- Att kritisera en förare offentligt är otänkbart, säger transportledaren Dennis Johansson.Fotograf: Mimmi Stjernquist

Trafikledaren som vill att alla ska må bra:

Chaufförerna är fantastiska säljare

Betydelsen av att bli uppskattad för sin arbetsinsats, är något många trafikledare missar när de dirigerar chaufförerna. Ett "bra jobbat", ett "tack för idag", räcker långt. Att sprida positivism när man kan, skapar välmående och bättre hälsa. Låt oss här presentera en av dessa värmespridare.

Transportledaren Dennis Johansson har sedan 17-årsåldern haft sitt yrkesverksamma liv på DHL i Jönköping.
– Jag började av en slump på ASG-tiden som springpojke 1968 och har utvecklats inom företaget genom alla dess faser, säger Dennis.

Han har aldrig själv kört lastbil och att han hamnade på dåvarande ASG var verkligen en slump. Det var modern som tyckte det var ett bra jobb med inte så mycket datorer och en släkting hade börjat där bara ett par månader tidigare. Nu har det gått många år och Dennis sitter nu på DHL Freight i Jönköping och dirigerar lokala godsflöden.

Vi fick tips om Dennis genom hans Facebook-sida där han sprider positivism, beröm och värme till dem som besöker sidan och särskilt till de duktiga killar och tjejer som han dirigerar ute på vägarna och som han tycker verkligen gör ett fantastiskt bra jobb.

På Dennis Facebooksida hittar man inget tjafs om vilket lastbilsmärke som är bäst, inget tävlande om vem som har flest lampor på bilen, inga personangrepp och inget ifrågasättande av varandras göranden. Dennis säger att det finns tillräckligt med elände ändå varför hans sida blir en oas mitt i detta. Hur blev det såhär?
– I höstas ringde en av tjejerna som månade om kunderna i sitt spridningsområde där det varit en del problem med några nya företag som var ovana vid att hantera transporter och med hjälp av hennes information, kunde jag ta kontakt med kunderna och styra upp saker, berättar han.

Dennis understryker att chaufförerna är fantastiska säljare ute på fältet och dessa företag som inte använt DHL innan, blev sedan fasta kunder hos dem med dagliga hämtningar. Denna händelse skrev han om på sin Facebooksida för att visa sin uppskattning och kallade det Dagens Ros och gensvaret blev påtagligt varför han spann vidare på temat i ett par-tre veckor.
– Kunderna ska må bra, men att chaufförerna också ska må bra, är så viktigt att det inte är vettigt, säger han på sin småländska dialekt.

Runt Dennis finns lite över trettio förare och han kände att alla måste få uppmärksamhet för sina insatser, så han tog bort Dagens Ros för att inte skapa en ”elit” eftersom han tycker att alla gör sitt bästa. Istället började han med att låta förare presentera sig med hjälp av ett formulär och nu omfattar det även bland andra terminal- och kontorspersonal, åkerierna samt gamla och nya medarbetare.
– Weekly News Profile har jag kallat detta, säger han.

Hans skrivande är en pågående process och stundtals tidskrävande, säger han, men så länge det känns lustfyllt att skriva, kommer han att fortsätta. Det är viktigt för honom att det han skriver är fakta och att han kan stå för det.
– Att kritisera en förare offentligt är otänkbart eftersom det finns tillräckligt med mörker ändå, tycker han.

Dennis intresse för förarna som individer är påtagligt och han öser beröm över dem.

Det är uppenbart att hans Facebookföljare ser fram emot veckans inlägg och han berättar att även kunder hör av sig med uppmuntran. Vi återvänder till de personliga presentationerna, Weekly News Profile, som vi finner på hans Facebooksida, för han har gjort en presentation av sig själv också.

Till sist, vad får du själv ut av detta?
– Jag ger mer av mig själv till andra än jag tar, säger han. Och kan jag få andra att må bra, mår jag också bra.

Om artikeln

Publicerad: 2017-05-09 17:20
Kategori: Nyheter
Taggar: - Weekly News Profile Arbetsmiljö DHL