Ett släp med vinterdäck ökar säkerheten ute på vägarna markant vintertid, menade Continental när de lanserade släpvagnsdäcket på fotot, som är särskilt anpassat för vinterbruk, för några år sedan. Foto: Continental

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

I utredningen står det: "Även om olycksutvecklingen i Norge har minskat sedan de 2015 införde krav på vinterdäck på alla axlar, menar Transportstyrelsen att analysen indikerar att det är andra för transportsystemet gemensamma faktorer som påverkat detta."

Transportstyrelsen säger istället att det är bland annat införandet av hastighetskameror och byggandet av mötesfria vägar som påverkat olycksutvecklingen positivt.

Vilket norskt material har ni analyserat?
- Vi har tagit ut uppgifter ur norska Statistiska Sentralbyråns databas gällande personskadeolyckor för de olika fordonskategorierna personbil, buss, lastbil samt lastbil med släp under vinterperioden från november 2009 fram till februari 2017, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Under denna period har personskadeolyckorna för samtliga fordonsslag reducerats ungefär lika mycket procentuellt sett, säger han. Det är alltså en kontinuerlig minskning av olyckorna under hela perioden.

Statens Vegvesen i Norge förklarar minskningen med att man bland annat infört hastighetskameror och byggt mötesfria vägar, berättar han.
- I samband med införandet av vinterdäckskravet för tunga fordon kan vi inte se något positivt trendbrott i olycksstatistiken för de fordon som är berörda av det tillkommande vinterdäckskravet, säger Norén.

Transportstyrelsen har inte tagit hänsyn till förändringar i antal i de olika fordonskategorierna, tillägger han.

I utredningen ställer ni nyttan av ett införande gentemot ohälsa och kostnader samt ett tungt miljöperspektiv. Har ni undersökt hur vinterdäckskravet i dessa avseenden påverkat Norge?
- Vi har inte tydligt kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav, säger Norén. Ingen analys gällande ohälsa eller kostnader i Norge i samband med detta har gjorts av oss.

Om Transportstyrelsen i det norska materialet inte hittar tillräckligt med stöd för att vinterdäckskravet har lett till säkerhetsvinster och om det dessutom kan föreligga en negativ inverkan på hälsa och miljö, menar Transportstyrelsen då att man i Norge har gjort felaktiga bedömningar eller kanske dåligt underbyggda undersökningar och kan ni i så fall styrka det mer precist?
- Vi har inga synpunkter på, eller anledning att ifrågasätta, norska ställningstaganden gällande införande av vinterdäckskrav för tunga fordon, säger han. Vi har tittat på den här frågan utifrån utredningar som VTI genomfört samt olycksdata.

Det kan antas att Norges vinterdäckskrav har lett till att det rullar fler vinterdäckförsedda fordon även på svenska vägar. Är det något Sverige, i ljuset av era analyser om bland annat buller och miljö, ska se som negativt?
- Vet i dagsläget inte i vilken omfattning det norska regelverket har på däckvalen för de tunga fordon som åker på svenska vägar, vilket gör det svårt att uttala sig, sammanfattar Hans Norén.

Vi kontaktar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen,om han ser fördelar med den norska vinterdäckslagen som även kräver fem millimeters mönsterdjup.
- Ja, det gör vi och idag har vi färre ekipage som har dåliga däck och det påverkar trafiksäkerheten, säger han.

Förvisso har Norge en topografi som till stora delar är svår att köra i på vintern och som kräver att det inte endast ska gå att köra och bromsa, utan även att styra, säger han, men med bra vinterdäck med bra mönster blir inte heller sämre i mindre krävande terräng när det är halt.
- Exempelvis berättade ett bärgningsföretag för mig att de innan vinterdäckskravet kom, hade ett vägavsnitt där de under en säsong hade tjugoåtta bärgningar och vintern efter lagen infördes hade man endast två, berättar han.

Han är övertygad om att vinterdäckskravet är en del av den positiva olycksutvecklingen, men att det ännu inte går att säga exakt hur mycket det har inverkat.
- Det har gått för kort tid för att konkreta utvärderingar ska kunna göras som visar hur stor effekt det faktiskt har haft och hur annat har påverkats runt vinterdäckskravet, säger han. 

Om Transportstyrelsens analys av effekterna i Norge stämmer och om man tar i beaktande att de även anser det kan vara kostsamt och dåligt för miljön, då borde kanske Norge ta bort vinterdäckskravet?
- Nej, du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern och vinterdäck på personbilar är idag helt naturligt eftersom det ökar trafiksäkerheten, så varför ska det vara annorlunda med tunga fordon, avrundar Arne Larsen Island.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 15 Maj 2017, kl 16:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Lag, Norge, Statens Vegvesen, Transportstyrelsen, Tunga fordon, Vinterdäck

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant