Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Enligt vad Proffs erfar i ett mejl från EU-parlamentariker Jens Nilssons (S) kontor i Bryssel, ska paketet bestå av bland annat nya regler för cabotagetrafik, utstationering, kör- och vilotider, smarta färdskrivare, en europeisk vägmyndighet, utsläppsregler och troligen något om vägsäkerhet. 

Vi fångar Jens Nilsson på Köpenhamns flygplats. Vad har din roll varit och hur fortsätter ditt arbete?
- Jag var ansvarig i Transportutskottet för yttrandet om social dumpning inom transportsektorn, berättar han.

Just den frågan ligger honom mycket varmt om hjärtat. Nästa vecka fortsätter man alltså att debattera i plenum inför kommissionär Violeta Bulc och Nilsson har begärt ordet för att ytterligare trycka på.

Vad har du för förhoppningar kring vägpaketet?
- Jag hoppas Bulc ska lyssna på de förbättringar parlamentet har föreslagit, säger han. Är dock osäker på hur mycket mer vi får veta nästa vecka eftersom det slutgiltiga innehållet ska redovisas i sin helhet först den 31 maj.

Han lyfter att det är mycket viktigt att få med att cabotagereglerna blir enkla att följa samt även lätta att kontrollera och för det behövs också att den nya befintliga tekniken används i övervakningssystemen.

Vad tänker du om en europeisk vägmyndighet?
- Det är positivt eftersom vi behöver en gemensam kontroll, men får vi inte en sådan myndighet går det att ordna ändå genom att man koordinerar de nationella vägmyndigheterna, men kravet på en sådan europeisk myndighet finns med från parlamentet, avrundar Jens Nilsson.

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) har hela tiden brunnit för cabotagefrågan eftersom bristerna i den ligger till grund för social dumpning och andra avarter på vägarna.

Hur ställer du dig till en europeisk vägmyndighet?
- Att skapa en ny myndighet som kommer att lyfta bort ännu fler möjligheter att rätta till något nationellt eftersom EU i så fall får mer att bestämma om över huvudet på vår regering, det ser jag inte som positivt, säger Lundgren.

Hans förhoppningar är att kommissionen tagit till sig av den hårda kritiken som anförts angående cabotaget eftersom det i sin nuvarande form möjliggör fusket.
- Med ett nytt regelverk kan man täta kryphålen i regelverket, säger Lundgren.

Han ställer sig tveksam till sanningshalten i det som läckt ut av vägpaketets innehåll och ser det mer som rykten. Han tycker också det är mycket märkligt med den slutna processen och hemlighetsmakeriet utan insyn som kan leda till att kommissionen kan producera något som visar sig vara helt felaktigt när det kommer ut och då har många timmar lagts på onödigt arbete som kunde ha undvikits om man tagit in synpunkter från Transportutskottet med jämna mellanrum, avslutar han.

Vad tycker Här stannar Sverige, HSS, om att införa en europeisk vägmyndighet?
- Ett gemensamt register som är lättåtkomligt i realtid och som innehåller all nödvändig information som exempelvis en polis kan behöva vid en kontroll, skulle vara bra, svarar Kenneth Jaktlund och Michael Högberg på HSS.

En hjärtefråga för HSS är en önskan om en reviderad cabotageförordning och man vill se att brott mot regelverken beivras då dessa överträdelser slår ut en sund transportmarknad. Kombidirektivet anser man bör tas bort.

Truckers International Association, TIA, delar HSS intresse för cabotagefrågan och är positiva till en europeisk vägmyndighet.
- Vi vill också att införandet av smarta färdskrivare ska ske under en övergångsperiod på fem år för samtliga nationaliteter och de femton år EU tillåter det att ta för att införa den kontrollerande myndigheten, anser vi är alldeles för lång och ska istället ske under samma tidsperiod som införandet av färdskrivarna, sammanfattar Nette Schölin på TIA. 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 11 Maj 2017, kl 16:59
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Här stannar Sverige, HSS, Jens Nilsson, Peter Lundgren, TIA, Truckers International Association, Vägpaketet

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant