska säljare"

Betydelsen av att bli uppskattad för sin arbetsinsats, är något många trafikledare missar när de dirigerar chaufförerna. Ett "bra jobbat", ett "tack för idag", räcker långt. Att sprida positivism när man kan, skapar välmående och bättre hälsa. Låt oss här presentera en av dessa värmespridare.

Transportledaren Dennis Johansson har sedan 17-årsåldern haft sitt yrkesverksamma liv på DHL i Jönköping.
- Jag började av en slump på ASG-tiden som springpojke 1968 och har utvecklats inom företaget genom alla dess faser, säger Dennis.

Han har aldrig själv kört lastbil och att han hamnade på dåvarande ASG var verkligen en slump. Det var modern som tyckte det var ett bra jobb med inte så mycket datorer och en släkting hade börjat där bara ett par månader tidigare. Nu har det gått många år och Dennis sitter nu på DHL Freight i Jönköping och dirigerar lokala godsflöden.

Vi fick tips om Dennis genom hans Facebook-sida där han sprider positivism, beröm och värme till dem som besöker sidan och särskilt till de duktiga killar och tjejer som han dirigerar ute på vägarna och som han tycker verkligen gör ett fantastiskt bra jobb.

På Dennis Facebooksida hittar man inget tjafs om vilket lastbilsmärke som är bäst, inget tävlande om vem som har flest lampor på bilen, inga personangrepp och inget ifrågasättande av varandras göranden. Dennis säger att det finns tillräckligt med elände ändå varför hans sida blir en oas mitt i detta. Hur blev det såhär?
- I höstas ringde en av tjejerna som månade om kunderna i sitt spridningsområde där det varit en del problem med några nya företag som var ovana vid att hantera transporter och med hjälp av hennes information, kunde jag ta kontakt med kunderna och styra upp saker, berättar han.

Dennis understryker att chaufförerna är fantastiska säljare ute på fältet och dessa företag som inte använt DHL innan, blev sedan fasta kunder hos dem med dagliga hämtningar. Denna händelse skrev han om på sin Facebooksida för att visa sin uppskattning och kallade det Dagens Ros och gensvaret blev påtagligt varför han spann vidare på temat i ett par-tre veckor.
- Kunderna ska må bra, men att chaufförerna också ska må bra, är så viktigt att det inte är vettigt, säger han på sin småländska dialekt.

Runt Dennis finns lite över trettio förare och han kände att alla måste få uppmärksamhet för sina insatser, så han tog bort Dagens Ros för att inte skapa en ”elit” eftersom han tycker att alla gör sitt bästa. Istället började han med att låta förare presentera sig med hjälp av ett formulär och nu omfattar det även bland andra terminal- och kontorspersonal, åkerierna samt gamla och nya medarbetare.
- Weekly News Profile har jag kallat detta, säger han.

Hans skrivande är en pågående process och stundtals tidskrävande, säger han, men så länge det känns lustfyllt att skriva, kommer han att fortsätta. Det är viktigt för honom att det han skriver är fakta och att han kan stå för det.
- Att kritisera en förare offentligt är otänkbart eftersom det finns tillräckligt med mörker ändå, tycker han.

Dennis intresse för förarna som individer är påtagligt och han öser beröm över dem.

Det är uppenbart att hans Facebookföljare ser fram emot veckans inlägg och han berättar att även kunder hör av sig med uppmuntran. Vi återvänder till de personliga presentationerna, Weekly News Profile, som vi finner på hans Facebooksida, för han har gjort en presentation av sig själv också.

Till sist, vad får du själv ut av detta?
- Jag ger mer av mig själv till andra än jag tar, säger han. Och kan jag få andra att må bra, mår jag också bra.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 9 Maj 2017, kl 17:20
Kategori: Nyhet
Taggar: - Weekly News Profile, Arbetsmiljö, DHL, Facebook

M och MP förklarar ”förvirrande” EU-röstning

När Transportutskottets resolution förra veckan röstades igenom i EU-parlamentet, uppstod frågetecken kring hur Moderaterna och Miljöpartiet röstat.
Vi har frågat hur de tänkte.

Nyktert vid storkontroll i Storuman – men...

En grov olovlig körning och en manipulerad skrivare

En gemensam storkontroll i norra Sverige ledde till ett par ingripanden för tunga ekipage, men det fanns annat som glädjande nog lyste med sin frånvaro den dagen.

Lastbilar i hundratal på väg mot Gillingebanan

Idag öppnar Stockholm Truck Meet

Idag, fredag, slår Stockholm Truck Meet upp portarna för årets lastbilsutställning. Lastbilar, pickups, motorcyklar och entreprenadmaskiner i hundratal står redo för att möta publiken – och juryn.

Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

20 ton motordelar på väg till Skövde – med full chaufför

Speditören: ”Det var verkligen en viktig transport”

Trafiknykterhetens Dag i torsdags blev allt annat en nykter tillställning på de skånska vägarna. Polisen utförde under några eftermiddags- och kvällstimmar fordons- och förarkontroll på olika platser i trakterna runt Helsingborg. Åtta rattfyllor, bland annat en långtradarchaufför på väg till Skövde med motordelar, kunde polisen sätta stopp för. 

Jubel om ”Vägtransportpaket” riskerar fastna i halsen

Rosengren: ”Vad vill M och MP – egentligen?”

Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora Vägtransportpaket, röstades ännu en gång igenom i sin helhet när parlamentet i plenum i Strasbourg sade sitt den 18 maj. Det talas om optimism och pessimism, men mindre om hur våra svenska politiker röstade om resolutionen. Det har vi tagit reda på.

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

PROFFS WEBB-TV

Racetruck och gamla pärlor tar sikte på Ring Knutstorp

För 32 år sedan kördes Sveriges första truckrace här. Nu är man tillbaka på platsen för att åter släppa de gamla hästkrafterna lösa på banan. Det rustas nämligen för premiär av evenemanget Old Trucks on Track som man hoppas ska bli en årligt återkommande familjefest. Proffs har besökt arrangörerna på plats på "ringen". Se tv-inslaget!

Ett skepp kommer lastat - med utlandschaufförer

De var stolta över sitt yrke och de hjälpte varandra. Sammanhållningen var emellanåt nödvändig för att klara sig i de främmande länder de körde i. Idag är det få svenska utrikesförare kvar, men bland dem som finns är sammanhållningen fortfarande påtaglig när de två gånger om året träffas för att ha roligt och tala gamla minnen.

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är registreringsbesiktigad

Sveriges första helt eldrivna lastbil för elväg har genomgått en registreringsbesiktning på Bilprovningen - och godkänts. Detta är en milstolpe i utvecklingsprojektet eRoadArlanda som syftar till att långsiktigt förverkliga målet om hållbara transporter via elvägar.

Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria

Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.

”Bring-broder” körde mer än ett dygn – vilade i 2,5 timme

Två bröder och tillika chaufförer har på senare tid dykt upp i mindre smickrande sammanhang i Norge. Båda kör för Bring och har därför i norsk media kommit att kallas "Bröderna Bring". Nu skriver Tungt.no ännu ett kapitel i Bröderna Brings bok då en av männen återigen blivit ertappad med att ha brutit mot lagar och regler...

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.

Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Jag - en simpel chaufför...”

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  
Läs hela Cathie Sandbergs krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant