Bilden föreställer kontrollstationen i norska Bergen, som är landets mest avancerade anläggning. Foto: Frode Tellevik, Tungt.no

Bilinspektör på studiebesök i Norge

”Jag tar med mig många bra erfarenheter”

Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.


Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund. Foto: Privat 

Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund blev inbjuden till en tvådagars utbildning i Norge för att både få erfarenheter samt berätta om den svenska verksamheten och arbetssättet när Vegvesendets Utekontrollsektion i Region Mitt hade utbildning.
- Det handlade mycket om att Norge i maj 2018 ska införa tekniska vägkontroller som ska utföras på platser som i det närmaste ska vara utrustade likt Bilprovningen är, berättar Ringqvist. Samma krav kommer även att gälla för Sverige.

Norge har kommit långt med byggandet av dessa kontrollplatser som för tankarna till rymdstationer i sin utformning, säger han och konstaterar att Sverige ligger långt efter i den satsningen. Men det pågår ett arbete att utveckla kontrollplatserna även i Sverige.

Ringqvist berättar att Utekontrollsektionen är ett nytt sätt för Norge att organisera sin kontrollverksamhet längs landets vägar.
- De lyfter ut personal till den sektionen från de lokala organisationerna och gör den till en regional resurs istället, för att lättare kunna använda kontrollresurserna på bästa sätt. Lite tvärtemot vad som görs i Sverige, säger han.

Statens haverikommission föreläste om tippolyckor med containers på flakväxlare och att sådana även tappats.
- De har tittat på låsen och hur dessa slits och det förekommer att de utsätts för åverkan när de inte passar som de ska, säger han.

Det diskuteras om det kanske behövs krav på tilläggssäkring i form av kätting. Andra ämnen som diskuterades var fuskandet med Adblue vilket är omfattande och detsamma gäller fortsatt även för manipulation av färdskrivare och falska körkort.
- Adbluefusket förekommer i många olika varianter varav en del är av enklare sort och lätta att upptäcka, medan andra är verkligt avancerade där man gått in och ändrat i fordonets programvara, säger Ringqvist.

Ringqvist tycker att det blev ett bra utbyte av tips och kunskap som han tar med sig hem.
- Något som norrmännen tyckte vi gjort bra, är att vi har en specialiståklagare i form av Mikael Bäckström i Östersund, säger han. De har nämligen samma problem som vi med att få åklagarna att driva dessa ärenden och få resultat.

Även om det i exempelvis Danmark och Norge döms ut höga bötesbelopp, är det långt ifrån allt som kommer in när även deras åklagare går bet i dessa fall. Ringqvist är nöjd med sitt besök.
- Jo. Och jag tar med mig många bra erfarenheter hem som kan användas i det vardagliga arbetet, avslutar han.

Jan-Ivar Moen var en av dem som bjöd in Ringqvist eftersom det är viktigt att dela erfarenheter och det är samma trafik som rör sig över gränserna.
- Ringqvist hade mycket intressant att berätta och borde ha fått mycket mer tid för sitt framförande säger han.

Vi läser ofta artiklar om hur Danmark och Norge dömer ut kännbara böter. I Danmark tar man fordonen i beslag och får ofta in pengarna, men Norge, liksom Sverige, kan inte ännu arbeta på det viset.

Tycker du att bilinspektörer och poliser här och i Norge får otillräckligt politiskt stöd för att kunna utvecklas?
- Det kan jag inte helt svara på, men visst finns det utmaningar som politikerna måste övervinna för att likhet inför lagen ska kunna upprätthållas, avrundar Moen.


Kontrollstationen i Bergen ger bilinspektörerna en ombonad och funktionell arbetsplats. Foto: Frode Tellevik, Tungt.no 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 15 Juni 2017, kl 13:40
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Fortbildning, Norge, Statens vegvesen, Sverige

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant