Bilinspektör Roger Ogemar. Foto: Göran Rosengren

”Ögonöppnare” i riksdagen när bilinspektör kom på besök

Sanktionsavgifter på alla trafikbrott, omformulera reglerna kring klampning, bilinspektörers befogenheter och vad ska polisen använda de årliga 25 miljonerna till, var några ämnen som bilinspektör Roger Ogemar från Västerås tog upp under frukostmötet i riksdagshuset den 31 maj.

På plats fanns även bland andra Infrastrukturminister Anna Johansson samt representanter från alla partierna, Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Transportstyrelsen. Frukostmötena ger talarna mycket begränsad tid och Ogemar hade gärna haft en hel timme på sig.
- Det finns så många viktiga saker att lyfta upp framför våra politiker för att öka förståelsen så de ska fatta bra och bättre beslut, säger han.

Han berättade om hur kontrollerna utmed vägarna fungerar, det vill säga mindre bra och att man vill ha sanktionsväxling på alla trafikbrott.
- Eftersom åklagaren inte kan göra mer än vi när de väl dömt ut straffen, är sanktionsavgifter att föredra framför böter, anser han. Då behöver man inte blanda in åklagarmyndigheten i proceduren.

Frågestunden menar Ogemar blev en ögonöppnare för många på plats som bland annat trodde att bilinspektörer har samma befogenheter som polisen. Att så inte är fallet, illustrerade han med exempel från hemmaplan.
- De två poliser vi har med oss är inte fullt utbildade och har även annat att göra och då hamnar vi emellanåt i kläm eftersom bilinspektörer endast kan besluta om sanktionsavgifter, säger han.

Utan tillgänglig polis, kan det bli så tokigt som att man till en förare kan besluta om sanktionsavgift för exempelvis kör- och vilotidsbrott begångna i utlandet, men inte för dem han begått i Sverige då dessa endast renderar i böter som ska hanteras av en polis. Dessutom får bötfällda förare åka från platsen med trettio dagars kredit.
- Inte heller har vi tillräckligt med kontrollplatseri landetsom uppfyller EU:s krav, säger Ogemar.

Han talade om EU-kommissionens förslag om kör- och vilotiderna som offentliggjordes förra veckan och där man har skrivit ut att den ordinarie veckovilan inte får tas i lastbilshytten och oavsett var föraren väljer för alternativ plats, ställs det krav.
- Det står tydligt att det måste finnas tillgång till sanitetsutrymmen även om föraren väljer att tälta, säger han. Det kommer säkert att uppstå problematik kring tolkningar här, men det är ett steg i rätt riktning.

Han pekade på bristen av kontrollanter vilket skapade diskussion bland de närvarande och Anna Johansson lyfte de 25 miljonerna per år man under en fyraårsperiod skjuter till.
- Jag frågade henne vad de tänkt vi ska använda pengarna till, säger han.

Hon menade att man skulle kunna utbilda fler kontrollanter, men Ogemar kontrade med att det måste finnas folk som vill bli utbildade varpå Johansson föreslog att man istället ska anställa dem.
- Jag sade att om de kan få en regionpolischef att anställa folk med endast ett engångsbelopp i potten, så har de gjort det bra, säger han.

Och att utbilda fler kontrollanter utan befogenheter att skriva ut böter, löser inte problemet, förklarade han för publiken. Han uppskattade att Mattias Andersson från Transportstyrelsen tog upp att det går att förlänga en 24-timmarsklampning utan att överklaga beslutet. Om man omformulerar reglerna så att det efter 24 timmar istället ska göras en omprövning av beslutet, kan man besluta om 24 nya timmar, säger Ogemar.
- Om vederbörande då inte har uppfyllt det man klampats för, klampar man om i ytterligare 24 timmar i oändlighet tills sanktionen verkställts, säger han.

Han efterlyste att det måste vara ekonomiskt kännbart att bryta mot reglerna vilket kan få effekten att överträdelserna minskar och då kanske behovet av att nyanställa personal, minskar något. Pia Nilsson (S) konstaterade att om inte juridiken passar reglerna, kanske man måste ändra på juridiken istället, berättar Ogemar. Han upplever det som att transportproblemen verkligen diskuteras i regeringen.
- Men beslutsfattare och myndighetspersoner ser oftast endast till den juridiska biten och saknar insyn i hur den fungerar ute på golvet och inblicken i verkligheten jag presenterade, upplevde jag som uppskattad, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 7 Juni 2017, kl 19:56
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Frukostmöte, Politik, Riksdagen, Roger Ogemar

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Fuskande turkar blev av med sina dragbilar

Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

Ny USA-utställning i Atlanta

En helt ny lastbilsutställning, North America Commercial Vehicle Show, NACV, kommer att hållas den 25 - 28 september på Georgia World Congress Center i Atlanta, Georgia. Måndagen den 25 september är VIP-dag och öppen endast för deltagare som har fått en inbjudan från någon utställare. Mässan välkomnar sedan alla deltagare från tisdag den 26 september till och med torsdagen den 28 september.

Nacka Bilfrakt misstänks för grovt dataintrång

Åklagaren: ”Har stor betydelse för åkeribranschen”

Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Illa uppställda ekipage blockerade hela parkeringen

Kreiss visar ännu en gång att där de lägger hatten, där bor de. Politisk oförmåga bidrar till parkeringsproblemen, men OKQ8 på Hallandsås kan tänka sig ta kontakt med huvudkontoret för att bidra till en förbättring på sin parkering.

KRÖNIKA AV NETTE SCHÖLIN - TIA

Tänk om vi skulle bedriva ADR-transporter på samma sätt som regeringen driver Sverige?

Traditionell förvaltningskultur i transportsektorn Man skulle enligt Löfven kunna kalla det en helt vanlig dag i lastbilen.
Häng med...

Kattmatstransport riskerade välta på E6

”Betydande risk att ekipaget skulle lägga sig”

Vägbrottsgruppen i Helsingborg, eller "Roadcrime" som den kallas i folkmun, stoppade under måndagskvällen ett rumänskt ekipage lastat med ICA:s kattmat på väg på E6, från Helsingborg till Borås. Lasten ombord hade kalvat och kapellet buktade betänkligt åt vänster.
- Man ville ju inte gärna uppehålla sig allt för nära trailern. Det fanns en betydande risk att hela ekipaget skulle lägga sig på sidan, säger en av poliserna på plats.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant