Klampen på. Det svenska företaget är inte misstänkt för något brott. Foto: Alexander Calmerfalk

Västeråsföretagets transportplaner grusades

Lettisk lastbil stoppades med 166 % överlast

Vid lunchtid förra fredagen stoppades ett ekipage i centrala Västerås där det pågår ett bygge. Bilen och föraren var från Lettland och fordonet var en 7,5-tons, äldre flakbil lastad med lite väl mycket mycket grus.


Bilinspektör Alexander Calmerfalk. 

Det blev omgående, på plats, stopp för vidare färd och bilinspektörerna Alexander Calmerfalk och Jonas Nordin började reda ut vem som var ansvarig för vad.
- Överlasten var 166 procent, berättar Calmerfalk. Det var ett mindre svenskt, Västeråsbaserat företag som genom ett lettiskt företag fått transporten i sin verksamhet genom ett antal led.

Han talade med ägaren till företaget, som inte är misstänkt för något brott, som berättade att de använt sig av utländsk arbetskraft i sina anläggningsarbeten. Chauffören hade motsvarande C1-behörighet och han utförde transporter från A till B enbart för det svenska företagets räkning.

Det finns vissa undantag när det gäller anläggningsarbete vilket gör bedömningen svårare, så Alexander Calmerfalk fick gräva djupt bland paragraferna.
- I och med att han endast körde grustransporter för en och samma uppdragsgivare och var inte ställd till allmänhetens förfogande för transporter, behövs ingen färdskrivare, så det vi konkret hade att ta på var överlasten samt att föraren saknade YKB, säger han.

Körkortet omhändertogs på plats och med sig fick föraren kopian på beslutet som gav honom 48 timmar att köra tillbaka till hemlandet, men inte förrän överlasten åtgärdats.

Det svenska företaget har även tidigare använt utländska hantverkare och ägaren hänvisade sin kontaktperson på företaget SVELET i Lettland, som också äger det aktuella fordonet.
- Det svenska företaget har även egna fordon och jag fick uppfattningen av att det inträffade verkligen handlade om okunskap om vilka regler som gäller i Sverige för utländska transportlösningar. Man hade inte tänkt hela vägen när man kommit på idén att använda även SVELET:s fordon i arbetet, säger Calmerfalk.

Företagsägaren fick av bilinspektören en omfattande beskrivning av vad som krävs för att anlita yrkesförare från andra länder, YKB, tillstånd och eventuella företagskontroller.

Om man inte är beredd att sätta sig in i och genomföra dessa regler, kanske man ska låta transporterna skötas av inhemska förare, tycker Calmerfalk.
- Han tog hårt på det inträffade och kände en press av att det kunde slå tillbaka på hans företag, säger Calmerfalk som fick känslan av att det nog inte blir fler upplägg av den sorten.

Eftersom överlasten inte tagits bort innan bilinspektörerna lämnade platsen, klampades fordonet. Klockan 20.15 på kvällen tog företaget kontakt med vakthavande som låste upp en då tom flakbil. Inga böter på plats, men det blev ett körkortsärende och förundersökningsledaren ska undersöka om det är fråga om vårdslöshet i trafik. Dessutom rapporterades föraren för att inte ha YKB.

Händelsen har dock väckt Alexander Calmerfalks intresse och han kommer att titta närmare på Västeråsföretaget för se hur deras verksamhet gällande transporter ser ut.
- Den lettiska bilen hade det svenska företagets logga på sidorna och körde konstant i Sverige. Det bröt mot vad jag är van vid att se och jag vill ha koll på om det kanske är en trend som börjat, något nytt undantag som utnyttjas och då gäller det att stämma i bäcken, avrundar den engagerade bilinspektören Alexander Calmerfalk.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 9 Juni 2017, kl 16:01
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Överlast, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Västerås

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant