– Vi vet att hälften av de obältade förarna som förolyckats skulle klarat sig om de varit bältade, säger Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar. Foto: Volvo Lastvagnar

Volvos olycksforskning visar:

"För få lastbilsförare använder säkerhetsbältet"

Antalet allvarliga trafikolyckor med lastbilar minskar men säkerheten för oskyddade trafikanter måste förbättras. Och fortfarande är det alldeles för få lastbilsförare som använder säkerhetsbältet. Det visar en ny trafiksäkerhetsrapport från Volvo Lastvagnar.

- I Volvo Trucks Safety Report 2017 analyserar och beskriver vi varför olyckor med lastbilar inträffar, hur de går till och vad man bör göra för att minska olycksrisker och konsekvenser. Det är fakta som inte bara är viktiga för vår egen produktutveckling utan för alla som verkar för en säkrare trafikmiljö, säger Peter Wells, chef för Volvo Lastvagnars Accident Research Team.

Volvo Trucks Safety Report 2017 baseras på Volvos egna olycksundersökningar och på data från olika nationella och europeiska myndigheter. En av rapportens slutsatser är att det krävs ökade insatser för att minska riskerna för oskyddade trafikanter, som fotgängare, cyklister, mopedister och motorcyklister.
- Under det senaste decenniet har antalet allvarliga trafikolyckor med tunga lastbilar nästan halverats i Europa. Men lastbilsolyckor där oskyddade trafikanter drabbas har tyvärr inte minskat i samma omfattning, säger Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar.

Ungefär 35 procent av dem som skadas svårt eller omkommer i olyckor med tunga lastbilar är oskyddade trafikanter. Med en ökande urbanisering och fler människor och fordon i trafiken finns risk att antalet skadade blir fler om ingenting görs.
- För att få ner olyckstalen krävs en fortsatt utveckling av olika tekniska lösningar som kan hjälpa lastbilsföraren att undvika potentiellt farliga situationer. Samtidigt behöver alla trafikanter bli mer medvetna om vilka risker som finns och hur vi tillsammans kan minska dem, säger Carl Johan Almqvist.

Att föraren har en bra överblick över lastbilens hela närområde är centralt för att förebygga olyckor. Som komplement till backspeglar, närsiktsspeglar och backkameror, har Volvo bland annat en lösning där föraren kan se vad som sker i området vid främre hörnet på passagerarsidan med hjälp av kamera.
- Det är också viktigt att man som fotgängare eller cyklist är medveten om vikten av att  se och synas och underlätta ett bra samspel i trafiken. Därför riktar vi oss till både unga och vuxna med utbildningsmaterial, som Stop, Look, Wave och See and Be Seen, som uppmärksammar just de här frågorna, säger Carl Johan Almqvist.

För att minska risken för olyckor med andra fordon utrustas Volvos lastbilar med olika slags aktiva säkerhetssystem Men om en olycka trots allt skulle inträffa är det en väl beprövad del av säkerhetsutrustningen som utgör den viktigaste livräddaren - säkerhetsbältet.
- Rapporten visar att det fortfarande är alldeles för få lastbilsförare som använder säkerhetsbältet, trots att vi vet att hälften av de obältade förarna som förolyckats skulle klarat sig om de varit bältade, säger Carl Johan Almqvist.

Volvo Trucks Safety Report 2017 är den andra externt publicerade rapporten från Volvo Lastvagnars avdelning för olycksforskning (Accident Research Team).
- Att minska trafikolyckorna är en oerhört viktig global angelägenhet, därför vill vi dela med oss av våra forskningsresultat på ett tydligt och lättbegripligt sätt, säger Peter Wells.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 10 Maj 2017, kl 16:53
Kategori: Nyhet
Taggar: Forskning, Trafiksäkerhet, Volvo Trucks Safety Report

Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage

I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.

Sven-Erik Alhem:

Skulle körkortsamnesti fungera?

Det går att göra fel på många sätt som förare av motorfordon. En körkortslös 28-åring som framförde en lätt lastbil med två obältade passagerare på motorväg från Stockholm efter starkölsförtäring var inte bara alkoholpåverkad. Han hade också kört mycket fort och använt sin mobiltelefon under färden.

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

Blev av med körkortet efter omfattande körtidsfusk

I onsdags stoppades en svenskregistrerad maskintransport, hemmahörande i Västmanland, av trafikpolisen i Helsingborg. Att ekipaget var överlastat, kunde konstateras genom att endast titta på det. Men det kom att handla om betydligt mycket mer än enbart överlast...

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017

14 juli 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017
Stäng

14 juli 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Kranbilsträffen i Halmstad - En riktig höjdare
  • Hundratals ekipage ställde ut på Gillingebanan
  • Lyckad träff på Tånga hed lockade 2 000 besökare
  • Felicia, 23: \"Omväxlande och rolitg - nästan varje dag
  • Full kontroll på Mercedeslastbilen med eget datacenter
  • Allt ska vara grönt hos Gröning
  • Tidig (h)julrusch när Bridgestone kom till Ullared
  • Lastbilsverkstaden i Månkarbo håller bygdens hjul rullande
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant