– Vi vet att hälften av de obältade förarna som förolyckats skulle klarat sig om de varit bältade, säger Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar. Foto: Volvo Lastvagnar

Volvos olycksforskning visar:

"För få lastbilsförare använder säkerhetsbältet"

Antalet allvarliga trafikolyckor med lastbilar minskar men säkerheten för oskyddade trafikanter måste förbättras. Och fortfarande är det alldeles för få lastbilsförare som använder säkerhetsbältet. Det visar en ny trafiksäkerhetsrapport från Volvo Lastvagnar.

- I Volvo Trucks Safety Report 2017 analyserar och beskriver vi varför olyckor med lastbilar inträffar, hur de går till och vad man bör göra för att minska olycksrisker och konsekvenser. Det är fakta som inte bara är viktiga för vår egen produktutveckling utan för alla som verkar för en säkrare trafikmiljö, säger Peter Wells, chef för Volvo Lastvagnars Accident Research Team.

Volvo Trucks Safety Report 2017 baseras på Volvos egna olycksundersökningar och på data från olika nationella och europeiska myndigheter. En av rapportens slutsatser är att det krävs ökade insatser för att minska riskerna för oskyddade trafikanter, som fotgängare, cyklister, mopedister och motorcyklister.
- Under det senaste decenniet har antalet allvarliga trafikolyckor med tunga lastbilar nästan halverats i Europa. Men lastbilsolyckor där oskyddade trafikanter drabbas har tyvärr inte minskat i samma omfattning, säger Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar.

Ungefär 35 procent av dem som skadas svårt eller omkommer i olyckor med tunga lastbilar är oskyddade trafikanter. Med en ökande urbanisering och fler människor och fordon i trafiken finns risk att antalet skadade blir fler om ingenting görs.
- För att få ner olyckstalen krävs en fortsatt utveckling av olika tekniska lösningar som kan hjälpa lastbilsföraren att undvika potentiellt farliga situationer. Samtidigt behöver alla trafikanter bli mer medvetna om vilka risker som finns och hur vi tillsammans kan minska dem, säger Carl Johan Almqvist.

Att föraren har en bra överblick över lastbilens hela närområde är centralt för att förebygga olyckor. Som komplement till backspeglar, närsiktsspeglar och backkameror, har Volvo bland annat en lösning där föraren kan se vad som sker i området vid främre hörnet på passagerarsidan med hjälp av kamera.
- Det är också viktigt att man som fotgängare eller cyklist är medveten om vikten av att  se och synas och underlätta ett bra samspel i trafiken. Därför riktar vi oss till både unga och vuxna med utbildningsmaterial, som Stop, Look, Wave och See and Be Seen, som uppmärksammar just de här frågorna, säger Carl Johan Almqvist.

För att minska risken för olyckor med andra fordon utrustas Volvos lastbilar med olika slags aktiva säkerhetssystem Men om en olycka trots allt skulle inträffa är det en väl beprövad del av säkerhetsutrustningen som utgör den viktigaste livräddaren - säkerhetsbältet.
- Rapporten visar att det fortfarande är alldeles för få lastbilsförare som använder säkerhetsbältet, trots att vi vet att hälften av de obältade förarna som förolyckats skulle klarat sig om de varit bältade, säger Carl Johan Almqvist.

Volvo Trucks Safety Report 2017 är den andra externt publicerade rapporten från Volvo Lastvagnars avdelning för olycksforskning (Accident Research Team).
- Att minska trafikolyckorna är en oerhört viktig global angelägenhet, därför vill vi dela med oss av våra forskningsresultat på ett tydligt och lättbegripligt sätt, säger Peter Wells.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 10 Maj 2017, kl 16:53
Kategori: Nyhet
Taggar: Forskning, Trafiksäkerhet, Volvo Trucks Safety Report

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant