Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Enligt vad Proffs erfar i ett mejl från EU-parlamentariker Jens Nilssons (S) kontor i Bryssel, ska paketet bestå av bland annat nya regler för cabotagetrafik, utstationering, kör- och vilotider, smarta färdskrivare, en europeisk vägmyndighet, utsläppsregler och troligen något om vägsäkerhet. 

Vi fångar Jens Nilsson på Köpenhamns flygplats. Vad har din roll varit och hur fortsätter ditt arbete?
- Jag var ansvarig i Transportutskottet för yttrandet om social dumpning inom transportsektorn, berättar han.

Just den frågan ligger honom mycket varmt om hjärtat. Nästa vecka fortsätter man alltså att debattera i plenum inför kommissionär Violeta Bulc och Nilsson har begärt ordet för att ytterligare trycka på.

Vad har du för förhoppningar kring vägpaketet?
- Jag hoppas Bulc ska lyssna på de förbättringar parlamentet har föreslagit, säger han. Är dock osäker på hur mycket mer vi får veta nästa vecka eftersom det slutgiltiga innehållet ska redovisas i sin helhet först den 31 maj.

Han lyfter att det är mycket viktigt att få med att cabotagereglerna blir enkla att följa samt även lätta att kontrollera och för det behövs också att den nya befintliga tekniken används i övervakningssystemen.

Vad tänker du om en europeisk vägmyndighet?
- Det är positivt eftersom vi behöver en gemensam kontroll, men får vi inte en sådan myndighet går det att ordna ändå genom att man koordinerar de nationella vägmyndigheterna, men kravet på en sådan europeisk myndighet finns med från parlamentet, avrundar Jens Nilsson.

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) har hela tiden brunnit för cabotagefrågan eftersom bristerna i den ligger till grund för social dumpning och andra avarter på vägarna.

Hur ställer du dig till en europeisk vägmyndighet?
- Att skapa en ny myndighet som kommer att lyfta bort ännu fler möjligheter att rätta till något nationellt eftersom EU i så fall får mer att bestämma om över huvudet på vår regering, det ser jag inte som positivt, säger Lundgren.

Hans förhoppningar är att kommissionen tagit till sig av den hårda kritiken som anförts angående cabotaget eftersom det i sin nuvarande form möjliggör fusket.
- Med ett nytt regelverk kan man täta kryphålen i regelverket, säger Lundgren.

Han ställer sig tveksam till sanningshalten i det som läckt ut av vägpaketets innehåll och ser det mer som rykten. Han tycker också det är mycket märkligt med den slutna processen och hemlighetsmakeriet utan insyn som kan leda till att kommissionen kan producera något som visar sig vara helt felaktigt när det kommer ut och då har många timmar lagts på onödigt arbete som kunde ha undvikits om man tagit in synpunkter från Transportutskottet med jämna mellanrum, avslutar han.

Vad tycker Här stannar Sverige, HSS, om att införa en europeisk vägmyndighet?
- Ett gemensamt register som är lättåtkomligt i realtid och som innehåller all nödvändig information som exempelvis en polis kan behöva vid en kontroll, skulle vara bra, svarar Kenneth Jaktlund och Michael Högberg på HSS.

En hjärtefråga för HSS är en önskan om en reviderad cabotageförordning och man vill se att brott mot regelverken beivras då dessa överträdelser slår ut en sund transportmarknad. Kombidirektivet anser man bör tas bort.

Truckers International Association, TIA, delar HSS intresse för cabotagefrågan och är positiva till en europeisk vägmyndighet.
- Vi vill också att införandet av smarta färdskrivare ska ske under en övergångsperiod på fem år för samtliga nationaliteter och de femton år EU tillåter det att ta för att införa den kontrollerande myndigheten, anser vi är alldeles för lång och ska istället ske under samma tidsperiod som införandet av färdskrivarna, sammanfattar Nette Schölin på TIA. 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 11 Maj 2017, kl 16:59
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Här stannar Sverige, HSS, Jens Nilsson, Peter Lundgren, TIA, Truckers International Association, Vägpaketet

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Vart tog moralen och etiken på vägen vägen?

Moral, etik och lojalitet är tre ledord som varenda person borde bära med sig utan att ens behöva tänka på det. Men det sorgliga är att det brister och krackelerar dag för dag, och i vår bransch är det så nedbrytande att man bara vill gråta.  

Bilinspektör på studiebesök i Norge

”Jag tar med mig många bra erfarenheter”

Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.

Lyckad "hästkraftsdag" lockade 15 000

I lördags arrangerades Hästkraftens dag för tionde året innehållande Truckstop Trophy för andra året, vid Örebro Truckstop. Arrangörer var Trucknet Radio och Örebro Truckstop Events & Merchandise. Cirka 15 000 personer beräknades ha besökt det stora området i södra delarna av Örebro intill E 18/E 20.

Vistades olagligt i Schengen

Makedonsk chaufför utvisas från Sverige

På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017

16 juni 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017
Stäng

16 juni 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Nostalgi på gång i sommar på Ring Knutstorp
  • Cancersjuk begick självmord mot Agnes lastbil
  • Urban kör en av Sveriges mest kontrollerade lastbilar
  • Så vill Transportstyrelsen att beställaransvaret ska fungera
  • Bengt säger upp sig efter 32 år som trafikpolis
  • All time high för Trucks in Dalarna
  • 95 ekipage kom till start i Tunga Rallyt Väst
  • ... och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant