Slutkört. Dragbilen kopplades loss från trailern och speditören fick greja en ny. Föraren sitter i förvar i häktet och lastbilsnycklarna ligger i byrålådan hos polisen i Göteborg.

Vistades olagligt i Schengen

Makedonsk chaufför utvisas från Sverige

På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.

Syftet med de gemensamma kontrollerna myndigheterna emellan, är i grund och botten att förhindra att icke EU-medborgare försöker ta sig ombord på fartyg till England. Ett tilltag som inte är alldeles ovanligt i Göteborg. Ett 150-tal sådana fall uppdagades under förra året.
- Till exempel skannar tullen lastbilsekipagen för att se om någon obehörig har tagit sig ombord, förklarar Kjell Andersson.

Ett av ekipagen som idag stoppades för kontroll bestod av en bulgarisk dragbil och en trailer registrerad i Holland. Föraren är från Makedonien och ombord fanns stora, tunga pappersrullar som stod upp på flaket.
- Vi konstaterade att godset saknade all form av lastsäkring. Föraren hade dessutom brutit mot kör- och vilotidsreglerna.

Det blev 6 500 kronor i böter och chauffören skrev under föreläggandet.

Men det skulle visa sig att historien hade ett andra kapitel.
- Gränspolisen och vi trafikpoliser jobbar parallellt under de här kontrollerna. Vi kontrollerar bland annat fordonen, körkort, kör- och vilotider, lastsäkring och eventuella cabotage- och kombitransporter, förklarar Kjell Andersson.

I rummet bredvid Kjell och hans kollegor jobbar gränspolisen med att följa upp de personer som figurerar i kontrollen.
- De upptäckte då att den makedonske föraren som vi hade stoppat, vistades olagligt i EU. Eller inom Schengenområdet, rättare sagt

Enligt EU-förordningen (EG) nr 810/2009 och den nationella utlänningslagstiftningen, får en icke EU-medborgare uppehålla sig inom Schengenområdet i maximalt 90 dagar i följd under en 180-dagarspersiod.
- Det konstaterades att den här chauffören hade vistats i Schengenområdet i 120 dagar.

Mannen har nu tagits i förvar av gränspolisen och kontakter har tagits med Migrationsverket. Men då det hos Migrationsverket råder platsbrist, fick han istället följa med till häktet, där han nu sitter i avvaktan på hemtransport. Något som den svenska staten kommer att ombesörja. Men när hemtransporten kommer att ske, kan inte Kjell svara på.

Om chauffören kommer att betala sina böter står just nu skrivet i stjärnorna.

Även i förra veckan utförde de tre myndigheterna likadana kontroller.
- Då hade vi faktiskt två likadana ärenden. Det ena handlade om en chaufför från Serbien och det andra om en från Makedonien, berättar Kjell och tillägger att han och hans kollegor har lärt sig något nytt.

- Att kontrollera hur länge förare som kommer från länder utanför Schengen har vistats i området. Det är en ny infallsvinkel, konstaterar Kjell Andersson.

Det administrativa arbetet runt ett utlänningsärende är otrampad mark för trafikpolisen. Åtminstone i Kjells region. Men det finns en lösning på det problemet.
- Vi vet ju hur vi ska kontrollera passen och vi kan ju alltid kontakta våra kollegor på gränspolisen om vi behöver assistans.

Vad hände då mer papperstransporten? Dragbilen kopplade av trailern och speditören fick i uppgift att skaffa fram en ny bil med laglig chaufför - och med kunskap om lastsäkring. Det bulgariska åkeriet måste skicka upp en annan chaufför att hämta dragbilen vars nycklar ligger på polishuset i Göteborg.

Chauffören reser hem på den svenska statens bekostnad och förbjuds sedan att resa in i Schengenområdet under de närmsta två åren...

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 13 Juni 2017, kl 17:59
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Gränspolisen, Kör- och vilotider, Lastsäkring, Region Väst, Schengen, Trafikpolisen, Tullen, Utlänningsärende

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Fuskande turkar blev av med sina dragbilar

Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

Ny USA-utställning i Atlanta

En helt ny lastbilsutställning, North America Commercial Vehicle Show, NACV, kommer att hållas den 25 - 28 september på Georgia World Congress Center i Atlanta, Georgia. Måndagen den 25 september är VIP-dag och öppen endast för deltagare som har fått en inbjudan från någon utställare. Mässan välkomnar sedan alla deltagare från tisdag den 26 september till och med torsdagen den 28 september.

Nacka Bilfrakt misstänks för grovt dataintrång

Åklagaren: ”Har stor betydelse för åkeribranschen”

Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Illa uppställda ekipage blockerade hela parkeringen

Kreiss visar ännu en gång att där de lägger hatten, där bor de. Politisk oförmåga bidrar till parkeringsproblemen, men OKQ8 på Hallandsås kan tänka sig ta kontakt med huvudkontoret för att bidra till en förbättring på sin parkering.

KRÖNIKA AV NETTE SCHÖLIN - TIA

Tänk om vi skulle bedriva ADR-transporter på samma sätt som regeringen driver Sverige?

Traditionell förvaltningskultur i transportsektorn Man skulle enligt Löfven kunna kalla det en helt vanlig dag i lastbilen.
Häng med...

Kattmatstransport riskerade välta på E6

”Betydande risk att ekipaget skulle lägga sig”

Vägbrottsgruppen i Helsingborg, eller "Roadcrime" som den kallas i folkmun, stoppade under måndagskvällen ett rumänskt ekipage lastat med ICA:s kattmat på väg på E6, från Helsingborg till Borås. Lasten ombord hade kalvat och kapellet buktade betänkligt åt vänster.
- Man ville ju inte gärna uppehålla sig allt för nära trailern. Det fanns en betydande risk att hela ekipaget skulle lägga sig på sidan, säger en av poliserna på plats.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant