Här tog resan slut för det litauiska ekipaget.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.


Trafikpolis Sören Johansson summerar böter och sanktionsavgifter till 54 200 kronor, varav 50 000 betalades kontant. 

I tisdags stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett litauiskt ekipage vid Långeberga. Anledningen var att det såg ut att handla om överlast.

När vägningen var överstökad stod det klart att ekipaget vägde för mycket. Föraren fick böta 4 250 kronor och åkeriet 10 000 kronor i överlastavgift.

Men historien slutar inte där. Det ska nämligen visa sig att den aktuella transporten dessutom handlade om ett cabotage. Ett otillåtet sådant. 40 000 ytterligare för åkeriet att pynta, med andra ord.

Föraren betalade sina böter på plats. Alltså de 4 250 kronorna. Till en början såg det värre ut vad gäller de 50 000 kronorna som åkeriet skulle betala.

Ekipaget lotsades därför till polishuset i Helsingborg, där det klampades. Strax därefter ringer åkeriet upp polisen och berättar att man hade lyckats få fram pengar till överlastavgiften och till förskottet på sanktionsavgiften.

Senare på dagen kommer så en representant för åkeriet till polishuset för att betala. Men något betalkort handlade det inte om.
- Nej, mannen hade med sig en väska och i den hade han 50 000 kronor i 500-lappar, berättar Sören Johansson, trafikpolis i Helsingborg.

Hur vanligt är det att böter och sanktionsavgifter betalas cash?
- Det händer. Men knappast så här stora summor, avslutar Johansson.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 16 Juni 2017, kl 16:48
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Helsingborg, Överlast, Trafikpolisen

Scanvo blir auktoriserad DAF-återförsäljare

Scanvo Lastbil AB blir auktoriserad återförsäljare av DAF:s hela sortiment av lastbilar, och öppnar en helt ny service- och verkstadsanläggning utanför Varberg.
– Därmed får vi möjlighet att nå nya kundgrupper, säger Mattias Nilsson, vd för Nordic Truckcenter.
Samtidigt får de svenska DAF-åkarna tillgång till en verkstad i en region där DAF tidigare inte har haft täckning.

Förlängda Armen Åkeri AB

Full åkeriverksamhet – utan trafiktillstånd

Ett nybildat svenskt åkeri skrev avtal med stora kunder och började sedan köra deras gods - trots att man vid tillfället saknade trafiktillstånd. Beställaransvaret aktualiseras åter.

Så lätt lurar man inte Kustbevakningen

Fick inte åka båt med osurrad last – tänkte ta bron istället

Under torsdagskvällen stoppade Kustbevakningens lastsäkringsinspektörer ett utländskt lastbilsekipage för kontroll i Malmö hamn. Vid kontrollen konstaterade man att lastsäkringen var obefintlig. Lasten, bestående av 14 pappersrullar med en sammanlagd vikt på 22 ton, saknade helt spännband eller annan lastsäkring.
– Det hade kunnat sluta mycket illa, säger Arvid Tedvik, lastsäkringsinspektör i Malmö, som tillsammans med sin kollega förhindrade att ekipaget rullade ombord på färjan mellan Sverige och Tyskland.

TYA:s Trendindikator visar:

”Historiskt stor efterfrågan på lastbilsförare”

Arbetsmarknaden för lastbilsförare har varit het de senaste åren. Ändå har efterfrågan på förare att nyanställa aldrig varit lika stor som nu: drygt 3 450 förare behövs det kommande halvåret. Detta trots att fler än 6 000 förare har anställts det senaste året.
Arbetsmarknaden för lastbilsförare är därmed mycket god – samtidigt som många företag har det besvärligt eftersom de har svårt att rekrytera tillräckligt många förare med rätt kompetens, skriver TYA i ett pressmeddelande.

Kunde inte visa YKB-intyg – fick ställa trailern

Nu är semestern slut för poliser och bilinspektörer i Västerås. Därmed är semestern även slut för dem som trafikerar området utan rent mjöl i påsen.

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Fuskande turkar blev av med sina dragbilar

Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

Ny USA-utställning i Atlanta

En helt ny lastbilsutställning, North America Commercial Vehicle Show, NACV, kommer att hållas den 25 - 28 september på Georgia World Congress Center i Atlanta, Georgia. Måndagen den 25 september är VIP-dag och öppen endast för deltagare som har fått en inbjudan från någon utställare. Mässan välkomnar sedan alla deltagare från tisdag den 26 september till och med torsdagen den 28 september.

Nacka Bilfrakt misstänks för grovt dataintrång

Åklagaren: ”Har stor betydelse för åkeribranschen”

Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant