Klampen på. Det svenska företaget är inte misstänkt för något brott. Foto: Alexander Calmerfalk

Västeråsföretagets transportplaner grusades

Lettisk lastbil stoppades med 166 % överlast

Vid lunchtid förra fredagen stoppades ett ekipage i centrala Västerås där det pågår ett bygge. Bilen och föraren var från Lettland och fordonet var en 7,5-tons, äldre flakbil lastad med lite väl mycket mycket grus.


Bilinspektör Alexander Calmerfalk. 

Det blev omgående, på plats, stopp för vidare färd och bilinspektörerna Alexander Calmerfalk och Jonas Nordin började reda ut vem som var ansvarig för vad.
- Överlasten var 166 procent, berättar Calmerfalk. Det var ett mindre svenskt, Västeråsbaserat företag som genom ett lettiskt företag fått transporten i sin verksamhet genom ett antal led.

Han talade med ägaren till företaget, som inte är misstänkt för något brott, som berättade att de använt sig av utländsk arbetskraft i sina anläggningsarbeten. Chauffören hade motsvarande C1-behörighet och han utförde transporter från A till B enbart för det svenska företagets räkning.

Det finns vissa undantag när det gäller anläggningsarbete vilket gör bedömningen svårare, så Alexander Calmerfalk fick gräva djupt bland paragraferna.
- I och med att han endast körde grustransporter för en och samma uppdragsgivare och var inte ställd till allmänhetens förfogande för transporter, behövs ingen färdskrivare, så det vi konkret hade att ta på var överlasten samt att föraren saknade YKB, säger han.

Körkortet omhändertogs på plats och med sig fick föraren kopian på beslutet som gav honom 48 timmar att köra tillbaka till hemlandet, men inte förrän överlasten åtgärdats.

Det svenska företaget har även tidigare använt utländska hantverkare och ägaren hänvisade sin kontaktperson på företaget SVELET i Lettland, som också äger det aktuella fordonet.
- Det svenska företaget har även egna fordon och jag fick uppfattningen av att det inträffade verkligen handlade om okunskap om vilka regler som gäller i Sverige för utländska transportlösningar. Man hade inte tänkt hela vägen när man kommit på idén att använda även SVELET:s fordon i arbetet, säger Calmerfalk.

Företagsägaren fick av bilinspektören en omfattande beskrivning av vad som krävs för att anlita yrkesförare från andra länder, YKB, tillstånd och eventuella företagskontroller.

Om man inte är beredd att sätta sig in i och genomföra dessa regler, kanske man ska låta transporterna skötas av inhemska förare, tycker Calmerfalk.
- Han tog hårt på det inträffade och kände en press av att det kunde slå tillbaka på hans företag, säger Calmerfalk som fick känslan av att det nog inte blir fler upplägg av den sorten.

Eftersom överlasten inte tagits bort innan bilinspektörerna lämnade platsen, klampades fordonet. Klockan 20.15 på kvällen tog företaget kontakt med vakthavande som låste upp en då tom flakbil. Inga böter på plats, men det blev ett körkortsärende och förundersökningsledaren ska undersöka om det är fråga om vårdslöshet i trafik. Dessutom rapporterades föraren för att inte ha YKB.

Händelsen har dock väckt Alexander Calmerfalks intresse och han kommer att titta närmare på Västeråsföretaget för se hur deras verksamhet gällande transporter ser ut.
- Den lettiska bilen hade det svenska företagets logga på sidorna och körde konstant i Sverige. Det bröt mot vad jag är van vid att se och jag vill ha koll på om det kanske är en trend som börjat, något nytt undantag som utnyttjas och då gäller det att stämma i bäcken, avrundar den engagerade bilinspektören Alexander Calmerfalk.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 9 Juni 2017, kl 16:01
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Överlast, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Västerås

Regeringarna överens

Postnord får statligt miljardstöd

Idag har de danska och svenska regeringarna kommit överens om att stödja genomförandet av den nya produktionsmodellen för Postnords danska verksamhet (Post Danmark).

Polisen redovisar Yrkestrafikveckan:

Cabotagekontrollerna som bortblåsta i statistiken

Under vecka 41 satte polisen extra fokus på den tunga trafiken. Under den insatsen, som för övrigt pågick i hela EU, kontrollerades totalt närmare 1 200 lastbilar här i Sverige – och att kontrollerna behövdes, råder det inga tvivel om. Inför "Yrkestrafikveckan" talades det om att fokusera på cabotagetrafiken.
- Men i polisens summerande rapport finns det märkligt nog inte ens en kolumn för cabotage, konstaterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant