Bilinspektör Roger Ogemar. Foto: Göran Rosengren

”Ögonöppnare” i riksdagen när bilinspektör kom på besök

Sanktionsavgifter på alla trafikbrott, omformulera reglerna kring klampning, bilinspektörers befogenheter och vad ska polisen använda de årliga 25 miljonerna till, var några ämnen som bilinspektör Roger Ogemar från Västerås tog upp under frukostmötet i riksdagshuset den 31 maj.

På plats fanns även bland andra Infrastrukturminister Anna Johansson samt representanter från alla partierna, Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Transportstyrelsen. Frukostmötena ger talarna mycket begränsad tid och Ogemar hade gärna haft en hel timme på sig.
- Det finns så många viktiga saker att lyfta upp framför våra politiker för att öka förståelsen så de ska fatta bra och bättre beslut, säger han.

Han berättade om hur kontrollerna utmed vägarna fungerar, det vill säga mindre bra och att man vill ha sanktionsväxling på alla trafikbrott.
- Eftersom åklagaren inte kan göra mer än vi när de väl dömt ut straffen, är sanktionsavgifter att föredra framför böter, anser han. Då behöver man inte blanda in åklagarmyndigheten i proceduren.

Frågestunden menar Ogemar blev en ögonöppnare för många på plats som bland annat trodde att bilinspektörer har samma befogenheter som polisen. Att så inte är fallet, illustrerade han med exempel från hemmaplan.
- De två poliser vi har med oss är inte fullt utbildade och har även annat att göra och då hamnar vi emellanåt i kläm eftersom bilinspektörer endast kan besluta om sanktionsavgifter, säger han.

Utan tillgänglig polis, kan det bli så tokigt som att man till en förare kan besluta om sanktionsavgift för exempelvis kör- och vilotidsbrott begångna i utlandet, men inte för dem han begått i Sverige då dessa endast renderar i böter som ska hanteras av en polis. Dessutom får bötfällda förare åka från platsen med trettio dagars kredit.
- Inte heller har vi tillräckligt med kontrollplatseri landetsom uppfyller EU:s krav, säger Ogemar.

Han talade om EU-kommissionens förslag om kör- och vilotiderna som offentliggjordes förra veckan och där man har skrivit ut att den ordinarie veckovilan inte får tas i lastbilshytten och oavsett var föraren väljer för alternativ plats, ställs det krav.
- Det står tydligt att det måste finnas tillgång till sanitetsutrymmen även om föraren väljer att tälta, säger han. Det kommer säkert att uppstå problematik kring tolkningar här, men det är ett steg i rätt riktning.

Han pekade på bristen av kontrollanter vilket skapade diskussion bland de närvarande och Anna Johansson lyfte de 25 miljonerna per år man under en fyraårsperiod skjuter till.
- Jag frågade henne vad de tänkt vi ska använda pengarna till, säger han.

Hon menade att man skulle kunna utbilda fler kontrollanter, men Ogemar kontrade med att det måste finnas folk som vill bli utbildade varpå Johansson föreslog att man istället ska anställa dem.
- Jag sade att om de kan få en regionpolischef att anställa folk med endast ett engångsbelopp i potten, så har de gjort det bra, säger han.

Och att utbilda fler kontrollanter utan befogenheter att skriva ut böter, löser inte problemet, förklarade han för publiken. Han uppskattade att Mattias Andersson från Transportstyrelsen tog upp att det går att förlänga en 24-timmarsklampning utan att överklaga beslutet. Om man omformulerar reglerna så att det efter 24 timmar istället ska göras en omprövning av beslutet, kan man besluta om 24 nya timmar, säger Ogemar.
- Om vederbörande då inte har uppfyllt det man klampats för, klampar man om i ytterligare 24 timmar i oändlighet tills sanktionen verkställts, säger han.

Han efterlyste att det måste vara ekonomiskt kännbart att bryta mot reglerna vilket kan få effekten att överträdelserna minskar och då kanske behovet av att nyanställa personal, minskar något. Pia Nilsson (S) konstaterade att om inte juridiken passar reglerna, kanske man måste ändra på juridiken istället, berättar Ogemar. Han upplever det som att transportproblemen verkligen diskuteras i regeringen.
- Men beslutsfattare och myndighetspersoner ser oftast endast till den juridiska biten och saknar insyn i hur den fungerar ute på golvet och inblicken i verkligheten jag presenterade, upplevde jag som uppskattad, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 7 Juni 2017, kl 19:56
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Frukostmöte, Politik, Riksdagen, Roger Ogemar

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Vart tog moralen och etiken på vägen vägen?

Moral, etik och lojalitet är tre ledord som varenda person borde bära med sig utan att ens behöva tänka på det. Men det sorgliga är att det brister och krackelerar dag för dag, och i vår bransch är det så nedbrytande att man bara vill gråta.  

Bilinspektör på studiebesök i Norge

”Jag tar med mig många bra erfarenheter”

Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.

Lyckad "hästkraftsdag" lockade 15 000

I lördags arrangerades Hästkraftens dag för tionde året innehållande Truckstop Trophy för andra året, vid Örebro Truckstop. Arrangörer var Trucknet Radio och Örebro Truckstop Events & Merchandise. Cirka 15 000 personer beräknades ha besökt det stora området i södra delarna av Örebro intill E 18/E 20.

Vistades olagligt i Schengen

Makedonsk chaufför utvisas från Sverige

På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017

16 juni 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017
Stäng

16 juni 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Nostalgi på gång i sommar på Ring Knutstorp
  • Cancersjuk begick självmord mot Agnes lastbil
  • Urban kör en av Sveriges mest kontrollerade lastbilar
  • Så vill Transportstyrelsen att beställaransvaret ska fungera
  • Bengt säger upp sig efter 32 år som trafikpolis
  • All time high för Trucks in Dalarna
  • 95 ekipage kom till start i Tunga Rallyt Väst
  • ... och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant