Slutkört. Dragbilen kopplades loss från trailern och speditören fick greja en ny. Föraren sitter i förvar i häktet och lastbilsnycklarna ligger i byrålådan hos polisen i Göteborg.

Vistades olagligt i Schengen

Makedonsk chaufför utvisas från Sverige

På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.

Syftet med de gemensamma kontrollerna myndigheterna emellan, är i grund och botten att förhindra att icke EU-medborgare försöker ta sig ombord på fartyg till England. Ett tilltag som inte är alldeles ovanligt i Göteborg. Ett 150-tal sådana fall uppdagades under förra året.
- Till exempel skannar tullen lastbilsekipagen för att se om någon obehörig har tagit sig ombord, förklarar Kjell Andersson.

Ett av ekipagen som idag stoppades för kontroll bestod av en bulgarisk dragbil och en trailer registrerad i Holland. Föraren är från Makedonien och ombord fanns stora, tunga pappersrullar som stod upp på flaket.
- Vi konstaterade att godset saknade all form av lastsäkring. Föraren hade dessutom brutit mot kör- och vilotidsreglerna.

Det blev 6 500 kronor i böter och chauffören skrev under föreläggandet.

Men det skulle visa sig att historien hade ett andra kapitel.
- Gränspolisen och vi trafikpoliser jobbar parallellt under de här kontrollerna. Vi kontrollerar bland annat fordonen, körkort, kör- och vilotider, lastsäkring och eventuella cabotage- och kombitransporter, förklarar Kjell Andersson.

I rummet bredvid Kjell och hans kollegor jobbar gränspolisen med att följa upp de personer som figurerar i kontrollen.
- De upptäckte då att den makedonske föraren som vi hade stoppat, vistades olagligt i EU. Eller inom Schengenområdet, rättare sagt

Enligt EU-förordningen (EG) nr 810/2009 och den nationella utlänningslagstiftningen, får en icke EU-medborgare uppehålla sig inom Schengenområdet i maximalt 90 dagar i följd under en 180-dagarspersiod.
- Det konstaterades att den här chauffören hade vistats i Schengenområdet i 120 dagar.

Mannen har nu tagits i förvar av gränspolisen och kontakter har tagits med Migrationsverket. Men då det hos Migrationsverket råder platsbrist, fick han istället följa med till häktet, där han nu sitter i avvaktan på hemtransport. Något som den svenska staten kommer att ombesörja. Men när hemtransporten kommer att ske, kan inte Kjell svara på.

Om chauffören kommer att betala sina böter står just nu skrivet i stjärnorna.

Även i förra veckan utförde de tre myndigheterna likadana kontroller.
- Då hade vi faktiskt två likadana ärenden. Det ena handlade om en chaufför från Serbien och det andra om en från Makedonien, berättar Kjell och tillägger att han och hans kollegor har lärt sig något nytt.

- Att kontrollera hur länge förare som kommer från länder utanför Schengen har vistats i området. Det är en ny infallsvinkel, konstaterar Kjell Andersson.

Det administrativa arbetet runt ett utlänningsärende är otrampad mark för trafikpolisen. Åtminstone i Kjells region. Men det finns en lösning på det problemet.
- Vi vet ju hur vi ska kontrollera passen och vi kan ju alltid kontakta våra kollegor på gränspolisen om vi behöver assistans.

Vad hände då mer papperstransporten? Dragbilen kopplade av trailern och speditören fick i uppgift att skaffa fram en ny bil med laglig chaufför - och med kunskap om lastsäkring. Det bulgariska åkeriet måste skicka upp en annan chaufför att hämta dragbilen vars nycklar ligger på polishuset i Göteborg.

Chauffören reser hem på den svenska statens bekostnad och förbjuds sedan att resa in i Schengenområdet under de närmsta två åren...

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 13 Juni 2017, kl 17:59
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Gränspolisen, Kör- och vilotider, Lastsäkring, Region Väst, Schengen, Trafikpolisen, Tullen, Utlänningsärende

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant