Bilinspektör Roger Ogemar. Foto: Göran Rosengren

”Ögonöppnare” i riksdagen när bilinspektör kom på besök

Sanktionsavgifter på alla trafikbrott, omformulera reglerna kring klampning, bilinspektörers befogenheter och vad ska polisen använda de årliga 25 miljonerna till, var några ämnen som bilinspektör Roger Ogemar från Västerås tog upp under frukostmötet i riksdagshuset den 31 maj.

På plats fanns även bland andra Infrastrukturminister Anna Johansson samt representanter från alla partierna, Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Transportstyrelsen. Frukostmötena ger talarna mycket begränsad tid och Ogemar hade gärna haft en hel timme på sig.
- Det finns så många viktiga saker att lyfta upp framför våra politiker för att öka förståelsen så de ska fatta bra och bättre beslut, säger han.

Han berättade om hur kontrollerna utmed vägarna fungerar, det vill säga mindre bra och att man vill ha sanktionsväxling på alla trafikbrott.
- Eftersom åklagaren inte kan göra mer än vi när de väl dömt ut straffen, är sanktionsavgifter att föredra framför böter, anser han. Då behöver man inte blanda in åklagarmyndigheten i proceduren.

Frågestunden menar Ogemar blev en ögonöppnare för många på plats som bland annat trodde att bilinspektörer har samma befogenheter som polisen. Att så inte är fallet, illustrerade han med exempel från hemmaplan.
- De två poliser vi har med oss är inte fullt utbildade och har även annat att göra och då hamnar vi emellanåt i kläm eftersom bilinspektörer endast kan besluta om sanktionsavgifter, säger han.

Utan tillgänglig polis, kan det bli så tokigt som att man till en förare kan besluta om sanktionsavgift för exempelvis kör- och vilotidsbrott begångna i utlandet, men inte för dem han begått i Sverige då dessa endast renderar i böter som ska hanteras av en polis. Dessutom får bötfällda förare åka från platsen med trettio dagars kredit.
- Inte heller har vi tillräckligt med kontrollplatseri landetsom uppfyller EU:s krav, säger Ogemar.

Han talade om EU-kommissionens förslag om kör- och vilotiderna som offentliggjordes förra veckan och där man har skrivit ut att den ordinarie veckovilan inte får tas i lastbilshytten och oavsett var föraren väljer för alternativ plats, ställs det krav.
- Det står tydligt att det måste finnas tillgång till sanitetsutrymmen även om föraren väljer att tälta, säger han. Det kommer säkert att uppstå problematik kring tolkningar här, men det är ett steg i rätt riktning.

Han pekade på bristen av kontrollanter vilket skapade diskussion bland de närvarande och Anna Johansson lyfte de 25 miljonerna per år man under en fyraårsperiod skjuter till.
- Jag frågade henne vad de tänkt vi ska använda pengarna till, säger han.

Hon menade att man skulle kunna utbilda fler kontrollanter, men Ogemar kontrade med att det måste finnas folk som vill bli utbildade varpå Johansson föreslog att man istället ska anställa dem.
- Jag sade att om de kan få en regionpolischef att anställa folk med endast ett engångsbelopp i potten, så har de gjort det bra, säger han.

Och att utbilda fler kontrollanter utan befogenheter att skriva ut böter, löser inte problemet, förklarade han för publiken. Han uppskattade att Mattias Andersson från Transportstyrelsen tog upp att det går att förlänga en 24-timmarsklampning utan att överklaga beslutet. Om man omformulerar reglerna så att det efter 24 timmar istället ska göras en omprövning av beslutet, kan man besluta om 24 nya timmar, säger Ogemar.
- Om vederbörande då inte har uppfyllt det man klampats för, klampar man om i ytterligare 24 timmar i oändlighet tills sanktionen verkställts, säger han.

Han efterlyste att det måste vara ekonomiskt kännbart att bryta mot reglerna vilket kan få effekten att överträdelserna minskar och då kanske behovet av att nyanställa personal, minskar något. Pia Nilsson (S) konstaterade att om inte juridiken passar reglerna, kanske man måste ändra på juridiken istället, berättar Ogemar. Han upplever det som att transportproblemen verkligen diskuteras i regeringen.
- Men beslutsfattare och myndighetspersoner ser oftast endast till den juridiska biten och saknar insyn i hur den fungerar ute på golvet och inblicken i verkligheten jag presenterade, upplevde jag som uppskattad, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 7 Juni 2017, kl 19:56
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Frukostmöte, Politik, Riksdagen, Roger Ogemar

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant