Den här dragaren skulle visa sig vara internationellt efterlyst då den är stulen i Bulgarien.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.


Ingen broms på på vänster framhjul. Då blir det till att sova över på kontrollplatsen i väntan på reparation. Foto: Roger Ogemar 

Igår, torsdag, tog de in tre ekipage samtidigt varav ett var estniskt och lastat med styckegods som sedan visade sig även ha ADR-gods i lasten, men hade inte skyltats för detta.
- Vi granskade den stora mängden fraktsedlar och en av oss var uppe på flaket och upptäckte då fyra oljefat under styckegodset och en ADR-etikett skymtade, säger Ogemar som tillägger att föraren hade såväl utbildning som utrustning för att få köra ADR.

Längst ner i högen av fraktsedlar, fann man en fraktsedel på fyra fat ADR, men endast tre av dem var deklarerade. I samtalet med avsändaren sade de sig ha räknat på ett fat och kommit fram till att det var frimängd, men de hade räknat fel. Därmed blev det stopp för vidare färd.
- Det faxades ny fraktsedel och fordonet skyltades upp och böter delades ut, berättar Roger Ogemar.

Föraren fick 4 000 kronor i böter och ansvarig hos avsändaren som inte gjort sin del korrekt, kommer också att få böter med posten, ett så kallat kontorsföreläggande.

Det andra ekipaget var helryskt på alla sätt och på väg till Ryssland. En äkta internationell transport, konstaterar Ogemar. Dock hade inte vägavgiften betalats.
- Föraren skyllde på att åkaren betalar via internet och åkaren skyllde på att de missat det, säger han. Hur kan man missa en avgift på 78 kronor när det kan kosta 3 000 kronor i böter?

Vägavgiften fick betalas innan fortsatt färd och det gällde även förarens ordningsbot på 3 000 kronor. Ogemar berättar att de brukar ta betalt på plats när det handlar om ovanligare länder och länder långt borta från Sverige. Vägavgiften hamnar under chaufförsansvaret oavsett vem som ska betala och därmed blir det inga påföljder för åkeriet.

Det tredje ekipaget var förvisso bulgarienregistrerat, men ägs av ett danskt åkeri som vid tillfället körde för en stor, välkänd dansk speditör.
- Både fordonet och föraren gav ett vårdat intryck och väckte inga direkta misstankar, men vi tog ändå in den över gropen eftersom vi hade med oss en blivande bilinspektör under utbildning och vi tyckte han skulle få lite praktik, säger Ogemar.

Det visade sig att det inte finns en tillstymmelse till broms på vänster framhjul varför de kopplade ifrån trailern för att provköra. Den drog rejält åt till sidan när de bromsade att det inte gick att hålla bilen rak, säger Ogemar.
- På detta vis hade han kört ända från Danmark och skulle ha lossat och sedan återvänt till Danmark, om vi inte stoppat honom, tillägger han.

Det blev teknisk klampning av dragbilen vilket innebär att den inte fick flyttas förrän felet åtgärdats. Personen de talade med på åkeriet i Danmark, satte sig igår eftermiddag i en bil för att köra upp till Västerås och reparera bilen på plats.
- I morse hörde Länskommunikationscentralen av sig till oss och sade att det rapporterats att det ligger folk under bilen och försöker bryta loss klampen, berättar Ogemar vidare.

Han åkte ut för att kontrollera detta, men det visade sig vara falskt alarm. De hade skruvat loss hjulet på andra sidan för att reparera den trasiga bromsen.

Sistlidna måndag togs ett ekipage in vid Högsjöns rastplats mellan Arboga och Örebro och det visade sig att dragbilen var internationellt efterlyst som stulen från Bulgarien. Undersökningen pågår ännu.
- Ägaromständigheterna är minst sagt komplicerade och innan dessa retts ut, förblir bilen i beslag bakom lås och bom, avslutar Roger Ogemar efter en helt vanlig dag på jobbet.

Dragaren med bromsproblem är nu åtgärdad. Bromsoket hade rostat fast och fick bytas ut. Föraren som körde dragaren fick, enligt uppgift, ett tämligen ljumt bemötande av åkerirepresentanten. Ogemar bistod med telefonnummer till olika bilbesiktningar och tills besiktning är gjord, står ekipaget kvar på kontrollplatsen.


Ett estniskt ekipage lastat med ADR-gods, men hade inte skyltats för detta. Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 12 Maj 2017, kl 16:34
Kategori: Nyhet
Taggar: Roger Ogemar, Stöld, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Vägbrott, Västerås

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Fuskande turkar blev av med sina dragbilar

Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

Ny USA-utställning i Atlanta

En helt ny lastbilsutställning, North America Commercial Vehicle Show, NACV, kommer att hållas den 25 - 28 september på Georgia World Congress Center i Atlanta, Georgia. Måndagen den 25 september är VIP-dag och öppen endast för deltagare som har fått en inbjudan från någon utställare. Mässan välkomnar sedan alla deltagare från tisdag den 26 september till och med torsdagen den 28 september.

Nacka Bilfrakt misstänks för grovt dataintrång

Åklagaren: ”Har stor betydelse för åkeribranschen”

Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Illa uppställda ekipage blockerade hela parkeringen

Kreiss visar ännu en gång att där de lägger hatten, där bor de. Politisk oförmåga bidrar till parkeringsproblemen, men OKQ8 på Hallandsås kan tänka sig ta kontakt med huvudkontoret för att bidra till en förbättring på sin parkering.

KRÖNIKA AV NETTE SCHÖLIN - TIA

Tänk om vi skulle bedriva ADR-transporter på samma sätt som regeringen driver Sverige?

Traditionell förvaltningskultur i transportsektorn Man skulle enligt Löfven kunna kalla det en helt vanlig dag i lastbilen.
Häng med...

Kattmatstransport riskerade välta på E6

”Betydande risk att ekipaget skulle lägga sig”

Vägbrottsgruppen i Helsingborg, eller "Roadcrime" som den kallas i folkmun, stoppade under måndagskvällen ett rumänskt ekipage lastat med ICA:s kattmat på väg på E6, från Helsingborg till Borås. Lasten ombord hade kalvat och kapellet buktade betänkligt åt vänster.
- Man ville ju inte gärna uppehålla sig allt för nära trailern. Det fanns en betydande risk att hela ekipaget skulle lägga sig på sidan, säger en av poliserna på plats.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant