Thomas Morell, tidigare moderat, numera sverigedemokrat med siktet inställt på trafikutskottet. Foto: Tommy Holl, arkivbild

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Många har genom åren fått sina fiskar varma av Thomas Morell när han retoriskt dragit kläderna av både myndigheter och politiker i debatter om vägtransportfrågor. I synnerhet i diskussionerna kring den snedvridna konkurrenssituationen som idag drabbar stora delar av svensk åkerinäring.

Morell är öppet kritisk till hur landets politiker hanterar vägtransportfrågorna idag.
- Åkerinäringens situation har ju normaliserats. Och ingen gör något, man sitter tyst som en mus i ett hörn.

Detta vill han ändra på.
- Till exempel måste det till en polisorganisation som kan hålla buset i schack. Landets åkerier behöver politiker som står upp för transportfrågorna och det tänker jag se till att så sker.

Ett par myndigheter som ofta har stått i skottgluggen för Morell är Åklagarmyndigheten och Transportstyrelsen. Oskäliga sanktionsavgifter för ”bagatellartade fel” har länge stört honom. Detta samtidigt som systematiskt fuskande har renderat i blygsamma sanktionsavgifter.
- Böter och sanktionsavgifter för de som bryter mot regelverket är löjligt små. När det är fråga om utländska fordon och förare vill säga. Det finns till och med åklagare som lägger ner även solklara fall, med hänvisning till att den misstänkte har en utomnordisk adress.

Annat är det för svenska förare och åkeriägare, tillägger Thomas Morell.
- Där klappar myndigheterna till med det tunga artilleriet direkt utan någon som helst urskiljning och man driver frågan ända upp i högsta instans.

- Jag säger inte att svenska förare och åkeriägare ska vara straffimmuna, men de ska åtminstone inte straffas hårdare än utifrån kommande aktörer som bryter mot regelverket. Likhet inför lagen. Svårare än så är det inte och detta kommer jag att jobba hårt för att få övriga politiker att förstå om jag får chansen att komma in i trafikutskottet.

- De kriminella nätverk som agerar inom transportnäringen har också kopplingar till annan brottslig verksamhet. Här måste politiken agera kraftfullt för att förhindra att det skapas parallella strukturer i samhället.

Inför valet 2014 anordnade tidningen Proffs en politisk debatt i samband med Stockholm Truck Meet, som den gången hölls på Stockholmsmässan. Där kunde vi bland annat höra hur den nuvarande inrikesministern Anders Ygeman (S) röt till och lovade ”klampning på riktigt” och ”ordning och reda i transportbranschen”, om S kom till makten.

Vad gäller klampningen, har inget hänt sedan dess. Och om det finns någon som menar att vi har fått ”ordning och reda” i branschen, räck upp handen nu.

Thomas Morells retorik är snarlik Ygemans från 2014. Om du får en plats i trafikutskottet, kan väljarna lita på att du har kvar din kämpaglöd efter valet 2018?
- Självklart, blir Morells korta men bestämda svar.

- Jag ser fram mot att få rulla igång valrörelsen och placera lag och ordning högt upp på agendan, tillägger han.

Thomas Morell har ett förflutet inom trafikpolisen. Mellan åren 1996 och 2007 arbetade han som bilinspektör i nuvarande Region Väst. Han har därefter varit regionchef för Sveriges Åkeriföretag, SÅ, Skaraborg. För cirka ett år sedan försvann han plötsligt från den posten och blev istället sakkunnig inom yrkestrafik hos SÅ.

Morells partibyte väcker så klart frågor. Vad ledde fram till ditt beslut?
- Jag störs av att det pratas en massa om ”ambitioner”, men oftast stannar det just vid ambitioner. Uppenbart saknas nyckeln till verkstaden, både hos nuvarande och förra regeringen. Det måste bli resultat i de frågor branschen kämpat med i så många år.

- När sedan moderaterna agerar för en ökad liberalisering av cabotaget, då var det droppen som fick bägaren att rinna över.

Kommer du att jobba kvar hos SÅ?
- Givetvis arbetar jag vidare med mina normala arbetsuppgifter, åtminstone fram till valet. Lyckas jag komma in i riksdagen blir ju väljarna mina uppdragsgivare och då blir det fullt fokus på de frågor som jag gick till val på.

- Nu är det fullt fokus på att nå det målet för att göra skillnad i rättsfrågor och åkerinäringens frågor. Jag hoppas givetvis på ett förtroende från väljarna, avslutar Thomas Morell.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 21 Juni 2017, kl 11:42
Kategori: Nyhet
Taggar: Moderaterna, Schysta villkor, Sverigedemokraterna, Thomas Morell, Trafikutskottet

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen – och inte minst – var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant