Thomas Morell, tidigare moderat, numera sverigedemokrat med siktet inställt på trafikutskottet. Foto: Tommy Holl, arkivbild

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Många har genom åren fått sina fiskar varma av Thomas Morell när han retoriskt dragit kläderna av både myndigheter och politiker i debatter om vägtransportfrågor. I synnerhet i diskussionerna kring den snedvridna konkurrenssituationen som idag drabbar stora delar av svensk åkerinäring.

Morell är öppet kritisk till hur landets politiker hanterar vägtransportfrågorna idag.
- Åkerinäringens situation har ju normaliserats. Och ingen gör något, man sitter tyst som en mus i ett hörn.

Detta vill han ändra på.
- Till exempel måste det till en polisorganisation som kan hålla buset i schack. Landets åkerier behöver politiker som står upp för transportfrågorna och det tänker jag se till att så sker.

Ett par myndigheter som ofta har stått i skottgluggen för Morell är Åklagarmyndigheten och Transportstyrelsen. Oskäliga sanktionsavgifter för ”bagatellartade fel” har länge stört honom. Detta samtidigt som systematiskt fuskande har renderat i blygsamma sanktionsavgifter.
- Böter och sanktionsavgifter för de som bryter mot regelverket är löjligt små. När det är fråga om utländska fordon och förare vill säga. Det finns till och med åklagare som lägger ner även solklara fall, med hänvisning till att den misstänkte har en utomnordisk adress.

Annat är det för svenska förare och åkeriägare, tillägger Thomas Morell.
- Där klappar myndigheterna till med det tunga artilleriet direkt utan någon som helst urskiljning och man driver frågan ända upp i högsta instans.

- Jag säger inte att svenska förare och åkeriägare ska vara straffimmuna, men de ska åtminstone inte straffas hårdare än utifrån kommande aktörer som bryter mot regelverket. Likhet inför lagen. Svårare än så är det inte och detta kommer jag att jobba hårt för att få övriga politiker att förstå om jag får chansen att komma in i trafikutskottet.

- De kriminella nätverk som agerar inom transportnäringen har också kopplingar till annan brottslig verksamhet. Här måste politiken agera kraftfullt för att förhindra att det skapas parallella strukturer i samhället.

Inför valet 2014 anordnade tidningen Proffs en politisk debatt i samband med Stockholm Truck Meet, som den gången hölls på Stockholmsmässan. Där kunde vi bland annat höra hur den nuvarande inrikesministern Anders Ygeman (S) röt till och lovade ”klampning på riktigt” och ”ordning och reda i transportbranschen”, om S kom till makten.

Vad gäller klampningen, har inget hänt sedan dess. Och om det finns någon som menar att vi har fått ”ordning och reda” i branschen, räck upp handen nu.

Thomas Morells retorik är snarlik Ygemans från 2014. Om du får en plats i trafikutskottet, kan väljarna lita på att du har kvar din kämpaglöd efter valet 2018?
- Självklart, blir Morells korta men bestämda svar.

- Jag ser fram mot att få rulla igång valrörelsen och placera lag och ordning högt upp på agendan, tillägger han.

Thomas Morell har ett förflutet inom trafikpolisen. Mellan åren 1996 och 2007 arbetade han som bilinspektör i nuvarande Region Väst. Han har därefter varit regionchef för Sveriges Åkeriföretag, SÅ, Skaraborg. För cirka ett år sedan försvann han plötsligt från den posten och blev istället sakkunnig inom yrkestrafik hos SÅ.

Morells partibyte väcker så klart frågor. Vad ledde fram till ditt beslut?
- Jag störs av att det pratas en massa om ”ambitioner”, men oftast stannar det just vid ambitioner. Uppenbart saknas nyckeln till verkstaden, både hos nuvarande och förra regeringen. Det måste bli resultat i de frågor branschen kämpat med i så många år.

- När sedan moderaterna agerar för en ökad liberalisering av cabotaget, då var det droppen som fick bägaren att rinna över.

Kommer du att jobba kvar hos SÅ?
- Givetvis arbetar jag vidare med mina normala arbetsuppgifter, åtminstone fram till valet. Lyckas jag komma in i riksdagen blir ju väljarna mina uppdragsgivare och då blir det fullt fokus på de frågor som jag gick till val på.

- Nu är det fullt fokus på att nå det målet för att göra skillnad i rättsfrågor och åkerinäringens frågor. Jag hoppas givetvis på ett förtroende från väljarna, avslutar Thomas Morell.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 21 Juni 2017, kl 11:42
Kategori: Nyhet
Taggar: Moderaterna, Schysta villkor, Sverigedemokraterna, Thomas Morell, Trafikutskottet

Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage

I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.

Sven-Erik Alhem:

Skulle körkortsamnesti fungera?

Det går att göra fel på många sätt som förare av motorfordon. En körkortslös 28-åring som framförde en lätt lastbil med två obältade passagerare på motorväg från Stockholm efter starkölsförtäring var inte bara alkoholpåverkad. Han hade också kört mycket fort och använt sin mobiltelefon under färden.

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

Blev av med körkortet efter omfattande körtidsfusk

I onsdags stoppades en svenskregistrerad maskintransport, hemmahörande i Västmanland, av trafikpolisen i Helsingborg. Att ekipaget var överlastat, kunde konstateras genom att endast titta på det. Men det kom att handla om betydligt mycket mer än enbart överlast...

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017

14 juli 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017
Stäng

14 juli 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Kranbilsträffen i Halmstad - En riktig höjdare
  • Hundratals ekipage ställde ut på Gillingebanan
  • Lyckad träff på Tånga hed lockade 2 000 besökare
  • Felicia, 23: \"Omväxlande och rolitg - nästan varje dag
  • Full kontroll på Mercedeslastbilen med eget datacenter
  • Allt ska vara grönt hos Gröning
  • Tidig (h)julrusch när Bridgestone kom till Ullared
  • Lastbilsverkstaden i Månkarbo håller bygdens hjul rullande
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant