Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Enligt vad Proffs erfar i ett mejl från EU-parlamentariker Jens Nilssons (S) kontor i Bryssel, ska paketet bestå av bland annat nya regler för cabotagetrafik, utstationering, kör- och vilotider, smarta färdskrivare, en europeisk vägmyndighet, utsläppsregler och troligen något om vägsäkerhet. 

Vi fångar Jens Nilsson på Köpenhamns flygplats. Vad har din roll varit och hur fortsätter ditt arbete?
- Jag var ansvarig i Transportutskottet för yttrandet om social dumpning inom transportsektorn, berättar han.

Just den frågan ligger honom mycket varmt om hjärtat. Nästa vecka fortsätter man alltså att debattera i plenum inför kommissionär Violeta Bulc och Nilsson har begärt ordet för att ytterligare trycka på.

Vad har du för förhoppningar kring vägpaketet?
- Jag hoppas Bulc ska lyssna på de förbättringar parlamentet har föreslagit, säger han. Är dock osäker på hur mycket mer vi får veta nästa vecka eftersom det slutgiltiga innehållet ska redovisas i sin helhet först den 31 maj.

Han lyfter att det är mycket viktigt att få med att cabotagereglerna blir enkla att följa samt även lätta att kontrollera och för det behövs också att den nya befintliga tekniken används i övervakningssystemen.

Vad tänker du om en europeisk vägmyndighet?
- Det är positivt eftersom vi behöver en gemensam kontroll, men får vi inte en sådan myndighet går det att ordna ändå genom att man koordinerar de nationella vägmyndigheterna, men kravet på en sådan europeisk myndighet finns med från parlamentet, avrundar Jens Nilsson.

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) har hela tiden brunnit för cabotagefrågan eftersom bristerna i den ligger till grund för social dumpning och andra avarter på vägarna.

Hur ställer du dig till en europeisk vägmyndighet?
- Att skapa en ny myndighet som kommer att lyfta bort ännu fler möjligheter att rätta till något nationellt eftersom EU i så fall får mer att bestämma om över huvudet på vår regering, det ser jag inte som positivt, säger Lundgren.

Hans förhoppningar är att kommissionen tagit till sig av den hårda kritiken som anförts angående cabotaget eftersom det i sin nuvarande form möjliggör fusket.
- Med ett nytt regelverk kan man täta kryphålen i regelverket, säger Lundgren.

Han ställer sig tveksam till sanningshalten i det som läckt ut av vägpaketets innehåll och ser det mer som rykten. Han tycker också det är mycket märkligt med den slutna processen och hemlighetsmakeriet utan insyn som kan leda till att kommissionen kan producera något som visar sig vara helt felaktigt när det kommer ut och då har många timmar lagts på onödigt arbete som kunde ha undvikits om man tagit in synpunkter från Transportutskottet med jämna mellanrum, avslutar han.

Vad tycker Här stannar Sverige, HSS, om att införa en europeisk vägmyndighet?
- Ett gemensamt register som är lättåtkomligt i realtid och som innehåller all nödvändig information som exempelvis en polis kan behöva vid en kontroll, skulle vara bra, svarar Kenneth Jaktlund och Michael Högberg på HSS.

En hjärtefråga för HSS är en önskan om en reviderad cabotageförordning och man vill se att brott mot regelverken beivras då dessa överträdelser slår ut en sund transportmarknad. Kombidirektivet anser man bör tas bort.

Truckers International Association, TIA, delar HSS intresse för cabotagefrågan och är positiva till en europeisk vägmyndighet.
- Vi vill också att införandet av smarta färdskrivare ska ske under en övergångsperiod på fem år för samtliga nationaliteter och de femton år EU tillåter det att ta för att införa den kontrollerande myndigheten, anser vi är alldeles för lång och ska istället ske under samma tidsperiod som införandet av färdskrivarna, sammanfattar Nette Schölin på TIA. 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 11 Maj 2017, kl 16:59
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Här stannar Sverige, HSS, Jens Nilsson, Peter Lundgren, TIA, Truckers International Association, Vägpaketet

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant