Den här dragaren skulle visa sig vara internationellt efterlyst då den är stulen i Bulgarien.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.


Ingen broms på på vänster framhjul. Då blir det till att sova över på kontrollplatsen i väntan på reparation. Foto: Roger Ogemar 

Igår, torsdag, tog de in tre ekipage samtidigt varav ett var estniskt och lastat med styckegods som sedan visade sig även ha ADR-gods i lasten, men hade inte skyltats för detta.
- Vi granskade den stora mängden fraktsedlar och en av oss var uppe på flaket och upptäckte då fyra oljefat under styckegodset och en ADR-etikett skymtade, säger Ogemar som tillägger att föraren hade såväl utbildning som utrustning för att få köra ADR.

Längst ner i högen av fraktsedlar, fann man en fraktsedel på fyra fat ADR, men endast tre av dem var deklarerade. I samtalet med avsändaren sade de sig ha räknat på ett fat och kommit fram till att det var frimängd, men de hade räknat fel. Därmed blev det stopp för vidare färd.
- Det faxades ny fraktsedel och fordonet skyltades upp och böter delades ut, berättar Roger Ogemar.

Föraren fick 4 000 kronor i böter och ansvarig hos avsändaren som inte gjort sin del korrekt, kommer också att få böter med posten, ett så kallat kontorsföreläggande.

Det andra ekipaget var helryskt på alla sätt och på väg till Ryssland. En äkta internationell transport, konstaterar Ogemar. Dock hade inte vägavgiften betalats.
- Föraren skyllde på att åkaren betalar via internet och åkaren skyllde på att de missat det, säger han. Hur kan man missa en avgift på 78 kronor när det kan kosta 3 000 kronor i böter?

Vägavgiften fick betalas innan fortsatt färd och det gällde även förarens ordningsbot på 3 000 kronor. Ogemar berättar att de brukar ta betalt på plats när det handlar om ovanligare länder och länder långt borta från Sverige. Vägavgiften hamnar under chaufförsansvaret oavsett vem som ska betala och därmed blir det inga påföljder för åkeriet.

Det tredje ekipaget var förvisso bulgarienregistrerat, men ägs av ett danskt åkeri som vid tillfället körde för en stor, välkänd dansk speditör.
- Både fordonet och föraren gav ett vårdat intryck och väckte inga direkta misstankar, men vi tog ändå in den över gropen eftersom vi hade med oss en blivande bilinspektör under utbildning och vi tyckte han skulle få lite praktik, säger Ogemar.

Det visade sig att det inte finns en tillstymmelse till broms på vänster framhjul varför de kopplade ifrån trailern för att provköra. Den drog rejält åt till sidan när de bromsade att det inte gick att hålla bilen rak, säger Ogemar.
- På detta vis hade han kört ända från Danmark och skulle ha lossat och sedan återvänt till Danmark, om vi inte stoppat honom, tillägger han.

Det blev teknisk klampning av dragbilen vilket innebär att den inte fick flyttas förrän felet åtgärdats. Personen de talade med på åkeriet i Danmark, satte sig igår eftermiddag i en bil för att köra upp till Västerås och reparera bilen på plats.
- I morse hörde Länskommunikationscentralen av sig till oss och sade att det rapporterats att det ligger folk under bilen och försöker bryta loss klampen, berättar Ogemar vidare.

Han åkte ut för att kontrollera detta, men det visade sig vara falskt alarm. De hade skruvat loss hjulet på andra sidan för att reparera den trasiga bromsen.

Sistlidna måndag togs ett ekipage in vid Högsjöns rastplats mellan Arboga och Örebro och det visade sig att dragbilen var internationellt efterlyst som stulen från Bulgarien. Undersökningen pågår ännu.
- Ägaromständigheterna är minst sagt komplicerade och innan dessa retts ut, förblir bilen i beslag bakom lås och bom, avslutar Roger Ogemar efter en helt vanlig dag på jobbet.

Dragaren med bromsproblem är nu åtgärdad. Bromsoket hade rostat fast och fick bytas ut. Föraren som körde dragaren fick, enligt uppgift, ett tämligen ljumt bemötande av åkerirepresentanten. Ogemar bistod med telefonnummer till olika bilbesiktningar och tills besiktning är gjord, står ekipaget kvar på kontrollplatsen.


Ett estniskt ekipage lastat med ADR-gods, men hade inte skyltats för detta. Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 12 Maj 2017, kl 16:34
Kategori: Nyhet
Taggar: Roger Ogemar, Stöld, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Vägbrott, Västerås

Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage

I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.

Sven-Erik Alhem:

Skulle körkortsamnesti fungera?

Det går att göra fel på många sätt som förare av motorfordon. En körkortslös 28-åring som framförde en lätt lastbil med två obältade passagerare på motorväg från Stockholm efter starkölsförtäring var inte bara alkoholpåverkad. Han hade också kört mycket fort och använt sin mobiltelefon under färden.

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

Blev av med körkortet efter omfattande körtidsfusk

I onsdags stoppades en svenskregistrerad maskintransport, hemmahörande i Västmanland, av trafikpolisen i Helsingborg. Att ekipaget var överlastat, kunde konstateras genom att endast titta på det. Men det kom att handla om betydligt mycket mer än enbart överlast...

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017

14 juli 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017
Stäng

14 juli 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Kranbilsträffen i Halmstad - En riktig höjdare
  • Hundratals ekipage ställde ut på Gillingebanan
  • Lyckad träff på Tånga hed lockade 2 000 besökare
  • Felicia, 23: \"Omväxlande och rolitg - nästan varje dag
  • Full kontroll på Mercedeslastbilen med eget datacenter
  • Allt ska vara grönt hos Gröning
  • Tidig (h)julrusch när Bridgestone kom till Ullared
  • Lastbilsverkstaden i Månkarbo håller bygdens hjul rullande
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant