Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Enligt vad Proffs erfar i ett mejl från EU-parlamentariker Jens Nilssons (S) kontor i Bryssel, ska paketet bestå av bland annat nya regler för cabotagetrafik, utstationering, kör- och vilotider, smarta färdskrivare, en europeisk vägmyndighet, utsläppsregler och troligen något om vägsäkerhet. 

Vi fångar Jens Nilsson på Köpenhamns flygplats. Vad har din roll varit och hur fortsätter ditt arbete?
- Jag var ansvarig i Transportutskottet för yttrandet om social dumpning inom transportsektorn, berättar han.

Just den frågan ligger honom mycket varmt om hjärtat. Nästa vecka fortsätter man alltså att debattera i plenum inför kommissionär Violeta Bulc och Nilsson har begärt ordet för att ytterligare trycka på.

Vad har du för förhoppningar kring vägpaketet?
- Jag hoppas Bulc ska lyssna på de förbättringar parlamentet har föreslagit, säger han. Är dock osäker på hur mycket mer vi får veta nästa vecka eftersom det slutgiltiga innehållet ska redovisas i sin helhet först den 31 maj.

Han lyfter att det är mycket viktigt att få med att cabotagereglerna blir enkla att följa samt även lätta att kontrollera och för det behövs också att den nya befintliga tekniken används i övervakningssystemen.

Vad tänker du om en europeisk vägmyndighet?
- Det är positivt eftersom vi behöver en gemensam kontroll, men får vi inte en sådan myndighet går det att ordna ändå genom att man koordinerar de nationella vägmyndigheterna, men kravet på en sådan europeisk myndighet finns med från parlamentet, avrundar Jens Nilsson.

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) har hela tiden brunnit för cabotagefrågan eftersom bristerna i den ligger till grund för social dumpning och andra avarter på vägarna.

Hur ställer du dig till en europeisk vägmyndighet?
- Att skapa en ny myndighet som kommer att lyfta bort ännu fler möjligheter att rätta till något nationellt eftersom EU i så fall får mer att bestämma om över huvudet på vår regering, det ser jag inte som positivt, säger Lundgren.

Hans förhoppningar är att kommissionen tagit till sig av den hårda kritiken som anförts angående cabotaget eftersom det i sin nuvarande form möjliggör fusket.
- Med ett nytt regelverk kan man täta kryphålen i regelverket, säger Lundgren.

Han ställer sig tveksam till sanningshalten i det som läckt ut av vägpaketets innehåll och ser det mer som rykten. Han tycker också det är mycket märkligt med den slutna processen och hemlighetsmakeriet utan insyn som kan leda till att kommissionen kan producera något som visar sig vara helt felaktigt när det kommer ut och då har många timmar lagts på onödigt arbete som kunde ha undvikits om man tagit in synpunkter från Transportutskottet med jämna mellanrum, avslutar han.

Vad tycker Här stannar Sverige, HSS, om att införa en europeisk vägmyndighet?
- Ett gemensamt register som är lättåtkomligt i realtid och som innehåller all nödvändig information som exempelvis en polis kan behöva vid en kontroll, skulle vara bra, svarar Kenneth Jaktlund och Michael Högberg på HSS.

En hjärtefråga för HSS är en önskan om en reviderad cabotageförordning och man vill se att brott mot regelverken beivras då dessa överträdelser slår ut en sund transportmarknad. Kombidirektivet anser man bör tas bort.

Truckers International Association, TIA, delar HSS intresse för cabotagefrågan och är positiva till en europeisk vägmyndighet.
- Vi vill också att införandet av smarta färdskrivare ska ske under en övergångsperiod på fem år för samtliga nationaliteter och de femton år EU tillåter det att ta för att införa den kontrollerande myndigheten, anser vi är alldeles för lång och ska istället ske under samma tidsperiod som införandet av färdskrivarna, sammanfattar Nette Schölin på TIA. 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 11 Maj 2017, kl 16:59
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Här stannar Sverige, HSS, Jens Nilsson, Peter Lundgren, TIA, Truckers International Association, Vägpaketet

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant