- Att kritisera en förare offentligt är otänkbart, säger transportledaren Dennis Johansson. Foto: Mimmi Stjernquist

Trafikledaren som vill att alla ska må bra:

"Chaufförerna är fantastiska säljare"

Betydelsen av att bli uppskattad för sin arbetsinsats, är något många trafikledare missar när de dirigerar chaufförerna. Ett "bra jobbat", ett "tack för idag", räcker långt. Att sprida positivism när man kan, skapar välmående och bättre hälsa. Låt oss här presentera en av dessa värmespridare.

Transportledaren Dennis Johansson har sedan 17-årsåldern haft sitt yrkesverksamma liv på DHL i Jönköping.
- Jag började av en slump på ASG-tiden som springpojke 1968 och har utvecklats inom företaget genom alla dess faser, säger Dennis.

Han har aldrig själv kört lastbil och att han hamnade på dåvarande ASG var verkligen en slump. Det var modern som tyckte det var ett bra jobb med inte så mycket datorer och en släkting hade börjat där bara ett par månader tidigare. Nu har det gått många år och Dennis sitter nu på DHL Freight i Jönköping och dirigerar lokala godsflöden.

Vi fick tips om Dennis genom hans Facebook-sida där han sprider positivism, beröm och värme till dem som besöker sidan och särskilt till de duktiga killar och tjejer som han dirigerar ute på vägarna och som han tycker verkligen gör ett fantastiskt bra jobb.

På Dennis Facebooksida hittar man inget tjafs om vilket lastbilsmärke som är bäst, inget tävlande om vem som har flest lampor på bilen, inga personangrepp och inget ifrågasättande av varandras göranden. Dennis säger att det finns tillräckligt med elände ändå varför hans sida blir en oas mitt i detta. Hur blev det såhär?
- I höstas ringde en av tjejerna som månade om kunderna i sitt spridningsområde där det varit en del problem med några nya företag som var ovana vid att hantera transporter och med hjälp av hennes information, kunde jag ta kontakt med kunderna och styra upp saker, berättar han.

Dennis understryker att chaufförerna är fantastiska säljare ute på fältet och dessa företag som inte använt DHL innan, blev sedan fasta kunder hos dem med dagliga hämtningar. Denna händelse skrev han om på sin Facebooksida för att visa sin uppskattning och kallade det Dagens Ros och gensvaret blev påtagligt varför han spann vidare på temat i ett par-tre veckor.
- Kunderna ska må bra, men att chaufförerna också ska må bra, är så viktigt att det inte är vettigt, säger han på sin småländska dialekt.

Runt Dennis finns lite över trettio förare och han kände att alla måste få uppmärksamhet för sina insatser, så han tog bort Dagens Ros för att inte skapa en ”elit” eftersom han tycker att alla gör sitt bästa. Istället började han med att låta förare presentera sig med hjälp av ett formulär och nu omfattar det även bland andra terminal- och kontorspersonal, åkerierna samt gamla och nya medarbetare.
- Weekly News Profile har jag kallat detta, säger han.

Hans skrivande är en pågående process och stundtals tidskrävande, säger han, men så länge det känns lustfyllt att skriva, kommer han att fortsätta. Det är viktigt för honom att det han skriver är fakta och att han kan stå för det.
- Att kritisera en förare offentligt är otänkbart eftersom det finns tillräckligt med mörker ändå, tycker han.

Dennis intresse för förarna som individer är påtagligt och han öser beröm över dem.

Det är uppenbart att hans Facebookföljare ser fram emot veckans inlägg och han berättar att även kunder hör av sig med uppmuntran. Vi återvänder till de personliga presentationerna, Weekly News Profile, som vi finner på hans Facebooksida, för han har gjort en presentation av sig själv också.

Till sist, vad får du själv ut av detta?
- Jag ger mer av mig själv till andra än jag tar, säger han. Och kan jag få andra att må bra, mår jag också bra.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 9 Maj 2017, kl 17:20
Kategori: Nyhet
Taggar: - Weekly News Profile, Arbetsmiljö, DHL, Facebook

Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage

I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.

Sven-Erik Alhem:

Skulle körkortsamnesti fungera?

Det går att göra fel på många sätt som förare av motorfordon. En körkortslös 28-åring som framförde en lätt lastbil med två obältade passagerare på motorväg från Stockholm efter starkölsförtäring var inte bara alkoholpåverkad. Han hade också kört mycket fort och använt sin mobiltelefon under färden.

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

Blev av med körkortet efter omfattande körtidsfusk

I onsdags stoppades en svenskregistrerad maskintransport, hemmahörande i Västmanland, av trafikpolisen i Helsingborg. Att ekipaget var överlastat, kunde konstateras genom att endast titta på det. Men det kom att handla om betydligt mycket mer än enbart överlast...

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017

14 juli 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017
Stäng

14 juli 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Kranbilsträffen i Halmstad - En riktig höjdare
  • Hundratals ekipage ställde ut på Gillingebanan
  • Lyckad träff på Tånga hed lockade 2 000 besökare
  • Felicia, 23: \"Omväxlande och rolitg - nästan varje dag
  • Full kontroll på Mercedeslastbilen med eget datacenter
  • Allt ska vara grönt hos Gröning
  • Tidig (h)julrusch när Bridgestone kom till Ullared
  • Lastbilsverkstaden i Månkarbo håller bygdens hjul rullande
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant