Vänthallen på Knutpunkten fylldes nyligen med utlandsförare som samlats för en trevlig, social träff ombord på M/S Aurora som trafikerar Helsingborg/Helsingör. Foto: Heidi Bodensjö

Ett skepp kommer lastat - med utlandschaufförer

De var stolta över sitt yrke och de hjälpte varandra. Sammanhållningen var emellanåt nödvändig för att klara sig i de främmande länder de körde i. Idag är det få svenska utrikesförare kvar, men bland dem som finns är sammanhållningen fortfarande påtaglig när de två gånger om året träffas för att ha roligt och tala gamla minnen.


Tom Bergengren håller välkomsttalet. Foto: Heidi Bodensjö 

Utan mobiltelefoner och gps, gav de sig ut på långa färder och problem löste man själv eller med hjälp av kollegor man mötte. Anekdoterna har hunnit bli många. Idag finns det allt färre utrikesförare och rätten, eller kanske till och med möjligheten, att få vara en stolt chaufför, är inte längre en självklarhet.

I kölvattnet på den utvecklingen har ett antal Facebookgrupper startats där man fortsätter att värna om det som upplevts under nära nog ett sekel och värnar sammanhållningen.

Tom Bergengren satt en kväll i Göteborg och funderade kring att det fanns Facebookgrupper för östchaufförer och han såg ett behov av en grupp för alla som kört utrikestrafik. Den kvällen startade han ”Svenska utlandschaufförer och nostalgin som begavs” som idag har drygt 1 900 medlemmar.

Gruppen startades för sju år sedan, men jubileet man firade i år, handlade om att man för femte året i rad ”turade” med färjan mellan Helsingborg och Helsingör. Hur kom gruppens namn till?
- Ja du, jag vet inte hur jag kom på det, säger han. Namnet föregicks inte av någon vetenskaplig analys och kanske behövs det inte alltid en förklaring.

Förutom turan har man julbord på Scania i Helsingborg varje år, men det är fritt fram att ordna egna träffar, säger Tom. Varje lördag träffas en del av dem på ett fik på Berga i Helsingborg. Ibland bara några stycken, ibland många fler.

Tom har huvudansvaret för turan, men han nämner ett antal personer som är hans klippor i arbetet med arrangemanget. Julbordet anordnas av Sven-Erik Lindkvist.

Turan är alltid välbesökt med ett par-trehundra deltagare och en av dem kommer fram och säger: Tänk så många varv runt jorden alla dessa chaufförer tillsammans har kört. Tanken är svindlande för i år kom runt 250 deltagare varför hela övre restaurangen på färjan hade abonnerats och den fylldes med råge.
- I turan ingår även en t-shirt, säger Tom. Varje år har den en specifik text och färg.

Under dessa fem år har det fungerat väldig, väldigt bra, men lite ont i magen dagen innan har man allt eftersom alla förväntar sig att det ska fungera, säger han. Åldersspannet är brett i gruppen och de äldsta är runt 80-90 år. Tyvärr blir antalet utrikesförare som varit eller är aktiva allt färre, vilket gör en grupp med medlemmar som dessa, allt mer unik.

Under det gångna året har det dessutom varit fler än vanligt, runt 8-10 legender, som kört mot horisonten och de som lämnat jordelivet hedrades med en tyst minut innan måltiden intogs.

Kommer turan att upprepas nästa år?
- Vid ett obevakat ögonblick lovade jag att hålla i detta tio år till, så jag får ju fortsätta. Det är mycket jobb med det, men att se alla glada människor, få ryggdunkar och telefonsamtal efteråt, gör det så väl värt arbetet. Jag kan bara inte sluta, avrundar Tom Bergengren från Helsingborg.


Sällskapets enda damer: Cathie Sandberg, välkänd chaufför och författare till boken ”Läppstift och Diesel”. Karin Granlund, numera pensionär, arrangerade ett stort antal hjälpsändningar till Rumänien där hon själv deltog. Foto: Heidi Bodensjö 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 18 Maj 2017, kl 15:16
Kategori: Nyhet
Taggar: -

M och MP förklarar ”förvirrande” EU-röstning

När Transportutskottets resolution förra veckan röstades igenom i EU-parlamentet, uppstod frågetecken kring hur Moderaterna och Miljöpartiet röstat.
Vi har frågat hur de tänkte.

Nyktert vid storkontroll i Storuman – men...

En grov olovlig körning och en manipulerad skrivare

En gemensam storkontroll i norra Sverige ledde till ett par ingripanden för tunga ekipage, men det fanns annat som glädjande nog lyste med sin frånvaro den dagen.

Lastbilar i hundratal på väg mot Gillingebanan

Idag öppnar Stockholm Truck Meet

Idag, fredag, slår Stockholm Truck Meet upp portarna för årets lastbilsutställning. Lastbilar, pickups, motorcyklar och entreprenadmaskiner i hundratal står redo för att möta publiken – och juryn.

Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

20 ton motordelar på väg till Skövde – med full chaufför

Speditören: ”Det var verkligen en viktig transport”

Trafiknykterhetens Dag i torsdags blev allt annat en nykter tillställning på de skånska vägarna. Polisen utförde under några eftermiddags- och kvällstimmar fordons- och förarkontroll på olika platser i trakterna runt Helsingborg. Åtta rattfyllor, bland annat en långtradarchaufför på väg till Skövde med motordelar, kunde polisen sätta stopp för. 

Jubel om ”Vägtransportpaket” riskerar fastna i halsen

Rosengren: ”Vad vill M och MP – egentligen?”

Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora Vägtransportpaket, röstades ännu en gång igenom i sin helhet när parlamentet i plenum i Strasbourg sade sitt den 18 maj. Det talas om optimism och pessimism, men mindre om hur våra svenska politiker röstade om resolutionen. Det har vi tagit reda på.

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

PROFFS WEBB-TV

Racetruck och gamla pärlor tar sikte på Ring Knutstorp

För 32 år sedan kördes Sveriges första truckrace här. Nu är man tillbaka på platsen för att åter släppa de gamla hästkrafterna lösa på banan. Det rustas nämligen för premiär av evenemanget Old Trucks on Track som man hoppas ska bli en årligt återkommande familjefest. Proffs har besökt arrangörerna på plats på "ringen". Se tv-inslaget!

Ett skepp kommer lastat - med utlandschaufförer

De var stolta över sitt yrke och de hjälpte varandra. Sammanhållningen var emellanåt nödvändig för att klara sig i de främmande länder de körde i. Idag är det få svenska utrikesförare kvar, men bland dem som finns är sammanhållningen fortfarande påtaglig när de två gånger om året träffas för att ha roligt och tala gamla minnen.

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är registreringsbesiktigad

Sveriges första helt eldrivna lastbil för elväg har genomgått en registreringsbesiktning på Bilprovningen - och godkänts. Detta är en milstolpe i utvecklingsprojektet eRoadArlanda som syftar till att långsiktigt förverkliga målet om hållbara transporter via elvägar.

Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria

Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.

”Bring-broder” körde mer än ett dygn – vilade i 2,5 timme

Två bröder och tillika chaufförer har på senare tid dykt upp i mindre smickrande sammanhang i Norge. Båda kör för Bring och har därför i norsk media kommit att kallas "Bröderna Bring". Nu skriver Tungt.no ännu ett kapitel i Bröderna Brings bok då en av männen återigen blivit ertappad med att ha brutit mot lagar och regler...

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.

Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Jag - en simpel chaufför...”

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  
Läs hela Cathie Sandbergs krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant