Thomas Morell, tidigare moderat, numera sverigedemokrat med siktet inställt på trafikutskottet. Foto: Tommy Holl, arkivbild

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Många har genom åren fått sina fiskar varma av Thomas Morell när han retoriskt dragit kläderna av både myndigheter och politiker i debatter om vägtransportfrågor. I synnerhet i diskussionerna kring den snedvridna konkurrenssituationen som idag drabbar stora delar av svensk åkerinäring.

Morell är öppet kritisk till hur landets politiker hanterar vägtransportfrågorna idag.
- Åkerinäringens situation har ju normaliserats. Och ingen gör något, man sitter tyst som en mus i ett hörn.

Detta vill han ändra på.
- Till exempel måste det till en polisorganisation som kan hålla buset i schack. Landets åkerier behöver politiker som står upp för transportfrågorna och det tänker jag se till att så sker.

Ett par myndigheter som ofta har stått i skottgluggen för Morell är Åklagarmyndigheten och Transportstyrelsen. Oskäliga sanktionsavgifter för ”bagatellartade fel” har länge stört honom. Detta samtidigt som systematiskt fuskande har renderat i blygsamma sanktionsavgifter.
- Böter och sanktionsavgifter för de som bryter mot regelverket är löjligt små. När det är fråga om utländska fordon och förare vill säga. Det finns till och med åklagare som lägger ner även solklara fall, med hänvisning till att den misstänkte har en utomnordisk adress.

Annat är det för svenska förare och åkeriägare, tillägger Thomas Morell.
- Där klappar myndigheterna till med det tunga artilleriet direkt utan någon som helst urskiljning och man driver frågan ända upp i högsta instans.

- Jag säger inte att svenska förare och åkeriägare ska vara straffimmuna, men de ska åtminstone inte straffas hårdare än utifrån kommande aktörer som bryter mot regelverket. Likhet inför lagen. Svårare än så är det inte och detta kommer jag att jobba hårt för att få övriga politiker att förstå om jag får chansen att komma in i trafikutskottet.

- De kriminella nätverk som agerar inom transportnäringen har också kopplingar till annan brottslig verksamhet. Här måste politiken agera kraftfullt för att förhindra att det skapas parallella strukturer i samhället.

Inför valet 2014 anordnade tidningen Proffs en politisk debatt i samband med Stockholm Truck Meet, som den gången hölls på Stockholmsmässan. Där kunde vi bland annat höra hur den nuvarande inrikesministern Anders Ygeman (S) röt till och lovade ”klampning på riktigt” och ”ordning och reda i transportbranschen”, om S kom till makten.

Vad gäller klampningen, har inget hänt sedan dess. Och om det finns någon som menar att vi har fått ”ordning och reda” i branschen, räck upp handen nu.

Thomas Morells retorik är snarlik Ygemans från 2014. Om du får en plats i trafikutskottet, kan väljarna lita på att du har kvar din kämpaglöd efter valet 2018?
- Självklart, blir Morells korta men bestämda svar.

- Jag ser fram mot att få rulla igång valrörelsen och placera lag och ordning högt upp på agendan, tillägger han.

Thomas Morell har ett förflutet inom trafikpolisen. Mellan åren 1996 och 2007 arbetade han som bilinspektör i nuvarande Region Väst. Han har därefter varit regionchef för Sveriges Åkeriföretag, SÅ, Skaraborg. För cirka ett år sedan försvann han plötsligt från den posten och blev istället sakkunnig inom yrkestrafik hos SÅ.

Morells partibyte väcker så klart frågor. Vad ledde fram till ditt beslut?
- Jag störs av att det pratas en massa om ”ambitioner”, men oftast stannar det just vid ambitioner. Uppenbart saknas nyckeln till verkstaden, både hos nuvarande och förra regeringen. Det måste bli resultat i de frågor branschen kämpat med i så många år.

- När sedan moderaterna agerar för en ökad liberalisering av cabotaget, då var det droppen som fick bägaren att rinna över.

Kommer du att jobba kvar hos SÅ?
- Givetvis arbetar jag vidare med mina normala arbetsuppgifter, åtminstone fram till valet. Lyckas jag komma in i riksdagen blir ju väljarna mina uppdragsgivare och då blir det fullt fokus på de frågor som jag gick till val på.

- Nu är det fullt fokus på att nå det målet för att göra skillnad i rättsfrågor och åkerinäringens frågor. Jag hoppas givetvis på ett förtroende från väljarna, avslutar Thomas Morell.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 21 Juni 2017, kl 11:42
Kategori: Nyhet
Taggar: Moderaterna, Schysta villkor, Sverigedemokraterna, Thomas Morell, Trafikutskottet

Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

Neste AB:

Regeringens förslag kan stjälpa utsläppsmålet

Regeringen har satt upp mål för hur växthusgasutsläppen från trafiken ska minska genom det så kallade Bränslebytet. Förslaget i budgetpropositionen syftar till att drivmedelsleverantörerna stegvis ska minska utsläppen genom att blanda in allt mer biodrivmedel i bensin och diesel. Producenten Neste välkomnar regeringens ambition att åstadkomma klimatsmartare fordon och bränslen. Samtidigt förbereder regeringen en begränsning av vilka förnybara råvaror som kan användas för att producera biodrivmedel. Det riskerar att minska tillgången till förnybar diesel (HVO) i Sverige, skriver Neste i ett pressmeddelande.

Danskt åkeri förlorar en miljon om året – i bilköer

Inte sällan uppstår köer i trafiken. Anledningarna varierar, till exempel bärgnings- eller vägarbete. När trafiken stannar, får detta ekonomiska effekter för samhället. Ett dansk åkeri på Fyn har räknat ut att de förlorar en förmögenhet, cirka en miljon kronor årligen, när chaufförerna står stilla i en kö på det överbelastade danska vägnätet.

"Pimp my Mack" - nya Anthem-modellen

I förra veckan lanserades under ackompanjemang till häftig hårdrockmusik en kraftigt faceliftad Mack under det nya modellnamnet Anthem. Mack är en del av Volvokoncernen och namnet Anthem syftar på den amerikanska nationalhymnen. Detta för att betona Macks långa och patriotiska historia i Amerika och för att bilarna byggs enbart i USA till skillnad från många av konkurrenterna.

Förare utan tillstånd - med dåligt säkrad last – fick böta 3750 kronor

Åklagaren: ”Därför halveras böterna”

Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant