Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Enligt vad Proffs erfar i ett mejl från EU-parlamentariker Jens Nilssons (S) kontor i Bryssel, ska paketet bestå av bland annat nya regler för cabotagetrafik, utstationering, kör- och vilotider, smarta färdskrivare, en europeisk vägmyndighet, utsläppsregler och troligen något om vägsäkerhet. 

Vi fångar Jens Nilsson på Köpenhamns flygplats. Vad har din roll varit och hur fortsätter ditt arbete?
- Jag var ansvarig i Transportutskottet för yttrandet om social dumpning inom transportsektorn, berättar han.

Just den frågan ligger honom mycket varmt om hjärtat. Nästa vecka fortsätter man alltså att debattera i plenum inför kommissionär Violeta Bulc och Nilsson har begärt ordet för att ytterligare trycka på.

Vad har du för förhoppningar kring vägpaketet?
- Jag hoppas Bulc ska lyssna på de förbättringar parlamentet har föreslagit, säger han. Är dock osäker på hur mycket mer vi får veta nästa vecka eftersom det slutgiltiga innehållet ska redovisas i sin helhet först den 31 maj.

Han lyfter att det är mycket viktigt att få med att cabotagereglerna blir enkla att följa samt även lätta att kontrollera och för det behövs också att den nya befintliga tekniken används i övervakningssystemen.

Vad tänker du om en europeisk vägmyndighet?
- Det är positivt eftersom vi behöver en gemensam kontroll, men får vi inte en sådan myndighet går det att ordna ändå genom att man koordinerar de nationella vägmyndigheterna, men kravet på en sådan europeisk myndighet finns med från parlamentet, avrundar Jens Nilsson.

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) har hela tiden brunnit för cabotagefrågan eftersom bristerna i den ligger till grund för social dumpning och andra avarter på vägarna.

Hur ställer du dig till en europeisk vägmyndighet?
- Att skapa en ny myndighet som kommer att lyfta bort ännu fler möjligheter att rätta till något nationellt eftersom EU i så fall får mer att bestämma om över huvudet på vår regering, det ser jag inte som positivt, säger Lundgren.

Hans förhoppningar är att kommissionen tagit till sig av den hårda kritiken som anförts angående cabotaget eftersom det i sin nuvarande form möjliggör fusket.
- Med ett nytt regelverk kan man täta kryphålen i regelverket, säger Lundgren.

Han ställer sig tveksam till sanningshalten i det som läckt ut av vägpaketets innehåll och ser det mer som rykten. Han tycker också det är mycket märkligt med den slutna processen och hemlighetsmakeriet utan insyn som kan leda till att kommissionen kan producera något som visar sig vara helt felaktigt när det kommer ut och då har många timmar lagts på onödigt arbete som kunde ha undvikits om man tagit in synpunkter från Transportutskottet med jämna mellanrum, avslutar han.

Vad tycker Här stannar Sverige, HSS, om att införa en europeisk vägmyndighet?
- Ett gemensamt register som är lättåtkomligt i realtid och som innehåller all nödvändig information som exempelvis en polis kan behöva vid en kontroll, skulle vara bra, svarar Kenneth Jaktlund och Michael Högberg på HSS.

En hjärtefråga för HSS är en önskan om en reviderad cabotageförordning och man vill se att brott mot regelverken beivras då dessa överträdelser slår ut en sund transportmarknad. Kombidirektivet anser man bör tas bort.

Truckers International Association, TIA, delar HSS intresse för cabotagefrågan och är positiva till en europeisk vägmyndighet.
- Vi vill också att införandet av smarta färdskrivare ska ske under en övergångsperiod på fem år för samtliga nationaliteter och de femton år EU tillåter det att ta för att införa den kontrollerande myndigheten, anser vi är alldeles för lång och ska istället ske under samma tidsperiod som införandet av färdskrivarna, sammanfattar Nette Schölin på TIA. 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 11 Maj 2017, kl 16:59
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Här stannar Sverige, HSS, Jens Nilsson, Peter Lundgren, TIA, Truckers International Association, Vägpaketet

M och MP förklarar ”förvirrande” EU-röstning

När Transportutskottets resolution förra veckan röstades igenom i EU-parlamentet, uppstod frågetecken kring hur Moderaterna och Miljöpartiet röstat.
Vi har frågat hur de tänkte.

Nyktert vid storkontroll i Storuman – men...

En grov olovlig körning och en manipulerad skrivare

En gemensam storkontroll i norra Sverige ledde till ett par ingripanden för tunga ekipage, men det fanns annat som glädjande nog lyste med sin frånvaro den dagen.

Lastbilar i hundratal på väg mot Gillingebanan

Idag öppnar Stockholm Truck Meet

Idag, fredag, slår Stockholm Truck Meet upp portarna för årets lastbilsutställning. Lastbilar, pickups, motorcyklar och entreprenadmaskiner i hundratal står redo för att möta publiken – och juryn.

Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

20 ton motordelar på väg till Skövde – med full chaufför

Speditören: ”Det var verkligen en viktig transport”

Trafiknykterhetens Dag i torsdags blev allt annat en nykter tillställning på de skånska vägarna. Polisen utförde under några eftermiddags- och kvällstimmar fordons- och förarkontroll på olika platser i trakterna runt Helsingborg. Åtta rattfyllor, bland annat en långtradarchaufför på väg till Skövde med motordelar, kunde polisen sätta stopp för. 

Jubel om ”Vägtransportpaket” riskerar fastna i halsen

Rosengren: ”Vad vill M och MP – egentligen?”

Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora Vägtransportpaket, röstades ännu en gång igenom i sin helhet när parlamentet i plenum i Strasbourg sade sitt den 18 maj. Det talas om optimism och pessimism, men mindre om hur våra svenska politiker röstade om resolutionen. Det har vi tagit reda på.

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

PROFFS WEBB-TV

Racetruck och gamla pärlor tar sikte på Ring Knutstorp

För 32 år sedan kördes Sveriges första truckrace här. Nu är man tillbaka på platsen för att åter släppa de gamla hästkrafterna lösa på banan. Det rustas nämligen för premiär av evenemanget Old Trucks on Track som man hoppas ska bli en årligt återkommande familjefest. Proffs har besökt arrangörerna på plats på "ringen". Se tv-inslaget!

Ett skepp kommer lastat - med utlandschaufförer

De var stolta över sitt yrke och de hjälpte varandra. Sammanhållningen var emellanåt nödvändig för att klara sig i de främmande länder de körde i. Idag är det få svenska utrikesförare kvar, men bland dem som finns är sammanhållningen fortfarande påtaglig när de två gånger om året träffas för att ha roligt och tala gamla minnen.

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är registreringsbesiktigad

Sveriges första helt eldrivna lastbil för elväg har genomgått en registreringsbesiktning på Bilprovningen - och godkänts. Detta är en milstolpe i utvecklingsprojektet eRoadArlanda som syftar till att långsiktigt förverkliga målet om hållbara transporter via elvägar.

Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria

Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.

”Bring-broder” körde mer än ett dygn – vilade i 2,5 timme

Två bröder och tillika chaufförer har på senare tid dykt upp i mindre smickrande sammanhang i Norge. Båda kör för Bring och har därför i norsk media kommit att kallas "Bröderna Bring". Nu skriver Tungt.no ännu ett kapitel i Bröderna Brings bok då en av männen återigen blivit ertappad med att ha brutit mot lagar och regler...

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.

Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Jag - en simpel chaufför...”

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  
Läs hela Cathie Sandbergs krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant