Thomas Morell, tidigare moderat, numera sverigedemokrat med siktet inställt på trafikutskottet. Fotograf: Tommy Holl, arkivbild Thomas Morell, tidigare moderat, numera sverigedemokrat med siktet inställt på trafikutskottet. Fotograf: Tommy Holl, arkivbild

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte ? och en känd röst ? i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Många har genom åren fått sina fiskar varma av Thomas Morell när han retoriskt dragit kläderna av både myndigheter och politiker i debatter om vägtransportfrågor. I synnerhet i diskussionerna kring den snedvridna konkurrenssituationen som idag drabbar stora delar av svensk åkerinäring.

Morell är öppet kritisk till hur landets politiker hanterar vägtransportfrågorna idag.
– Åkerinäringens situation har ju normaliserats. Och ingen gör något, man sitter tyst som en mus i ett hörn.

Detta vill han ändra på.
– Till exempel måste det till en polisorganisation som kan hålla buset i schack. Landets åkerier behöver politiker som står upp för transportfrågorna och det tänker jag se till att så sker.

Ett par myndigheter som ofta har stått i skottgluggen för Morell är Åklagarmyndigheten och Transportstyrelsen. Oskäliga sanktionsavgifter för ”bagatellartade fel” har länge stört honom. Detta samtidigt som systematiskt fuskande har renderat i blygsamma sanktionsavgifter.
– Böter och sanktionsavgifter för de som bryter mot regelverket är löjligt små. När det är fråga om utländska fordon och förare vill säga. Det finns till och med åklagare som lägger ner även solklara fall, med hänvisning till att den misstänkte har en utomnordisk adress.

Annat är det för svenska förare och åkeriägare, tillägger Thomas Morell.
– Där klappar myndigheterna till med det tunga artilleriet direkt utan någon som helst urskiljning och man driver frågan ända upp i högsta instans.

– Jag säger inte att svenska förare och åkeriägare ska vara straffimmuna, men de ska åtminstone inte straffas hårdare än utifrån kommande aktörer som bryter mot regelverket. Likhet inför lagen. Svårare än så är det inte och detta kommer jag att jobba hårt för att få övriga politiker att förstå om jag får chansen att komma in i trafikutskottet.

– De kriminella nätverk som agerar inom transportnäringen har också kopplingar till annan brottslig verksamhet. Här måste politiken agera kraftfullt för att förhindra att det skapas parallella strukturer i samhället.

Inför valet 2014 anordnade tidningen Proffs en politisk debatt i samband med Stockholm Truck Meet, som den gången hölls på Stockholmsmässan. Där kunde vi bland annat höra hur den nuvarande inrikesministern Anders Ygeman (S) röt till och lovade ”klampning på riktigt” och ”ordning och reda i transportbranschen”, om S kom till makten.

Vad gäller klampningen, har inget hänt sedan dess. Och om det finns någon som menar att vi har fått ”ordning och reda” i branschen, räck upp handen nu.

Thomas Morells retorik är snarlik Ygemans från 2014. Om du får en plats i trafikutskottet, kan väljarna lita på att du har kvar din kämpaglöd efter valet 2018?
– Självklart, blir Morells korta men bestämda svar.

– Jag ser fram mot att få rulla igång valrörelsen och placera lag och ordning högt upp på agendan, tillägger han.

Thomas Morell har ett förflutet inom trafikpolisen. Mellan åren 1996 och 2007 arbetade han som bilinspektör i nuvarande Region Väst. Han har därefter varit regionchef för Sveriges Åkeriföretag, SÅ, Skaraborg. För cirka ett år sedan försvann han plötsligt från den posten och blev istället sakkunnig inom yrkestrafik hos SÅ.

Morells partibyte väcker så klart frågor. Vad ledde fram till ditt beslut?
– Jag störs av att det pratas en massa om ”ambitioner”, men oftast stannar det just vid ambitioner. Uppenbart saknas nyckeln till verkstaden, både hos nuvarande och förra regeringen. Det måste bli resultat i de frågor branschen kämpat med i så många år.

– När sedan moderaterna agerar för en ökad liberalisering av cabotaget, då var det droppen som fick bägaren att rinna över.

Kommer du att jobba kvar hos SÅ?
– Givetvis arbetar jag vidare med mina normala arbetsuppgifter, åtminstone fram till valet. Lyckas jag komma in i riksdagen blir ju väljarna mina uppdragsgivare och då blir det fullt fokus på de frågor som jag gick till val på.

– Nu är det fullt fokus på att nå det målet för att göra skillnad i rättsfrågor och åkerinäringens frågor. Jag hoppas givetvis på ett förtroende från väljarna, avslutar Thomas Morell.

Om artikeln

Publicerad: 2017-06-21 11:42
Kategori: Nyheter
Taggar: Moderaterna Schysta villkor Sverigedemokraterna Thomas Morell Trafikutskottet