Vänthallen på Knutpunkten fylldes nyligen med utlandsförare som samlats för en trevlig, social träff ombord på M/S Aurora som trafikerar Helsingborg/Helsingör. Foto: Heidi Bodensjö

Ett skepp kommer lastat - med utlandschaufförer

De var stolta över sitt yrke och de hjälpte varandra. Sammanhållningen var emellanåt nödvändig för att klara sig i de främmande länder de körde i. Idag är det få svenska utrikesförare kvar, men bland dem som finns är sammanhållningen fortfarande påtaglig när de två gånger om året träffas för att ha roligt och tala gamla minnen.


Tom Bergengren håller välkomsttalet. Foto: Heidi Bodensjö 

Utan mobiltelefoner och gps, gav de sig ut på långa färder och problem löste man själv eller med hjälp av kollegor man mötte. Anekdoterna har hunnit bli många. Idag finns det allt färre utrikesförare och rätten, eller kanske till och med möjligheten, att få vara en stolt chaufför, är inte längre en självklarhet.

I kölvattnet på den utvecklingen har ett antal Facebookgrupper startats där man fortsätter att värna om det som upplevts under nära nog ett sekel och värnar sammanhållningen.

Tom Bergengren satt en kväll i Göteborg och funderade kring att det fanns Facebookgrupper för östchaufförer och han såg ett behov av en grupp för alla som kört utrikestrafik. Den kvällen startade han ”Svenska utlandschaufförer och nostalgin som begavs” som idag har drygt 1 900 medlemmar.

Gruppen startades för sju år sedan, men jubileet man firade i år, handlade om att man för femte året i rad ”turade” med färjan mellan Helsingborg och Helsingör. Hur kom gruppens namn till?
- Ja du, jag vet inte hur jag kom på det, säger han. Namnet föregicks inte av någon vetenskaplig analys och kanske behövs det inte alltid en förklaring.

Förutom turan har man julbord på Scania i Helsingborg varje år, men det är fritt fram att ordna egna träffar, säger Tom. Varje lördag träffas en del av dem på ett fik på Berga i Helsingborg. Ibland bara några stycken, ibland många fler.

Tom har huvudansvaret för turan, men han nämner ett antal personer som är hans klippor i arbetet med arrangemanget. Julbordet anordnas av Sven-Erik Lindkvist.

Turan är alltid välbesökt med ett par-trehundra deltagare och en av dem kommer fram och säger: Tänk så många varv runt jorden alla dessa chaufförer tillsammans har kört. Tanken är svindlande för i år kom runt 250 deltagare varför hela övre restaurangen på färjan hade abonnerats och den fylldes med råge.
- I turan ingår även en t-shirt, säger Tom. Varje år har den en specifik text och färg.

Under dessa fem år har det fungerat väldig, väldigt bra, men lite ont i magen dagen innan har man allt eftersom alla förväntar sig att det ska fungera, säger han. Åldersspannet är brett i gruppen och de äldsta är runt 80-90 år. Tyvärr blir antalet utrikesförare som varit eller är aktiva allt färre, vilket gör en grupp med medlemmar som dessa, allt mer unik.

Under det gångna året har det dessutom varit fler än vanligt, runt 8-10 legender, som kört mot horisonten och de som lämnat jordelivet hedrades med en tyst minut innan måltiden intogs.

Kommer turan att upprepas nästa år?
- Vid ett obevakat ögonblick lovade jag att hålla i detta tio år till, så jag får ju fortsätta. Det är mycket jobb med det, men att se alla glada människor, få ryggdunkar och telefonsamtal efteråt, gör det så väl värt arbetet. Jag kan bara inte sluta, avrundar Tom Bergengren från Helsingborg.


Sällskapets enda damer: Cathie Sandberg, välkänd chaufför och författare till boken ”Läppstift och Diesel”. Karin Granlund, numera pensionär, arrangerade ett stort antal hjälpsändningar till Rumänien där hon själv deltog. Foto: Heidi Bodensjö 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 18 Maj 2017, kl 15:16
Kategori: Nyhet
Taggar: -

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Fuskande turkar blev av med sina dragbilar

Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

Ny USA-utställning i Atlanta

En helt ny lastbilsutställning, North America Commercial Vehicle Show, NACV, kommer att hållas den 25 - 28 september på Georgia World Congress Center i Atlanta, Georgia. Måndagen den 25 september är VIP-dag och öppen endast för deltagare som har fått en inbjudan från någon utställare. Mässan välkomnar sedan alla deltagare från tisdag den 26 september till och med torsdagen den 28 september.

Nacka Bilfrakt misstänks för grovt dataintrång

Åklagaren: ”Har stor betydelse för åkeribranschen”

Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Illa uppställda ekipage blockerade hela parkeringen

Kreiss visar ännu en gång att där de lägger hatten, där bor de. Politisk oförmåga bidrar till parkeringsproblemen, men OKQ8 på Hallandsås kan tänka sig ta kontakt med huvudkontoret för att bidra till en förbättring på sin parkering.

KRÖNIKA AV NETTE SCHÖLIN - TIA

Tänk om vi skulle bedriva ADR-transporter på samma sätt som regeringen driver Sverige?

Traditionell förvaltningskultur i transportsektorn Man skulle enligt Löfven kunna kalla det en helt vanlig dag i lastbilen.
Häng med...

Kattmatstransport riskerade välta på E6

”Betydande risk att ekipaget skulle lägga sig”

Vägbrottsgruppen i Helsingborg, eller "Roadcrime" som den kallas i folkmun, stoppade under måndagskvällen ett rumänskt ekipage lastat med ICA:s kattmat på väg på E6, från Helsingborg till Borås. Lasten ombord hade kalvat och kapellet buktade betänkligt åt vänster.
- Man ville ju inte gärna uppehålla sig allt för nära trailern. Det fanns en betydande risk att hela ekipaget skulle lägga sig på sidan, säger en av poliserna på plats.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant