Bilden föreställer kontrollstationen i norska Bergen, som är landets mest avancerade anläggning. Foto: Frode Tellevik, Tungt.no

Bilinspektör på studiebesök i Norge

”Jag tar med mig många bra erfarenheter”

Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.


Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund. Foto: Privat 

Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund blev inbjuden till en tvådagars utbildning i Norge för att både få erfarenheter samt berätta om den svenska verksamheten och arbetssättet när Vegvesendets Utekontrollsektion i Region Mitt hade utbildning.
- Det handlade mycket om att Norge i maj 2018 ska införa tekniska vägkontroller som ska utföras på platser som i det närmaste ska vara utrustade likt Bilprovningen är, berättar Ringqvist. Samma krav kommer även att gälla för Sverige.

Norge har kommit långt med byggandet av dessa kontrollplatser som för tankarna till rymdstationer i sin utformning, säger han och konstaterar att Sverige ligger långt efter i den satsningen. Men det pågår ett arbete att utveckla kontrollplatserna även i Sverige.

Ringqvist berättar att Utekontrollsektionen är ett nytt sätt för Norge att organisera sin kontrollverksamhet längs landets vägar.
- De lyfter ut personal till den sektionen från de lokala organisationerna och gör den till en regional resurs istället, för att lättare kunna använda kontrollresurserna på bästa sätt. Lite tvärtemot vad som görs i Sverige, säger han.

Statens haverikommission föreläste om tippolyckor med containers på flakväxlare och att sådana även tappats.
- De har tittat på låsen och hur dessa slits och det förekommer att de utsätts för åverkan när de inte passar som de ska, säger han.

Det diskuteras om det kanske behövs krav på tilläggssäkring i form av kätting. Andra ämnen som diskuterades var fuskandet med Adblue vilket är omfattande och detsamma gäller fortsatt även för manipulation av färdskrivare och falska körkort.
- Adbluefusket förekommer i många olika varianter varav en del är av enklare sort och lätta att upptäcka, medan andra är verkligt avancerade där man gått in och ändrat i fordonets programvara, säger Ringqvist.

Ringqvist tycker att det blev ett bra utbyte av tips och kunskap som han tar med sig hem.
- Något som norrmännen tyckte vi gjort bra, är att vi har en specialiståklagare i form av Mikael Bäckström i Östersund, säger han. De har nämligen samma problem som vi med att få åklagarna att driva dessa ärenden och få resultat.

Även om det i exempelvis Danmark och Norge döms ut höga bötesbelopp, är det långt ifrån allt som kommer in när även deras åklagare går bet i dessa fall. Ringqvist är nöjd med sitt besök.
- Jo. Och jag tar med mig många bra erfarenheter hem som kan användas i det vardagliga arbetet, avslutar han.

Jan-Ivar Moen var en av dem som bjöd in Ringqvist eftersom det är viktigt att dela erfarenheter och det är samma trafik som rör sig över gränserna.
- Ringqvist hade mycket intressant att berätta och borde ha fått mycket mer tid för sitt framförande säger han.

Vi läser ofta artiklar om hur Danmark och Norge dömer ut kännbara böter. I Danmark tar man fordonen i beslag och får ofta in pengarna, men Norge, liksom Sverige, kan inte ännu arbeta på det viset.

Tycker du att bilinspektörer och poliser här och i Norge får otillräckligt politiskt stöd för att kunna utvecklas?
- Det kan jag inte helt svara på, men visst finns det utmaningar som politikerna måste övervinna för att likhet inför lagen ska kunna upprätthållas, avrundar Moen.


Kontrollstationen i Bergen ger bilinspektörerna en ombonad och funktionell arbetsplats. Foto: Frode Tellevik, Tungt.no 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 15 Juni 2017, kl 13:40
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Fortbildning, Norge, Statens vegvesen, Sverige

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Vart tog moralen och etiken på vägen vägen?

Moral, etik och lojalitet är tre ledord som varenda person borde bära med sig utan att ens behöva tänka på det. Men det sorgliga är att det brister och krackelerar dag för dag, och i vår bransch är det så nedbrytande att man bara vill gråta.  

Bilinspektör på studiebesök i Norge

”Jag tar med mig många bra erfarenheter”

Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.

Lyckad "hästkraftsdag" lockade 15 000

I lördags arrangerades Hästkraftens dag för tionde året innehållande Truckstop Trophy för andra året, vid Örebro Truckstop. Arrangörer var Trucknet Radio och Örebro Truckstop Events & Merchandise. Cirka 15 000 personer beräknades ha besökt det stora området i södra delarna av Örebro intill E 18/E 20.

Vistades olagligt i Schengen

Makedonsk chaufför utvisas från Sverige

På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017

16 juni 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017
Stäng

16 juni 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Nostalgi på gång i sommar på Ring Knutstorp
  • Cancersjuk begick självmord mot Agnes lastbil
  • Urban kör en av Sveriges mest kontrollerade lastbilar
  • Så vill Transportstyrelsen att beställaransvaret ska fungera
  • Bengt säger upp sig efter 32 år som trafikpolis
  • All time high för Trucks in Dalarna
  • 95 ekipage kom till start i Tunga Rallyt Väst
  • ... och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant