Slutkört. Dragbilen kopplades loss från trailern och speditören fick greja en ny. Föraren sitter i förvar i häktet och lastbilsnycklarna ligger i byrålådan hos polisen i Göteborg.

Vistades olagligt i Schengen

Makedonsk chaufför utvisas från Sverige

På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.

Syftet med de gemensamma kontrollerna myndigheterna emellan, är i grund och botten att förhindra att icke EU-medborgare försöker ta sig ombord på fartyg till England. Ett tilltag som inte är alldeles ovanligt i Göteborg. Ett 150-tal sådana fall uppdagades under förra året.
- Till exempel skannar tullen lastbilsekipagen för att se om någon obehörig har tagit sig ombord, förklarar Kjell Andersson.

Ett av ekipagen som idag stoppades för kontroll bestod av en bulgarisk dragbil och en trailer registrerad i Holland. Föraren är från Makedonien och ombord fanns stora, tunga pappersrullar som stod upp på flaket.
- Vi konstaterade att godset saknade all form av lastsäkring. Föraren hade dessutom brutit mot kör- och vilotidsreglerna.

Det blev 6 500 kronor i böter och chauffören skrev under föreläggandet.

Men det skulle visa sig att historien hade ett andra kapitel.
- Gränspolisen och vi trafikpoliser jobbar parallellt under de här kontrollerna. Vi kontrollerar bland annat fordonen, körkort, kör- och vilotider, lastsäkring och eventuella cabotage- och kombitransporter, förklarar Kjell Andersson.

I rummet bredvid Kjell och hans kollegor jobbar gränspolisen med att följa upp de personer som figurerar i kontrollen.
- De upptäckte då att den makedonske föraren som vi hade stoppat, vistades olagligt i EU. Eller inom Schengenområdet, rättare sagt

Enligt EU-förordningen (EG) nr 810/2009 och den nationella utlänningslagstiftningen, får en icke EU-medborgare uppehålla sig inom Schengenområdet i maximalt 90 dagar i följd under en 180-dagarspersiod.
- Det konstaterades att den här chauffören hade vistats i Schengenområdet i 120 dagar.

Mannen har nu tagits i förvar av gränspolisen och kontakter har tagits med Migrationsverket. Men då det hos Migrationsverket råder platsbrist, fick han istället följa med till häktet, där han nu sitter i avvaktan på hemtransport. Något som den svenska staten kommer att ombesörja. Men när hemtransporten kommer att ske, kan inte Kjell svara på.

Om chauffören kommer att betala sina böter står just nu skrivet i stjärnorna.

Även i förra veckan utförde de tre myndigheterna likadana kontroller.
- Då hade vi faktiskt två likadana ärenden. Det ena handlade om en chaufför från Serbien och det andra om en från Makedonien, berättar Kjell och tillägger att han och hans kollegor har lärt sig något nytt.

- Att kontrollera hur länge förare som kommer från länder utanför Schengen har vistats i området. Det är en ny infallsvinkel, konstaterar Kjell Andersson.

Det administrativa arbetet runt ett utlänningsärende är otrampad mark för trafikpolisen. Åtminstone i Kjells region. Men det finns en lösning på det problemet.
- Vi vet ju hur vi ska kontrollera passen och vi kan ju alltid kontakta våra kollegor på gränspolisen om vi behöver assistans.

Vad hände då mer papperstransporten? Dragbilen kopplade av trailern och speditören fick i uppgift att skaffa fram en ny bil med laglig chaufför - och med kunskap om lastsäkring. Det bulgariska åkeriet måste skicka upp en annan chaufför att hämta dragbilen vars nycklar ligger på polishuset i Göteborg.

Chauffören reser hem på den svenska statens bekostnad och förbjuds sedan att resa in i Schengenområdet under de närmsta två åren...

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 13 Juni 2017, kl 17:59
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Gränspolisen, Kör- och vilotider, Lastsäkring, Region Väst, Schengen, Trafikpolisen, Tullen, Utlänningsärende

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant