Slutkört. Dragbilen kopplades loss från trailern och speditören fick greja en ny. Föraren sitter i förvar i häktet och lastbilsnycklarna ligger i byrålådan hos polisen i Göteborg.

Vistades olagligt i Schengen

Makedonsk chaufför utvisas från Sverige

På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.

Syftet med de gemensamma kontrollerna myndigheterna emellan, är i grund och botten att förhindra att icke EU-medborgare försöker ta sig ombord på fartyg till England. Ett tilltag som inte är alldeles ovanligt i Göteborg. Ett 150-tal sådana fall uppdagades under förra året.
- Till exempel skannar tullen lastbilsekipagen för att se om någon obehörig har tagit sig ombord, förklarar Kjell Andersson.

Ett av ekipagen som idag stoppades för kontroll bestod av en bulgarisk dragbil och en trailer registrerad i Holland. Föraren är från Makedonien och ombord fanns stora, tunga pappersrullar som stod upp på flaket.
- Vi konstaterade att godset saknade all form av lastsäkring. Föraren hade dessutom brutit mot kör- och vilotidsreglerna.

Det blev 6 500 kronor i böter och chauffören skrev under föreläggandet.

Men det skulle visa sig att historien hade ett andra kapitel.
- Gränspolisen och vi trafikpoliser jobbar parallellt under de här kontrollerna. Vi kontrollerar bland annat fordonen, körkort, kör- och vilotider, lastsäkring och eventuella cabotage- och kombitransporter, förklarar Kjell Andersson.

I rummet bredvid Kjell och hans kollegor jobbar gränspolisen med att följa upp de personer som figurerar i kontrollen.
- De upptäckte då att den makedonske föraren som vi hade stoppat, vistades olagligt i EU. Eller inom Schengenområdet, rättare sagt

Enligt EU-förordningen (EG) nr 810/2009 och den nationella utlänningslagstiftningen, får en icke EU-medborgare uppehålla sig inom Schengenområdet i maximalt 90 dagar i följd under en 180-dagarspersiod.
- Det konstaterades att den här chauffören hade vistats i Schengenområdet i 120 dagar.

Mannen har nu tagits i förvar av gränspolisen och kontakter har tagits med Migrationsverket. Men då det hos Migrationsverket råder platsbrist, fick han istället följa med till häktet, där han nu sitter i avvaktan på hemtransport. Något som den svenska staten kommer att ombesörja. Men när hemtransporten kommer att ske, kan inte Kjell svara på.

Om chauffören kommer att betala sina böter står just nu skrivet i stjärnorna.

Även i förra veckan utförde de tre myndigheterna likadana kontroller.
- Då hade vi faktiskt två likadana ärenden. Det ena handlade om en chaufför från Serbien och det andra om en från Makedonien, berättar Kjell och tillägger att han och hans kollegor har lärt sig något nytt.

- Att kontrollera hur länge förare som kommer från länder utanför Schengen har vistats i området. Det är en ny infallsvinkel, konstaterar Kjell Andersson.

Det administrativa arbetet runt ett utlänningsärende är otrampad mark för trafikpolisen. Åtminstone i Kjells region. Men det finns en lösning på det problemet.
- Vi vet ju hur vi ska kontrollera passen och vi kan ju alltid kontakta våra kollegor på gränspolisen om vi behöver assistans.

Vad hände då mer papperstransporten? Dragbilen kopplade av trailern och speditören fick i uppgift att skaffa fram en ny bil med laglig chaufför - och med kunskap om lastsäkring. Det bulgariska åkeriet måste skicka upp en annan chaufför att hämta dragbilen vars nycklar ligger på polishuset i Göteborg.

Chauffören reser hem på den svenska statens bekostnad och förbjuds sedan att resa in i Schengenområdet under de närmsta två åren...

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 13 Juni 2017, kl 17:59
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Gränspolisen, Kör- och vilotider, Lastsäkring, Region Väst, Schengen, Trafikpolisen, Tullen, Utlänningsärende

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant