Bilinspektör Roger Ogemar. Foto: Göran Rosengren

”Ögonöppnare” i riksdagen när bilinspektör kom på besök

Sanktionsavgifter på alla trafikbrott, omformulera reglerna kring klampning, bilinspektörers befogenheter och vad ska polisen använda de årliga 25 miljonerna till, var några ämnen som bilinspektör Roger Ogemar från Västerås tog upp under frukostmötet i riksdagshuset den 31 maj.

På plats fanns även bland andra Infrastrukturminister Anna Johansson samt representanter från alla partierna, Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Transportstyrelsen. Frukostmötena ger talarna mycket begränsad tid och Ogemar hade gärna haft en hel timme på sig.
- Det finns så många viktiga saker att lyfta upp framför våra politiker för att öka förståelsen så de ska fatta bra och bättre beslut, säger han.

Han berättade om hur kontrollerna utmed vägarna fungerar, det vill säga mindre bra och att man vill ha sanktionsväxling på alla trafikbrott.
- Eftersom åklagaren inte kan göra mer än vi när de väl dömt ut straffen, är sanktionsavgifter att föredra framför böter, anser han. Då behöver man inte blanda in åklagarmyndigheten i proceduren.

Frågestunden menar Ogemar blev en ögonöppnare för många på plats som bland annat trodde att bilinspektörer har samma befogenheter som polisen. Att så inte är fallet, illustrerade han med exempel från hemmaplan.
- De två poliser vi har med oss är inte fullt utbildade och har även annat att göra och då hamnar vi emellanåt i kläm eftersom bilinspektörer endast kan besluta om sanktionsavgifter, säger han.

Utan tillgänglig polis, kan det bli så tokigt som att man till en förare kan besluta om sanktionsavgift för exempelvis kör- och vilotidsbrott begångna i utlandet, men inte för dem han begått i Sverige då dessa endast renderar i böter som ska hanteras av en polis. Dessutom får bötfällda förare åka från platsen med trettio dagars kredit.
- Inte heller har vi tillräckligt med kontrollplatseri landetsom uppfyller EU:s krav, säger Ogemar.

Han talade om EU-kommissionens förslag om kör- och vilotiderna som offentliggjordes förra veckan och där man har skrivit ut att den ordinarie veckovilan inte får tas i lastbilshytten och oavsett var föraren väljer för alternativ plats, ställs det krav.
- Det står tydligt att det måste finnas tillgång till sanitetsutrymmen även om föraren väljer att tälta, säger han. Det kommer säkert att uppstå problematik kring tolkningar här, men det är ett steg i rätt riktning.

Han pekade på bristen av kontrollanter vilket skapade diskussion bland de närvarande och Anna Johansson lyfte de 25 miljonerna per år man under en fyraårsperiod skjuter till.
- Jag frågade henne vad de tänkt vi ska använda pengarna till, säger han.

Hon menade att man skulle kunna utbilda fler kontrollanter, men Ogemar kontrade med att det måste finnas folk som vill bli utbildade varpå Johansson föreslog att man istället ska anställa dem.
- Jag sade att om de kan få en regionpolischef att anställa folk med endast ett engångsbelopp i potten, så har de gjort det bra, säger han.

Och att utbilda fler kontrollanter utan befogenheter att skriva ut böter, löser inte problemet, förklarade han för publiken. Han uppskattade att Mattias Andersson från Transportstyrelsen tog upp att det går att förlänga en 24-timmarsklampning utan att överklaga beslutet. Om man omformulerar reglerna så att det efter 24 timmar istället ska göras en omprövning av beslutet, kan man besluta om 24 nya timmar, säger Ogemar.
- Om vederbörande då inte har uppfyllt det man klampats för, klampar man om i ytterligare 24 timmar i oändlighet tills sanktionen verkställts, säger han.

Han efterlyste att det måste vara ekonomiskt kännbart att bryta mot reglerna vilket kan få effekten att överträdelserna minskar och då kanske behovet av att nyanställa personal, minskar något. Pia Nilsson (S) konstaterade att om inte juridiken passar reglerna, kanske man måste ändra på juridiken istället, berättar Ogemar. Han upplever det som att transportproblemen verkligen diskuteras i regeringen.
- Men beslutsfattare och myndighetspersoner ser oftast endast till den juridiska biten och saknar insyn i hur den fungerar ute på golvet och inblicken i verkligheten jag presenterade, upplevde jag som uppskattad, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 7 Juni 2017, kl 19:56
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Frukostmöte, Politik, Riksdagen, Roger Ogemar

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant