Bilden föreställer kontrollstationen i norska Bergen, som är landets mest avancerade anläggning. Foto: Frode Tellevik, Tungt.no

Bilinspektör på studiebesök i Norge

”Jag tar med mig många bra erfarenheter”

Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.


Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund. Foto: Privat 

Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund blev inbjuden till en tvådagars utbildning i Norge för att både få erfarenheter samt berätta om den svenska verksamheten och arbetssättet när Vegvesendets Utekontrollsektion i Region Mitt hade utbildning.
- Det handlade mycket om att Norge i maj 2018 ska införa tekniska vägkontroller som ska utföras på platser som i det närmaste ska vara utrustade likt Bilprovningen är, berättar Ringqvist. Samma krav kommer även att gälla för Sverige.

Norge har kommit långt med byggandet av dessa kontrollplatser som för tankarna till rymdstationer i sin utformning, säger han och konstaterar att Sverige ligger långt efter i den satsningen. Men det pågår ett arbete att utveckla kontrollplatserna även i Sverige.

Ringqvist berättar att Utekontrollsektionen är ett nytt sätt för Norge att organisera sin kontrollverksamhet längs landets vägar.
- De lyfter ut personal till den sektionen från de lokala organisationerna och gör den till en regional resurs istället, för att lättare kunna använda kontrollresurserna på bästa sätt. Lite tvärtemot vad som görs i Sverige, säger han.

Statens haverikommission föreläste om tippolyckor med containers på flakväxlare och att sådana även tappats.
- De har tittat på låsen och hur dessa slits och det förekommer att de utsätts för åverkan när de inte passar som de ska, säger han.

Det diskuteras om det kanske behövs krav på tilläggssäkring i form av kätting. Andra ämnen som diskuterades var fuskandet med Adblue vilket är omfattande och detsamma gäller fortsatt även för manipulation av färdskrivare och falska körkort.
- Adbluefusket förekommer i många olika varianter varav en del är av enklare sort och lätta att upptäcka, medan andra är verkligt avancerade där man gått in och ändrat i fordonets programvara, säger Ringqvist.

Ringqvist tycker att det blev ett bra utbyte av tips och kunskap som han tar med sig hem.
- Något som norrmännen tyckte vi gjort bra, är att vi har en specialiståklagare i form av Mikael Bäckström i Östersund, säger han. De har nämligen samma problem som vi med att få åklagarna att driva dessa ärenden och få resultat.

Även om det i exempelvis Danmark och Norge döms ut höga bötesbelopp, är det långt ifrån allt som kommer in när även deras åklagare går bet i dessa fall. Ringqvist är nöjd med sitt besök.
- Jo. Och jag tar med mig många bra erfarenheter hem som kan användas i det vardagliga arbetet, avslutar han.

Jan-Ivar Moen var en av dem som bjöd in Ringqvist eftersom det är viktigt att dela erfarenheter och det är samma trafik som rör sig över gränserna.
- Ringqvist hade mycket intressant att berätta och borde ha fått mycket mer tid för sitt framförande säger han.

Vi läser ofta artiklar om hur Danmark och Norge dömer ut kännbara böter. I Danmark tar man fordonen i beslag och får ofta in pengarna, men Norge, liksom Sverige, kan inte ännu arbeta på det viset.

Tycker du att bilinspektörer och poliser här och i Norge får otillräckligt politiskt stöd för att kunna utvecklas?
- Det kan jag inte helt svara på, men visst finns det utmaningar som politikerna måste övervinna för att likhet inför lagen ska kunna upprätthållas, avrundar Moen.


Kontrollstationen i Bergen ger bilinspektörerna en ombonad och funktionell arbetsplats. Foto: Frode Tellevik, Tungt.no 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 15 Juni 2017, kl 13:40
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Fortbildning, Norge, Statens vegvesen, Sverige

Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”

Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.

Tankade på upphittat kort – förlorar körning för Södra

Ett borttappat tankkort hittades av en chaufför på ett annat åkeri. Chauffören tankade därefter totalt 2 334 liter diesel. När detta uppdagades, ledde det till att chaufförens arbetsgivare omedelbart förlorade kontraktet med sin uppdragsgivare, Södra. Saken har även polisanmälts.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant