Den här dragaren skulle visa sig vara internationellt efterlyst då den är stulen i Bulgarien.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.


Ingen broms på på vänster framhjul. Då blir det till att sova över på kontrollplatsen i väntan på reparation. Foto: Roger Ogemar 

Igår, torsdag, tog de in tre ekipage samtidigt varav ett var estniskt och lastat med styckegods som sedan visade sig även ha ADR-gods i lasten, men hade inte skyltats för detta.
- Vi granskade den stora mängden fraktsedlar och en av oss var uppe på flaket och upptäckte då fyra oljefat under styckegodset och en ADR-etikett skymtade, säger Ogemar som tillägger att föraren hade såväl utbildning som utrustning för att få köra ADR.

Längst ner i högen av fraktsedlar, fann man en fraktsedel på fyra fat ADR, men endast tre av dem var deklarerade. I samtalet med avsändaren sade de sig ha räknat på ett fat och kommit fram till att det var frimängd, men de hade räknat fel. Därmed blev det stopp för vidare färd.
- Det faxades ny fraktsedel och fordonet skyltades upp och böter delades ut, berättar Roger Ogemar.

Föraren fick 4 000 kronor i böter och ansvarig hos avsändaren som inte gjort sin del korrekt, kommer också att få böter med posten, ett så kallat kontorsföreläggande.

Det andra ekipaget var helryskt på alla sätt och på väg till Ryssland. En äkta internationell transport, konstaterar Ogemar. Dock hade inte vägavgiften betalats.
- Föraren skyllde på att åkaren betalar via internet och åkaren skyllde på att de missat det, säger han. Hur kan man missa en avgift på 78 kronor när det kan kosta 3 000 kronor i böter?

Vägavgiften fick betalas innan fortsatt färd och det gällde även förarens ordningsbot på 3 000 kronor. Ogemar berättar att de brukar ta betalt på plats när det handlar om ovanligare länder och länder långt borta från Sverige. Vägavgiften hamnar under chaufförsansvaret oavsett vem som ska betala och därmed blir det inga påföljder för åkeriet.

Det tredje ekipaget var förvisso bulgarienregistrerat, men ägs av ett danskt åkeri som vid tillfället körde för en stor, välkänd dansk speditör.
- Både fordonet och föraren gav ett vårdat intryck och väckte inga direkta misstankar, men vi tog ändå in den över gropen eftersom vi hade med oss en blivande bilinspektör under utbildning och vi tyckte han skulle få lite praktik, säger Ogemar.

Det visade sig att det inte finns en tillstymmelse till broms på vänster framhjul varför de kopplade ifrån trailern för att provköra. Den drog rejält åt till sidan när de bromsade att det inte gick att hålla bilen rak, säger Ogemar.
- På detta vis hade han kört ända från Danmark och skulle ha lossat och sedan återvänt till Danmark, om vi inte stoppat honom, tillägger han.

Det blev teknisk klampning av dragbilen vilket innebär att den inte fick flyttas förrän felet åtgärdats. Personen de talade med på åkeriet i Danmark, satte sig igår eftermiddag i en bil för att köra upp till Västerås och reparera bilen på plats.
- I morse hörde Länskommunikationscentralen av sig till oss och sade att det rapporterats att det ligger folk under bilen och försöker bryta loss klampen, berättar Ogemar vidare.

Han åkte ut för att kontrollera detta, men det visade sig vara falskt alarm. De hade skruvat loss hjulet på andra sidan för att reparera den trasiga bromsen.

Sistlidna måndag togs ett ekipage in vid Högsjöns rastplats mellan Arboga och Örebro och det visade sig att dragbilen var internationellt efterlyst som stulen från Bulgarien. Undersökningen pågår ännu.
- Ägaromständigheterna är minst sagt komplicerade och innan dessa retts ut, förblir bilen i beslag bakom lås och bom, avslutar Roger Ogemar efter en helt vanlig dag på jobbet.

Dragaren med bromsproblem är nu åtgärdad. Bromsoket hade rostat fast och fick bytas ut. Föraren som körde dragaren fick, enligt uppgift, ett tämligen ljumt bemötande av åkerirepresentanten. Ogemar bistod med telefonnummer till olika bilbesiktningar och tills besiktning är gjord, står ekipaget kvar på kontrollplatsen.


Ett estniskt ekipage lastat med ADR-gods, men hade inte skyltats för detta. Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 12 Maj 2017, kl 16:34
Kategori: Nyhet
Taggar: Roger Ogemar, Stöld, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Vägbrott, Västerås

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant