Vänthallen på Knutpunkten fylldes nyligen med utlandsförare som samlats för en trevlig, social träff ombord på M/S Aurora som trafikerar Helsingborg/Helsingör. Foto: Heidi Bodensjö

Ett skepp kommer lastat - med utlandschaufförer

De var stolta över sitt yrke och de hjälpte varandra. Sammanhållningen var emellanåt nödvändig för att klara sig i de främmande länder de körde i. Idag är det få svenska utrikesförare kvar, men bland dem som finns är sammanhållningen fortfarande påtaglig när de två gånger om året träffas för att ha roligt och tala gamla minnen.


Tom Bergengren håller välkomsttalet. Foto: Heidi Bodensjö 

Utan mobiltelefoner och gps, gav de sig ut på långa färder och problem löste man själv eller med hjälp av kollegor man mötte. Anekdoterna har hunnit bli många. Idag finns det allt färre utrikesförare och rätten, eller kanske till och med möjligheten, att få vara en stolt chaufför, är inte längre en självklarhet.

I kölvattnet på den utvecklingen har ett antal Facebookgrupper startats där man fortsätter att värna om det som upplevts under nära nog ett sekel och värnar sammanhållningen.

Tom Bergengren satt en kväll i Göteborg och funderade kring att det fanns Facebookgrupper för östchaufförer och han såg ett behov av en grupp för alla som kört utrikestrafik. Den kvällen startade han ”Svenska utlandschaufförer och nostalgin som begavs” som idag har drygt 1 900 medlemmar.

Gruppen startades för sju år sedan, men jubileet man firade i år, handlade om att man för femte året i rad ”turade” med färjan mellan Helsingborg och Helsingör. Hur kom gruppens namn till?
- Ja du, jag vet inte hur jag kom på det, säger han. Namnet föregicks inte av någon vetenskaplig analys och kanske behövs det inte alltid en förklaring.

Förutom turan har man julbord på Scania i Helsingborg varje år, men det är fritt fram att ordna egna träffar, säger Tom. Varje lördag träffas en del av dem på ett fik på Berga i Helsingborg. Ibland bara några stycken, ibland många fler.

Tom har huvudansvaret för turan, men han nämner ett antal personer som är hans klippor i arbetet med arrangemanget. Julbordet anordnas av Sven-Erik Lindkvist.

Turan är alltid välbesökt med ett par-trehundra deltagare och en av dem kommer fram och säger: Tänk så många varv runt jorden alla dessa chaufförer tillsammans har kört. Tanken är svindlande för i år kom runt 250 deltagare varför hela övre restaurangen på färjan hade abonnerats och den fylldes med råge.
- I turan ingår även en t-shirt, säger Tom. Varje år har den en specifik text och färg.

Under dessa fem år har det fungerat väldig, väldigt bra, men lite ont i magen dagen innan har man allt eftersom alla förväntar sig att det ska fungera, säger han. Åldersspannet är brett i gruppen och de äldsta är runt 80-90 år. Tyvärr blir antalet utrikesförare som varit eller är aktiva allt färre, vilket gör en grupp med medlemmar som dessa, allt mer unik.

Under det gångna året har det dessutom varit fler än vanligt, runt 8-10 legender, som kört mot horisonten och de som lämnat jordelivet hedrades med en tyst minut innan måltiden intogs.

Kommer turan att upprepas nästa år?
- Vid ett obevakat ögonblick lovade jag att hålla i detta tio år till, så jag får ju fortsätta. Det är mycket jobb med det, men att se alla glada människor, få ryggdunkar och telefonsamtal efteråt, gör det så väl värt arbetet. Jag kan bara inte sluta, avrundar Tom Bergengren från Helsingborg.


Sällskapets enda damer: Cathie Sandberg, välkänd chaufför och författare till boken ”Läppstift och Diesel”. Karin Granlund, numera pensionär, arrangerade ett stort antal hjälpsändningar till Rumänien där hon själv deltog. Foto: Heidi Bodensjö 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 18 Maj 2017, kl 15:16
Kategori: Nyhet
Taggar: -

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant