Bilinspektör Roger Ogemar. Foto: Göran Rosengren

”Ögonöppnare” i riksdagen när bilinspektör kom på besök

Sanktionsavgifter på alla trafikbrott, omformulera reglerna kring klampning, bilinspektörers befogenheter och vad ska polisen använda de årliga 25 miljonerna till, var några ämnen som bilinspektör Roger Ogemar från Västerås tog upp under frukostmötet i riksdagshuset den 31 maj.

På plats fanns även bland andra Infrastrukturminister Anna Johansson samt representanter från alla partierna, Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Transportstyrelsen. Frukostmötena ger talarna mycket begränsad tid och Ogemar hade gärna haft en hel timme på sig.
- Det finns så många viktiga saker att lyfta upp framför våra politiker för att öka förståelsen så de ska fatta bra och bättre beslut, säger han.

Han berättade om hur kontrollerna utmed vägarna fungerar, det vill säga mindre bra och att man vill ha sanktionsväxling på alla trafikbrott.
- Eftersom åklagaren inte kan göra mer än vi när de väl dömt ut straffen, är sanktionsavgifter att föredra framför böter, anser han. Då behöver man inte blanda in åklagarmyndigheten i proceduren.

Frågestunden menar Ogemar blev en ögonöppnare för många på plats som bland annat trodde att bilinspektörer har samma befogenheter som polisen. Att så inte är fallet, illustrerade han med exempel från hemmaplan.
- De två poliser vi har med oss är inte fullt utbildade och har även annat att göra och då hamnar vi emellanåt i kläm eftersom bilinspektörer endast kan besluta om sanktionsavgifter, säger han.

Utan tillgänglig polis, kan det bli så tokigt som att man till en förare kan besluta om sanktionsavgift för exempelvis kör- och vilotidsbrott begångna i utlandet, men inte för dem han begått i Sverige då dessa endast renderar i böter som ska hanteras av en polis. Dessutom får bötfällda förare åka från platsen med trettio dagars kredit.
- Inte heller har vi tillräckligt med kontrollplatseri landetsom uppfyller EU:s krav, säger Ogemar.

Han talade om EU-kommissionens förslag om kör- och vilotiderna som offentliggjordes förra veckan och där man har skrivit ut att den ordinarie veckovilan inte får tas i lastbilshytten och oavsett var föraren väljer för alternativ plats, ställs det krav.
- Det står tydligt att det måste finnas tillgång till sanitetsutrymmen även om föraren väljer att tälta, säger han. Det kommer säkert att uppstå problematik kring tolkningar här, men det är ett steg i rätt riktning.

Han pekade på bristen av kontrollanter vilket skapade diskussion bland de närvarande och Anna Johansson lyfte de 25 miljonerna per år man under en fyraårsperiod skjuter till.
- Jag frågade henne vad de tänkt vi ska använda pengarna till, säger han.

Hon menade att man skulle kunna utbilda fler kontrollanter, men Ogemar kontrade med att det måste finnas folk som vill bli utbildade varpå Johansson föreslog att man istället ska anställa dem.
- Jag sade att om de kan få en regionpolischef att anställa folk med endast ett engångsbelopp i potten, så har de gjort det bra, säger han.

Och att utbilda fler kontrollanter utan befogenheter att skriva ut böter, löser inte problemet, förklarade han för publiken. Han uppskattade att Mattias Andersson från Transportstyrelsen tog upp att det går att förlänga en 24-timmarsklampning utan att överklaga beslutet. Om man omformulerar reglerna så att det efter 24 timmar istället ska göras en omprövning av beslutet, kan man besluta om 24 nya timmar, säger Ogemar.
- Om vederbörande då inte har uppfyllt det man klampats för, klampar man om i ytterligare 24 timmar i oändlighet tills sanktionen verkställts, säger han.

Han efterlyste att det måste vara ekonomiskt kännbart att bryta mot reglerna vilket kan få effekten att överträdelserna minskar och då kanske behovet av att nyanställa personal, minskar något. Pia Nilsson (S) konstaterade att om inte juridiken passar reglerna, kanske man måste ändra på juridiken istället, berättar Ogemar. Han upplever det som att transportproblemen verkligen diskuteras i regeringen.
- Men beslutsfattare och myndighetspersoner ser oftast endast till den juridiska biten och saknar insyn i hur den fungerar ute på golvet och inblicken i verkligheten jag presenterade, upplevde jag som uppskattad, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 7 Juni 2017, kl 19:56
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Frukostmöte, Politik, Riksdagen, Roger Ogemar

Regeringarna överens

Postnord får statligt miljardstöd

Idag har de danska och svenska regeringarna kommit överens om att stödja genomförandet av den nya produktionsmodellen för Postnords danska verksamhet (Post Danmark).

Polisen redovisar Yrkestrafikveckan:

Cabotagekontrollerna som bortblåsta i statistiken

Under vecka 41 satte polisen extra fokus på den tunga trafiken. Under den insatsen, som för övrigt pågick i hela EU, kontrollerades totalt närmare 1 200 lastbilar här i Sverige – och att kontrollerna behövdes, råder det inga tvivel om. Inför "Yrkestrafikveckan" talades det om att fokusera på cabotagetrafiken.
- Men i polisens summerande rapport finns det märkligt nog inte ens en kolumn för cabotage, konstaterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant