Thomas Morell, tidigare moderat, numera sverigedemokrat med siktet inställt på trafikutskottet. Foto: Tommy Holl, arkivbild

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Många har genom åren fått sina fiskar varma av Thomas Morell när han retoriskt dragit kläderna av både myndigheter och politiker i debatter om vägtransportfrågor. I synnerhet i diskussionerna kring den snedvridna konkurrenssituationen som idag drabbar stora delar av svensk åkerinäring.

Morell är öppet kritisk till hur landets politiker hanterar vägtransportfrågorna idag.
- Åkerinäringens situation har ju normaliserats. Och ingen gör något, man sitter tyst som en mus i ett hörn.

Detta vill han ändra på.
- Till exempel måste det till en polisorganisation som kan hålla buset i schack. Landets åkerier behöver politiker som står upp för transportfrågorna och det tänker jag se till att så sker.

Ett par myndigheter som ofta har stått i skottgluggen för Morell är Åklagarmyndigheten och Transportstyrelsen. Oskäliga sanktionsavgifter för ”bagatellartade fel” har länge stört honom. Detta samtidigt som systematiskt fuskande har renderat i blygsamma sanktionsavgifter.
- Böter och sanktionsavgifter för de som bryter mot regelverket är löjligt små. När det är fråga om utländska fordon och förare vill säga. Det finns till och med åklagare som lägger ner även solklara fall, med hänvisning till att den misstänkte har en utomnordisk adress.

Annat är det för svenska förare och åkeriägare, tillägger Thomas Morell.
- Där klappar myndigheterna till med det tunga artilleriet direkt utan någon som helst urskiljning och man driver frågan ända upp i högsta instans.

- Jag säger inte att svenska förare och åkeriägare ska vara straffimmuna, men de ska åtminstone inte straffas hårdare än utifrån kommande aktörer som bryter mot regelverket. Likhet inför lagen. Svårare än så är det inte och detta kommer jag att jobba hårt för att få övriga politiker att förstå om jag får chansen att komma in i trafikutskottet.

- De kriminella nätverk som agerar inom transportnäringen har också kopplingar till annan brottslig verksamhet. Här måste politiken agera kraftfullt för att förhindra att det skapas parallella strukturer i samhället.

Inför valet 2014 anordnade tidningen Proffs en politisk debatt i samband med Stockholm Truck Meet, som den gången hölls på Stockholmsmässan. Där kunde vi bland annat höra hur den nuvarande inrikesministern Anders Ygeman (S) röt till och lovade ”klampning på riktigt” och ”ordning och reda i transportbranschen”, om S kom till makten.

Vad gäller klampningen, har inget hänt sedan dess. Och om det finns någon som menar att vi har fått ”ordning och reda” i branschen, räck upp handen nu.

Thomas Morells retorik är snarlik Ygemans från 2014. Om du får en plats i trafikutskottet, kan väljarna lita på att du har kvar din kämpaglöd efter valet 2018?
- Självklart, blir Morells korta men bestämda svar.

- Jag ser fram mot att få rulla igång valrörelsen och placera lag och ordning högt upp på agendan, tillägger han.

Thomas Morell har ett förflutet inom trafikpolisen. Mellan åren 1996 och 2007 arbetade han som bilinspektör i nuvarande Region Väst. Han har därefter varit regionchef för Sveriges Åkeriföretag, SÅ, Skaraborg. För cirka ett år sedan försvann han plötsligt från den posten och blev istället sakkunnig inom yrkestrafik hos SÅ.

Morells partibyte väcker så klart frågor. Vad ledde fram till ditt beslut?
- Jag störs av att det pratas en massa om ”ambitioner”, men oftast stannar det just vid ambitioner. Uppenbart saknas nyckeln till verkstaden, både hos nuvarande och förra regeringen. Det måste bli resultat i de frågor branschen kämpat med i så många år.

- När sedan moderaterna agerar för en ökad liberalisering av cabotaget, då var det droppen som fick bägaren att rinna över.

Kommer du att jobba kvar hos SÅ?
- Givetvis arbetar jag vidare med mina normala arbetsuppgifter, åtminstone fram till valet. Lyckas jag komma in i riksdagen blir ju väljarna mina uppdragsgivare och då blir det fullt fokus på de frågor som jag gick till val på.

- Nu är det fullt fokus på att nå det målet för att göra skillnad i rättsfrågor och åkerinäringens frågor. Jag hoppas givetvis på ett förtroende från väljarna, avslutar Thomas Morell.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 21 Juni 2017, kl 11:42
Kategori: Nyhet
Taggar: Moderaterna, Schysta villkor, Sverigedemokraterna, Thomas Morell, Trafikutskottet

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant