Den här dragaren skulle visa sig vara internationellt efterlyst då den är stulen i Bulgarien.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.


Ingen broms på på vänster framhjul. Då blir det till att sova över på kontrollplatsen i väntan på reparation. Foto: Roger Ogemar 

Igår, torsdag, tog de in tre ekipage samtidigt varav ett var estniskt och lastat med styckegods som sedan visade sig även ha ADR-gods i lasten, men hade inte skyltats för detta.
- Vi granskade den stora mängden fraktsedlar och en av oss var uppe på flaket och upptäckte då fyra oljefat under styckegodset och en ADR-etikett skymtade, säger Ogemar som tillägger att föraren hade såväl utbildning som utrustning för att få köra ADR.

Längst ner i högen av fraktsedlar, fann man en fraktsedel på fyra fat ADR, men endast tre av dem var deklarerade. I samtalet med avsändaren sade de sig ha räknat på ett fat och kommit fram till att det var frimängd, men de hade räknat fel. Därmed blev det stopp för vidare färd.
- Det faxades ny fraktsedel och fordonet skyltades upp och böter delades ut, berättar Roger Ogemar.

Föraren fick 4 000 kronor i böter och ansvarig hos avsändaren som inte gjort sin del korrekt, kommer också att få böter med posten, ett så kallat kontorsföreläggande.

Det andra ekipaget var helryskt på alla sätt och på väg till Ryssland. En äkta internationell transport, konstaterar Ogemar. Dock hade inte vägavgiften betalats.
- Föraren skyllde på att åkaren betalar via internet och åkaren skyllde på att de missat det, säger han. Hur kan man missa en avgift på 78 kronor när det kan kosta 3 000 kronor i böter?

Vägavgiften fick betalas innan fortsatt färd och det gällde även förarens ordningsbot på 3 000 kronor. Ogemar berättar att de brukar ta betalt på plats när det handlar om ovanligare länder och länder långt borta från Sverige. Vägavgiften hamnar under chaufförsansvaret oavsett vem som ska betala och därmed blir det inga påföljder för åkeriet.

Det tredje ekipaget var förvisso bulgarienregistrerat, men ägs av ett danskt åkeri som vid tillfället körde för en stor, välkänd dansk speditör.
- Både fordonet och föraren gav ett vårdat intryck och väckte inga direkta misstankar, men vi tog ändå in den över gropen eftersom vi hade med oss en blivande bilinspektör under utbildning och vi tyckte han skulle få lite praktik, säger Ogemar.

Det visade sig att det inte finns en tillstymmelse till broms på vänster framhjul varför de kopplade ifrån trailern för att provköra. Den drog rejält åt till sidan när de bromsade att det inte gick att hålla bilen rak, säger Ogemar.
- På detta vis hade han kört ända från Danmark och skulle ha lossat och sedan återvänt till Danmark, om vi inte stoppat honom, tillägger han.

Det blev teknisk klampning av dragbilen vilket innebär att den inte fick flyttas förrän felet åtgärdats. Personen de talade med på åkeriet i Danmark, satte sig igår eftermiddag i en bil för att köra upp till Västerås och reparera bilen på plats.
- I morse hörde Länskommunikationscentralen av sig till oss och sade att det rapporterats att det ligger folk under bilen och försöker bryta loss klampen, berättar Ogemar vidare.

Han åkte ut för att kontrollera detta, men det visade sig vara falskt alarm. De hade skruvat loss hjulet på andra sidan för att reparera den trasiga bromsen.

Sistlidna måndag togs ett ekipage in vid Högsjöns rastplats mellan Arboga och Örebro och det visade sig att dragbilen var internationellt efterlyst som stulen från Bulgarien. Undersökningen pågår ännu.
- Ägaromständigheterna är minst sagt komplicerade och innan dessa retts ut, förblir bilen i beslag bakom lås och bom, avslutar Roger Ogemar efter en helt vanlig dag på jobbet.

Dragaren med bromsproblem är nu åtgärdad. Bromsoket hade rostat fast och fick bytas ut. Föraren som körde dragaren fick, enligt uppgift, ett tämligen ljumt bemötande av åkerirepresentanten. Ogemar bistod med telefonnummer till olika bilbesiktningar och tills besiktning är gjord, står ekipaget kvar på kontrollplatsen.


Ett estniskt ekipage lastat med ADR-gods, men hade inte skyltats för detta. Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 12 Maj 2017, kl 16:34
Kategori: Nyhet
Taggar: Roger Ogemar, Stöld, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Vägbrott, Västerås

M och MP förklarar ”förvirrande” EU-röstning

När Transportutskottets resolution förra veckan röstades igenom i EU-parlamentet, uppstod frågetecken kring hur Moderaterna och Miljöpartiet röstat.
Vi har frågat hur de tänkte.

Nyktert vid storkontroll i Storuman – men...

En grov olovlig körning och en manipulerad skrivare

En gemensam storkontroll i norra Sverige ledde till ett par ingripanden för tunga ekipage, men det fanns annat som glädjande nog lyste med sin frånvaro den dagen.

Lastbilar i hundratal på väg mot Gillingebanan

Idag öppnar Stockholm Truck Meet

Idag, fredag, slår Stockholm Truck Meet upp portarna för årets lastbilsutställning. Lastbilar, pickups, motorcyklar och entreprenadmaskiner i hundratal står redo för att möta publiken – och juryn.

Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

20 ton motordelar på väg till Skövde – med full chaufför

Speditören: ”Det var verkligen en viktig transport”

Trafiknykterhetens Dag i torsdags blev allt annat en nykter tillställning på de skånska vägarna. Polisen utförde under några eftermiddags- och kvällstimmar fordons- och förarkontroll på olika platser i trakterna runt Helsingborg. Åtta rattfyllor, bland annat en långtradarchaufför på väg till Skövde med motordelar, kunde polisen sätta stopp för. 

Jubel om ”Vägtransportpaket” riskerar fastna i halsen

Rosengren: ”Vad vill M och MP – egentligen?”

Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora Vägtransportpaket, röstades ännu en gång igenom i sin helhet när parlamentet i plenum i Strasbourg sade sitt den 18 maj. Det talas om optimism och pessimism, men mindre om hur våra svenska politiker röstade om resolutionen. Det har vi tagit reda på.

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

PROFFS WEBB-TV

Racetruck och gamla pärlor tar sikte på Ring Knutstorp

För 32 år sedan kördes Sveriges första truckrace här. Nu är man tillbaka på platsen för att åter släppa de gamla hästkrafterna lösa på banan. Det rustas nämligen för premiär av evenemanget Old Trucks on Track som man hoppas ska bli en årligt återkommande familjefest. Proffs har besökt arrangörerna på plats på "ringen". Se tv-inslaget!

Ett skepp kommer lastat - med utlandschaufförer

De var stolta över sitt yrke och de hjälpte varandra. Sammanhållningen var emellanåt nödvändig för att klara sig i de främmande länder de körde i. Idag är det få svenska utrikesförare kvar, men bland dem som finns är sammanhållningen fortfarande påtaglig när de två gånger om året träffas för att ha roligt och tala gamla minnen.

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är registreringsbesiktigad

Sveriges första helt eldrivna lastbil för elväg har genomgått en registreringsbesiktning på Bilprovningen - och godkänts. Detta är en milstolpe i utvecklingsprojektet eRoadArlanda som syftar till att långsiktigt förverkliga målet om hållbara transporter via elvägar.

Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria

Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.

”Bring-broder” körde mer än ett dygn – vilade i 2,5 timme

Två bröder och tillika chaufförer har på senare tid dykt upp i mindre smickrande sammanhang i Norge. Båda kör för Bring och har därför i norsk media kommit att kallas "Bröderna Bring". Nu skriver Tungt.no ännu ett kapitel i Bröderna Brings bok då en av männen återigen blivit ertappad med att ha brutit mot lagar och regler...

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.

Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Jag - en simpel chaufför...”

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  
Läs hela Cathie Sandbergs krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant