Klampen på. Det svenska företaget är inte misstänkt för något brott. Foto: Alexander Calmerfalk

Västeråsföretagets transportplaner grusades

Lettisk lastbil stoppades med 166 % överlast

Vid lunchtid förra fredagen stoppades ett ekipage i centrala Västerås där det pågår ett bygge. Bilen och föraren var från Lettland och fordonet var en 7,5-tons, äldre flakbil lastad med lite väl mycket mycket grus.


Bilinspektör Alexander Calmerfalk. 

Det blev omgående, på plats, stopp för vidare färd och bilinspektörerna Alexander Calmerfalk och Jonas Nordin började reda ut vem som var ansvarig för vad.
- Överlasten var 166 procent, berättar Calmerfalk. Det var ett mindre svenskt, Västeråsbaserat företag som genom ett lettiskt företag fått transporten i sin verksamhet genom ett antal led.

Han talade med ägaren till företaget, som inte är misstänkt för något brott, som berättade att de använt sig av utländsk arbetskraft i sina anläggningsarbeten. Chauffören hade motsvarande C1-behörighet och han utförde transporter från A till B enbart för det svenska företagets räkning.

Det finns vissa undantag när det gäller anläggningsarbete vilket gör bedömningen svårare, så Alexander Calmerfalk fick gräva djupt bland paragraferna.
- I och med att han endast körde grustransporter för en och samma uppdragsgivare och var inte ställd till allmänhetens förfogande för transporter, behövs ingen färdskrivare, så det vi konkret hade att ta på var överlasten samt att föraren saknade YKB, säger han.

Körkortet omhändertogs på plats och med sig fick föraren kopian på beslutet som gav honom 48 timmar att köra tillbaka till hemlandet, men inte förrän överlasten åtgärdats.

Det svenska företaget har även tidigare använt utländska hantverkare och ägaren hänvisade sin kontaktperson på företaget SVELET i Lettland, som också äger det aktuella fordonet.
- Det svenska företaget har även egna fordon och jag fick uppfattningen av att det inträffade verkligen handlade om okunskap om vilka regler som gäller i Sverige för utländska transportlösningar. Man hade inte tänkt hela vägen när man kommit på idén att använda även SVELET:s fordon i arbetet, säger Calmerfalk.

Företagsägaren fick av bilinspektören en omfattande beskrivning av vad som krävs för att anlita yrkesförare från andra länder, YKB, tillstånd och eventuella företagskontroller.

Om man inte är beredd att sätta sig in i och genomföra dessa regler, kanske man ska låta transporterna skötas av inhemska förare, tycker Calmerfalk.
- Han tog hårt på det inträffade och kände en press av att det kunde slå tillbaka på hans företag, säger Calmerfalk som fick känslan av att det nog inte blir fler upplägg av den sorten.

Eftersom överlasten inte tagits bort innan bilinspektörerna lämnade platsen, klampades fordonet. Klockan 20.15 på kvällen tog företaget kontakt med vakthavande som låste upp en då tom flakbil. Inga böter på plats, men det blev ett körkortsärende och förundersökningsledaren ska undersöka om det är fråga om vårdslöshet i trafik. Dessutom rapporterades föraren för att inte ha YKB.

Händelsen har dock väckt Alexander Calmerfalks intresse och han kommer att titta närmare på Västeråsföretaget för se hur deras verksamhet gällande transporter ser ut.
- Den lettiska bilen hade det svenska företagets logga på sidorna och körde konstant i Sverige. Det bröt mot vad jag är van vid att se och jag vill ha koll på om det kanske är en trend som börjat, något nytt undantag som utnyttjas och då gäller det att stämma i bäcken, avrundar den engagerade bilinspektören Alexander Calmerfalk.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 9 Juni 2017, kl 16:01
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Överlast, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Västerås

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Fuskande turkar blev av med sina dragbilar

Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

Ny USA-utställning i Atlanta

En helt ny lastbilsutställning, North America Commercial Vehicle Show, NACV, kommer att hållas den 25 - 28 september på Georgia World Congress Center i Atlanta, Georgia. Måndagen den 25 september är VIP-dag och öppen endast för deltagare som har fått en inbjudan från någon utställare. Mässan välkomnar sedan alla deltagare från tisdag den 26 september till och med torsdagen den 28 september.

Nacka Bilfrakt misstänks för grovt dataintrång

Åklagaren: ”Har stor betydelse för åkeribranschen”

Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Illa uppställda ekipage blockerade hela parkeringen

Kreiss visar ännu en gång att där de lägger hatten, där bor de. Politisk oförmåga bidrar till parkeringsproblemen, men OKQ8 på Hallandsås kan tänka sig ta kontakt med huvudkontoret för att bidra till en förbättring på sin parkering.

KRÖNIKA AV NETTE SCHÖLIN - TIA

Tänk om vi skulle bedriva ADR-transporter på samma sätt som regeringen driver Sverige?

Traditionell förvaltningskultur i transportsektorn Man skulle enligt Löfven kunna kalla det en helt vanlig dag i lastbilen.
Häng med...

Kattmatstransport riskerade välta på E6

”Betydande risk att ekipaget skulle lägga sig”

Vägbrottsgruppen i Helsingborg, eller "Roadcrime" som den kallas i folkmun, stoppade under måndagskvällen ett rumänskt ekipage lastat med ICA:s kattmat på väg på E6, från Helsingborg till Borås. Lasten ombord hade kalvat och kapellet buktade betänkligt åt vänster.
- Man ville ju inte gärna uppehålla sig allt för nära trailern. Det fanns en betydande risk att hela ekipaget skulle lägga sig på sidan, säger en av poliserna på plats.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant